HF/2m en netwerk UTP in 1 kabelgoot?

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: HF/2m en netwerk UTP in 1 kabelgoot?

#16 Bericht door elsinga »

@EMCees, dat was ook mijn eerste gedachte en zal zeker ook de beste oplossing zijn. Maar ik ga het toch eerst met goedkope kunststof kabelgoot, afgeschermde CAT6 netwerkkabel en Aircel 7 voor zowel V/U als HF proberen. Is het dan nog niet goed, dan heb ik de kosten voor de goedkope goot weggegooid maar alvast de beste kabel voor in de stalen goot liggen. Die kan ik dan alsnog gaan aanschaffen.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: HF/2m en netwerk UTP in 1 kabelgoot?

#17 Bericht door PA3JMS »

Heeft het huis geen kruip ruimt? Ik zou de netwerk kabel dan door de kruipruimte de shack in brengen.

Na brander als de kabels elkaar moeten kruisen doe dit dan haaks.
Laatst gewijzigd door PA3JMS op 01 nov 2015, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
73 Jan

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: HF/2m en netwerk UTP in 1 kabelgoot?

#18 Bericht door elsinga »

Hmmm.... dat weet ik nog niet, daar heb ik nog niet gekeken. :) Maar inderdaad, dat is ook een goed idee. Daar kan ik de kabels netjes wegwerken en verder uit elkaar leggen. Hou ik als alternatief in gedachten, dank!
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

jan58
Berichten: 447
Lid geworden op: 28 jan 2010, 21:23

Re: HF/2m en netwerk UTP in 1 kabelgoot?

#19 Bericht door jan58 »

Maak er niet teveel heisa van.
Als je ziet hoe de ftp bij ons door de fabrieken loopt.
Daar word je niet vrolijk van.
Dikke voedings kabels freq gestuurde motoren die ook niet allemaal gevoed worden
met emc kabels en kabel invoer zonder emc wartel.
En daar loopt dan ook nog de ftp bij langs door tussen of hoe dan ook.
en het werkt ook allemaal nog probleemloos.
Als jij goede coax hebt en goede ftp durf ik het wel bij elkaar te leggen.
Overdrijven is ook een vak.

succes met je nieuwe huis
gr Jan

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: HF/2m en netwerk UTP in 1 kabelgoot?

#20 Bericht door PA3DJS »

jan58 schreef:Maak er niet teveel heisa van.
Als je ziet hoe de ftp bij ons door de fabrieken loopt.
Daar word je niet vrolijk van.
Dikke voedings kabels freq gestuurde motoren die ook niet allemaal gevoed worden
met emc kabels en kabel invoer zonder emc wartel.
En daar loopt dan ook nog de ftp bij langs door tussen of hoe dan ook.
en het werkt ook allemaal nog probleemloos.
Als jij goede coax hebt en goede ftp durf ik het wel bij elkaar te leggen.
Overdrijven is ook een vak.

succes met je nieuwe huis
gr Jan
Jij hebt wellicht over 10 kW motorsturingen en 10 mW signaalvermogen. Dat is een "afstand" van 60 dB.

In geval van Elsinga hebben we het over uV's in 50 Ohm (in orde van -110 dBm) en 10 mW "stoorvermogen" De "afstand" bedraagt dan in orde van 120 dB, en dat is serieus lastiger in vergelijking met een afstand van 60 dB.

@Elsinga:
Over zo'n kleine lengte, waarbij het grootste deel van de bekabeling buiten de gemeenschappelijk goot ligt, heeft een metalen goot weinig tot geen zin. je kunt dan net zo goed een kunststof goot nemen waarin je dezelfde fysieke scheiding aan kunt brengen.

Kabels in een kleine (plak)groot voor huiskamergebruik lijkt mij de kat op het spek binden, je hebt dan ook geen ruimte meer om wat met ferriet te doen.

Bij mij thuis straalt UTP op VHF (dus het nodige ferriet aangebracht om het te reduceren). Ik denk dat er ook DM straling is ten gevolge van onbalans in de bekabeling zelf. CAT 6 bekabeling zou daarin beter moeten zijn.
De kans is groot dat je zelfs met de duurste coaxiale nog problemen krijgt. Het is dan niet ten gevolge van directe koppeling tussen UTP/STP/FTP en signaal in coaxiale kabel, maar via directe straling naar de antenne (vanaf de netwerkbekabeling), of via common mode koppeling van netwerkbekabeling naar coax en dan naar de antenne.

Ook de beste CAT 6 kabel wordt "waardeloos" als je netwerkapparatuur t.g.v. onbalans in de hardware er een common mode signaal op zet.

