Storing zonnepanelen APSystems YC 600 Y micro omvormers

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
De Friese Hoen
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 mei 2014, 21:02
Locatie: Klutsdorp

Storing zonnepanelen APSystems YC 600 Y micro omvormers

#1 Bericht door De Friese Hoen »

Beste forumleden,

Er staan al veel berichten op dit forum met betrekking tot zonnepanelen maar ik doe graag een poging mijn situatie uit te leggen.

Sinds een week of drie hebben mijn buren nieuwe zonnepanelen.
Toen deze aangesloten werden had ik direct een heel stuk storing er bij.
De storing is eigenlijk niet waarneembaar op HF maar op VHF is het bar en boos.
Op 2, 4 en 6 meter heb ik een zeer sterke brom en overdag zijn deze banden niet goed meer bruikbaar.
Op het spectrum ziet de storing er als volgt uit:
Storing.jpg
De storing loopt ook door de 3-meterband en luchtvaartband.

Ik heb contact gehad met de buren en deze waren zich van geen kwaad bewust en zijn bereid te helpen aan een oplossing.
Ik heb van hun de gegevens van de importeur gekregen en hiermee contact opgenomen.
Deze vertelde mij het probleem niet te kennen en verwees mij door naar de installateur omdat deze de panelen geplaatst heeft.

Ik heb contact opgenomen met de installateur en die zegt nog nooit van het probleem gehoord te hebben en geeft aan dat er gebruik is gemaakt van micro omvormers van het type:
APSystems YC 600 Y micro omvormers voor 2 panelen met 2 mppt en individuele monitoring 1 Fase
Als oplossing gaf de installateur het vervangen van de micro omvormers door een conventionele omvormer.
Helaas gaan de buren hier niet mee akkoord omdat ze er van uit gaan minimaal 20% meer stroom op te kunnen wekken met deze micro omvormers.

Ik heb het idee dat de installateur dit als mijn probleem ziet en niet als ook zijn probleem.
Aangezien hij apparatuur heeft geleverd die niet aan de EMC-normen voldoet ben ik van mening dat hij hier een verantwoordelijkheid in heeft.
Hoe maak ik de installateur duidelijk dat hij hier ook verantwoordelijkheid in heeft?

Nu is mijn vraag, heeft er iemand ervaring met dit type micro omvormer. Of zijn er andere type micro omvormers die geen storing veroorzaken.
Daarnaast ben ik benieuwd of er iemand een goed alternatief weet voor deze micro omvormers.

Verder weet ik niet goed wat mijn vervolgstap moet zijn. Stel ik kom er niet uit, heeft het zin om het AT in te schakelen?

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Storing zonnepanelen APSystems YC 600 Y micro omvormers

#2 Bericht door elsinga »

Gezien de storing op ook de luchtvaartband zou ik gewoon AT inschakelen. Die kan dan aangeven dat dit niet kan, daarna kan de leverancier de al genoemde conventionele omvormer plaatsen.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Storing zonnepanelen APSystems YC 600 Y micro omvormers

#3 Bericht door PA1AIS »

Ik ben van mening dat je tegenwoordig per direct altijd AT moet inschakelen als je weet wat, waar en wie de bron is.

M.b.t. installateurs moet je het meedenken beperken en ze direct verantwoordelijk houden en mededelen dat AT ingelicht is over hun leverantie.
Een installateur heeft winstbejag voor ogen, zonder adequate kennis over dit onderwerp. Wat niet wegneemt dat het zeer grote vaklieden kunnen zijn m.b.t. een wandcontact doos.
EMC heeft een installateur vrijwel nooit voldoende verstand van en moet hier dus op afgerekend worden.

Zero Tolerance moet het beleid zijn.

Als ze n.l. b.v. een SMA aanbieden is er geen storing, maar daar zal de marge kleiner op zijn. Winstbejag dus, ten koste van de radio amateur.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Storing zonnepanelen APSystems YC 600 Y micro omvormers

#4 Bericht door pa0ejh »

Nooit van gehoord??
Verwijs de Installateur en Importeur maar naar dit artikel https://www.dvhn.nl/groningen/Slechte-o ... 03640.html
Dan kan die zich daar niet meer op beroepen....
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

PA3BZT
Berichten: 92
Lid geworden op: 23 jun 2015, 16:32
Roepletters: PA3BZT
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: Storing zonnepanelen APSystems YC 600 Y micro omvormers

#5 Bericht door PA3BZT »

pa0ejh schreef:Nooit van gehoord??
Verwijs de Installateur en Importeur maar naar dit artikel https://www.dvhn.nl/groningen/Slechte-o ... 03640.html
Dan kan die zich daar niet meer op beroepen....
Egbert,
De link werkt niet (meer).

