Inverter zonnepanelen

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PF1JM
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 sep 2005, 19:16
Locatie: Apeldoorn JO32af

Inverter zonnepanelen

#1 Bericht door PF1JM »

Heren (en dames),

Het plan is opgevat om zonnepanelen te laten plaatsen. Twee leveranciers springen er voorlopig positief uit met hun offertes, elk met een ander plan qua panelen en qua inverter.

De geoffreerde inverters zijn: Goodwe 6k (3fase) of Solar Frontier CIS turbo 1P (1fase, ook wel bekend als StecaGrid)

Heeft iemand ervaring met deze types en/of merken omvormers?

Jeroen PF1JM
Smile.... Tomorrow will be worse!

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Inverter zonnepanelen

#2 Bericht door EMCees »

Vraag eerst maar om de conformiteitsverklaring

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Inverter zonnepanelen

#3 Bericht door pe1cmo »

EMCees schreef:conformiteitsverklaring
Eh, die valt toch zo uit die Chinese printer.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

PA2HP
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 apr 2008, 18:07
Roepletters: PA2HP
Locatie: Oude Tonge

Re: Inverter zonnepanelen

#4 Bericht door PA2HP »

Zolang het maar geen Mastervolt, type, Soladin 600 zijn...daar heb ik nog nachtmerries van (en het AT ook)....heeft ze hier wel mooi verboden bij de woningbouwvereniging.
Er kwam een duurdere, ingeblikte versie voor terug, gaat stukken beter nu!

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Inverter zonnepanelen

#5 Bericht door Bert_1 »

Omnik doet het prima bij mij :)
Bert

pe1pal
Berichten: 186
Lid geworden op: 30 aug 2008, 18:23
Roepletters: PE1PAL
Locatie: Siddeburen

Re: Inverter zonnepanelen

#6 Bericht door pe1pal »

PA2HP schreef:Zolang het maar geen Mastervolt, type, Soladin 600 zijn...daar heb ik nog nachtmerries van (en het AT ook)....heeft ze hier wel mooi verboden bij de woningbouwvereniging.
Er kwam een duurdere, ingeblikte versie voor terug, gaat stukken beter nu!
Heb hier ook een storend exemplaar uitgepeild, moet nog contact opnemen met de eigenaar. Waarsch hebben ze nog garantie, wat als het bijv zo'n stoorexempl is. Kan agentschap daar nog iets mee?
73'
Paul -PE1PAL

PA2HP
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 apr 2008, 18:07
Roepletters: PA2HP
Locatie: Oude Tonge

Re: Inverter zonnepanelen

#7 Bericht door PA2HP »

Bij mij zijn ze na een klacht komen meten, ik had toen een FlexRadio, kon het perfect op het pc scherm laten zien (en horen 0-50mhz)
Metingen gedaan bij het betreffende huis en omvormers voldeden niet aan de normen.

Vervolgens hebben ze de eigenaar (in dit geval de woningbouwvereniging) opgelegd dat deze niet meer gebruikt mogen worden.
Met de leverancier (Mastervolt) is toen een duurdere, ingeblikte en dus betere versie geplaatst.
Later zijn die zonnepanelen/omvormers overal geplaatst hier in dit blok huizen, behalve bij mij...ik pas voor die rotzooi.

pe1pal
Berichten: 186
Lid geworden op: 30 aug 2008, 18:23
Roepletters: PE1PAL
Locatie: Siddeburen

Re: Inverter zonnepanelen

#8 Bericht door pe1pal »

PA2HP schreef:Bij mij zijn ze na een klacht komen meten, ik had toen een FlexRadio, kon het perfect op het pc scherm laten zien (en horen 0-50mhz)
Metingen gedaan bij het betreffende huis en omvormers voldeden niet aan de normen.

Vervolgens hebben ze de eigenaar (in dit geval de woningbouwvereniging) opgelegd dat deze niet meer gebruikt mogen worden.
Met de leverancier (Mastervolt) is toen een duurdere, ingeblikte en dus betere versie geplaatst.
Later zijn die zonnepanelen/omvormers overal geplaatst hier in dit blok huizen, behalve bij mij...ik pas voor die rotzooi.
Dank voor info, ik ga ermee aan de slag..
73'
Paul -PE1PAL

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: Inverter zonnepanelen

#9 Bericht door PA8JDG »

pe1pal schreef:
PA2HP schreef:Zolang het maar geen Mastervolt, type, Soladin 600 zijn...daar heb ik nog nachtmerries van (en het AT ook)....heeft ze hier wel mooi verboden bij de woningbouwvereniging.
Er kwam een duurdere, ingeblikte versie voor terug, gaat stukken beter nu!
Heb hier ook een storend exemplaar uitgepeild, moet nog contact opnemen met de eigenaar. Waarsch hebben ze nog garantie, wat als het bijv zo'n stoorexempl is. Kan agentschap daar nog iets mee?
Ook hier ellende. Gigantische stoorbak 100 meter verderop. Eigenaren zijn op de hoogte. Gaat om een Growatt 2000 inverter. AT inmiddels ingelicht. Binnenkort doen zijn een meting.

pa1zkh
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 jun 2011, 20:20
Roepletters: PA1ZKH
Locatie: Loosduinen (JO22CB)

Re: Inverter zonnepanelen

#10 Bericht door pa1zkh »

