De leugen regeert over PLC en AT

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
PE1RIK
Berichten: 181
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:25

Re: De leugen regeert over PLC en AT

#16 Bericht door PE1RIK »

pa3kc schreef: De bron van QRM kwam van een slimme energie meter die geplaatst was 1 etage hoger bij de boven buurvrouw van Paul in de meterkast.

Die meter was door het AT zelf goedgekeurd. Tot 10 meter rond dit apparaat mag er QRM zijn volgens die keuring. En laat nou net binnen 10 meter Paul zijn shack zitten. En dit betekend voor Paul dubbel pech, want de hele flat werkt qua bedrading als antenne.

AT kon verder niets meer betekenen voor Paul. AT heeft geen bevoegdheden om in te grijpen in deze. Tevens, de boven buurvrouw weigerde het ongedaan te laten maken.
Blijkbaar heeft AT onderzoek gedaan naar de storing. De eerste vraag die je nu aan AT moet stellen is hoe het uitgestraalde signaal zich verhoud tot de normen in te Telecommunicatiewet en de onderliggende regelgeving over gebruik frequentieruimte zonder vergunning en zonder registratie. Aangezien ze metingen gedaan hebben, moeten ze daar antwoord op kunnen geven. Deze gegevens moet je zelfs achteraf nog op kunnen vragen.

Ik weet met welk been de medewerker van Agentschap Telecom die je geinformeerd heeft, uit bed is gestapt, maar als je de Telecommunicatiewet leest, zie je in artikel 15.1 staan wie aangewezen wordt als handhavende partij voor de telecommunicatiewet. En dat is echt Agentschap Telecom. Dus ze zijn wettelijk gezien primair bevoegd (en aangewezen!) voor de handhaving.

Leuk dat ze zelf dingen gaan lopen keuren, maar een keuring van een apparaat is alleen geldig onder enkele voorwaarden (daar kan Rick, PE2AAB vast meer over vertellen) en een keuring kan nooit de wet- en regelgeving aan de kant schuiven. Dat zou wat zijn: Vroeger moest je je zender laten keuren bij het AT. En na keuring mocht je ineens de wet overtreden omdat ie gekeurd is????

Als de resultaten van het onderzoek in de flat inderdaad uitwijzen dat er een overtreding van de normen is, kun je een handhavingsverzoek indienen bij het AT of eventueel bij het ministerie van economische zaken.

Radioot
Berichten: 1038
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: De leugen regeert over PLC en AT

#17 Bericht door Radioot »

PE1RIK schreef: Ik weet met welk been de medewerker van Agentschap Telecom die je geinformeerd heeft, uit bed is gestapt
Ik weet het wel, het economische been.

Volgens komen er een paar goedkope reacties:

Waarom verhuist u niet?
De norm wordt niet overschreden of er is geen norm voor dit frequentiegebied.
We kunnen niets doen om dat uw buurvrouw weigert medewerking te verlenen.
U hebt geen recht op ongestoorde ontvangst!

De laatste is echt meesterlijk.

Ondertussen had de fabrikant van het pruttelende storende apparaat toch mooi weer een paar cent bespaard op
ontstoringsmateriaal.

Je kunt hier als Don Quixote wel tegen vechten of een verontwaardigd stukje tikken op een forum maar veel genoegdoening geeft het niet.
Van de verenigingen (hoe goed bedoelt het ook allemaal is) hoef je weinig steun te verwachten. De EMC cie van de Veron, was onlangs nog het Noorden kwijt,
door in Electron de vraag te stellen hoe het nu zat met de storingsproblematiek. Ze kregen zo weinig meldingen de laatste tijd, misschien valt het wel mee.

Dat geeft toch wel goed weer hoe groot de afstand is van de bebouwde kom tot het achterland.

Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

Re: De leugen regeert over PLC en AT

#18 Bericht door pb1a »

Goed dat je dit meldt. Ik ga er eigenlijk wel vanuit dat al die apparaten genotchet binnen de amateurbanden. 1o meter is inderdaad de limit. Als je daar binnen zit ben je dus gewoon de Sjaak. In een flat is dat al snel gebeurd. Roepen dat je maar moet gaan verhuizen slaat nergens op.
Gr. Anne PB1A
Als er is mijn radioshack stof op waait pak ik een stofzuiger om het op te zuigen!!

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: De leugen regeert over PLC en AT

#19 Bericht door EMCees »

Even simpel, het standpunt van At klopt Zij zijn voor de emc richtlijn de aangewezen autoriteit.
De meters van onder de metrologiewet en de elektriciteitswet, daar is AT niet bevoegd..

En ja wij zitten met de gebakken peren.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: De leugen regeert over PLC en AT

#20 Bericht door PA3HMP »

PE1RIK schreef:
pa3kc schreef: De bron van QRM kwam van een slimme energie meter die geplaatst was 1 etage hoger bij de boven buurvrouw van Paul in de meterkast.

Die meter was door het AT zelf goedgekeurd. Tot 10 meter rond dit apparaat mag er QRM zijn volgens die keuring. En laat nou net binnen 10 meter Paul zijn shack zitten. En dit betekend voor Paul dubbel pech, want de hele flat werkt qua bedrading als antenne.

