Wegvallen DSL verbinding

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#106 Bericht door PA2RU »

Ik weet dat de V9 een redelijk goed ding is...zelf een tijdje 1 gehad maar die vertoonde kuren nadat de provider ( HetNet) de snelheid verhoogde.
Kreeg een V10 toegestuurd die stoorde als de hel op de kortegolf.
V9 word niet meer verstrekt / zijn niet meer leverbaar.
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#107 Bericht door PE1PQX »

PE4BAS schreef: Als je een modem hebt van KPN kan je vragen of ze een ander profiel met HF notches voor de amateurbanden willen inladen. Ondertussen zijn ze ermee bekend volgens mij. Hoe dat is bij Telfort is mij onbekend...
Dat is bij mijn weten niet mogelijk vij xDSL lijnen (en heeft ook geen zin trouwens).
Je moet in 'ons' verhaal denken aan de hardware na de ISRA punt, dus de fritz, experia etc...
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
KHoos
Berichten: 149
Lid geworden op: 09 apr 2013, 08:29
Roepletters: PE4KH
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#108 Bericht door KHoos »

PA3HAW schreef:Ik heb hier sinds 3 jaar ongeveer, een Experiabox v9 (glasvezel van kpn)
Mijn vraag is of die problemen zich alleen voordoen met de v10 of heb ik hier gewoon geluk?
Nee, je hebt glasvezel. De belangrijkste reden voor 'wegvallen VDSL verbinding' is dat het spectrum van VDSL tot 17 MHz gaat over die koperdraadjes. Als je uitkomt ergens onder die 17 MHz verstoor je een van de carriers zoveel dat de verbinding soms opnieuw opgebouwd wordt.

Bij sommige VDSL modems kun je een grafiek krijgen van de frequentie of het carriernummer en de signaal/ruis verhouding of het aantal bits per carrier. Daar kun je dan aardige deuken in zien als je actief bent op die frequenties. Zie bijvoorbeeld https://idefix.net/~koos/newsitem.cgi/1455121679 waar ik aanwijs hoe 20m PSK31 gebruik in het modem is terug te zien.

Met glasvezel heb je in ieder geval geen RF interferentie van of naar het transport buiten de deur.
Koos van den Hout callsign PE4KH

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#109 Bericht door PE1PQX »

KHoos schreef:
Met glasvezel heb je in ieder geval geen RF interferentie van of naar het transport buiten de deur.
Dat wil nog niet zeggen dat de experiadinges niet over zijn nek gaat bij RF instraling.... (dit geld trouwens ook voor de Fritzboxen)
Glasvezel zelf is ongevoelig voor RF, maar elektronica is dit zeker niet.

De ervaringen die ik samen met René PA2RU heb opgedaan is dat het signaal dat over koper gaat vanaf de centrale van geen enkel invloed is in het storingsverhaal.
Vanuit de centrale wordt bepaalt welk signaal er verstuurd wordt naar de modems toe (z.g.n. 'intrainen', welke slechts éénmalig gebeurt), hier heb je als abonnee zeer weinig (als in: bijna geen) invloed op. De centrale gaat met het modem in onderhandeling over de haalbare snelheid waarbij de centrale uiteindelijk de keus maakt welk protocol (VVDSL2+, boding, vectoring etc...) en welke snelheid. Het modem zal slaafs volgen.
Als het modem over zijn nek gaat door RF invloeden van onze installaties zal het altijd weer proberen contact te zoeken met de centrale en het reeds overeengekomen profiel aan nemen, de snelheid kan hierbij iets variëren maar zal vrijwel nooit hoger zijn dan eerder. Het opnieuw in laten trainen van het profiel (onderhandelen over maximaal haalbare snelheid en stabiliteit) kan alleen gedaan worden door ingrijpen van de provider, DIT KUN JE ZELF NIET!! Je zou je provider kunnen bellen dit in gang te zetten, maar of en hoe ze dat doen verschilt per provider.
Disclaimer: Dit is wat mij door de helpdesk van XS4ALL is uitgelegd, waarbij er bij vermeld moet worden dat dit geld voor een koper lijntje.

Notches worden bij mijn weten niet toegepast omdat op één DLM (de modem in de centrale, even simpel uitgelegd) meerdere abonnees tegelijk voorziet dan een xDSL signaal. Ook beperken notches de maximaal haalbare snelheid op zo'n lijn verder dan de bekabeling in de grond al doet.

Eventuele invloeden op of van het modem is puur de elektronica in het modem zelf of de voeding er van, niet van het xDSL signaal uit de centrale. Dit is onze voorzichtige conclusie uit onze experimenten eerder in dit topic uitgestukt.

