De leugen regeert over PLC en AT

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

De leugen regeert over PLC en AT

#1 Bericht door pa3kc »

Met dit als onderwerp titel score je direct goed.

Ik ben PLC beu en de leugens omtrent dit al helemaal.

Wat ik jullie nu ga vertellen gaat vast nog meer mensen boos maken in de amateur gemeenschap omtrent PLC en AT, maar dit moet verteld worden.

Gelukkig heb ik zelf nog geen last van QRM veroorzaakt door PLC, maar de ervaring leert dat dit zo kan veranderen.

3 weken geleden, ongeveer net nadat de middengolf zenders QRT gingen, belde mijn vriend Paul (PA0PVE) op dat hij niets meer kon ontvangen van 100Khz tot zeker 7200Khz.

Paul zijn passie is vooral luisteren naar de middengolf band en de HF banden. DX of geen DX. Lekker luisteren terwijl hij knutselt met radio's en wat niet meer. Paul woont in een vijf hoog flat op de derde etage in Veldhoven. Hij kan geen buiten antennes plaatsen i.v.m. de woningstichting die daar nogal op tegen is. Hij heeft alle antennes voor het raam en rond zijn shack gespannen.

Dit werkte voor hem al jaren prima. Totdat die rare QRM er ineens was 3 weken geleden.

Wij zijn toen al vrij snel tot conclusie gekomen dat dit foute boel was en PLC was. Wij zijn toen opzoek gegaan naar waar de bron zich bevond maar konden dit niet vinden. Overal leek het wel sterk aanwezig in de flat. Op sommige plekken sterker dan andere plekken maar echt een clue kregen we er niet van waar de bron zich nou bevond. Onze simpele middelen waren niet toereikend. Wij gebruikten wereld ontvangers met regelbare RF gain en ATT.

Wij besloten toen de hulp in te schakelen van het Agentschap Telecom. Storing melding formulier ingevuld op de site van AT en al snel kreeg Paul reactie vanuit het AT en binnen 7 dagen kwamen ze langs.

Mijn dank nog aan AT voor de snelle reactie.

Die vonden uit eindelijk waar de storing vandaan kwam. Dan zou je denken: hiep hoi. Integendeel, het tegenovergestelde.

De bron van QRM kwam van een slimme energie meter die geplaatst was 1 etage hoger bij de boven buurvrouw van Paul in de meterkast.

Die meter was door het AT zelf goedgekeurd. Tot 10 meter rond dit apparaat mag er QRM zijn volgens die keuring. En laat nou net binnen 10 meter Paul zijn shack zitten. En dit betekend voor Paul dubbel pech, want de hele flat werkt qua bedrading als antenne.

AT kon verder niets meer betekenen voor Paul. AT heeft geen bevoegdheden om in te grijpen in deze. Tevens, de boven buurvrouw weigerde het ongedaan te laten maken.


Blijkbaar zijn er dus PLC achtige apparaten goedgekeurd door het AT zelf die QRM veroorzaken in onze banden (en daar buiten) en waarbij AT dus niets voor ons kan betekenen als je daar QRM van ontvangt.

Dit is een erg kromme werkwijze van het Agentschap Telecom.

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1432
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: De leugen regeert over PLC en AT

#2 Bericht door PH2LB »

Even uit nieuwsgierigheid : welke netwerk / energie leverancier en welke type / model meter.

Edit : wat ik nog veel interessanter vind is dat als het idd die meter is die de QRM veroorzaakt hij dus blijkbaar permanent informatie aan het versturen is. Wetterlijk gezien mag dat maximaal 6 x per jaar tenzij de gebruiker dat anders aanvraagd. Maar dat is volgens mij beperkt tot slechts max 1 of 2 x per dag.

Of mogelijk dat er zo iets tussen zit : https://enelogic.com/nl/mogelijkheden-s ... -uitlezing
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7113
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: De leugen regeert over PLC en AT

#3 Bericht door PE2AAB »

Jurgen,

Volgens mij moet PLC spul tegenwoordig notches hebben in de amateurbanden. Zal hier wel eens informeren. Wij zijn namelijk een testlab en keuren en certificeren tevens voor AT.
(hier geen slimme meters in het lab gezien trouwens)

Rick
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: De leugen regeert over PLC en AT

#4 Bericht door pa1bvm »

dus .. dan gaat er straks een overheids instantie ons vragen om te betalen voor registratie ..
en diezelfde overheids instantie zorgt er dan indirect voor dat een amateur station zwaar gestoord wordt.
Er zal wel geen boos opzet zijn ..

als mijn antenne op minimaal 10 meter van de " slimme meter" geplaatst moet worden voor storings vrije ontvangst
dan kom ik conflict met de gemeentelijke " wetgeving" .. want dan moet die mast hoger dan 5 meter boven de grond

wie gaat zo een zaakje winnen ?? voer voor advocaten ??

Adrian_
Berichten: 153
Lid geworden op: 19 sep 2015, 13:03

Re: De leugen regeert over PLC en AT

#5 Bericht door Adrian_ »

AT staat om de 2 jaar op de DvdRA (om te bezuinigen niet elk jaar vertelden ze mij). Vorig jaar stonden ze er niet dus dit jaar (7 november) weer wel neem ik dan aan.
Dan kunnen we ze even vragen hoe dit precies zit.