AT kon verder niets meer betekenen voor Paul. AT heeft geen bevoegdheden om in te grijpen in deze. Tevens, de boven buurvrouw weigerde het ongedaan te laten maken.
Blijkbaar heeft AT onderzoek gedaan naar de storing. De eerste vraag die je nu aan AT moet stellen is hoe het uitgestraalde signaal zich verhoud tot de normen in te Telecommunicatiewet en de onderliggende regelgeving over gebruik frequentieruimte zonder vergunning en zonder registratie. Aangezien ze metingen gedaan hebben, moeten ze daar antwoord op kunnen geven. Deze gegevens moet je zelfs achteraf nog op kunnen vragen.

Ik weet met welk been de medewerker van Agentschap Telecom die je geinformeerd heeft, uit bed is gestapt, maar als je de Telecommunicatiewet leest, zie je in artikel 15.1 staan wie aangewezen wordt als handhavende partij voor de telecommunicatiewet. En dat is echt Agentschap Telecom. Dus ze zijn wettelijk gezien primair bevoegd (en aangewezen!) voor de handhaving.

Leuk dat ze zelf dingen gaan lopen keuren, maar een keuring van een apparaat is alleen geldig onder enkele voorwaarden (daar kan Rick, PE2AAB vast meer over vertellen) en een keuring kan nooit de wet- en regelgeving aan de kant schuiven. Dat zou wat zijn: Vroeger moest je je zender laten keuren bij het AT. En na keuring mocht je ineens de wet overtreden omdat ie gekeurd is????

Als de resultaten van het onderzoek in de flat inderdaad uitwijzen dat er een overtreding van de normen is, kun je een handhavingsverzoek indienen bij het AT of eventueel bij het ministerie van economische zaken.
Sinds 1 januari 2016 is het metergebeuren komen te vallen onder agentschap telecom.....dus keuren en controleren doen ze allemaal zelf, net zoiets als een slager die zijn eigen vlees keurt....

Roy pd8rw
Berichten: 493
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: De leugen regeert over PLC en AT

#21 Bericht door Roy pd8rw »

PA3HMP schreef:
PE1RIK schreef:
pa3kc schreef: De bron van QRM kwam van een slimme energie meter die geplaatst was 1 etage hoger bij de boven buurvrouw van Paul in de meterkast.

Die meter was door het AT zelf goedgekeurd. Tot 10 meter rond dit apparaat mag er QRM zijn volgens die keuring. En laat nou net binnen 10 meter Paul zijn shack zitten. En dit betekend voor Paul dubbel pech, want de hele flat werkt qua bedrading als antenne.

AT kon verder niets meer betekenen voor Paul. AT heeft geen bevoegdheden om in te grijpen in deze. Tevens, de boven buurvrouw weigerde het ongedaan te laten maken.
Blijkbaar heeft AT onderzoek gedaan naar de storing. De eerste vraag die je nu aan AT moet stellen is hoe het uitgestraalde signaal zich verhoud tot de normen in te Telecommunicatiewet en de onderliggende regelgeving over gebruik frequentieruimte zonder vergunning en zonder registratie. Aangezien ze metingen gedaan hebben, moeten ze daar antwoord op kunnen geven. Deze gegevens moet je zelfs achteraf nog op kunnen vragen.



Sinds 1 januari 2016 is het metergebeuren komen te vallen onder agentschap telecom.....dus keuren en controleren doen ze allemaal zelf, net zoiets als een slager die zijn eigen vlees keurt....

Wij van wc eens adviseren wc eend ....

Wellicht is het een idee om in groepsverband de handhaving af te dwingen bij het at
Ik heb gelukkig geen storing dus dat is natuurlijk makkelijk praten ( ssb :wink: )

Maar als de regels overtreden worden lijkt het mij niet meer als normaal dat er gevolgen aan vast zitten helemaal als de bron aangewezen kan worden en de handhavende partij bekend is.

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: De leugen regeert over PLC en AT

#22 Bericht door sottezero »

Als die dingen zo slecht afgeschermd zijn, werkt dat niet 2 kanten op?
Met andere woorden, een 400 watjes op HF in dat apparaat is misschien voldoende om het apparaat te laten zwijgen? :twisted:

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: De leugen regeert over PLC en AT

#23 Bericht door PA3HMP »

geen idee hoe imuum de spullen zijn tegen HF, maar voor hetzelfde geld slaat de meter op hol en krijg je een gigantische rekening.

bij mij proberen ze voor de 5e keer me een slimme meter aan te smeren, eerst een folder waar ze zeggen dat ze alle meters komen vervangen voor slimme meters, daarna een brief met je bent verplicht dit en dat en wat voor geweldige voordelen er aan zouden zitten, maar wel ergens op de achterkant summier dat je hem kan weigeren, met drie mogelijkheden, slimme meter, slimme meter uitgezet en conventionele meter, nou zal die zogenaamde conventionele meter ook wel digitale shit zijn en geen ferraris meter, of daar stiekem niks inzit, geen idee maar gezien de leugens die ze me jarenlang op de mouw proberen te spelden vertrouw ik ze voor geen meter.

het zogenaamde afkeuren lijkt erop dat ze gewoon alle oude meters afkeuren om mensen hun nieuwe zooi op te dringen.
lijkt me grappig de nieuwe meter met aluminium folie te beplakken mocht er stiekum toch een telefoonkaartje inzitten om de meterstanden door te geven :mrgreen:

Plaats reactie