In mijn beleving heeft STP/FTP alleen zin als je netwerkhardware dit ondersteunt (aan beide kanten). Loshangende afscherming biedt geen enkele onderdrukking van common mode storing die uit je netwerkhardware komt.

Adrian_
Berichten: 153
Lid geworden op: 19 sep 2015, 13:03

Re: HF/2m en netwerk UTP in 1 kabelgoot?

#21 Bericht door Adrian_ »

Wat ik uit alles wat ik hierover lees begrijp is dat je kabels die bij hetzelfde systeem horen niet uit elkaar moet houden (zoals bij kruipkelderoplossing genoemd) maar juist bij elkaar moet brengen, dit om aardlussen te voorkomen, en dat je vervolgens moet zorgen dat er geen capacitieve en inductieve koppeling tussen de kabels bestaat. Dat laatste bereik je met een metalen kabelgoot met scheiding, en/of met STP kabel.
Zelf zou ik in deze situatie geen metalen kabelgoot aanbrengen, maar het beperkt houden tot een aan beide kanten geaarde*) STP kabel. En bij de hoeken zou ik helemaal geen kabelgoot gebruiken zodat je in de kabels voldoende ruime bochten kunt maken.

*) Gebruik een standaard afgemonteerde STP kabel en daarbij zonodig switches met metalen poorten (bijv. TL-SG105). Deze switches dan natuurlijk goed aarden. De hierop aan te sluiten apparaten (computer, modemrouter) via UTP kabel aansluiten als deze niet voorzien zijn van metalen poorten, en niet met STP kabel, omdat je anders het laatste stukje weer eenzijdig aard.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: HF/2m en netwerk UTP in 1 kabelgoot?

#22 Bericht door PA3DJS »

@Adrian SDR:
Het gaat hier om twee verschillende systemen die over grote lengte uit elkaar lopen. Het bij elkaar houden uit oogpunt van spanning- en stroompieken zie ik hier eerder als een nadeel omdat de coaxiale kabels van buiten komen, terwijl het netwerk zich binnen bevindt. Ik zie geen obstakels v.w.b. de kruipruimteoplossing (behalve dan ratten die de kabelisolatie lekker vinden).

In een huissituatie krijg je het zelfs voor één systeem niet goed opgelost. Bij wie loopt de 230V voeding netjes langs de bekabeling voor CAI, telefonie, netwerk, etc?

Adrian_
Berichten: 153
Lid geworden op: 19 sep 2015, 13:03

Re: HF/2m en netwerk UTP in 1 kabelgoot?

#23 Bericht door Adrian_ »


Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: HF/2m en netwerk UTP in 1 kabelgoot?

#24 Bericht door PA3DJS »

Adrian SDR schreef:Er bestaat wel een oplossing, namelijk 'fijne vermazing'.

http://www.vanderheide.nl/beveiligen/emcaarden

http://www.cobouw.nl/artikel/422326-ver ... apparatuur
Deze principes zijn mij bekend (feitelijk probeer je een kooi van Faraday te benaderen), maar voor bestaande bouw zijn deze oplossingen doorgaans commercieel gezien niet aantrekkelijk.

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: HF/2m en netwerk UTP in 1 kabelgoot?

#25 Bericht door EMCees »

De beste oplossing is glasvezel.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: HF/2m en netwerk UTP in 1 kabelgoot?

#26 Bericht door elsinga »

Ik overweeg ook nog om de laptop gewoon op 5GHz draadloos te laten werken. Overigens is dit niet het enige huis dat ik overweeg. Bij een ander huis is het veel eenvoudiger om de netwerk- en coaxkabel bij elkaar uit de buurt te houden. Maar ook daar lopen ze een stuk parallel aan elkaar. Dat heb je met vierkante huizen. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: HF/2m en netwerk UTP in 1 kabelgoot?

#27 Bericht door pe1rea »

OBO NATOBAAN MKR15/100 SV LG2
15 mm hoog, 100 mm breed, 31.50 bruto ex per 2 meter
Kan je bijna onzichtbaar wegwerken.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: HF/2m en netwerk UTP in 1 kabelgoot?

#28 Bericht door elsinga »

Ginny, waar koop je dat? Want dat klinkt goed, vooral de geringe hoogte van 15mm.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: HF/2m en netwerk UTP in 1 kabelgoot?

#29 Bericht door pe1rea »

Ik kwam het tegen bij de Technische Unie.

Ps, Jinny, met een J
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: HF/2m en netwerk UTP in 1 kabelgoot?

#30 Bericht door elsinga »

Jinny, dank!
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Plaats reactie