Connect Box Ziggo heeft last van RFI

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
elinek
Berichten: 142
Lid geworden op: 11 mei 2013, 14:56
Roepletters: PH4E
Locatie: Wormer
Contacteer:

Connect Box Ziggo heeft last van RFI

#1 Bericht door elinek »

Ik heb jaren een Ubee modem gehad, zonder al te veel problemen, sinds gisteren het ik een Arris Connect Box van Ziggo. De upstream wordt verstoord als ik op HF ga zenden, in ieder geval op 17 en 20 meter met 30 Watt FT8. Ik heb zoveel mogelijk kabels weggehaald / ontkoppeld maar het blijft een probleem. Nu wil ik morgen op de Dag van de Radio Amateur wat ferrietkernen scoren, je zit er beter mee verlegen dan om verlegen.

Mijn vraag hier is of meer amateurs problemen hebben met dit witte modem van Ziggo als er uitgezonden wordt, bij zichzelf of de buren? En zo ja, is er een oplossing gevonden, zouden ringkernen werken? En heeft dit ding wel een CE keurmerk, ik kan het op het apparaat nergens ontwaren.
https://www.amateurzender.nl (de site met alles wat je al wist)

PA3ECZ
Berichten: 682
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: Connect Box Ziggo heeft last van RFI

#2 Bericht door PA3ECZ »

elinek schreef:Ik heb jaren een Ubee modem gehad, zonder al te veel problemen, sinds gisteren het ik een Arris Connect Box van Ziggo. De upstream wordt verstoord als ik op HF ga zenden, in ieder geval op 17 en 20 meter met 30 Watt FT8. Ik heb zoveel mogelijk kabels weggehaald / ontkoppeld maar het blijft een probleem. Nu wil ik morgen op de Dag van de Radio Amateur wat ferrietkernen scoren, je zit er beter mee verlegen dan om verlegen.

Mijn vraag hier is of meer amateurs problemen hebben met dit witte modem van Ziggo als er uitgezonden wordt, bij zichzelf of de buren? En zo ja, is er een oplossing gevonden, zouden ringkernen werken? En heeft dit ding wel een CE keurmerk, ik kan het op het apparaat nergens ontwaren.
Een Netfilter kan misschien ook een oplossing zijn.
Er wordt er vandaag net een aangeboden op 2dehands.nl

https://www.tweedehands.nl/zendamateur/ ... 76596.html

Een kennis van mij had veel storing op de HF bij ontvangst, die heeft zo'n filter tussen de stopcontact en de HF set geplaatst, en de storing was vrijwel helemaal weg.
Het is het proberen wel waard.
Bijlagen
12345.JPG

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Connect Box Ziggo heeft last van RFI

#3 Bericht door PE9ZZ »

Ik heb ook zo'n ding maar kom nooit uit op HF... In ieder geval alle kabels die erop zijn aangesloten voorzien van ferrite clamps, ook de coaxkabel (mantelstromen). Wellicht helpt het. Overigens zit de upstream van het ding ook op HF (5.0-50 MHz, misschien tegenwoordig nog wat hoger) en blijkbaar bijt dat elkaar. Zal voor de gein eens een analyzer (8558) eraan hangen, kijken wat-ie doet.

Edit: ik heb twee signalen, op 36 en 43 MHz van zo'n 5 MHz breed. Dit zijn behoorlijk sterke signalen. Alhoewel, 0 dBm... Denk dat het modem zelf over de zeik gaat van HF.

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
elinek
Berichten: 142
Lid geworden op: 11 mei 2013, 14:56
Roepletters: PH4E
Locatie: Wormer
Contacteer:

Re: Connect Box Ziggo heeft last van RFI

#4 Bericht door elinek »

probleem opgelost. Eerst oude modem er weer tussen, ging ook over de zeik, kreeg ook een veel te sterk signaal van ziggo binnen waardoor de upstream minimaal was. 9 dB verzwakker tussen aop en modem gezet en probleem met oude modem was opgelost.

Nieuwe modem, de connect box, er weer tussen, ook een te sterk signaal kreeg deze binnen, verzwakkers ertussen maar het probleem als ik op HF uitkwam bleef.

Alles nagelopen, overal ferriet clamps overheen gezet, maakte geen donder uit. Kabel voor kabel overal eruit, en toen ik de ziggo coaxkabel naar de huiskamer eruit trok was het probleem voorbij.

In de huiskamer staat ook een 75 ohms versterker als veredelde retourgeschikte splitter. In de meterkast coax naar huiskamer erin, in de huiskamer niks aangesloten, in de huiskamer de toestellen 1 voor 1 aangesloten, geen problemen. Versterker in de huiskamer er weer tussen, en daar ging mijn modem weer over de zeik. ( dat ruim 10 meter verderop in de meterkast staat)

Ik wilde een ferrietclamp extra bij de versterker zetten toen mij wat opviel.....op één aansluiting die niet gebruikt werd zat geen afsluitweerstand! Afsluitweerstand in de rommelbak gevonden, weet niet eens of die 50 of 75 ohm is, en erop gezet. PROBLEEM OPGELOST!

Zo zie je maar weer, dat het probleem soms ligt in zoiets kleins als een afsluitweerstandje.
https://www.amateurzender.nl (de site met alles wat je al wist)

Plaats reactie