HF/2m en netwerk UTP in 1 kabelgoot?

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

HF/2m en netwerk UTP in 1 kabelgoot?

#1 Bericht door elsinga »

Mede-amateurs,

ik ga ergens tussen nu en een half jaar verhuizen en dan ga ik ook werk maken van het netjes wegwerken van alle kabels. :) Nu komen de kabels zo ongeveer een meter boven de set door de buitenmuur, in het huis dat ik op het oog heb kan dat niet. Dus ben ik aan het nadenken hoe ik dat het beste kan regelen.

Situatie: antennekabels (1x VHF/UHF, Aircel 7, en 1x HF, RG58U) komen via de garage het huis binnen en in een berging komt daar een 1Gbit CAT 5E netwerkkabel bij vanaf de router die daar ook komt te hangen, tegen de achterkant van de meterkast aan waar het kabelmodem komt te staan. De berging is 2m diep en breed. Vanuit de berging wil ik een kabelgoot tegen het plafond richting de shack hebben, waar ik dus antennekabels en een netwerkkabel nodig heb.

Zie plaatje:
nieuwe shack.jpg
nieuwe shack.jpg (20.04 KiB) 8335 keer bekeken
Vraag: kan dit samen door een eenvoudige kunststof kabelgoot of kan ik beter een metalen kabelgoot nemen met metalen tussenschot? In het laatste geval, moet de goot ook geaard worden? En wie weet een nette en nog betaalbare variant?

Uiteraard kan ik de computer ook draadloos aan het netwerk knopen, maar ik heb liever bedraad. Sneller, minder kans op verstoring. Tenzij dat in dit geval nou net meer verstoring geeft. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 911
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

Re: HF/2m en netwerk UTP in 1 kabelgoot?

#2 Bericht door 19DT2120 »

Als je dan gewoon shielded(FTP of STP) kabel gebruikt ,dan ben je er toch ook!
Soms weet ik het ook niet meer.........

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: HF/2m en netwerk UTP in 1 kabelgoot?

#3 Bericht door elsinga »

Zou je denken, maar die shielding zweeft dan, omdat ik geen shielded apparatuur gebruik. Als dat goed genoeg is, dan is het eenvoudig. :)

Zelf kwam ik al zoekende o.a. de Rehau BES kabelgoot van plaatstaal tegen, verkrijgbaar in 40mm hoog en 60mm breed, met mogelijkheid tot 1 middenschot. Is dat een beetje goed spul? En een beetje betaalbaar? Zit per 20m verpakt, beetje veel als je maar een 6m nodig hebt...
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: HF/2m en netwerk UTP in 1 kabelgoot?

#4 Bericht door PA3BAS »

En als je de shielding van de netwerkkabel nou aan gewoon aan aarde hangt. Aan 1 kant om aardlussen te voorkomen.
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: HF/2m en netwerk UTP in 1 kabelgoot?

#5 Bericht door Randy »

Vervang de RG-58 door Aircell 7. Die is wél voor 99,9+% afgeschermd en kan een fatsoenlijk vermogen hebben, ook op hogere frequenties. Los van de verzwakking van 11 dB/100 meter.
Voor netwerk STP gebruiken, CAT6 of beter. Je weet niet wat de toekomst allemaal brengt voor snelheden.

on2nl
Berichten: 83
Lid geworden op: 04 sep 2009, 21:37

Re: HF/2m en netwerk UTP in 1 kabelgoot?

#6 Bericht door on2nl »

Bij mij lag er een netwerkkabel van categorie 5 in de zelfde pvc buis lengte 4meter diameter 110 mm waar mijn coax kabels in liggen.Dit gaf rx probleem op 6meter.
Maar is ook al jaren geleden.
Nu loopt alles gescheiden en ook in mijn radio kamer.Pc en audio volledig links en transceivers ,voedingen aan de rechtste kant. Die metalen kabelgoot met scheiding lijkt me een goed idee.

grt Nic,on2nl

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: HF/2m en netwerk UTP in 1 kabelgoot?