Hallo ik ben ook zoekende, Nu was mij ook een stecagrid 3600 coolcept aangeboden maar die kast is dan wel revolutionair kwa cooling maar is dus niet afgeschermd(plastic).
Dat van die mastervolt 600 is mij wel bekend die kasten waren ook van plastic met alle bekende gevolgen.
Nu de volgende omnik 5.0k ook deze schijnt volgens mijn mogelijke leverancier een platic case te hebben hij ging het nog navragen.
Verder hebben we nog een goodwe gw4000ds deze heeft wel een metalen kast
een Sofar solar 4000tlm ook een metalen kast.
En natuurlijk mochten we er niet uitkomen de SMA sunnybox 3600 deze heeft ook een metalen case en heeft zich inmiddels bij meerder amateurs bewezen als storings vrij.
Maar goed we zijn centamateurs dus als het 4 a 500 euro goedkoper kan dan is de terug verdientijd ook gunstiger.
Al met al veel keuze en zoals gewoonlijk waar doe je goed aan :D
73 Barry PA1ZKH

pe1pal
Berichten: 186
Lid geworden op: 30 aug 2008, 18:23
Roepletters: PE1PAL
Locatie: Siddeburen

Re: Inverter zonnepanelen

#11 Bericht door pe1pal »

PA8JDG schreef:
pe1pal schreef:
PA2HP schreef:Zolang het maar geen Mastervolt, type, Soladin 600 zijn...daar heb ik nog nachtmerries van (en het AT ook)....heeft ze hier wel mooi verboden bij de woningbouwvereniging.
Er kwam een duurdere, ingeblikte versie voor terug, gaat stukken beter nu!
Heb hier ook een storend exemplaar uitgepeild, moet nog contact opnemen met de eigenaar. Waarsch hebben ze nog garantie, wat als het bijv zo'n stoorexempl is. Kan agentschap daar nog iets mee?
Ook hier ellende. Gigantische stoorbak 100 meter verderop. Eigenaren zijn op de hoogte. Gaat om een Growatt 2000 inverter. AT inmiddels ingelicht. Binnenkort doen zijn een meting.
Das ook toevallig, ben hier als vooronderzoek voor agentschap ook wezen kijken op het adres en raad eens... ook een Growatt 2000 ! Zal morgen even overleggen of die ook op hun blacklist staat. Veldsterktemeting komt men nog doen..
73'
Paul -PE1PAL

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: Inverter zonnepanelen

#12 Bericht door PA8JDG »

pe1pal schreef:
PA8JDG schreef:
pe1pal schreef:
PA2HP schreef:Zolang het maar geen Mastervolt, type, Soladin 600 zijn...daar heb ik nog nachtmerries van (en het AT ook)....heeft ze hier wel mooi verboden bij de woningbouwvereniging.
Er kwam een duurdere, ingeblikte versie voor terug, gaat stukken beter nu!
Heb hier ook een storend exemplaar uitgepeild, moet nog contact opnemen met de eigenaar. Waarsch hebben ze nog garantie, wat als het bijv zo'n stoorexempl is. Kan agentschap daar nog iets mee?
Ook hier ellende. Gigantische stoorbak 100 meter verderop. Eigenaren zijn op de hoogte. Gaat om een Growatt 2000 inverter. AT inmiddels ingelicht. Binnenkort doen zijn een meting.
Das ook toevallig, ben hier als vooronderzoek voor agentschap ook wezen kijken op het adres en raad eens... ook een Growatt 2000 ! Zal morgen even overleggen of die ook op hun blacklist staat. Veldsterktemeting komt men nog doen..
Hallo Paul,

Weet je zeker dat ze een veldsterktemeting gaan doen? Ik heb daar namelijk om gevraagd, maar het AT reageerde daarop dat dit voor zonnepaneel-installaties niet mogelijk is vanwege het ontbreken van een meetnorm. Ze gaan hier alleen een meting (waarschijnlijk inductief) doen bij de kabels (230V zijde en de PV gelijkstroomzijde) en bekijken dan het spectrum. Geen veldsterktemeting dus. Ik verbaasde mij hierover...

Jan PA8JDG

PA1TF
Berichten: 58
Lid geworden op: 02 mei 2016, 19:38
Locatie: Heerlen

Re: Inverter zonnepanelen

#13 Bericht door PA1TF »

Hallo Allemaal,

Ik heb zelf ook panelen op het dak liggen met een Diehl 4000H Platinum inverter en heb ook overal RF storingen.
Ik ondertussen na wat uittrekken van diverse apparatuur ook diverse stoorbronnen gevonden.
De Diehl inverter is het ergste, daar heb ik 2 RFI filters voor besteld bij RS van FN2000-50A-1200DC voor de DC zijde van de inverter en ook eentje voor 230v besteld zodat ik daar ook geen noise meer van heb.
Ik heb ook gemerkt dat de ethernet aansluiting van de inverter op 18.304mhz een duidelijk signaal uitzend in een raster 40khz telkens.
Kabel dus eruit getrokken en dat signaal is dus ook alweer weg
En dan... me wifi router 10 meter verderop...stoort ook.

De diehl gaf een signaal van 9+10db
ethernet kabel verwijderd en die signalen in raster van 9+30db zijn ook weg.
Morgen komen de RFI filters binnen en dan ga ik die op de inverter aansluiten. Ik ben benieuwd. Jammer dat ik geen spectrum analyzer heb anders had ik nog meer en beter kunnen zoeken.

gr
anton

PA1TF
Berichten: 58
Lid geworden op: 02 mei 2016, 19:38
Locatie: Heerlen

Re: Inverter zonnepanelen

#14 Bericht door PA1TF »

Vandaag de rfi filter voor de dc zijde gemonteerd.
Van 9+10db naar een S 7.
We zijn er nog niet maar daar gaat komen dat ik het voor 95 procent weg krijg.
Alles geaard met 25 kwadraat en aardpen van 3 meter.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Inverter zonnepanelen

#15 Bericht door elsinga »

Anton, als je alles op aanvaardbaar nivo hebt, kun je me dan melden welke filters je hebt gebruikt? Dan kan deze inverter van rood naar oranje (want er is wat aan te doen).
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Plaats reactie