klik ferriet 31 materiaal

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: klik ferriet 31 materiaal

#16 Bericht door PA3DJS »

Heb je iets om impedantie mee te meten? ik denk dan aan een (single port) VNA, bijvoorbeeld een miniVNA, of nanoVNA. Je kunt dan het optimaal aantal windingen bepalen.

Ik heb te weinig ervaring met materiaal 31, maar ik denk dat 5 windingen beneden het aantal voor maximale impedantie voor 80 m zit. Het zal afhangen van de draaddikte, en hoe strak je wikkelt. Strak wikkelen ziet er mooi uit, maar vermindert de impedantie, vooral bij relatief veel windingen.

PE1RTC
Berichten: 261
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: klik ferriet 31 materiaal

#17 Bericht door PE1RTC »

Ik wilde een paar FT243-31 gebruiken om de ac kant van mijn APS DS3 omvormers voor de zonnepanelen te ontstoren. Een stuk of 5 windingen zou wel gaan maar als ik nog meer windingen nodig heb dan zal ik eerst de kabels opnieuw moeten maken.
Of het genoeg is om de storing op te heffen is nog maar de vraag.
In een ander topic wordt al genoemd dat de APS DS3 nogal harde bliebjes (lijkt wel morse) op de midden- en kortegolf geeft.
Ook zie ik mijn ruisvloer op 80m met 5 a 10dB toenemen.
De draadantenne hangt ook nog s op 5 meter boven de panelen dus dat helpt ook al niet.
Als ik nu overdag wil werken op 80m dan zet ik de omvormers gewoon uit, ik loop er toch langs, maar dat is wel een drastische oplossing.

Ik kan wel s een FT243-31 ringkern meenemen naar het werk en daar aan de VNA hangen om s te kijken wat het aan demping doet op 80m.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: klik ferriet 31 materiaal

#18 Bericht door pa0ejh »

Ik heb een FT240-31 met 5 wdg gemeten, die doet 17.5dB CM demping, dat is 750 Ohm bij 3.6 Mhz. Formule > 10^((dB/20)-1)x1000

Die moet je dan bij elke DS3 plaatsen...

CM-43vs31png.png
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

PE1RTC
Berichten: 261
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: klik ferriet 31 materiaal

#19 Bericht door PE1RTC »

PA0EJH, dankjewel voor het diagram. Daar kan ik wat mee en toch ook weer niet: de storing begint al op de middengolf en loopt door tot voorbij de 10m band. Voor 80m zou 12 windingen op een 240-31 voldoende zijn. Is natuurlijk niet helemaal vergelijkbaar met RG58 want ik ga dan de ac kabel om de kern wikkelen. Maar dan nog...als ik Radio Caroline op 648kHz wil blijven ontvangen zonder storing dan is dit geen oplossing. M.a.w. ik kan misschien de storing op 80m wegkrijgen maar dan blijft het aanwezig op 10m en 160m. Denk dat er weinig anders opzit dan de omvormers uitschakelen bij activiteit op hf.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: klik ferriet 31 materiaal

#20 Bericht door PA3DJS »

Je kunt een tweede ferriet opnemen met minder windingen voor de effectiviteit in het hogere deel HF.

Zou je voor RX een antenne op een andere plek kunnen plaatsen, en eventueel zo kunnen oriënteren dat je het minste last hebt van de PV systeem?

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: klik ferriet 31 materiaal

#21 Bericht door pa0ejh »

Ik heb 80.m gemeten omdat jij dat aanhaalde, maar de demping neemt toe met stijgende Freq. dus 10m is dan 25dB en dat is 1800 Ohm.

MG is een ander verhaal, misschien op een WebSdr luisteren??
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: klik ferriet 31 materiaal

#22 Bericht door PA9X »

PE1RTC schreef: 30 jun 2023, 15:50 Ik wilde een paar FT243-31 gebruiken om de ac kant van mijn APS DS3 omvormers voor de zonnepanelen te ontstoren.
Ik ben, nav een publicatie over APS omvormers, pas geleden door een Franse amateur benaderd die storende micro omvormers van APS had. Na een klacht bij de Franse importeur kreeg hij kosteloos lijnfilters toegestuurd voor aan de DC-zijde. Wellicht kun je eens te rade gaan bij de Nederlandse importeur?

Of anders dit: https://www.schaffner.com/product/FN220 ... FN2200.pdf. Wat wel een kostbare oplossing is.

PE1RTC
Berichten: 261
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: klik ferriet 31 materiaal

#23 Bericht door PE1RTC »

Nogmaals bedankt Egbert. Aangezien ik 80m inderdaad het meest gebruik zou ik daar ook de boel het best ontspoord willen hebben. Die 17,5 dB is misschien nog wel wat weinig. Ik zal kijken hoeveel windingen ik kan maken met de huidige kabels.

Een 2e ferriet met minder windingen kan natuurlijk wel maar ik ben al 14 euro kwijt per stuk.

Vwb het antwoord van PA9X. Dat vind ik een goed idee. Hoop dat ze wat willen doen want ik ben zelfinstallateur. Die Schaffner oplossing is inderdaad erg duur. Ik had trouwens verwacht dat de ac kant van de micro omvormers het grootste probleem is maar kennelijk moet ook de dc kant dus vanaf de panelen ontspoord worden? Dat is een hele klus.

PE1RTC
Berichten: 261
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: klik ferriet 31 materiaal

#24 Bericht door PE1RTC »

Nogmaals bedankt Egbert. Aangezien ik 80m inderdaad het meest gebruik zou ik daar ook de boel het best ontspoord willen hebben. Die 17,5 dB is misschien nog wel wat weinig. Ik zal kijken hoeveel windingen ik kan maken met de huidige kabels.

Een 2e ferriet met minder windingen kan natuurlijk wel maar ik ben al 14 euro kwijt per stuk.

Vwb het antwoord van PA9X. Dat vind ik een goed idee. Hoop dat ze wat willen doen want ik ben zelfinstallateur. Die Schaffner oplossing is inderdaad erg duur. Ik had trouwens verwacht dat de ac kant van de micro omvormers het grootste probleem is maar kennelijk moet ook de dc kant dus vanaf de panelen ontspoord worden? Dat is een hele klus.

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: klik ferriet 31 materiaal

#25 Bericht door PA9X »

Mijn buren hebben de APS500. Die hebben we zowel aan de AC- als DC-zijde moeten ontstoren. DC met kabels twisten en ferriet. AC met lijnfilters. En een fatsoenlijke aarding.

Plaats reactie