Inverter zonnepanelen

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Inverter zonnepanelen

#16 Bericht door pe1cmo »

Alleen die aarde, een vraag daarover.
Op welke frequentie (s) werk je, en wat is de aardedraad lengte.
Aarde is belangrijk, zeker als die koud is.

Is je draad 10 meter lang, en je zit op 40 meter, dan is het een kwart golflengte.
Is de onderkant waar hij de grond in gaat wel 0 Ohm, maar aan de inverter kant hoog ohmig.

Dus merk je verschil met aarde los en vast ??
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

pa3fap
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 jan 2016, 14:33
Roepletters: pa3fap

Re: Inverter zonnepanelen

#17 Bericht door pa3fap »

PF1JM schreef:Heren (en dames),

Het plan is opgevat om zonnepanelen te laten plaatsen. Twee leveranciers springen er voorlopig positief uit met hun offertes, elk met een ander plan qua panelen en qua inverter.

De geoffreerde inverters zijn: Goodwe 6k (3fase) of Solar Frontier CIS turbo 1P (1fase, ook wel bekend als StecaGrid)

Heeft iemand ervaring met deze types en/of merken omvormers?

Jeroen PF1JM
ik heb het merk SAJ en totaal geen problemen .
http://www.saj-solar.com/

pe1pal
Berichten: 186
Lid geworden op: 30 aug 2008, 18:23
Roepletters: PE1PAL
Locatie: Siddeburen

Re: Inverter zonnepanelen

#18 Bericht door pe1pal »

elsinga schreef:Anton, als je alles op aanvaardbaar nivo hebt, kun je me dan melden welke filters je hebt gebruikt? Dan kan deze inverter van rood naar oranje (want er is wat aan te doen).
Robert, ik heb ook nog steeds een vraag bij je open staan?
Gr. Paul
73'
Paul -PE1PAL

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Inverter zonnepanelen

#19 Bericht door elsinga »

pe1pal schreef:
elsinga schreef:Anton, als je alles op aanvaardbaar nivo hebt, kun je me dan melden welke filters je hebt gebruikt? Dan kan deze inverter van rood naar oranje (want er is wat aan te doen).
Robert, ik heb ook nog steeds een vraag bij je open staan?
Gr. Paul
Geen idee waar dit over gaat, maar graag even per mail (robert@<call>.nl).
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA1TF
Berichten: 58
Lid geworden op: 02 mei 2016, 19:38
Locatie: Heerlen

Re: Inverter zonnepanelen

#20 Bericht door PA1TF »

Robert,

Het RFI filter is de FN2200-50-34 bij RS gekocht artikel nummer 7546067
Het nivo van ruis is nog niet wat ik wil. Op 160 meter stoort ie nog veeeeel erger.
+30db. op 80 meter heb ik op dit moment een ruis van S7
De zon is nu even weg. Ik zal de komende dagen een excel maken met daarin de frequenties en het ruisnivo wat ik ervan heb.
Schakel ik de omvormer uit dan is het lekker rustig overal.
Het was ook niet echt bepaald een goedkope omvormer.
De aarddraad die ik getrokken heb is van massief en vertint koper van 25 kwadraat.
aardpen 3 meter de grond in geslagen.
De aardweerstand heb ik echter niet gemeten, maar de omvormer hangt na 10 meter koper aan de aarde.
Gaat helaas niet anders. Maar met deze dikte moet dat geen probleem zijn.
De omvormer en het rfi filter hangen aan aarde. De hele omvormer is van metaal dus ik vind het echt raar dat het ding nog zoveel straalt.
Als ik het RFI Filter voor de 240volt binnen heb ben ik echt benieuwd hoeveel dat uitmaakt.
Als ik nu een spectrum analyzer had had ik het nog beter kunnen uitzoeken maar helaas.

PA1TF
Berichten: 58
Lid geworden op: 02 mei 2016, 19:38
Locatie: Heerlen

Re: Inverter zonnepanelen

#21 Bericht door PA1TF »

Vandaag een filter op de AC kant gemonteerd.
Type fn2020-20-06.
Geen verschill helaas.
S7 tot S9 ruis.
Als ik de inverter uitzet is het helemaal weg. S1 tot S3 ruis.
Morgen ga ik proberen de PV String te aarden via de massakabel.
Je kunt namelijk de min aan aarde leggen van je zonnepanelen.
Alleen moet je dan in de unit wat wijzigen. Morgen ff met geduld uitzoeken.
Ik heb gezien dat de voorkant van metaal is maar de rug van het apparaat van kunstof. Lekker handig.
Die ga ik dan eerst nog eens afdekken met koperfolie aan aarde.

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Inverter zonnepanelen

#22 Bericht door pe5t »

Kennelijk heb je geen (parallel) systeem met ''optimizers" maar een serie string waarbij de DC kabel van paneel naar paneel loopt. De DC leiding vormt dus een lus. Dat is een goede antenne. Maar je Filter aan de DC kant heeft kennelijk effect. Da's mooi.
Om de DC leiding nog verder te ontstoren zou je kunnen proberen de heen en retourleiding te twisten, zodat er geen lus meer is. Maar dat is lastig als de zaak al op het dak ligt.
Die PV string zou ik dan ook niet aarden. Aardleidingen van 10m lang (hoe dik ook) hebben op 1,8 MHz al een impedantie van meer dan 100 Ohm en je maakt met zo'n aarddraad opnieuw een antenne waardoor het effect van je DC filter tenietgedaan kan worden.
Ik zou ook geen aparte aardleiding aan de omvormer hangen. Gewoon aansluiten op je huisnet met randaarde en aarden in de meterkast. Maak geen lussen.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Inverter zonnepanelen

#23 Bericht door pa1bvm »

kijk ook vooral eens naar de micro inverters http://thuiszonnepanelen.nl/micro-inverters/inverteren v.
Dus een inverter PER paneel ,Ik heb er 26 op het dak zitten ( sinds januari 2015 ) ik kan nog gewoon aan EME doen op 144 Mhz ..

ik gebruik inverters van Enphase type 250 en ik ben van te voren op twee plekken met VHF /HF ontvanger gaan meten ( in overleg met de leverancier )
via pb wil ik het web adres van de leverancier wel geven .....


en wil je hier iets meten .. dat kan natuurlijk ook ..een mooie breedbandige spectrum analyse ..
inderdaad ik heb zo een meetapparaat natuurlijk niet ..


