Storing van traplift

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA2HP
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 apr 2008, 18:07
Roepletters: PA2HP
Locatie: Oude Tonge

Storing van traplift

#1 Bericht door PA2HP »

Al langere tijd last van ( ik dacht) digitaal "gereutel.
A.T. is hier vorige week geweest en gemeten in de buurt, blijkt het afkomstig te zijn van de traplift van de achterburen.
Storing is alleen op 80 meter, maar zit dan ook van 3.500 tot over de 3.900....misschien wel 25 stoorsignalen op dit stukje band.
Het verspringt ook qua frequentie, zo hoor je hem keihard op 3.630...na een paar uur zit ie weer wat hoger of lager.

Nu ben ik alles behalve bekend met traplift-installaties, maat wat ik begreep van de AT medewerker is dat het geheel wordt gevoed door een accu.
Die accu wordt weer opgeladen uiteraard en dat is de vermoedelijke storing.
Ik zal het filmpje wat ik heb gemaakt proberen te plaatsen zo.

Ik hoop dat ik wat kan uitrichten met ferriet/ferrietstaaf.

AT deed het weer supersnel af als "niks aan te doen"...voldoet aan de norm...daar sta je dan met je goede gedrag. (en een bak storing 24/7)
Toen ze de stekker even uit het apparaat haalden wist ik niet wat me overkwam...stilte, schone frequentie!!!!...maar goed de heren gingen hun weg vervolgen, stekker erin...etc, je raadt het al.

Ik ga binnenkort naar de mensen in kwestie toe, wie weet.

Maar was de traplift al bekend bij de lijst "storende apparaten"???

https://www.youtube.com/watch?v=8bPc1Ps ... e=youtu.be

PA3ECZ
Berichten: 682
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: Storing van traplift

#2 Bericht door PA3ECZ »

PA2HP schreef:Al langere tijd last van ( ik dacht) digitaal "gereutel.
A.T. is hier vorige week geweest en gemeten in de buurt, blijkt het afkomstig te zijn van de traplift van de achterburen.
Storing is alleen op 80 meter, maar zit dan ook van 3.500 tot over de 3.900....misschien wel 25 stoorsignalen op dit stukje band.
Het verspringt ook qua frequentie, zo hoor je hem keihard op 3.630...na een paar uur zit ie weer wat hoger of lager.

Nu ben ik alles behalve bekend met traplift-installaties, maat wat ik begreep van de AT medewerker is dat het geheel wordt gevoed door een accu.
Die accu wordt weer opgeladen uiteraard en dat is de vermoedelijke storing.
Ik zal het filmpje wat ik heb gemaakt proberen te plaatsen zo.

Ik hoop dat ik wat kan uitrichten met ferriet/ferrietstaaf.

AT deed het weer supersnel af als "niks aan te doen"...voldoet aan de norm...daar sta je dan met je goede gedrag. (en een bak storing 24/7)
Toen ze de stekker even uit het apparaat haalden wist ik niet wat me overkwam...stilte, schone frequentie!!!!...maar goed de heren gingen hun weg vervolgen, stekker erin...etc, je raadt het al.

Ik ga binnenkort naar de mensen in kwestie toe, wie weet.

Maar was de traplift al bekend bij de lijst "storende apparaten"???

https://www.youtube.com/watch?v=8bPc1Ps ... e=youtu.be

Johan, PE9DX hier in Winschoten had ook storing op zijn Radio apparatuur.

Die heeft een 15 Amperé netfilter van mij geleend en ervoor geplaatst, en ik heb begrepen dat die nu van de storing af is.
Storing zat bij hem thuis op het lichtnet.
Kans is misschien groot dat de storing die opgewekt wordt door de traplift op het lichtnet komt.
Dat zou je ook nog eens uit kunnen proberen, baat het niet dan schaad het niet.
Bijlagen
DSC09149.JPG
Laatst gewijzigd door PA3ECZ op 27 aug 2018, 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Storing van traplift

#3 Bericht door PE2AAB »

Weet je zo het merk van de lift toevallig?
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Storing van traplift

#4 Bericht door PA1AIS »

Grfote kans dat de traplift motor aangestuurd word door een PWM regeling met FET's o.i.d.
A;s dan EMC technisch gezien niet correct aangesloten is met afscherming e.d is het kermis.
De gemmiddelde electricien heeft weinig kaas gegeten van EMC.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Storing van traplift

#5 Bericht door andre »

hmm...doet me weer denken aan een jaar of 10 terug. Dat was nog de tijd dat AT wel de moeite nam om emc problemen aan te pakken. Ik had ook behoorlijk wat last op hf, en dit bleek na peilingen van mij, uit een lifthuis van een nabijgelegen appartementen complex te zitten. PLC sturing deugde niet. AT heeft hier netjes op gehandhaafd en einde van het liedje was dat die besturing korte tijd later was vervangen. Maarja, dat was toen..... :(
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Plaats reactie