Storing op 2 meter

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

Storing op 2 meter

#1 Bericht door pb1a »

https://www.youtube.com/watch?v=ZeS0JSJa6kY

Vraagje Wie herkent deze storing. In deze tijd ga ik me er ook niet druk om maken Het is voornamelijk op de ingang van alle repreaters, maar wel redelijk kamerbreed.
Ik hoor het graag. Binnen de FM band ook hoorbaar bij wat zwakkere stations. Ik luister gewoon DAB+ Dan is het echt weg Voraal radio 4 is erg mooi daar.
Op een porto hoor ik niks Alles uitgezet, storing blijft. Komt binnen via dank antenne met FT991A en op een IC 821H net gereficeerd door Venhorst op een antenne op zolder.
Zelf heb ik het idee dat het een swits is of een hub. Voor zover ik het kon overzien komt het ook niet bij de buren vandaan. Maar goed idereen moet thuis werken dus misschien is
het anders weg. Ik wil nu AT er ook niet mee lastig vallen. Die jongens hebben nu wat beters aan hun hoofd. :mrgreen:
Maar ben wel mega nieuwschierig HI
Bijv dank,

Gr Anne PB1A
Als er is mijn radioshack stof op waait pak ik een stofzuiger om het op te zuigen!!

Gebruikersavatar
PD3JH
Berichten: 102
Lid geworden op: 19 nov 2014, 19:45
Roepletters: PD3JH
Locatie: Goor

Re: Storing op 2 meter

#2 Bericht door PD3JH »

Hallo Anne,
Ik heb dezelfde klacht en deze word veroorzaakt door de omvormer van de zonnepanelen, als ik deze uitzet is de storing weg.
Bij mij is de klacht ook alleen op de basis antenne, met de porto alleen waarneembaar als ik onder de zonnepanelen sta. Ik moet er maar
wat ferriet aan spanderen op de bekabeling van de PV.
73, Johan PD3JH

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Storing op 2 meter

#3 Bericht door andre »

Zou daar toch niet mogen zitten. Alle 'moderne' spullen moeten toch een notch hebben rond de 2 meter band?
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Storing op 2 meter

#4 Bericht door PA3DAT »

Gold dat niet voor verwarmingsketels of zoiets?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Storing op 2 meter

#5 Bericht door elsinga »

Nee, die notches waren voor PLC/PowerLine Communication adapters.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

Re: Storing op 2 meter

#6 Bericht door pb1a »

PD3JH schreef:Hallo Anne,
Ik heb dezelfde klacht en deze word veroorzaakt door de omvormer van de zonnepanelen, als ik deze uitzet is de storing weg.
Bij mij is de klacht ook alleen op de basis antenne, met de porto alleen waarneembaar als ik onder de zonnepanelen sta. Ik moet er maar
wat ferriet aan spanderen op de bekabeling van de PV.
Mijn buurman heeft zonnenpanelen. Mijn HyEndFed antenne met 36 meter tegenkapaciteit en koper in de grond + 5 a 6 mantelstroomfilters ertussen heeft nergens last van.
Mijn buurman heeft ook netjes gevraagd of ik het goed vind en beloofd mocht het storing opleveren hij de zaak samen met mij zou oplossen. Ik had wel toegezegd eventueel finacieel bij te springen.
Porto eronder gehouden. Helemaal doof.
Als er is mijn radioshack stof op waait pak ik een stofzuiger om het op te zuigen!!

Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

Re: Storing op 2 meter

#7 Bericht door pb1a »

PA3DAT schreef:Gold dat niet voor verwarmingsketels of zoiets?
Dit is een goeie. Als ik de warmwater kraan aan zet heb ik storing en de kachel staat nog aan. Ik heb ook nog een warmteafvoer sinds kort, maar die is ook zo doof als een stekker, dus dat kan het ook niet zijn. Iedereen werkt ook thuis dus meer PC's online dan anders. Voorlopig dien ik wegens het Corona Virus geen klacht in. Kan altijd wel AT bellen voor tips. Alle HF banden zijn schoon.
Zelfs in CW heb ik op 160 meter QRM van een S3 op mijn IC 7300. Ooit mijn seinsleutel verkocht. Ik ga wel een nieuwe scoren HI
Bedankt voor de tips iedereen.

Gr Anne PB1A
Als er is mijn radioshack stof op waait pak ik een stofzuiger om het op te zuigen!!

Plaats reactie