Storing van de (natuur) ijsbaan

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
elinek
Berichten: 142
Lid geworden op: 11 mei 2013, 14:56
Roepletters: PH4E
Locatie: Wormer
Contacteer:

Storing van de (natuur) ijsbaan

#1 Bericht door elinek »

Ik heb al lange tijd storing op 2 meter, een harde tik door fm signalen heen, het sterkste rond 145,550. De ene keer sterker dan de andere keer.
Ik heb de storing gelokaliseerd bij het gebouwtje van de ijsvereniging. De storing is sterk rond een kastje van een pomp maar lijkt nog iets sterker te zijn aan de muur van het gebouw 3 meter verder. Er ligt een landje naast het gebouw voor een 400 meter ijsbaan, er is schrikdraad aanwezig, maar daar komt de storing niet vandaan.

Het is een pulserend signaal met een frequentie van ongeveer 1 keer per seconde.

Op onderstaande link is de Waterland Ronde te horen van afgelopen vrijdag. Het signaal van de rondeleider is S9 +10 en de puls is hier behoorlijk storend. Signalen die s9 +50 hebben er pas geen last meer van.

http://zendamateur.elinek.nl/waterland/ ... -04-29.mp3

(en geniet van het verhaal over de uierwasmachine)
https://www.amateurzender.nl (de site met alles wat je al wist)

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Storing van de (natuur) ijsbaan

#2 Bericht door pa1bvm »

nou ... dat lijkt toch ook wel sterk op een schrikdraad ...
mijn buurman heeft dat hier ook om een veld van +/- 2 hectare

op 144 Mhz met mijn ic-746 en de noise blanker aan is het weg ...( ik ben alleen actief met SSB / CW ..dus of dat in FM ook werkt weet ik niet )
maar met K2 + transverter lukt dat maar met moeite

ik weet waar de stekker van het schrikdraad power supply zit .. en soms trek ik de stekker eruit ( alleen voor DX )
met een beetje pech moet je dan een kalf of een schaap uit je tuin vangen ... " bonanza " en rowhide...

de schrikdraad ontwerpers zitten ook niet stil .. de energie van de puls wordt opgevoerd als er een " weerstand" wordt ondervonden
dus eerst krijgt het " beest" een lichte klap .. daarna komt er meer energie uit het kastje ..

en dat is eigenlijk naar .. want .. als het gras hoog begint te worden dan denkt dat besturingskastje dat er een beest tegen de draad staat
hahaha .. gelukkig heeft mijn buurman net als ik digitenne ( buitengebied ) en tja .. schrikdraad aan , gras hoog = blokjes op het TV beeld
dus hij maait regelmatig de zooi onder de draad

ik heb zelf een paar isolatoren vervangen .. en zo blijft het nu de laatste tijd redelijk rustig

maar die puls hoor ik ook op 70 cm , 20 meter en zelfs op 80 meter
het is ook een mooie vierkante antenne draad van 100 X 200 meter ..

makkelijk testend .. zet de schrik van de draad af .. er zit vast ergens een " kastje " met een 220v stekker ...

Gebruikersavatar
elinek
Berichten: 142
Lid geworden op: 11 mei 2013, 14:56
Roepletters: PH4E
Locatie: Wormer
Contacteer:

Re: Storing van de (natuur) ijsbaan

#3 Bericht door elinek »

pa1bvm schreef:nou ... dat lijkt toch ook wel sterk op een schrikdraad ...
mijn buurman heeft dat hier ook om een veld van +/- 2 hectare

makkelijk testend .. zet de schrik van de draad af .. er zit vast ergens een " kastje " met een 220v stekker ...
Ik heb het getest met de porto, zelfs met de antenne tegen het schrikdraad aan (goedkope baofeng) neemt de puls niet toe. Het schrikdraad lijkt wel nieuw, er lopen nog geen beesten, ik denk dat het nog niet eens aangesloten staat. Wel denk ik aan een oud schrikdraadapparaat dat mogelijk binnen staat bij de ijsclub.

Ik heb de voorzitter en secretaris gemaild, ik hoop dat we er uit kunnen komen maar het zou makkelijk zijn als ik meteen kan aanwijzen wat de oorzaak is.
https://www.amateurzender.nl (de site met alles wat je al wist)

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Storing van de (natuur) ijsbaan

#4 Bericht door pe5t »

Zoals opgemerkt, dit is het kenmerkende geluid van schrikdraad. Ik heb naast mijn perceel ook een weiland waaromheen regelmatig schrikdraad wordt gespannen. Die buurman van mij knoopt de stukken draad nogal slordig aan elkaar, waardoor ik soms tot op enkele meters de vonken hoor en zie (bij duister). Ik ben al jaren bezig hem beter op te leiden, heb hem al eens een keer een paar honderd meter draad cadeau gedaan, maar dat lijkt al weer behoorlijk verknipt.
Als de storing met je ontvanger bij de draad niet sterker wordt kan het zijn dat het kastje wel aan staat maar de draad is losgekoppeld. Ook dan kan zo'n kastje storen via de aarddraad en de 230V aansluiting.

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Storing van de (natuur) ijsbaan

#5 Bericht door PA2EFR »

Je moet het ook testen met je vingers op de draad, anders weet je nog niet of je het goede apparaat te pakken hebt.
:evil:

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Storing van de (natuur) ijsbaan

#6 Bericht door pa4o »

Ook hier is het feest op de 2m, weet nog niet precies waar het dit keer vandaan komt. Sta in twijfel bij een 5 tal huizen. Het is heel moeilijk dit qrm te zoeken. Het is geen draadgolf, het is net of er wat staat te vonken. Als ik er in de buurt ben hoor ik het van af de hf tot in de 700MHz op de handscanner. https://www.youtube.com/watch?v=jiCpSfb ... e=youtu.be

Peter

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Storing van de (natuur) ijsbaan

#7 Bericht door Rene - pg3r »

pa4o schreef:draadgolf
:shock:

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Storing van de (natuur) ijsbaan

#8 Bericht door pa4o »

duhh zag het net zelf ook, kloten dat je het niet meer kunt veranderen : :shock:

Peter

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1024
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: Storing van de (natuur) ijsbaan

#9 Bericht door PD5DJ »

schrikdraad storing = draadgolf :mrgreen:
wat is hier mis mee? :D
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: Storing van de (natuur) ijsbaan

#10 Bericht door pa5wil »

ik heb dezelfde tik, maar alleen op 20 m. En ook schrikdraad op 20 meter afstand
Wil

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Storing van de (natuur) ijsbaan

#11 Bericht door PE2AAB »

Je zou de nieuwe schrikdraad even kunnen uitschakelen (zit altijd wel ergens een kastje in de buurt) en dan eens testen. Aangezien er nog geen beesten staan kan dat geen kwaad.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Plaats reactie