Ervaringen met glasvezel is hier nog niet, naar verwachting gaat hier eind januari de stoep open om het glas neer te leggen.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PG7M
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2008, 13:40
Roepletters: PG7M
Locatie: Maassluis

Re: Wegvallen DSL verbinding

#110 Bericht door PG7M »

KHoos schreef:
PA3HAW schreef:Ik heb hier sinds 3 jaar ongeveer, een Experiabox v9 (glasvezel van kpn)
Mijn vraag is of die problemen zich alleen voordoen met de v10 of heb ik hier gewoon geluk?
Nee, je hebt glasvezel. De belangrijkste reden voor 'wegvallen VDSL verbinding' is dat het spectrum van VDSL tot 17 MHz gaat over die koperdraadjes. Als je uitkomt ergens onder die 17 MHz verstoor je een van de carriers zoveel dat de verbinding soms opnieuw opgebouwd wordt.

Bij sommige VDSL modems kun je een grafiek krijgen van de frequentie of het carriernummer en de signaal/ruis verhouding of het aantal bits per carrier. Daar kun je dan aardige deuken in zien als je actief bent op die frequenties. Zie bijvoorbeeld https://idefix.net/~koos/newsitem.cgi/1455121679 waar ik aanwijs hoe 20m PSK31 gebruik in het modem is terug te zien.

Met glasvezel heb je in ieder geval geen RF interferentie van of naar het transport buiten de deur.
Dit is exact hetgene wat bij mij aan de hand is en nog niet (volledig) opgelost is.

Workaround, indien actief op 20mtr, antenne niet pal richting het modem zetten. Gelukkig is het niet richting in de richtingen van JA/OC of SA/NA :D
PG7M Robert

Gebruikersavatar
Louwrens PD3LPA
Berichten: 116
Lid geworden op: 30 jul 2019, 13:47
Roepletters: PD3LPA
Locatie: Maassluis

Re: Wegvallen DSL verbinding

#111 Bericht door Louwrens PD3LPA »

ik heb ook deze ellende.
Binnenkort hoop ik daar vanaf te zijn omdat ik op glasvezel overstap van Caiway.

Maar ik neem aan dat de buren ook storing van mij kunnen hebben?
Ik moet wel zeggen, de coax ligt vrijwel naast de netwerkkabel.

Gebruikersavatar
Louwrens PD3LPA
Berichten: 116
Lid geworden op: 30 jul 2019, 13:47
Roepletters: PD3LPA
Locatie: Maassluis

Re: Wegvallen DSL verbinding

#112 Bericht door Louwrens PD3LPA »

Sinds ik op HF zit had ik storing bij mezelf op het KPN modem. Zoonlief schreeuwde het uit als ik weer zat te zenden.
Ik ben overgestapt op glasvezel en de storing is weg.

Maar...
Toen kwam de buurman. Hij zelf heeft geen storing, maar hem was ter oren gekomen dat ik op diverse locaties stoorde en dat KPN er mee bezig was.
Vanaf dat moment ben ik gestopt met zenden want ik wilde niemand tegen de haren in strijken.
En voila, inderdaad daar kwam een paar dagen later KPN aan de deur.
Het blijkt dat ik een stuk of 6 locaties plat gooi. Allemaal op het KPN netwerk.
KPN wilde mijn telefoonnummer weten en zouden mij binnen paar weken terug bellen.

Ik baalde en ik heb zelf contact opgenomen met AT.
Diezelfde middag werd ik al gebeld met het bericht dat dit inderdaad een bekend probleem is.
De meneer van AT stond helemaal achter mij. We hadden een fijn gesprek en ook hij ging contact opnemen met KPN om beetje vaart er in te houden.
Hij zei dat KPN dit dient op te lossen en dat dit, gezien zijn ervaring, absoluut is op te lossen door KPN.

Helaas nu even tijdelijk uit de lucht.. maar ik wil de buurt te vriend houden.
Mijn antenne staat op dak van de flat, toestemming van de VVE en dus moet ik mij, vind ik een beetje koest houden. Ik moet geen slapende honden wakker houden.

Aan mijn kant ga ik in ieder geval de antenne veranderen. De EndFed draagt er ook aan bij dat er misschien storing is en daarom wil ik binnenkort een Fritzel FB-13 kopen.
Een meerder elements durf ik niet aan ivm hoogte en wind.

AT heeft in ieder geval mij het gevoel gegeven dat ze achter mij staan en dat ze zich er een beetje mee bemoeien.
Mocht KPN geen moeite dan dan neem ik weer contact op met AT.

Dit is duidelijk een probleem van KPN.
Glasvezel van Caiway werkt als een tierelier en heeft nergens last van.

