Storing van Middengolf tot en met 6 meter (met plaatje)

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
elinek
Berichten: 142
Lid geworden op: 11 mei 2013, 14:56
Roepletters: PH4E
Locatie: Wormer
Contacteer:

Storing van Middengolf tot en met 6 meter (met plaatje)

#1 Bericht door elinek »

Ik kan niets meer ontvangen op de banden beneden de 70 MHz, zelfs de middengolfradio wordt gestoord. Heb zelf alle stroom uitgeschakeld en de storing blijft hoorbaar op een portable radio, het sterkst bij de muren. Signaalsterkte tussen s8 en s9++, oftewel, werken is gans onmogelijk. Nu midden in de nacht nog steeds die storing en overal is het licht uit.

Bijgevoegd een plaatje. Set afgestemd op 14.070 AM. Wat opvalt is dat het precies om de 50 Hz zit.
Bijlagen
14.070 MHz, AM
14.070 MHz, AM
https://www.amateurzender.nl (de site met alles wat je al wist)

PD5WL
Berichten: 147
Lid geworden op: 06 sep 2013, 10:09
Roepletters: PD5WL
Locatie: JO22md
Contacteer:

Re: Storing van Middengolf tot en met 6 meter (met plaatje)

#2 Bericht door PD5WL »

Lijkt wel een omvormer die over de pis is...

Heb je al geprobeerd de groepen kast uit te zetten.
Heb je het ook als je buiten staat?

Ik zelf zou eerst mijn groepen kast uitzetten. Als het blijft naar buiten gaan en kijken waar het harder / zachter word.

73 de PD5WL
73's,

Wijnand - PD5WL - JO22md

TX/RX : FT-817, TS-700G, DJ-596 MkII, Condor 16 / 3000, Ultimate 3, 2m DIY TX, 23cm ATV TX
RX: Yaesu FRG-7700, 13cm ATV RX
Ant. : Comet CX-903, 10el Yagi, 23cm yagi 36 elm,
DIY Ant.: Dipole 10M band, 40m Inverted V, J-Pole 2m, EndFed 10/20/40, 13cm Dish, Active HF Antenna.
On the shelf : 2m kruisyagi, Kathrein 70cm rondstraler, 4 el. yagi 145Mhz, G5RV Junior, Longwire 9:1 unun, 23cm Yagi 35elm, 13cm yagi 8 elm. & Outback 1899.

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Storing van Middengolf tot en met 6 meter (met plaatje)

#3 Bericht door PH2LB »

Was van plan het zelfde als Wijnand te vragen, maar hij was me net voor :lol:

Wat ik er even aan toe wil voegen, als je alle groepen uit schakelt (dus stoppen er uit en/of schakelaars op 0), heb je het dan ook nog in huis in de muren ?

Vermoedelijk niet, maar hoor je het dan nog als je bij de hoofdaansluiting gaat luisteren (daar waar de kabel binnen komt).
Zo ja, zul je echt even de straat op moeten zoals Wijnand al schreef om uit te peilen.
Zo nee, dan heb je echt zelf in huis. Laatste tijd nog nieuwe apparatuur gekocht / gekregen ? Kabel/ADSL/Glas modem, zonnepanelen.

veel vragen, maar hopen dat je de veroorzaker vind.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

PD5WL
Berichten: 147
Lid geworden op: 06 sep 2013, 10:09
Roepletters: PD5WL
Locatie: JO22md
Contacteer:

Re: Storing van Middengolf tot en met 6 meter (met plaatje)

#4 Bericht door PD5WL »

@Lex, vergeet vooral niet die oude vertrouwde spullen.... Het kan zomaar stuk..
73's,

Wijnand - PD5WL - JO22md

TX/RX : FT-817, TS-700G, DJ-596 MkII, Condor 16 / 3000, Ultimate 3, 2m DIY TX, 23cm ATV TX
RX: Yaesu FRG-7700, 13cm ATV RX
Ant. : Comet CX-903, 10el Yagi, 23cm yagi 36 elm,
DIY Ant.: Dipole 10M band, 40m Inverted V, J-Pole 2m, EndFed 10/20/40, 13cm Dish, Active HF Antenna.
On the shelf : 2m kruisyagi, Kathrein 70cm rondstraler, 4 el. yagi 145Mhz, G5RV Junior, Longwire 9:1 unun, 23cm Yagi 35elm, 13cm yagi 8 elm. & Outback 1899.

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Storing van Middengolf tot en met 6 meter (met plaatje)

#5 Bericht door PH2LB »

PD5WL schreef:@Lex, vergeet vooral niet die oude vertrouwde spullen.... Het kan zomaar stuk..
Check. (good point)
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Storing van Middengolf tot en met 6 meter (met plaatje)

#6 Bericht door elsinga »

De adapters van de kabel- of ADSL-modems willen zomaar rot worden...
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Storing van Middengolf tot en met 6 meter (met plaatje)

#7 Bericht door pe1cmo »

Duidelijk een vorm van een brugcel (al dan niet achter een transformator) waarvan geen condensatoren over de dioden zit. (of defect is).
Het hoeft geen geschakelde voeding te zijn, want ook de oude voedingen met (ringkern) transformator kunnen deze problemen geven.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
elinek
Berichten: 142
Lid geworden op: 11 mei 2013, 14:56
Roepletters: PH4E
Locatie: Wormer
Contacteer:

