zendapparatuur stoort ineens op rookmelders

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

zendapparatuur stoort ineens op rookmelders

#1 Bericht door sottezero »

Ik woon al 15 jaar in hetzelfde huis, gebruik ook al minstens 7 jaar dezelfde apparatuur op dezelfde plek met dezelfde antennes, en ineens ging mijn brandalarm af.
Omdat het een geschakeld systeem is gaan alle melders af en dat is een tering herrie.
Heel het huis afgezocht naar een oorzaak (rook) maar niets kunnen vinden.
Een dag later weer.
Een dag later nog een keer.

Tot ik op een dag mijn zendapparatuur niet aan had staan omdat een van de + kabels uit de voeding getjoept was.
Geen brandmelding.

Stop de kabel erin, vul mijn callsign weer in (schijnbaar was de set dat ineens vergeten) en hij stuurt een beacon op APRS uit.
Direct gaat het brandalarm weer af.

Ik loop met mijn portofoon ipv mijn set door de gang, duw de spreeksleutel in, en ja hoor, "PIEP!", het eerste teken van brandmelders 'ik ga zometeen loeien" (of dat de batterijen leeg zijn maar die heb ik allemaal vorig jaar nog vervangen en gaan wel een jaartje of 5 mee en dan blijven ze ook piepen elke 5 minuten).
Waarom gaat dit systeem ineens reageren op mijn zendapparatuur die al jaren gebruik?
Brandmelders draaien op 230V lijn met 9V backup en staan allen in verbinding.
Instralen op deze lijn tussen de brandmelders is natuurlijk mogelijk maar waarom pas na jaaaren?
Er is ook al jaren niets veranderd aan de bekabeling, zowel op 230V als of andersoort gebied.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: zendapparatuur stoort ineens op rookmelders

#2 Bericht door PE1PQX »

Heb je ook nog ergens PLC (powerline zooi) in gebruik en voornamelijk van en naar je shack?
Kan zijn dat je één van de adapters ellende veroorzaakt en RF oppikt en als ethernet pulsen over het lichtnet spuugt.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: zendapparatuur stoort ineens op rookmelders

#3 Bericht door PG7VG »

Veroudering van componenten in de rookmelder waardoor deze "gevoelig" wordt voor (storende)signalen??
73, Peter.

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: zendapparatuur stoort ineens op rookmelders

#4 Bericht door EA5JEX »

Heb je iets veranderd in huis, bijvoorbeeld nieuwe leidingen aangelegd, nieuw modem, kabels omgelegd?

Kees

almenaar
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 dec 2015, 12:37
Roepletters: pe9kkm

Re: zendapparatuur stoort ineens op rookmelders

#5 Bericht door almenaar »

wij verkopen dat(spul) ook,als een van de melders slecht wordt? veroudering in componenten,
gaat inderdaad alles aan het gillen.Ik heb ooit naar een storing moeten zoeken,lang zoeken.
werd veroorzaakt door een spinnetje wat in of uit de melder kroop.
Ik zou eerst kijken of je misschien uit kunt vogelen of 1melder dit veroorzaakt of dat de bekabeling het oppikt?
Tevens zou je de aanmeldprocedure opnieuw kunnen doen,zodat de melders elkaar als het ware opnieuw
zien.Ook kun je om te proberen telkens 1 melder ontkoppelen en kijken of de storing zich dan niet meer voordoet.
Het lastige aan dit soort storingen is dat je niet weet of een melder of het systeem de storing veroorzaakt.
En sommige melders werken via RF!!!.dan is de 230 volt voor de spannin g,de batterij voor de werking ,als de spanning wegvalt,
En wordt de koppeling via rf(meestal 433mhz) gedaan.Dit wordt bij sommige merken gedaan door een zgn.RF socket.
Dit moet normaal geen probleem vormen,alleen als je aan het zenden bent,en er breekt brand uit,dan krijg je geen melding!.
Misschien andere frequentiegebruik,verandering vermogen,
73" pe9kkm

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: zendapparatuur stoort ineens op rookmelders

#6 Bericht door sottezero »

Ik heb inmiddels alle rookmelders losgekoppeld en gekeken,
Een rookmelder leek verdacht (hing in wasmachine ruimte) maar na deze 3 dagen inactief op de wasmachine gelegen te hebben bleek dat die niet het probleem was.
alle rookmelders behalve beneden verdieping 1 actief en de zender op de 3de verdieping actief = actie.
schijnt dus in te stralen op het leiding systeem.

Oplossing voorlopig: geen porto en mobiele set gebruik in huis.
Zo lang wilde ik hier toch al niet meer wonen in dit dorp.

Bedankt voor het meedenken.

Plaats reactie