rgb ledverlichting van quintezz is stoorbron

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pe1pal
Berichten: 186
Lid geworden op: 30 aug 2008, 18:23
Roepletters: PE1PAL
Locatie: Siddeburen

rgb ledverlichting van quintezz is stoorbron

#1 Bericht door pe1pal »

Inmiddels uitgepeild waar de bromsignalen wegkwamen die van 160m t/m 20m hoorbaar waren.
Het bleek de creatieve kamerverlichting van quintezz 2 huizen verderop.
Zowel de schakelende voeding van dit ding als de rgb ledstring geeft een sterk hf veld. Na contact met deze fabrikant was natuurlijk geen oplossing of verklaring. Het enige wat men verkondigde was dat dit spul europees was getest. :evil:
73'
Paul -PE1PAL

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: rgb ledverlichting van quintezz is stoorbron

#2 Bericht door pe1cmo »

Foutje,

Spul is gekocht in China, e die geven er wel een verklaring bij met een CE merkteken, maar dat geeft niet aan dat het voldoet.
In dat geval is die troep vergezeld van een Chinees Export teken, wat eigenlijk inhoud dat die troep zelfs in China niet voldoet.

Indien het echt in Europa bij een geharmoniseerd keuringsinstituut getest en goed gekeurd is, zullen ze zeker hier een keuringsrapport van hebben en dat kunnen toesturen.

Maar dan nog, nummer één gaat ter keuring en wordt goedgekeurd, de rest van de productie wordt vereenvoudigd *onstoorcondensator weglaten enz.) om de kosten omlaag te brengen, wordt volop verkocht maar voldoet niet. (Een bekende Chineese truc)

Ikzelf heb ooit een stukje geschreven met betrekking tot VHF en UHF storing tijdens de Wereldkampioenschappen Veldrijden in Hoogerheide:
Panic, or no panic.
Het WK veldrijden te Hoogerheide, gisteravond een telefoontje, geen reportage verbindingen, althans een WZ haalt 50 meter, draadloze microfoon enkele meters, of ik het storingsnummer van het AT weet. De gewone telefoon nemen ze niet op (is weekend hè), dus kan je online een formulier invullen, daar kijken ze volgende week naar ?? (Storingsnummer helaas niet bekend)
Omdat Hoogerheide tegen de Belgische grens ligt en de VRT daar aanwezig was, is vandaag een techneut van de VRT gaan meten. Inderdaad storing in de vorm van ruis, dit is tot ver buiten het parcours te meten. Verbindingen inderdaad niet mogelijk. Een spectrum analyser om de storing uit te peilen gepakt, komt men bij een commentaarcabine van Movico uit. Breedband ruis van 0 tot ver over de 850 MHz en een vermogen waar je U tegen zegt. -30 dBm op de spectrum analyser. Omdat de storing direct op de elektrische bedrading gezet werd was dit een hele mooie langdraad antenne die door het hele veld liep. Er was zelfs storing op de draadloze camera's (2,3 GHz). Dus verder zoeken, blijkt het de LED verlichting (made in China) te zijn. Licht uit en radio is weer mogelijk.
Mensen en verslaggevers op het hart gedrukt het licht uit te laten !! daar er anders geen radio en TV meer is.
Voor zover ik heb vernomen van de VRT, maandag hoop ik te horen wat voor verlichting het betreft.
Overigens heb ik in Groningen een soortgelijke storing bij RTV Noord gezien, bleek een lichtnet adapter te zijn. Ook zeer slechte reportage ontvangst.


en een stukje op:

https://www.eventplanner.nl/nieuws/6234 ... o.facebook
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: rgb ledverlichting van quintezz is stoorbron

#3 Bericht door elsinga »

Volgens mij staat deze verlichting al op mijn site als EMC Rood: http://pc5e.nl/emc.
pe1pal on zendamateur.com: http://www.zendamateur.com/viewtopic.ph ... 4&p=154148
Berichttitel: HF storing door ledverlichtingBerichtGeplaatst: ma 04 aug 2014, 14.26


We blijven langzamerhand rommel aan het ruimen :(
Onlangs werd mijn HF ontvangst weer opgeschrikt door een nieuw gevalletje van commercieel terreur, tijdens het uitpeilen kwam ik deze keer uit bij een buurman die een ledverlichting had aangeschaft.
Het betrof de RGB Flexkit 150 LED van het merk Quintezz, dit ding presteerde het om in een straal van 150m op de lage HF banden een S9 brom te veroorzaken.

Nader onderzoek wees uit dat er 2 stoorbronnen waren; de controller en de toebehorende voeding van het ding, het hele zaakje stond lekker doorelkaar te pruttelen.
Uiteindelijk heb ik de buurman maar een niet schakelende voeding aangeboden en de controller ontstoord.
Dit laatste helpt echter beperkt waardoor ik toch weer een stoorsignaal rijker ben geworden (..)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

pe1pal
Berichten: 186
Lid geworden op: 30 aug 2008, 18:23
Roepletters: PE1PAL
Locatie: Siddeburen

Re: rgb ledverlichting van quintezz is stoorbron

#4 Bericht door pe1pal »

elsinga schreef:Volgens mij staat deze verlichting al op mijn site als EMC Rood: http://pc5e.nl/emc.
[/quote]

Klopt! echter heb ik een tijdje geleden nog eens contact gezocht met de fabrikant van dit spul, aangezien ik de storing niet geheel weg kon filteren. Ik vraag me af of ik van deze rommel nog ergens een melding van kan maken, blijft toch een twijfelachtig gevalletje..
73'
Paul -PE1PAL

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: rgb ledverlichting van quintezz is stoorbron

#5 Bericht door PA3CQN »

elsinga schreef:Volgens mij staat deze verlichting al op mijn site als EMC Rood: http://pc5e.nl/emc.
Over die lijst .. is er geen andere term voor 'PLC' ? Ik associeer dat toch met een heel ander apparaat. Misschien gewoon PLA? Ze verkopen ze immers als PowerLine Adapter ( wat op zich al een rare naam is, maar goed ).
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: rgb ledverlichting van quintezz is stoorbron

#6 Bericht door PA8JDG »

PA3CQN schreef:
elsinga schreef:Volgens mij staat deze verlichting al op mijn site als EMC Rood: http://pc5e.nl/emc.
Over die lijst .. is er geen andere term voor 'PLC' ? Ik associeer dat toch met een heel ander apparaat. Misschien gewoon PLA? Ze verkopen ze immers als PowerLine Adapter ( wat op zich al een rare naam is, maar goed ).
Inderdaad wat verwarrend voor degenen die PLC als controller kennen. Als verzamelnaam voor het protocol gebruikt in homeplugs, telemetrie in slimme meters etc. misschien gewoon Powerline Communication voluit geschreven..?

73's

Plaats reactie