#7 Bericht door PA3BAS »

Randy schreef:Vervang de RG-58 door Aircell 7. Die is wél voor 99,9+% afgeschermd en kan een fatsoenlijk vermogen hebben, ook op hogere frequenties. Los van de verzwakking van 11 dB/100 meter.
Voor netwerk STP gebruiken, CAT6 of beter. Je weet niet wat de toekomst allemaal brengt voor snelheden.
Lijkt me ook een goed idee inderdaad. Plastic gootjes zijn goedkoper en makkelijker te verwerken. En het verschil tussen 10 meter (ruim meten...;-)) rg58 en aircell is niet wereldschokkend.
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: HF/2m en netwerk UTP in 1 kabelgoot?

#8 Bericht door elsinga »

Aircell 7 gebruiken voor HF is geen probleem en een goed idee. Kost me de kop ook niet, zeker niet als ik anders metalen kabelgoten moet kopen. :mrgreen: En ook CAT6 kabel is goed te doen, al zal de afscherming dan wel zweven dus.

Alles geheel scheiden gaat niet lukken, dan moet de netwerkkabel los over het plafond lopen en wel parallel aan de coax. Terwijl de getekende kabelloop netjes in een hoek tussen plafond en wand loopt, waar een kabelgoot veel minder opvalt.

Dit huis heeft overigens een achtertuin van 20m diep... daar kan prima een ZS6BKW gestrekt hangen. Wel als sloper, want ik kan achterin de tuin geen 10m mast neerzetten (5m max vergunningsvrij), terwijl ik aan het huis wel op 10 a 12 m kom. Maar ach, kniesoor. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: HF/2m en netwerk UTP in 1 kabelgoot?

#9 Bericht door PA3BAS »

En als je een vergunning vraagt voor een mastje van 10 meter? Kan zomaar toegewezen worden, nee heb je, ja kan je krijgen en zo...;)
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: HF/2m en netwerk UTP in 1 kabelgoot?

#10 Bericht door elsinga »

Is ook nog een idee. Maar dan wil ik ook gelijk 20m, kom ik tenminste boven de bomen uit. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

pe1cmo
Berichten: 2086
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: HF/2m en netwerk UTP in 1 kabelgoot?

#11 Bericht door pe1cmo »

En als je Aircell 7 vervangt voor H1007 of H2007 heb je nog iets minder verlies op de hogere frequenties ook.
Kabel is uitwendig gelijk, maar inwendig net even een betere afscherming die minder snel stuk gaat.

Door buigen breekt de folie afscherming snel omdat die nogal dun is, die paar haartjes er om heen doen weinig.
H1007 is de folie dikker van, en daaromheen een volwaardige gevlochten afscherming.
Prijs, scheelt iets van 10 cent per meter, bij Harry.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: HF/2m en netwerk UTP in 1 kabelgoot?

#12 Bericht door elsinga »

Hmmm... is ook een idee. Aircell 7 moet je sowieso niet te kort de bocht door buigen, dat kan met H1007/20007 dus wel? Zeker belangrijk omdat ik minimaal 2x een 90 graden bocht om moet in een kabelgoot, dus buigradius in centimeters...
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: HF/2m en netwerk UTP in 1 kabelgoot?

#13 Bericht door PA3JMS »

Wat andere ook opperen investeren in kabels met goede afscherming. Is niet alleen handig op het stuk waar ze samenlopen.

Bij het leggen van de kabels in de goot deze als het ware in de hoek trekken met tyrap en gescheiden in de goot leggen. Dus antenne kabel in de ene hoek en de netwerk kabel in de andere hoek.

Als je de metalen goot neemt en deze aard dan koppel je de schermen door het strak in de hoek trekken met de goot. Scheidingswand er tussen kan. Dit alles maakt het alleen maar beter.
73 Jan

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: HF/2m en netwerk UTP in 1 kabelgoot?

#14 Bericht door pa1bvm »

heb hier nog +/- 30 meter 7/8 cellflex + connectors ( 7/16)
mastje van 5 meter achter in de tuin 4 x 10 ele yagi erop en dan gewoon lekker EME gaan doen op 144 ???

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: HF/2m en netwerk UTP in 1 kabelgoot?

#15 Bericht door EMCees »

Netwerk kabel met afscherming aan beide zijden afmonteren. Als er dan een vereffeningsstroom gaat lopen zit er een fout in de installatie.
Stalen goot nemen en alles goed doorlaten lopen dus delen met overlap aan elkaar monteren, eventueel een schot er tussen voor de netwerkkabels.
Deksel er op maakt het echt af.
Gevoelige kabels en de hoeken van de goot positioneren. En beide zijden aan aarde leggen.

Plaats reactie