Storing van Middengolf tot en met 6 meter (met plaatje)

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
pa0nhc
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 okt 2012, 13:53
Roepletters: pa0nhc

Re: Storing van Middengolf tot en met 6 meter (met plaatje)

#16 Bericht door pa0nhc »

Ik luister/zend op een 40m loop (10m omtrek). Op het dak 2x25m gaas eronder als "aarde" en afscherming tegen storing van beneden. Ik heb hier vanaf 180kHz tot 6,5MHz ook dan nog enorme sterke S9 ratel-brom-storing, die langdurig aan staat en regelmatig ook uit is. Met bulten om de 60kHz => schakelvoeding. ALLES in het wooncomplex, de parkeergarage, en zelfs het trottoir in de straat straalt. Daaronderdoor was continue een piep-ruisbulten-patroon hoorbaar tot 29,95 MHz. Zelf gepeild mbv. een goede 80m vossejacht ontvanger. Na als zeer ervaren vossejager vele uren rondlopen : KWEENIE. AT is ook 2x geweest maar kon na uren ook geen oorzaak aanwijzen. Voor 90 Euro ==>> Bij BOX73.de een EMV spion bouwsetje gekocht. <<== Daar waren de hardste bronplekken duidelijker mee aan te wijzen. 2 deuren verder links piepte de deurbelknop harder dan elders. Buurman was zelden thuis, maar bleek een PLC continue aan te hebben staan. Mocht uit. DAAAG piep. 40m nu stil en 80m rustig zolang de ratel-brom er niet is. Ratelbrom bleek eerder al het hardst op één plek in de parkeergarage en daar (3 verdiepingen) recht boven, bij 2 deuren rechts van mij. Mocht van buurvrouw tot de meterkast snuffelen. In de meterkast bij een verlengplankie met stekkervoedingen werd de hele kerstboom van de EMVspion rood en ontplofte bijna. Probleem: buurman is erg ziek, en buurvrouw is ivm. alarmen (??) doodsbang voor elektronische spullen die binnen komen. Mocht niet verder zoeken. Het is nu afwachten wanneer ik daar in huis verder mag snuffelen. Ik hoop op een rotte scootmobiel-lader. Die kan ik dan voor 53 Euro vervangen. CONCLUSIE : als alles ratelbrom of piep/ruis straalt, gebruik een EMVspion met zijn smalband 1,8MHz sensor en zoek waar de storing het hardst is. Bel aan en vraag of je mag snuffelen. Met een beetje oefening vooraf loop je er zo naar toe. Het nette apparaatje met kerstboom (Smeter balk) ziet er voor leken vertrouwen wekkend "professioneel". uit. Diplomatie vereist (ben ik zwak in). Nico.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Storing van Middengolf tot en met 6 meter (met plaatje)

#17 Bericht door PE2AAB »

Ik moest echt mijn best doen om je verhaal te lezen. Dat aan elkaar geplakte maakt het niet echt duidelijk. Gebruik eens wat 'enters' ;-)
Ik luister/zend op een 40m loop (10m omtrek).

Op het dak 2x25m gaas eronder als "aarde" en afscherming tegen storing van beneden. Ik heb hier vanaf 180kHz tot 6,5MHz ook dan nog enorme sterke S9 ratel-brom-storing, die langdurig aan staat en regelmatig ook uit is.

Met bulten om de 60kHz => schakelvoeding. ALLES in het wooncomplex, de parkeergarage, en zelfs het trottoir in de straat straalt. Daaronderdoor was continue een piep-ruisbulten-patroon hoorbaar tot 29,95 MHz.
Zelf gepeild m.b.v. een goede 80m vossejacht ontvanger. Na, als zeer ervaren vossenjager, vele uren rondlopen : KWEENIE. AT is ook 2x geweest maar kon na uren ook geen oorzaak aanwijzen. Voor 90 Euro ==>> Bij BOX73.de een EMV spion bouwsetje gekocht. <<== Daar waren de hardste bronplekken duidelijker mee aan te wijzen.

2 deuren verder links piepte de deurbelknop harder dan elders. De buurman was zelden thuis, maar bleek een PLC continue aan te hebben staan. Mocht uit. DAAAG piep. 40m nu stil en 80m rustig zolang de ratel-brom er niet is.
Ratelbrom bleek eerder al het hardst op één plek in de parkeergarage en daar (3 verdiepingen) recht boven, bij 2 deuren rechts van mij. Mocht van buurvrouw tot de meterkast snuffelen. In de meterkast bij een verlengplankie met stekkervoedingen werd de hele kerstboom van de EMVspion rood en ontplofte bijna. Probleem: buurman is erg ziek, en buurvrouw is ivm. alarmen (??) doodsbang voor elektronische spullen die binnen komen.

Mocht niet verder zoeken. Het is nu afwachten wanneer ik daar in huis verder mag snuffelen. Ik hoop op een rotte scootmobiel-lader. Die kan ik dan voor 53 Euro vervangen. CONCLUSIE : als alles ratelbrom of piep/ruis straalt, gebruik een EMVspion met zijn smalband 1,8MHz sensor en zoek waar de storing het hardst is. Bel aan en vraag of je mag snuffelen. Met een beetje oefening vooraf loop je er zo naar toe.

Het nette apparaatje met kerstboom (S-meter balk) ziet er voor leken vertrouwen wekkend "professioneel". uit.
Diplomatie vereist (ben ik zwak in).

Nico.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Storing van Middengolf tot en met 6 meter (met plaatje)

#18 Bericht door PH2LB »

@pa0nhc : Das een goed ervarings verhaal. Dank voor het delen.


Voor wie meer info wil over de EMV spion :

http://www.sk5aa.se/wp-content/uploads/ ... Folien.pdf
http://www.box73.de/product_info.php?products_id=2763
http://dl7bj.org/emv-spion-fertig-aufgebaut/

Hij komt op mijn WannaHave lijst te staan.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Plaats reactie