mini projectje - Alinco DM 330 temmen

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
peytr
Berichten: 53
Lid geworden op: 23 dec 2005, 10:29
Locatie: capelle aan den ijssel

mini projectje - Alinco DM 330 temmen

#1 Bericht door peytr »

Beste mensen,

Ik heb al jaren een Alinco DM 330 schakelende voeding. Wat je ook van het ding vindt; hij levert veel stroom in een compact pakketje en doet dat zonder al te veel warmte en geluid.

Nu is deze voeding niet de stilste. Je vindt op de lagere banden (160, 80 en ook nog wat op 40) regelmatig oscillator hash, die de nare neiging heeft een beetje heen en weer te wandelen en te zwieberen. Er is een knopje om de oscillator een beetje te verschuiven maar door dat wandelen en zwieberen heb je er toch telkens last van. Er zijn tegenwoordig naar verluid betere compacte voedingen maar dan zou ik deze toch ook stil moeten krijgen. Uit hobbyistisch oogpunt best leuk!

Op internet is een service manual te vinden van deze voeding. Niet precies de zelfde als het exemplaar in mijn bezit maar ' close enough'. http://www.radiomanual.info/schemi/ACC_ ... Z_serv.pdf

Wat aan dit schema (en de ingewanden van mijn exemplaar) direct opvalt is dat in de 230V lijn een dik common mode filter zit maar in de DC kant eigenlijk niks. Ik vermoedde daardoor dat het belangrijkste deel wat er uit komt via de DC lijn naar buiten wordt gebracht. De te testen theorie was dat de voeding dus nauwelijks of niet hoorbaar zou moeten zijn wanneer er geen DC lijn aan hangt.

Daarom vanmiddag even de set aangesloten op een conventionele voeding en de DM 330 er naast aangestoken, zonder DC af te nemen.

Alles stil.

Set (IC 7200) aangesloten op de DM 330 en tuner (SG230) nog niet.

Kleine bultjes hash maar niet al te gek.

SG 230 met een lange voedingskabel aangesloten op de SG 230.

Dikke bulten hash :D !

Dat lijkt er volgens mij op dat de rommel inderdaad door de DC lijn naar buiten wordt gebracht. Nu is het volgende experiment hiervoor een CM of DM filtertje te bouwen wat ook nog een beetje stroom kan hebben. Dus een handje ferriet besteld in diverse vormen. Zodra dat binnen is ga ik daar wat buitenboord filtertjes mee maken en zal ik de resultaten hier posten.
Met vriendelijke groet,

Peter - PA3GQD
G-QRP 10271

Plaats reactie