Fijne storing

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
PG7M
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2008, 13:40
Roepletters: PG7M
Locatie: Maassluis

Fijne storing

#1 Bericht door PG7M »

Iemand enig idee welk apparaat deze storing kan veroorzaken. Op deze freq. is het het ergste, maar ik hoor het ook doordringen op 40 mtr band etc. etc.

Ben het zelf in ieder geval niet, dus komt ergens bij buren vandaan.

Misschien dat er iemand is, die op voorhand al hoort, wat dit zou kunnen zijn.

https://youtu.be/xMR_SAbzbwc
PG7M Robert

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Fijne storing

#2 Bericht door PH2LB »

Klinkt als een dimmer of halogeentrafo met ledlampjes.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

PG7M
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2008, 13:40
Roepletters: PG7M
Locatie: Maassluis

Re: Fijne storing

#3 Bericht door PG7M »

PH2LB schreef:Klinkt als een dimmer of halogeentrafo met ledlampjes.
Dan is mijn volgende vraag : Kan dit soort spul ook de VDSL verbinding eruit laten knallen?

Ik heb sinds een aantal dagen last van spontane uitval van de verbinding. Automatisch wordt
de verbinding dan wel weer hersteld, maar na verloop van tijd, gebeurt het weer. Ik heb
namelijk een sterk vermoeden, dat de storing die op het filmpje te zien is, dezelfde storing
is, die mijn VDSL verbinding er telkens uit knikkert.
Het valt op, dat het voornamelijk in de avonduren gebeurt.

Nooit geen centje last gehad, maar nu al een aantal dagen, hopeloos. De provider adviseert
om eerst het kabeltje eens te vervangen en eventueel een fabrieksreset op het modem uit
te laten voeren en dat heb ik gedaan, maar totaal zonder resultaat. Ik vermoed, dat er meer
aan de hand is.

Ik woon in een appartementcomplex, waarbij de (oude) telefoonlijn vanaf 4 hoog naar beneden
loopt, alvorens het de grond in gaat. Nu heb ik volgens mij een halogeen of ledlamp bij de buren
zien staan in de buurt van waar die lijn naar beneden loopt.
Ik ben nog niet bij de buren geweest, maar probeer eerst even uit te vogelen, waar het in kan
zitten.
PG7M Robert

PD0FYA
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 jan 2016, 00:37
Roepletters: ONYX
Locatie: Geleen

Re: Fijne storing

#4 Bericht door PD0FYA »

twisted pair ADSL is doorgaans erg robuust, probeer ander eens apart door de gang over de trap etc. een rol CAT6 te gooien en kijk of het beter is. Dat het in de avond trager is komt denk ik eerder omdat de hele buurt dan TV kijkt via Internet etc

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Fijne storing

#5 Bericht door PA3BAS »

PD7RB schreef:(...) Ik woon in een appartementcomplex, waarbij de (oude) telefoonlijn vanaf 4 hoog naar beneden
loopt, alvorens het de grond in gaat. Nu heb ik volgens mij een halogeen of ledlamp bij de buren
zien staan in de buurt van waar die lijn naar beneden loopt.
Ik ben nog niet bij de buren geweest, maar probeer eerst even uit te vogelen, waar het in kan
zitten.
Is er een mogelijkheid je ISRA-punt naar beneden te (laten) verplaatsen, zodat ie op de begane grond zit? Dan kan je vervolgens met twee cat6-kabels naar boven (1 voor internet en 1 voor tv). Moet je wel de mogelijkheid hebben om je modem beneden neer te zetten natuurlijk. Ook moet je er dan bij kunnen. Dus of het kan weet ik niet...
.... But will it blend?

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Fijne storing

#6 Bericht door PA3BAS »

Voordat je zo drastisch wordt toch eerst ff iets anders doen. De meeste modems hebben in het menu ergens een pagina waar je de signaalsterke en kwaliteit kan zien. Bij mijn modem staat daar ook de snelheid (max DSLAM-throughput) die zou kunnen worden bereikt op de lijn. Als die flink hoger staat, dan weet je dat dat niet het probleem is. Dan heeft verhuizen van je modem geen zin.
Bijlagen
image.png
image.png
.... But will it blend?

PG7M
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2008, 13:40
Roepletters: PG7M
Locatie: Maassluis

Re: Fijne storing

#7 Bericht door PG7M »

Dat treft Bas, want ik heb exact hetzelfde modem.

De waardes Max. DSLAM thoughput zijn exact hetzelfde als die van jou.
Min DSLAM is ook exact hetzelfde.
De waardes van Receive direction bij Attainable en Current zijn bij mij hoger.

Signal-to-noise-ratio is bij mij ook hoger Receive 6 en Send 8.

Het enige wat ik wel zie, is onderin bij de Error counter en dan Fritz!Box :
- errors (ES) 24 -
- many Errors (SES) 7
- Unrecoverable errors (CRC) per minute 0.88
- Last 15 minutes 65
PA3BAS schreef:Voordat je zo drastisch wordt toch eerst ff iets anders doen. De meeste modems hebben in het menu ergens een pagina waar je de signaalsterke en kwaliteit kan zien. Bij mijn modem staat daar ook de snelheid (max DSLAM-throughput) die zou kunnen worden bereikt op de lijn. Als die flink hoger staat, dan weet je dat dat niet het probleem is. Dan heeft verhuizen van je modem geen zin.
PG7M Robert

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Fijne storing

#8 Bericht door PA3BAS »

Ik zit een paar kilometer van de centrale, en de bekabeling is uit de jaren dertig. Ongelooflijk dat het werkt, maar met nieuwe spullen gaat het natuurlijk beter. Maar geen klagen hier, hoor. Internetsnelheid is prima voor ons. We zijn geen filmdownloaders...

