Aarding

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Aarding

#16 Bericht door TheoP »

Maar ook via de grond :D
Deze die geslagen werd is voor mijn kwartgolf middengolf antenne om deze aan dc ground te krijgen.
10 meter verderop is de aard pen geslagen voor de rand aarde.

youtu.be/48UCH-XeuVE

Theo

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Aarding

#17 Bericht door PA1AIS »

PA9X schreef: 22 aug 2023, 18:51
PA1AIS schreef: 21 aug 2023, 12:07 Een antenne aarde is dus beslist géén randaarde en ook niet daarvoor te gebruiken.
Maar menig antenne is via de transceiver en voeding toch verbonden met randaarde.
Ik weet niet wat voor voedingen jij gebruikt?

Mijn sets zijn geïsoleerd van randaarde. Ze hangen allemaal aan een "schone HF-aarde" die ik zelf geslagen heb. Verder heb ik over de aardelektrodes (2 stuks parallel) een electrabuis geschoven om van de zwerfstromen in de bovenste 1,5 meter van de grond geen last te hebben.
Verder zitten de voedingen achter 3 extra netfilters, om de ruis uit het net te onderdrukken. Ook de voedingen zijn onderling gescheiden met netfilters, om geen schakelfrequenties te lekken.

Mijn sets hangen allen achter een Victron DC/DC converter uit 1993, perfect! Geen storing.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Aarding

#18 Bericht door pa1bvm »

@pa9x

had je dan voor dat je deze aardelektrodes plaatste en je voedingen nog geen extra netfilters hadden wel veel last van storing ?
ik neem aan dat deze ingrepen een reactie zijn geweest op een issue gerelateerd aan netstoring ??

of was het zekerheid voor alles ???

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Aarding

#19 Bericht door PA1AIS »

pa1bvm schreef: 23 aug 2023, 16:55 @pa9x

had je dan voor dat je deze aardelektrodes plaatste en je voedingen nog geen extra netfilters hadden wel veel last van storing ?
ik neem aan dat deze ingrepen een reactie zijn geweest op een issue gerelateerd aan netstoring ??

of was het zekerheid voor alles ???
Nieuwe shack + nieuw QTH
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Aarding

#20 Bericht door PA9X »

Ik beschrijf de situatie bij menig amateur, niet bij mezelf, als je dat meent te lezen. Overigens is de veiligheidsaarde hier schoon.
PA1AIS schreef: 23 aug 2023, 13:56
PA9X schreef: 22 aug 2023, 18:51
PA1AIS schreef: 21 aug 2023, 12:07 Een antenne aarde is dus beslist géén randaarde en ook niet daarvoor te gebruiken.
Maar menig antenne is via de transceiver en voeding toch verbonden met randaarde.
Ik weet niet wat voor voedingen jij gebruikt?

Mijn sets zijn geïsoleerd van randaarde. Ze hangen allemaal aan een "schone HF-aarde" die ik zelf geslagen heb. Verder heb ik over de aardelektrodes (2 stuks parallel) een electrabuis geschoven om van de zwerfstromen in de bovenste 1,5 meter van de grond geen last te hebben.
Verder zitten de voedingen achter 3 extra netfilters, om de ruis uit het net te onderdrukken. Ook de voedingen zijn onderling gescheiden met netfilters, om geen schakelfrequenties te lekken.

Mijn sets hangen allen achter een Victron DC/DC converter uit 1993, perfect! Geen storing.

Plaats reactie