Zendamateur.COM

24 uur per dag QRV
Het is nu 18 jan 2020, 17:05

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 18 nov 2019, 14:05 

Hallo,

Ik woon in een twee onder een kap woning. Mijn woning is een koopwoning, de woning van de buren is een huurwoning van een woningstichting . Deze huurwoning wordt gerenoveerd en men heeft een ventilatiesysteem met co2 melders aangebracht dat draadloos, via RF, wordt bestuurd. Dit systeem veroorzaakt ernstige storingen op mijn radio's. Ik luister veel naar de omroepzenders op de Middengolf, maar ook naar utility zenders op de Korte Golf. De storing doet zich continu voor vanaf ca. 200 Khz tot en met 6.900 Khz. Om de ca. 20 Khz doet zich een sterke fluittoon voor. Ook goed te zien op de laptop met SDR ontvanger (spectrum analyzer). Hierdoor is normale ontvangst niet meer mogelijk. Samen met een monteur heb ik de stekker uit het ventilatiesysteem van de woning gehaald en direct was de storing verdwenen. De stekker erin en de storing is er weer. De storing doet zich gedurende 24 uur per dag voor. De storingsbron is dus bekend en ik heb de woningstichting benaderd. Maar deze weet niet hoe de storing te verhelpen.
Iemand een idee of suggestie hoe deze storing kan worden verholpen?

Groet,

Kees Schiermonnikoog.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 18 nov 2019, 14:53 

Bekende klacht. Ik zou eens verder op het forum zoeken, want kort geleden heeft er een heel stuk hierover gestaan.
viewtopic.php?f=20&t=21113

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 18 nov 2019, 18:51 

Agentschap Telecom pakt het op. Ik ben vanmiddag gebeld door een medewerker/inspecteur.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 nov 2019, 16:44 

Agentschap heeft mij gisteren gemaild en aan de hand van mijn gegevens is hun voorlopige conclusie dat de frequentieregelaar van de ventilatiebox de storingen veroorzaakt. De elektromotor draait continu en het toerental wordt aangestuurd door de frequentieregelaar. Zo'n regelaar moet wel een EMC filter, een netfilter en een motor filter geinstalleerd hebben. En een EMC afgeschermde kabel. Dus ik heb de installateur gevraagd om dat te checken.

Overigens heb ik het Agentschap wel gevraagd welke verdere actie ze gaan nemen. Daar heb ik nog geen reactie op gekregen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur