Storing, ik ben het zelf maar ook weer niet ?

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
PD1JAP
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 sep 2015, 20:26
Roepletters: PD1JAP
Locatie: JO30AV

Storing, ik ben het zelf maar ook weer niet ?

#1 Bericht door PD1JAP »

Jaja.. de meterbanden waren hier lange tijd met stemmen en zonder ruis. Helaas is het nu weer omgekeerd. Sinds vandaag S8 (en soms 9+++) ruis.

Dus wat doet een goede amateur ? Transceiver op de accu en alle stroomgroepen uit. We zoeken natuurlijk altijd eerst bij onszelf.
En inderdaad de ruis is weg. Poe, wat een geluk, ik ben het zelf. ~Even verder kijken. En ja met de 4e groep kan ik de ruis aan en uitzetten.

Op de lijst groep 4 checken:

Afzuigkap
Plafondlicht keuken
Werkbladlicht keuken
Wandcontactdozen keuken

Afzuigkap los, alle lichtarmaturen los, groep A4 weer aan en...... de ruis gaat ook aan S8 (soms S9+++)

Ik ben het dus zelf maar ook weer niet ? Waar ben ik nu weer tegenaan gelopen ?
Ideeën, Suggesties ?
Wie spelfouten vind mag ze houden.

pe1rxq
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: Storing, ik ben het zelf maar ook weer niet ?

#2 Bericht door pe1rxq »

ZIt er misschien stiekum nog ergens een switch mode voedingkje op de groep? Spotjes in de keuken of zo?

En is er iets speciaals aan groep 4 ten opzichte van je andere groepen? Heb je een drie fasen hoofdaansluiting en zit deze toevallig alleen op een andere fase dan de andere groepen? Dan kan het nog van buiten komen en jouw huis alleen als antenne gebruiken.

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Storing, ik ben het zelf maar ook weer niet ?

#3 Bericht door Bert_1 »

pe1rxq schreef: En is er iets speciaals aan groep 4 ten opzichte van je andere groepen? Heb je een drie fasen hoofdaansluiting en zit deze toevallig alleen op een andere fase dan de andere groepen? Dan kan het nog van buiten komen en jouw huis alleen als antenne gebruiken.
Even twee smeltveiligheden verwijderen en met een draad de storende groep op een andere fase zetten :? Moet kunnen maar wel even opletten wat je doet.
Bert

PD1JAP
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 sep 2015, 20:26
Roepletters: PD1JAP
Locatie: JO30AV

Re: Storing, ik ben het zelf maar ook weer niet ?

#4 Bericht door PD1JAP »

Geen extra spotjes in de keuken, geen driefasen hoofdaansluiting. Groep 4 is net al alle andere niks speciaals. (behalve dat ik er QRM mee kan maken :-)
Wie spelfouten vind mag ze houden.

PA3GVQ
Berichten: 105
Lid geworden op: 24 apr 2005, 19:53

Re: Storing, ik ben het zelf maar ook weer niet ?

#5 Bericht door PA3GVQ »

Zit er toevallig misschien een centrale afzuiging van de keuken/badkamer op deze groep? Deze willen nog wel eens problemen geven op HF na de nodige jaren trouwe dienst. Bij sommige huizen staan deze units 24 uur per dag zachtjes aan en zitten vaak boven op dak van de woning. Dus dichtbij de antenne van de amateur en dan heb je snel een stevig signaal staan terwijl er beneden in de keuken weinig te horen is op een ontvanger.

Verder misschien nog dimmers die op deze groep staan, eventueel in combinatie met iets anders dan gloeilampen? Gebeurd regelmatig dat dimmers het na een aantal jaar begeven of door vervangen door moderne verlichting ineens beginnen te storen op HF.

Succes met het zoeken.

PD9R
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 nov 2010, 20:16

Re: Storing, ik ben het zelf maar ook weer niet ?

#6 Bericht door PD9R »

Die verlichting in de keuken is toch niet toevallig halogeenverlichting met een trafootje eraan?
Zo'n trafo blijft namelijk gewoon onder spanning staan als je de verlichting afkoppelt. Onbelast kunnen ze ook behoorlijk storen.

Rotte dimmers, idd ook erg fijn om breedband uitzendingen mee te doen...
73, PD9R Rob

PD1JAP
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 sep 2015, 20:26
Roepletters: PD1JAP
Locatie: JO30AV

Re: Storing, ik ben het zelf maar ook weer niet ?