Maar er zal wel een lange rij voor hun kraampje staan...

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: De leugen regeert over PLC en AT

#6 Bericht door PE7EB »

Die genoemde 10m had dus 0m moeten zijn!
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Adrian_
Berichten: 153
Lid geworden op: 19 sep 2015, 13:03

Re: De leugen regeert over PLC en AT

#7 Bericht door Adrian_ »

Hoe kan het eigenlijk dat een recent geplaatste meter nog storing geeft?

Volgens Wikipedia:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Slimme_meter
Oudere meters (vóór DSMR 4.0, Dutch Smart Meter Requirements) communiceren mogelijk via PLC/BPL met de netbeheerder. Sinds versie 4.0 van de DSMR specificatie[11] wordt PLC niet meer gebruikt in slimme meters, en worden uitsluitend GPRS en Ethernet gebruikt voor communicatie met de netbeheerder.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7113
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: De leugen regeert over PLC en AT

#8 Bericht door PE2AAB »

Ik zou zo'n meter wel eens mee naar het QRL willen nemen en aan een test willen onderwerpen.
Probleem is; je schroeft hem niet effe uit je meterkast.

Wellicht heeft er iemand zo'n ding liggen? (monteur die hem nog ergens moet plaatsen ofzo)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De leugen regeert over PLC en AT

#9 Bericht door Randy »

In Nederland heeft (ex) Nozema, thans KPN, een CDMA netwerk uitgerold om meters uit te lezen. Deze zitten rond de 465 Mhz. Als je daar gaat luisteren zul je ongetwijfeld een carrier met 2 MHz bandbreedte vinden. In stedelijk gebied is dit veel goedkoper dan voor elke meter een Vodafone GPRS simkaart. Het verbaast mij dan ook dat er alsnog PLC techniek gebruikt wordt.

Heb je je klacht (mits lid) ook gemeld bij de VERON EMC-EMF commissie? Die hebben meer kijk op dit soort zaken dan de gemiddelde zendamateur. Mogelijk kunnen zij in contact treden met de netbeheerder om informatie los te krijgen. Zie hiervoor: http://emc-emf.veron.nl/storingsmelding.html

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: De leugen regeert over PLC en AT

#10 Bericht door elsinga »

Randy, je info is bijna goed. ;)

462.40000 WFM Landelijk KPN CDMA450 netwerk, 1250kHz bandbreedte
463.65000 WFM Landelijk KPN CDMA450 netwerk, 1250kHz bandbreedte

Dit is volgens de vergunning. :)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Radioot
Berichten: 1038
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: De leugen regeert over PLC en AT

#11 Bericht door Radioot »

Graag het type nummer en fabrikant eventueel een fotootje van het storende item.

Is het uitgesloten dat de QRM niet uit het voedingsgedeelte van dit apparaat komt?

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: De leugen regeert over PLC en AT

#12 Bericht door PA0RAB »

OM's
stoorzenders te koop in de bouwmarkt .
Toon als handige energie bespaarder en stille verklikker met subsidie een stoorzender
Ergens kriebelt er wat om met gelijke munt terug te betalen volgens principe doe een ander niet wat je zelf niet wilt ,maar dan verlaag ik mijzelf tot een minderwaardig niveau dat ik niet wens en doe mede slachtoffers schade.
Helaas heb ik wel steeds jeuk om die jammer eens te gebruiken op een zeer moeilijk bereikbare plaats .Geeft weer ruimte in het rommelschuurtje een bespaart een ritje gemeentewerf dus milieuvriendelijk met gelijke munt betalen
Dat wens ik de boys in de busjes met verhoogd plastic dak ook niet toe
Bijv in een plastic eend op het Haringvliet of in de Biesbos. Grevelingenmeer met rietvelden ook leuk. Ook leuk in duindoorn bosjes in de Duinen van Voorne of Rond de Kwade hoek
55 met je ergernissen de PA0RAB

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: De leugen regeert over PLC en AT

#13 Bericht door pa3kc »

Er zijn geen gegevens bekend van de slimme meters. De bovenbuurvrouw wilde niet mee werken.

Later nog maar eens weer proberen bij de buurvrouw.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: De leugen regeert over PLC en AT

#14 Bericht door pa0ejh »

Die meter was door het AT zelf goedgekeurd. Tot 10 meter rond dit apparaat mag er QRM zijn volgens die keuring. En laat nou net binnen 10 meter Paul zijn shack zitten. En dit betekend voor Paul dubbel pech, want de hele flat werkt qua bedrading als antenne.
Dat kan ik niet rijmen, als de bedrading ook nog meewerkt als antenne, dan gaat die 10m eis rond om het apparaat toch niet meer op ????
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De leugen regeert over PLC en AT

#15 Bericht door Randy »

AdrianSDR schreef:AT staat om de 2 jaar op de DvdRA (om te bezuinigen niet elk jaar vertelden ze mij). Vorig jaar stonden ze er niet dus dit jaar (7 november) weer wel neem ik dan aan.
Dan kunnen we ze even vragen hoe dit precies zit.

Maar er zal wel een lange rij voor hun kraampje staan...
Agentschap Telecom zal dit jaar weer aanwezig zijn op de DvdRA kan ik bevestigen.

Plaats reactie