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Storing zonnepanelen APSystems YC 600 Y micro omvormers

#6 Bericht door pe1cmo »

EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Storing zonnepanelen APSystems YC 600 Y micro omvormers

#7 Bericht door pa0ejh »

Deze wel...

https://www.dvhn.nl/groningen/Slechte-o ... 03640.html

Het artikel is wat 'algemeen' zoals slecht en onkundige montage, maar het feit blijft dat het kan storen, met name de Optimisers en MicroInverters die produceren een soort spreadspectrum ruis tot ver in het UHF gebied...

Met een Spec zie je het niet, het zit net in de ruisvloer, maar op een ontvanger produceert het al gauw 0,5uV, dat is S5 to 6 storing..
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Storing zonnepanelen APSystems YC 600 Y micro omvormers

#8 Bericht door Randy »

Succes bij Agentschap Telecom. Lees eerst de laatste notulen van het Amateur Overleg even door. Daar begint de toezichthouder al zachtjes over 'maatschappelijke relevantie van zonnepanelen vs hobby' en 'moeilijke meetsituaties'. Je hebt het voordeel dat de storing zich boven de 30 MHz bevindt en hier gelden andere normen dan <30 MHz. Bij HF-storing laten meten op 30,05 MHz kan dus voordelig uitpakken (het Duitse BnetzA past deze truck vaak toe). Helaas zijn deze normen (in Nederland) nog niet officieel.

Overigens 20% extra rendement door micro-omvormers (lees: kleinere transformators dus hogere frequentie). Ik weet het niet hoor. Misschien dat het schreeuwerig op de advertentie stond, maar als het écht zo was, dan zou er geen conventionele omvormer meer te vinden zijn in Nederland.

Veel succes de komende maanden en hopelijk komt er een goede oplossing die voor iedereen werkbaar is.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Storing zonnepanelen APSystems YC 600 Y micro omvormers

#9 Bericht door PE2AAB »

Let vooral ook op de installatie methode. Het niet volgen van de (verplichte) installatie instructies op gecertificeerde apparatuur kan ervoor zorgen dat deze buiten de specs valt en dus storing veroorzaakt.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
De Friese Hoen
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 mei 2014, 21:02
Locatie: Klutsdorp

Re: Storing zonnepanelen APSystems YC 600 Y micro omvormers

#10 Bericht door De Friese Hoen »

Bedankt allemaal voor het meedenken en jullie reacties op mijn topic. Ik reageer hier even op een paar antwoorden.

elsinga schreef:Gezien de storing op ook de luchtvaartband zou ik gewoon AT inschakelen. Die kan dan aangeven dat dit niet kan, daarna kan de leverancier de al genoemde conventionele omvormer plaatsen.
Denk je dat het verstandig is om het AT meteen in te schakelen? Ik zie het AT zelf meer als laatste redmiddel als ik er echt niet uitkom met de installateur.
En stel ik schakel het AT in, gaan ze hier dan actief tegen optreden? De vorige keer dat ik melding maakte van PLC bij het AT werd dit weg gedaan als 'hinder' waar niet actief tegen opgetreden wordt.
PA1AIS schreef:Ik ben van mening dat je tegenwoordig per direct altijd AT moet inschakelen als je weet wat, waar en wie de bron is.

M.b.t. installateurs moet je het meedenken beperken en ze direct verantwoordelijk houden en mededelen dat AT ingelicht is over hun leverantie.
Een installateur heeft winstbejag voor ogen, zonder adequate kennis over dit onderwerp. Wat niet wegneemt dat het zeer grote vaklieden kunnen zijn m.b.t. een wandcontact doos.
EMC heeft een installateur vrijwel nooit voldoende verstand van en moet hier dus op afgerekend worden.

Zero Tolerance moet het beleid zijn.

Als ze n.l. b.v. een SMA aanbieden is er geen storing, maar daar zal de marge kleiner op zijn. Winstbejag dus, ten koste van de radio amateur.
De installateur had nog nooit van het probleem gehoord, volgens mij heeft hij ook geen verstand van EMC-richtlijnen. Zou een meewerkende houding dan niet beter zijn dan onmiddellijk het AT inschakelen.
PE2AAB schreef:Let vooral ook op de installatie methode. Het niet volgen van de (verplichte) installatie instructies op gecertificeerde apparatuur kan ervoor zorgen dat deze buiten de specs valt en dus storing veroorzaakt.

De installateur heeft het geïnstalleerd en zegt alles volgens de juiste instructies geïnstalleerd te hebben. Ik heb hem gevraagd of het mogelijk is om enige filtering te plaatsen, dit was volgens de monteur niet mogelijk. Ik vind het zelf iets te ver gaan om zelf de panelen van de buren te gaan controleren.


Ik zal komende week de installateur een e-mail sturen met mijn bevindingen en dat ik van zijn kant nog actie verwacht. Ik laat het jullie in dit topic weten hoe dit verloopt!
Mocht hier niet een bevredigend antwoord op komen ben ik toch genoodzaakt het AT in te schakelen.