73 Rick ,PA1BVM

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Inverter zonnepanelen

#24 Bericht door elsinga »

Ik heb met mijn SMA Sunny Boy 4000TL geen last van storing, dus dat zou best kunnen kloppen. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA1TF
Berichten: 58
Lid geworden op: 02 mei 2016, 19:38
Locatie: Heerlen

Re: Inverter zonnepanelen

#25 Bericht door PA1TF »

pa1bvm schreef:kijk ook vooral eens naar de micro inverters http://thuiszonnepanelen.nl/micro-inverters/inverteren v.
Dus een inverter PER paneel ,Ik heb er 26 op het dak zitten ( sinds januari 2015 ) ik kan nog gewoon aan EME doen op 144 Mhz ..

ik gebruik inverters van Enphase type 250 en ik ben van te voren op twee plekken met VHF /HF ontvanger gaan meten ( in overleg met de leverancier )
via pb wil ik het web adres van de leverancier wel geven .....


en wil je hier iets meten .. dat kan natuurlijk ook ..een mooie breedbandige spectrum analyse ..
inderdaad ik heb zo een meetapparaat natuurlijk niet ..


73 Rick ,PA1BVM

Hoi Rick

Ik heb een spectrum analyzer HP8593E met tracking generator.
Maar ik repareer voor een zonnepanelen distribiteur veel omvormers en ik kan dus eentje die ik gefixt hebt ff testen op mijn installatie.
Ik kan zeker ff het dak op om de kabels te twisten. ik wil het zaakje stil hebben. zo is het niet leuk met s7 ruis van 0 tot 30.

gr
anton

PA1TF
Berichten: 58
Lid geworden op: 02 mei 2016, 19:38
Locatie: Heerlen

Re: Inverter zonnepanelen

#26 Bericht door PA1TF »

elsinga schreef:Ik heb met mijn SMA Sunny Boy 4000TL geen last van storing, dus dat zou best kunnen kloppen. ;)
als ik een zo eentje in me handen krijg ga ik het echt meteen proberen.
en anders ga ik bij Diehl verhaal halen. Apparaat is nog geen 6 maanden oud. dus...

PA1TF
Berichten: 58
Lid geworden op: 02 mei 2016, 19:38
Locatie: Heerlen

Re: Inverter zonnepanelen

#27 Bericht door PA1TF »

pe1cmo schreef:Alleen die aarde, een vraag daarover.
Op welke frequentie (s) werk je, en wat is de aardedraad lengte.
Aarde is belangrijk, zeker als die koud is.

Is je draad 10 meter lang, en je zit op 40 meter, dan is het een kwart golflengte.
Is de onderkant waar hij de grond in gaat wel 0 Ohm, maar aan de inverter kant hoog ohmig.

Dus merk je verschil met aarde los en vast ??
ik werk op 80-40-17-15-12-10-2-70
overal eigenlijk.
maar de lengte van de aardleiding is zeker 10 meter. welliswaar een 25mm2 maar de lengte is toch 10 meter zeker.
ik merk ook niet echt een verschil als ik hem los gooi.

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Inverter zonnepanelen

#28 Bericht door EMCees »


Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Inverter zonnepanelen

#29 Bericht door PA3DJS »

sjaak afhaak schreef:De AC kant is normaal gesproken goed gefilterd, de DC kant vaak niet, want dat is goedkoper en daarvoor bestaan op dit moment geen normen. (ja de VERON werkt daaraan).

Ik heb begrepen dat inverters van SMA wel goed gefilterd worden aan de DC kant.


73 EJ
Het ligt iets anders dan "er zijn geen normen voor".

Voordat een product op de markt komt, moet het CE gemarkeerd zijn, en dus voldoen aan de essentiële eisen uit de diverse richtlijnen.

Op het moment dat er geen productnorm voor een product/apparaat is, heb je voor EMC nog steeds generieke normen voor de diverse omgevingen. Je zou kunnen denken aan IEC 61000-6-3 voor emissie, of je baseert je limieten op EN55022 (Information and Telecom Equipment). Ik snap dat er discussie kan zijn over of de zonnepaneelaansluiting een DC power port is. Het is in ieder geval een lange kabel met grote kans op emissie. Zo'n kabel even buiten beschouwing laten, is niet houdbaar.

Voorts is er nog het vangnet dat de DoC ingetrokken kan worden als in de praktijk blijkt dat een apparaat/systeem niet voldoet. Voor deze optie heb je natuurlijk wel een overheid nodig die het aandurft om een voorbeeld te stellen.

Vanwege eventuele onduidelijkheid over normen, heeft een producent wellicht niet verwijtbaar gehandeld, maar zal zijn producten wel aan moeten passen.

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Inverter zonnepanelen

#30 Bericht door EMCees »

Normen en het voldoen eraan geven slechts een vermoeden van voldoen aan de emc richtlijn, meer niet.
cispr 22 (en 55022) is niet van toepassing op invertoren. Dat heeft mastervolt al eens geprobeerd en is daarop door At terug gevloten.

Plaats reactie