De aanhouder wint
Na bijna 1 maand een verschrikkelijk klapperende (vectored) VDSL lijn te hebben gehad, is het probleem, dankzij de komst van een (3e) KPN monteur (deze keer van de z.g. "grondploeg"), afgelopen dinsdag verholpen. Oorzaak bleek ergens in het lijntje te zijn, die vanaf onze woning door de schacht naar beneden uit komt in een gedateerde KPN kast (er staat nog PTT op), wat vervolgens het pand uit gaat. Deze kast was vermoedelijk al heel lang niet meer open geweest.
Deze monteur is waardes gaan meten vanaf de grond naar onze woning en zag, dat er iets niet klopte. Vermoedelijk was er ergens een soort van kortsluiting in het telefoonlijntje naar onze woning. Hij heeft vervolgens andere beschikbare draad(jes) gebruikt en van het ene op het andere moment, was de storing van het wegvallen van de internetverbinding, meteen weg.
Volgens de monteur is dit probleem al heel lang aanwezig geweest, maar vanwege de korte afstand naar de wijkkast kon de standaard VDSL lijn dit nog wel aan, maar nu ze hier 25 januari j.l. zijn overgegaan op "vectoring", is de lijn er gevoeliger voor geworden.
Niet alleen is het wegvallen van de VDSL lijn verholpen, over het gehele HF spectrum merk ik een verminderde ruis. Het lijkt er dus op, alsof de storende lijn als een antenne heeft staan fungeren en allerlei ellende oppikte en ook te ontvangen was op mijn ontvanger. Op de bijgevoegde foto's is te zien, hoe erg het was. Dat is nu dus helemaal weg.
Het wegvallen van de lijn op het moment, dat ik ook maar 1 signaal in de lucht zet op 20 en 40 meter is ook weg. Er is wel iets van verstoring, maar het is niet ernstig genoeg, dat de lijn er helemaal uit klapt. Met wat ferriet zie ik al verbeteringen, dus dit valt op te lossen. Ik heb meteen ook de UTP kabel van modem naar muur, vervangen voor SFTP kabel om alles uit te sluiten.
Iemand die onze hobby niet beoefend, had vermoedelijk al lang overgestapt geweest naar een kabel provider, maar wilde ik "hobbymatig gezien", toch graag weten, wat er nu echt aan de hand was. Ik moet ook meteen een compliment voor de medewerkers van XS4ALL, die alles in het werk hebben gesteld om tot een goede oplossing te komen en er dus uiteindelijk ook gekomen is met ook een goede afloop v.w.b. beoefenen van de hobby.