Gebruikersavatar
De Friese Hoen
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 mei 2014, 21:02
Locatie: Klutsdorp

Re: Storing zonnepanelen APSystems YC 600 Y micro omvormers

#11 Bericht door De Friese Hoen »

Vandaag een erg zonnige dag. Ik heb een aantal screenshots gemaakt van mijn SDR-ontvanger.

In afbeelding 'storing 3' is een screenshot gemaakt van 50 MHz. De omvormers veroorzaken een dikke draaggolf op 50 MHz met daaromheen de nodige storing. Dit heb ik ontvangen op mijn 4 meterband antenne, deze antenne is niet erg efficiënt meer voor 6 meter waardoor in werkelijkheid de storing nog veel sterker is.

In afbeelding storing 2 een screenshot van de luchtvaartband. Hierin zijn allemaal piekjes te zien die sterk van frequentie veranderen. Ook dit is ontvangen op de 4 meterband antenne waardoor dit in werkelijkheid nog veel sterker is.

In afbeelding 'storing 1' is een screenshot te zien van mijn ontvangst in de lage VHF range. In de afbeelding is de storing het sterkst van 55 tot 77 MHz. Dit komt doordat mijn antenne op deze frequenties efficiënt werkt. In werkelijkheid zit deze storing ook tot veel hoger in de frequentie.
Bijlagen
storing 3.jpg
storing 2.jpg
Storing 1.jpg

PA3BZT
Berichten: 92
Lid geworden op: 23 jun 2015, 16:32
Roepletters: PA3BZT
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: Storing zonnepanelen APSystems YC 600 Y micro omvormers

#12 Bericht door PA3BZT »

Is de storing na zonsondergang weg of sterk vermindert?

Gebruikersavatar
De Friese Hoen
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 mei 2014, 21:02
Locatie: Klutsdorp

Re: Storing zonnepanelen APSystems YC 600 Y micro omvormers

#13 Bericht door De Friese Hoen »

PA3BZT schreef:Is de storing na zonsondergang weg of sterk vermindert?
ja dan is het compleet weg, ook hoe sterker de zon hoe sterker de storing.

Bilathon
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 jun 2019, 17:06

Re: Storing zonnepanelen APSystems YC 600 Y micro omvormers

#14 Bericht door Bilathon »

Ik loop vanaf de andere kant tegen dit probleem aan. Een paar maanden geleden heb ik zelf 24 zonnepanelen bijgeplaatst op mijn platte dak. Dit keer voorzien van APS QS1 microomvormers omdat de nieuwe panelen last hebben van schaduw.
Niet lang daarna kwam mijn buurvrouw klagen dat haar FM radio alleen nog maar ruis produceert vanaf 's ochtends tot 's avonds. Om te testen heb ik de omvormers uitgeschakeld en dit lost het probleem direct op. Mijn 10 jaar oude string omvormers veroorzaken ook een heel kleine storing, maar niets vergeleken met de microomvormers. Naast de FM radiostoring is de buurvrouw bang dat deze storing ook invloed zou kunnen hebben op de pacemaker van haar vriend.

Sindsdien ben ik op zoek naar oplossingen. Helaas heb ik weinig verstand van deze materie. Wat ik tot nog toe dan ook gedaan heb is het opvolgen van adviezen die ik op internet tegenkom in de hoop dat ik over de juiste oplossing struikel.

Ik heb ferrietkralen geplaatst om de DC kabels, zo dicht mogelijk bij de omvormers. Ferrietkralen voor de AC kant zijn nog in bestelling en komen binnen een paar weken. Tevens heb ik alle DC kabels paarsgewijs zoveel mogelijk "gevlochten". De frames zijn geaard.

Tot nog toe lijkt het wel iets te helpen maar opgelost is het probleem zeker nog niet. Ik hoop dat de parels aan de AC kant nog een groot effect gaan hebben.

Misschien zijn er experts op dit forum zijn die me nog van tips kunnen voorzien. Ook heb ik nog vragen:

Is er een reële kans dat een pacemaker last kan hebben van de omvormers? Zo ja, zijn er metingen mogelijk om dit te detecteren?

Voor de AC kant heb ik twee verschillende ferrietkralen kunnen vinden:
  • Z = 105 - 0 ohm @ 25Mhz
    Z =180 - 0 ohm @ 100Mhz
  • impedantie @ 25 MHz: 151 O
    impedantie @ 100 MHz: 270 O
Ik neem even aan dat het in beide gevallen om hetzelfde gaat, maar de termen 'Z' en 'impedantie' zeggen me niets. Kan ik uit deze gegevens afleiden welke beter zouden zijn voor mijn situatie (b.v. om de storing op de FM radio te verminderen of de kans op beïnvloeding van een pacemaker te verminderen)? Kan ik er blind vanuit gaan dat "hoger" ook "beter" is?

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Storing zonnepanelen APSystems YC 600 Y micro omvormers

#15 Bericht door PA1AIS »

Enig juiste antwoordt is om een goed merk omvormer te kopen.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Plaats reactie