Zonnenpanelen

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

Zonnenpanelen

#1 Bericht door pb1a »

Even een vraagje. Zonnenpanelen aanzig kunnen toch niet storen of maak ik nu een denkfout. Het is toch de omvormer die de storing veroorzaakt en niet de panelen die op het dak liggen. Wie weet er meer. Beste wensen voor 2020 trouwens

Gr Anne PB1A
:mrgreen:
Als er is mijn radioshack stof op waait pak ik een stofzuiger om het op te zuigen!!

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Zonnenpanelen

#2 Bericht door PA1AIS »

Soms worden er z.g. "Optimizers" gebruikt per paneel op dak. Die optimi8zers zijn EMC bagger.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Zonnenpanelen

#3 Bericht door elsinga »

Zonnepanelen genereren DC op basis van zonlicht. DC stoort niet. ;) Maar er zijn twee andere componenten die wel storing kunnen opleveren:

- eventuele optimizers zijn kleine omvormers die zorgen dat elk paneel altijd dezelfde DC spanning afgeeft, ook al is er minder zonlicht (en zou dus de DC spanning anders lager zijn). Ze worden vooral gebruikt als een deel van een string zonnepanelen in de schaduw komt, want de geleverde spanning wordt bepaalt door de zwakste schakel (het paneel met de minste opbrengst).
- de netgekoppelde omvormer, die van een wisselende DC stroom 240v 50Hz maakt.

Bij beide heeft de ligging van de gekoppelde DC kabel invloed. Vrijwel altijd is dat een enkelvoudige lus van omvormer via alle panelen (en eventueel die optimizers) weer naar de omvormer. Als dat een grote lus is, dan meer kans op storing. Beter (en vrijwel altijd duurder) is deze getwist leggen, zodat heen en terug langs elkaar loopt en storing zich zoveel mogelijk opheft.

Tips: geen optimizers (die dingen storen echt altijd...) en DC kabels zoveel mogelijk langs elkaar leggen.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Plaats reactie