#7 Bericht door PD1JAP »

PA3GVQ schreef:Zit er toevallig misschien een centrale afzuiging van de keuken/badkamer op deze groep? D.................
.......................
Verder misschien nog dimmers die op deze groep staan,
Nee, geen electrische afzuiging in de keuken, alleen een mooi ouderwets mechanische.
PD9R schreef:Die verlichting in de keuken is toch niet toevallig halogeenverlichting met een trafootje eraan?
Inderdaad halogeen met een trafo maar die had ik al losgekoppeld van het net. is het dus ook niet.

Tot nu toe dank voor het meedenken.

Kan het zijn dat storing door electronica van de buren opgepikt wordt door de draden van groep 4 en dat dit de storing veroorzaakt ? Nee dat is het niet.. want dan zouden de draden van de andere 2 keukengroepen ook moeten storing moeten oppikken..
Wie spelfouten vind mag ze houden.

PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: Storing, ik ben het zelf maar ook weer niet ?

#8 Bericht door PA0CMU »

Loopt er nog stroom op de plaats van de zekering in de meterkast als je, naar jou idee, alles hebt losgekoppeld? Zo ja, dan zit er iets aan groep 4 wat je nog niet weet.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Storing, ik ben het zelf maar ook weer niet ?

#9 Bericht door Bert_1 »

Of even rondlopen met een ontvangertje.
Bert

PA1ES
Berichten: 412
Lid geworden op: 09 sep 2005, 09:09
Roepletters: PA1ES
Locatie: Apeldoorn

Re: Storing, ik ben het zelf maar ook weer niet ?

#10 Bericht door PA1ES »

Toevallig niet een thermostaat o.i.d. Of een centraal afzuigsysteem?
Zijn vaak dingen waar je niet aan denkt en die niet altijd ingeschakeld staan.
Succes!
Ernst, PA1ES.
Licensed since 1977
PD0CEB - PE1LRZ - PA1ES
Member: OTC

PD1JAP
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 sep 2015, 20:26
Roepletters: PD1JAP
Locatie: JO30AV

Re: Storing, ik ben het zelf maar ook weer niet ?

#11 Bericht door PD1JAP »

Owkay. Euvel gevonden. De LED buitenlamp was aan, en dat zie je overdag niet :) helemaal vergeten dat ik de gloeilamp buiten vervangen heb met een LED straler (en niet genoteerd op mijn lijstje) dat ik die ook op groep 4 heb aangesloten.
zo'n ding hier: http://www.allekabels.nl/schijnwerper/1 ... AhdH8P8HAQ

Bedankt voor het meedenken en de opties.
Wie spelfouten vind mag ze houden.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Storing, ik ben het zelf maar ook weer niet ?

#12 Bericht door elsinga »

Ah, zo'n ding ken ik... hebben we bij de Scouting ook. Heeft al eens voor een tijdje troubleshooten tijdens de JOTA gezorgd...
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Storing, ik ben het zelf maar ook weer niet ?

#13 Bericht door PH2LB »

elsinga schreef:Ah, zo'n ding ken is... hebben we bij de Scouting ook. Heeft al eens voor een tijdje troubleshooten tijdens de JOTA gezorgd...
Kan mooi op je lijstje.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Storing, ik ben het zelf maar ook weer niet ?

#14 Bericht door elsinga »

Graag! Ik heb al even op de link gekeken, maar daar staat geen merk of type bij, noch iets anders dat deze lamp uniek identificeert. Dus als de poster deze gegevens heeft, graag.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA1EJO
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 feb 2016, 08:28
Roepletters: PA1EJO
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Storing, ik ben het zelf maar ook weer niet ?

#15 Bericht door PA1EJO »

PD1JAP schreef:Owkay. Euvel gevonden. De LED buitenlamp was aan, en dat zie je overdag niet :) helemaal vergeten dat ik de gloeilamp buiten vervangen heb met een LED straler (en niet genoteerd op mijn lijstje) dat ik die ook op groep 4 heb aangesloten.
zo'n ding hier: http://www.allekabels.nl/schijnwerper/1 ... AhdH8P8HAQ

Bedankt voor het meedenken en de opties.
Zo'n klein handzaam midden of langegolf ontvangertje en er mee rondlopen door huis, je leert echt wat van. Ik heb er al knetterende contacten mee opgespoord.
Zelden aanwezig op deze website vanwege de onzichtbare censuur
73 Ernst, PA1EJO

Plaats reactie