Ff iets anders: in de menu's kan je de betrouwbaarheid hogervzetten, ten koste van devsnelheid. Experimenteer daar eens mee.
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1249
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Fijne storing

#9 Bericht door PA9X »

Kun je met een wereldontvanger opsporen waar de storing exact vandaan komt? Zou ook zomaar een LED lamp kunnen zijn die aan wisselspanning hangt.

PG7M
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2008, 13:40
Roepletters: PG7M
Locatie: Maassluis

Re: Fijne storing

#10 Bericht door PG7M »

Ik zit ook ver van de centrale af, maar sinds ik over ben op VDSL is de verbinding tot nu toe altijd perfect geweest.

Je suggestie m.b.t. betrouwbaarheid, snelheid heb ik ook geprobeerd, maar dat biedt geen oplossing. Vanavond wederom weer de helpdesk gebeld en er komt een KPN monteur om e.e.a. door te meten. Ben benieuwd wat daar uit gaat komen.
PA3BAS schreef:Ik zit een paar kilometer van de centrale, en de bekabeling is uit de jaren dertig. Ongelooflijk dat het werkt, maar met nieuwe spullen gaat het natuurlijk beter. Maar geen klagen hier, hoor. Internetsnelheid is prima voor ons. We zijn geen filmdownloaders...

Ff iets anders: in de menu's kan je de betrouwbaarheid hogervzetten, ten koste van devsnelheid. Experimenteer daar eens mee.
PG7M Robert

Gebruikersavatar
KHoos
Berichten: 149
Lid geworden op: 09 apr 2013, 08:29
Roepletters: PE4KH
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Fijne storing

#11 Bericht door KHoos »

PD7RB schreef:Ik zit ook ver van de centrale af, maar sinds ik over ben op VDSL is de verbinding tot nu toe altijd perfect geweest.
Let op dat de firmware van je VDSL modem een beetje recent is: oudere versies firmware maakten bij het inschakelen van VDSL vectoring de verbinding instabiel.

Van de week is bij mij vectoring op VDSL ingeschakeld, en daar werd het na een tijdje erg instabiel van wat over ging met nieuwe firmware.

Nu heb ik nog over dat ik met zenden op sommige stukjes 20 meter de VDSL plat kan krijgen (complete resync). 40 meter nog niet getest.
Koos van den Hout callsign PE4KH

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Fijne storing

#12 Bericht door PA3BAS »

KHoos schreef:
PD7RB schreef:Ik zit ook ver van de centrale af, maar sinds ik over ben op VDSL is de verbinding tot nu toe altijd perfect geweest.
Let op dat de firmware van je VDSL modem een beetje recent is: oudere versies firmware maakten bij het inschakelen van VDSL vectoring de verbinding instabiel.

Van de week is bij mij vectoring op VDSL ingeschakeld, en daar werd het na een tijdje erg instabiel van wat over ging met nieuwe firmware.

Nu heb ik nog over dat ik met zenden op sommige stukjes 20 meter de VDSL plat kan krijgen (complete resync). 40 meter nog niet getest.

Ik zal eens kijken naar de firmware. Het draait allemaal behoorlijk stabiel, nog geen klachten hoor. Is nu een klein jaar up en running.
.... But will it blend?

PG7M
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2008, 13:40
Roepletters: PG7M
Locatie: Maassluis

Re: Fijne storing

#13 Bericht door PG7M »

N.a.v. aanhoudende storing op de lijn en de instructies die men mij had gegeven om uit te proberen, wederom contact gehad met helpdesk en er staat nu een afspraak vast, dat er een monteur langs komt. Ben benieuwd.
PG7M Robert

PA1WBU
Berichten: 649
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: Fijne storing

#14 Bericht door PA1WBU »

PA3BAS schreef:Ik zit een paar kilometer van de centrale, en de bekabeling is uit de jaren dertig. Ongelooflijk dat het werkt, maar met nieuwe spullen gaat het natuurlijk beter. Maar geen klagen hier, hoor. Internetsnelheid is prima voor ons. We zijn geen filmdownloaders...

Ff iets anders: in de menu's kan je de betrouwbaarheid hogervzetten, ten koste van devsnelheid. Experimenteer daar eens mee.
Ach, mijn enkel aderpaar uit de jaren 30 wat in de vorm van een loodkabeltje de kelder binnenkomt doet t ook prima met VDSL2. 22/52Mb/s vlgs de Fritz. Ik wist eerst niet wat ik zag :shock:

Wilko

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Fijne storing

#15 Bericht door PA3BAS »

Hier is het voornamelijk teer, een vieze bende, maar het isoleert nog steeds prima en het koper zag er als nieuw uit. Heeft de monteur ook verder niet aangepakt, omdat het er goed uitzag.
.... But will it blend?

Plaats reactie