Re: Storing van Middengolf tot en met 6 meter (met plaatje)

#8 Bericht door elinek »

Het eerste wat ik gedaan heb om de storing te achterhalen was bij mezelf de stroom in de groepenkast uitschakelen, de storing blijft net zo hard. Bij mij tegen de muur met de buren is het echt heel stevig, buiten is het veel zwakker behalve bij de schuren, daar is de storing waarneembaar bij de elektrische installatie. De buren zeggen geen apparaat ingeschakeld te hebben rond het tijdstip dat de storing begon (en nog steeds aanwezig is)
https://www.amateurzender.nl (de site met alles wat je al wist)

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Storing van Middengolf tot en met 6 meter (met plaatje)

#9 Bericht door PA9CW »

elinek schreef:Het eerste wat ik gedaan heb om de storing te achterhalen was bij mezelf de stroom in de groepenkast uitschakelen, de storing blijft net zo hard. Bij mij tegen de muur met de buren is het echt heel stevig, buiten is het veel zwakker behalve bij de schuren, daar is de storing waarneembaar bij de elektrische installatie. De buren zeggen geen apparaat ingeschakeld te hebben rond het tijdstip dat de storing begon (en nog steeds aanwezig is)
Vragen of je met de ontvanger bij hun mag "luisteren" en eventueel de spanning daar afschakelen. Als ze daarin mee willen gaan. :roll:
Kan ook zijn dat het apparaat defect is gegaan op het tijdstip dat de storing ontstond. En zodoende denken ze niets ingeschakeld te hebben.


Succes in ieder geval.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Storing van Middengolf tot en met 6 meter (met plaatje)

#10 Bericht door PH2LB »

elinek schreef: Bij mij tegen de muur met de buren is het echt heel stevig, buiten is het veel zwakker behalve bij de schuren, daar is de storing waarneembaar bij de elektrische installatie.
Hmmm dus komt echt via het lichtnet. Hebben ze ook toevallig elektrische fietsen ?
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Storing van Middengolf tot en met 6 meter (met plaatje)

#11 Bericht door pa1bvm »

je kan de buren er wellicht op wijzen dat er met jouw gevoelige apperatuur een verstoring is van het " normale" gedrag van voedingen dan wel andere electrische apperatuur.
Die verstoring die jij meet is niet normaal en dat kan een gevaarlijke situatie zijn , denk aan brand , denk aan verstoring van telefoon en wifi signalen ..

Simpel zeggen dat jij last hebt is vaak iets dat voor kennisgeving wordt aangenomen ..
zeggen dat je opzoek bent naar een mogelijke gevaarlijke situatie ( brand ? ) krijgt over het algemeen veel meer andacht.
Er is duidelijk opeens iets niet in orde ...

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: Storing van Middengolf tot en met 6 meter (met plaatje)

#12 Bericht door PA8JDG »

pa1bvm schreef:je kan de buren er wellicht op wijzen dat er met jouw gevoelige apperatuur een verstoring is van het " normale" gedrag van voedingen dan wel andere electrische apperatuur.
Die verstoring die jij meet is niet normaal en dat kan een gevaarlijke situatie zijn , denk aan brand , denk aan verstoring van telefoon en wifi signalen ..

Simpel zeggen dat jij last hebt is vaak iets dat voor kennisgeving wordt aangenomen ..
zeggen dat je opzoek bent naar een mogelijke gevaarlijke situatie ( brand ? ) krijgt over het algemeen veel meer andacht.
Er is duidelijk opeens iets niet in orde ...
Is precies de methode die ik ook altijd gebruik: Iets in de trant van "Ik merk iets aan mijn ontvangst en om uit te sluiten dat er iets aan de hand is met jullie .... etc." is vaak wel voldoende om even te mogen rondlopen met een ontvanger". Altijd vriendelijk blijven ook als de ander dat niet is.

Gebruikersavatar
elinek
Berichten: 142
Lid geworden op: 11 mei 2013, 14:56
Roepletters: PH4E
Locatie: Wormer
Contacteer:

Re: Storing van Middengolf tot en met 6 meter (met plaatje)

#13 Bericht door elinek »

dank allemaal voor het meedenken. Probleem waren logees bij de buren. Ze hebben een luchtbed en daarbij zit een pompje met een adapter en dat was de boosdoener. Ze laten de adapter er niet meer in zitten. Probleem opgelost! :D
https://www.amateurzender.nl (de site met alles wat je al wist)

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Storing van Middengolf tot en met 6 meter (met plaatje)

#14 Bericht door PA3DAT »

Geweldig Eline! Ik krijg er de kriebels van, ik heb S9 storing op 80 en 160, ik moet dat toch ook eens
gaan opzoeken...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Storing van Middengolf tot en met 6 meter (met plaatje)

#15 Bericht door PH2LB »

Goed te horen Eline. Ben wel benieuwd naar wat voor een soort voeding dat pompje gehad moet hebben dan.

Als het zoveel rotzooi genereert, moet het wel echte C**** Export kwaliteit zijn ;-)
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Plaats reactie