L.S.
Omdat wij tijdens de JOTA 2016 dankbaar en veel gebruik hebben gemaakt van de RTL-USB-receivers in combinatie met de SDR-Sharp software, heb ik een beschrijving gemaakt van onze (en ook mijn) installatie op Windows 10 computers.
Wij waren er blij mee dat zo’n oplossing bestond en ik hoop dat ook andere Scoutinggroepen er wat mee (gaan) doen.
Bij ons werd 1 antenne (x-50) in de oude vlaggenmast gehesen en het signaal versterkt met een ASTRO breedbandversterker voor in-huis-gebruik, waarna het werd opgesplitst in een 1-1000MHz antennesplitter met F-connectoren. Alles werd bedraad met doodgewone TV- en-Radiocoax en F-connectoren.
Inmiddels is er een converter voor HF in de maak, en ook de ‘bekende’ actieve antenne.
Recentelijk heb ik onze/mijn frequentielijst voor SDR# hiervoor ook aangepast en uitgebreid aan de hand van info die op internet te vinden is, met dank aan o.a. Robert Elsinga (PC5E), Eline Kastenmaker (PH4E), Jarod_Amsterdam, Luisterpost Zutphen, Scanblog Oost Groningen en vele andere die-hard verzamelaars.
Afgelopen week heb ik dan ook de eerste info online gezet op
www.wijkamp.com/sdr , zodat andere Scoutinggroepen er ook wat mee kunnen doen.
Ik weet dat veel frequentie-info verouderd is, dat staat ook op de site vermeld. Ook wil ik geen verzamelaar zijn of worden van frequenties, maar alleen een indruk van het aethergebruik aangeven. Dit maakt het handiger om met een doel te ergens op af te stemmen.
Wie de behoefte heeft om te reageren; graag alleen via dit forum communiceren.
Ik houd mij aanbevolen voor invulling van de z.g.n. ‘witte plekken’ in deze lijst, maar doe geen toezeggingen over opname of mutaties.
Groet en succes!