Inverter zonnepanelen

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Inverter zonnepanelen

#31 Bericht door PA3DJS »

EMCees schreef:Normen en het voldoen eraan geven slechts een vermoeden van voldoen aan de emc richtlijn, meer niet.
cispr 22 (en 55022) is niet van toepassing op invertoren. Dat heeft mastervolt al eens geprobeerd en is daarop door At terug gevloten.
Heb jij enig idee waarom AT dit teruggefloten heeft? Op zich vind ik het niet verkeerd, tenzij je de norm misbruikt om bepaalde poorten buiten het testen te houden (bijvoorbeeld de DC input voor de PV panelen).

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Inverter zonnepanelen

#32 Bericht door EMCees »

Ja dat heb ik wel, maar dat ga ik hier niet posten. Maar je kunt het ook zelf bedenken:
Het feit dat een inverter een WIFI interface heeft maakt het nog geen computer.
Mastervolt verkoopt computers metd e bijzondere eigenschap dat je ze als inverter kunt gebruiken voor je zonnepanelen, inclusief eilandbedrijf detectie

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Inverter zonnepanelen

#33 Bericht door PA3DJS »

EMCees schreef:Ja dat heb ik wel, maar dat ga ik hier niet posten. Maar je kunt het ook zelf bedenken:
Het feit dat een inverter een WIFI interface heeft maakt het nog geen computer.
Mastervolt verkoopt computers metd e bijzondere eigenschap dat je ze als inverter kunt gebruiken voor je zonnepanelen, inclusief eilandbedrijf detectie
Cees, als ik het zelf had kunnen bedenken, had ik het hier niet gevraagd. De eerste zin is helder.

PA1TF
Berichten: 58
Lid geworden op: 02 mei 2016, 19:38
Locatie: Heerlen

Re: Inverter zonnepanelen

#34 Bericht door PA1TF »

Even een verslagje van wat ik weer aangepast en getest heb.
Ik ben eergisteren het dak op gegaan en heb de draden niet in een lus maar getwist zoals jullie aangaven.
De leverancier van de panelen kwam ondertussen met hetzelfde idee.
Dus de draden lopen samen naar de panelen en lopen samen verder.
Het heeft totaal geen effect. Wil ik op de kortegolf werken moet ik gewoon de inverter uitzetten.
Ik heb een ongeaarde PV string.
Deze heb ik ook al omgezet naar geaarde PV string maar dat maakt helemaal niks uit. Dus ik heb dit weer origineel gemaakt.
Ik denk dat ik wat ga proberen met ferriet. Mischien heeft iemand nog tips ? Anders ga ik binnenkort toch over op een andere omvormer.

gr
anton

pe1pal
Berichten: 186
Lid geworden op: 30 aug 2008, 18:23
Roepletters: PE1PAL
Locatie: Siddeburen

Re: Inverter zonnepanelen

#35 Bericht door pe1pal »

sjaak afhaak schreef:De AC kant is normaal gesproken goed gefilterd, de DC kant vaak niet, want dat is goedkoper en daarvoor bestaan op dit moment geen normen. (ja de VERON werkt daaraan).

Ik heb begrepen dat inverters van SMA wel goed gefilterd worden aan de DC kant.


73 EJ
Helaas zijn er ook inverters die niet eens aan de AC kant gefilterd zijn.. ook hier schijnt agentschap niets te kunnen/willen doen.
Zolang het veld op 10 meter afstand maar beneden de 30db blijft is het acceptabel volgens agentschap.
Deze dingen staan dus via het lichtnet de omgeving te vervuilen (hier op een afstand van 200m), misschien kan agentschap hier beter een zendvergunning voor afgeven?
73'
Paul -PE1PAL

Roy pd8rw
Berichten: 489
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: Inverter zonnepanelen

#36 Bericht door Roy pd8rw »

Het lijkt me best interessant om te weten of dit signaal ook hinder veroorzaakt bij andere gebruikers via de ether .
En dan denk ik aan (militaire )luchtvaart en andere frequentie gebruikers bijvoorbeeld bij defensie .

Wanneer plc en inverter storingen via het lichtnet verspreid worden en door ons als zendamateur over een breed spectrum te ontvangen zijn doordat het lichtnet best een serieuse antenne kan zijn qwa afmetingen ( zeker in drukke bebouwing of bijvoorbeeld flat gebouwen)
Zou het dan ook voor het AT anders worden qwa handhaving en toelatingseisen?

Nu is vooral bij plc het maarschappelijk belang dat voorrang krijgt. En wij als amateur moetenmoeten achteraf met bv kpn hun probleem oplossen
Wellicht dat dit anders word wanneer hier serieuse klachten over komen van gebruikers met een veel groter maatschappelijk belang namelijk de veiligheid van ons landje .

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Inverter zonnepanelen

#37 Bericht door PA3DAT »

PF1JM schreef:Het plan is opgevat om zonnepanelen te laten plaatsen. Twee leveranciers springen er voorlopig positief uit met hun offertes, elk met een ander plan qua panelen en qua inverter.
De geoffreerde inverters zijn: Goodwe 6k (3fase) of Solar Frontier CIS turbo 1P (1fase, ook wel bekend als StecaGrid)
Heeft iemand ervaring met deze types en/of merken omvormers?
We zijn al op pagina 3 en nog niemand heeft een antwoord gegeven op de vraag? Hoe off-topic kunnen we gaan...