Wordt vervolgd.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#113 Bericht door PE1PQX »

Dat KPN een stugge, lompe en arrogante onderneming is, is algemeen bekend.
Eigen ervaring hierin en elders ook voldoende leesvoer. (ik heb het niet over het XS4ALL hoofdstuk, maar dat kan er prima bij passen)

Als de geleverde diensten binnen hun spec's valt doen ze gewoon geen enkele moer. "Meneer, het werkt binnen onze specificatie's, u kunt allen nog downgraden....", en de specificaties verzinnen ze waar je bij staat; wat zij acceptabel vinden heb je maar te slikken.
Jij bent immers de veroorzaker van alle ellende als je een HF signaal zet; "Door jour activiteiten....!". Kul natuurlijk, hun netwerk moet gewoon immuun zijn voor onze activiteiten, simpel!

Voor alsnog heb ik nooit enig probleem gehad op mijn VDSL modem (Fritz!boxen 7360, 7581 en 7583). Nu moet ik wel bekennen dat ik vanaf maart 2019 nog niet echt uitgebreid aan het hobbyen ben geweest i.v.m. een verhuizing vorig jaar april (mast staat nog niet op zijn plek).
Bij René PA2RU ging de FB7360 wel over zijn nek, mogelijk dat de grondkabel tussen de straatkast en zijn isra-punt gewoon bagger is, maar omdat hij gewoon verder zijn snelheden haalt over het web doet KPN er gewoon niets aan. Na het plaatsen van een FB7581 was het probleem opgelost (hulde voor de ISP XS4ALL)

Als bij de buren een KPN lijn over zijn nek gaat, en jij als radioamateur houd je netjes aan de regeltjes lijkt mij dat KPN actie moet ondernemen... Hun netwerk is dan zo lek als een mandje. Mooi dat AT met je mee denkt.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#114 Bericht door PA2RU »

Het wegvallen van de VDSL verbinding is niet toe te schrijven aan de gebruikte antenne.
Ik heb hier een dipool en een vertical staan , met beide antenne's en met slechts 5 watt output ging dat al fout.
Probleem deed zich voor vanaf 80m tot en met 20m....en daar valt de VDSL band in dat tot ergens in 17mhz loopt...
73 René PA2RU

pd7mer
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 mei 2005, 17:18
Roepletters: pd7mer
Locatie: geleen

Re: Wegvallen DSL verbinding

#115 Bericht door pd7mer »

Heb hetzelfde probleem gehad een buurman een trappenhuis terug had zelf een netwerk van Ziggo aangelegd met troep uit China. Hier is ook het e.e.a. aan verandert en opgelost.
Daarbij heb ik er een hf profiel op de lijn laten zetten voor de amateur banden. En alles werkt weer zoals het hoort.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#116 Bericht door PA2RU »

pd7mer schreef: Daarbij heb ik er een hf profiel op de lijn laten zetten voor de amateur banden. En alles werkt weer zoals het hoort.
Ben erg benieuwd hoe dat in zijn werk gaat..
Overigens hoop ik binnenkort over te kunnen gaan op glasvezel : de plaats van binnenkomst in huis is al bepaald..
73 René PA2RU

PA3G
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 mar 2013, 13:51
Roepletters: PA3G
Locatie: Assen

Re: Wegvallen DSL verbinding

#117 Bericht door PA3G »

Correct; maar waar sluit je de afscherming dan op aan? Normaal gesproken gebruik je dan ook een shielded stekker. En die heb je (denk ik?) niet voor RJ11.
PE1PQX schreef:
PA3BAS schreef:Probeer eens cat6-kabel. Afgeschermd dus. Misschien helpt dat
CAT6 is niet afgeschermd, heeft t.o.v. CAt5(e) alleen een iets dikkere ader en daardoor een hogere bandbreedte.
Alleen als de kabel geen UTP is maar STP (Shielded Twisted Paid) dan zit er een folie om heen, anders niet.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#118 Bericht door PA2RU »

Van RJ11 is me niet duidelijk of die ook met afscherming verkrijgbaar is , van RJ45 is dat wel zo..
Maar volgens mij heeft dat alleen nut als de aan te sluiten spullen daar ook geschikt voor zijn..
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
FKohler
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 okt 2019, 09:38
Roepletters: PD7FBK
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#119 Bericht door FKohler »

Mijn probleem met de Experiabox V10 is opgelost. Als ik uitzend blijft mijn modem gewoon werken.
Een medewerker van KPN heeft een software aanpassing uitgevoerd (Notches), en weg problemen!
:D :D
Wees jezelf, er zijn al andere genoeg.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#120 Bericht door PE2AAB »

FKohler schreef:Mijn probleem met de Experiabox V10 is opgelost. Als ik uitzend blijft mijn modem gewoon werken.
Een medewerker van KPN heeft een software aanpassing uitgevoerd (Notches), en weg problemen!
:D :D
Dit is interessant! Ik heb ook een ExperiaBox (ik heb versie V10a). Die notches lijken mij ook interessant om toe te voegen. Hebben ze dat lokaal gedaan of remote?
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Plaats reactie