Is dit nu grappig of droevig? :wink:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA3GVI

Re: Inverter zonnepanelen

#38 Bericht door PA3GVI »

Aloys, ik heb sinds begin april 18 Zonnepanelen op het dak en heb met de beoogde leverancier afgesproken eerst een test opstelling te maken om te kijken wat het doet op HF ( Zenden en ontvangen). Misschien is dat ook een mogelijkheid met die van jou?? Of was dit niet de insteek van de vraag?
De omvormer is van Hosola (3Kw) en deze hadden we op de boven verdieping een tijdelijke plek gegeven met 6 panelen in de tuin, dus met lange kabel naar boven. Ik heb puur gekeken wat er gebeurde op de verschillende HF banden en bij ontvangst als bij zenden met 500 watt (RTTY/CW/SSB) was er niets te merken....niet op HF en geen directe instraling op de omvormer of kabels. Mijn 31 meter lange dipool met twinlead (450 ohm) gevoed hangt over het huis. Voedingspunt 3,5 meter boven de nok. Hosola omvormers zitten in een metalen kast en ben er tot nu toe erg over te spreken.

Heb je hier iets aan?

73, Rob/PA3GVI

PS: Ben niet heel erg actief op het forum dus mag je mij ook mailen op mijn QRZ adres.

pe1pal
Berichten: 186
Lid geworden op: 30 aug 2008, 18:23
Roepletters: PE1PAL
Locatie: Siddeburen

Re: Inverter zonnepanelen

#39 Bericht door pe1pal »

PA3DAT schreef:
PF1JM schreef:Het plan is opgevat om zonnepanelen te laten plaatsen. Twee leveranciers springen er voorlopig positief uit met hun offertes, elk met een ander plan qua panelen en qua inverter.
De geoffreerde inverters zijn: Goodwe 6k (3fase) of Solar Frontier CIS turbo 1P (1fase, ook wel bekend als StecaGrid)
Heeft iemand ervaring met deze types en/of merken omvormers?
We zijn al op pagina 3 en nog niemand heeft een antwoord gegeven op de vraag? Hoe off-topic kunnen we gaan...

Is dit nu grappig of droevig? :wink:
Zoals ik dus al aangaf moet je in ieder geval kijken of er een fatsoenlijke netfilter ingebouwd is..
73'
Paul -PE1PAL

PA1TF
Berichten: 58
Lid geworden op: 02 mei 2016, 19:38
Locatie: Heerlen

Re: Inverter zonnepanelen

#40 Bericht door PA1TF »

mijn oplossing op moment. off knop en klaar.

jan58
Berichten: 447
Lid geworden op: 28 jan 2010, 21:23

Re: Inverter zonnepanelen

#41 Bericht door jan58 »

Denk dat het beter is afspraak met de leverantier van de panelen te maken dat als de omvormer stoort hij omgewisseld moet worden.
Wat bij de niet stoort kan bij de ander wel storen.
M n kameraad heeft ook zonnepanelen.
Zijn omvormer stoort niet bij hem.
Paar maanden later bij de buurman ook panelen op het dak.
Omvormer stoort bij m n kameraad.
Tis de zelfde omvormer en installatie is door zelfde bedrijf gemaakt.
Hier dus andere omvormer tussen en probleem opgelost.
Dus duidelijke afspraken maken.
Niet het hele bedrag betalen tot je zeker weet dat het niet stoort.
Als de leverantier vertrouwen in z n produkt heeft zal hij hiermee akkoord gaan.
Dus de snellejongensgeldverdienen vallen dan al af.

Gr Jan

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: Inverter zonnepanelen

#42 Bericht door PA8JDG »

PA3DAT schreef:
PF1JM schreef:Het plan is opgevat om zonnepanelen te laten plaatsen. Twee leveranciers springen er voorlopig positief uit met hun offertes, elk met een ander plan qua panelen en qua inverter.
De geoffreerde inverters zijn: Goodwe 6k (3fase) of Solar Frontier CIS turbo 1P (1fase, ook wel bekend als StecaGrid)
Heeft iemand ervaring met deze types en/of merken omvormers?
We zijn al op pagina 3 en nog niemand heeft een antwoord gegeven op de vraag? Hoe off-topic kunnen we gaan...

Is dit nu grappig of droevig? :wink:
Goed lezen, er zijn bruikbare antwoorden :wink:

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Inverter zonnepanelen

#43 Bericht door Bert_1 »

jan58 schreef: Hier dus andere omvormer tussen en probleem opgelost.
Van hetzelfde type of een compleet ander merk of type?
Bert

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Inverter zonnepanelen

#44 Bericht door PA3DAT »

PA3GVI schreef:Aloys, ik heb sinds begin april 18 Zonnepanelen op het dak en heb met de beoogde leverancier afgesproken eerst een test opstelling te maken om te kijken wat het doet op HF ( Zenden en ontvangen). Misschien is dat ook een mogelijkheid met die van jou?? Of was dit niet de insteek van de vraag?
Grappig Rob, je geeft mij een antwoord maar ik was niet de vraagsteller. Kennelijk reageert iedereen op iedereen, maar gaat
(bijna) niemand in op de vraag van de Topicstarter: welk van de twee door hem genoemde apparaten kan hij het beste nemen?

Het is alsof iemand vraagt: ik kan kiezen uit een lease-Opel en een lease-VW. Wat is de beste keus? Vervolgens gaat iedereen
maar raak automerken bespreken (zelfs de moderatie) van allerlei merken BEHALVE die Opel of VW... Met andere woorden, de
topicstarter heeft na 3 pagina's nog steeds geen antwoord op zijn vraag! :D

(Er zitten inmiddels wel een paar goede tips tussen, inderdaad.)
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: Inverter zonnepanelen

#45 Bericht door PA3FAT »

Heb sinds 2 jaar 20 zonnepanelen. Omvormer SMA. Nergens last van.
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

Plaats reactie