Veron Roept Op Storing Te Melden

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
TheoDorus
Berichten: 41
Lid geworden op: 06 feb 2012, 11:54

Veron Roept Op Storing Te Melden

#1 Bericht door TheoDorus »

HB roept leden op om storingen te melden bij AT en EMC-EMF Commissie.
Op bladzijde 233 in de Electron van Juni 2015 staat deze oproep.

In eerste instantie een goede actie, is het in wezen ook.
Maar ik denk dat AT en ook de EMC van de Veron best inmiddels weten waar de klepel hangt!
Ze vragen nog steeds om melding te maken van storing, want ze hebben schijnbaar te weinig klachten.
Hoe zou dat toch komen?
Tja ik denk zelf, mensen die al melding hebben gemaakt en nul op hun rekwest krijgen trappen daar zo snel niet meer in.
Mensen waar veel stroring voorkomt gaan ook niet meer steeds speuren waar het vanaf komt , heeft toch geen zin meer word vaak gezegd.
Daarbij heeft AT zelf dit gepubliceerd, een dikke S9 storing mag dus. Alleen andersom mag niet!

https://www.agentschaptelecom.nl/sites/ ... toring.pdf

Ik ben laatst nog met een goede vriend in een grote electro keten geweest neuzen, ik schrok gewoon wat daar allemaal te koop is op PLC gebied, onvoorstelbaar.
Wat me ook opviel is dat nergens op die dozen vermeld staat of deze dingen genotcht zijn of niet.
Een zeer slechte zaak vind ik dit, alleen dit had al verplicht moeten zijn.
Een medewerker wat ik vroeg wist niet eens waar ik het over had. Begrijpelijk natuurlijk.

Of het melden nu echt zin of geen zin heeft laat ik even in de midden.
Wat ik nu wel zeker weet is dat we nog vele jaren met storing van doen zullen hebben ook al komt volgend jaar oktober de nieuwe norm voor PLC gebruik.
En AT komt volgens mij echt niet te rommel opruimen die dan nog steeds gedoogd is.

Mvg TheoDorus

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2559
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Veron Roept Op Storing Te Melden

#2 Bericht door PA5COR »

Altijd melden, doe ik ook.

Al weten we dat we met de nieuwe AT "norm" geen storing, maar hinder hebben.... :shock:

Volgens de PDF:

Op 145 MHz mag er dus op 10 meter afstand een veldsterkte zijn van 30
dB(µV/m). Stel dat je dit signaal ontvangt met een dipoolantenne van 0 dB
gain die aangesloten is op je zendontvanger via een ‘goede’ coaxkabel (bv.
demping van 1 dB) dan geeft dit een spanning van ≈17 dB(µV) 1op de
antenne-ingang, wat overeenkomt met een S-meter aanwijzing van ruim S9.
Gelukkig is het voor de HF-banden een stuk gunstiger omdat daar de S-meter
20 dB minder gevoelig is.

Dipool angtenne heeft al gain, laat staan een beam met 10 Db gain.....Ik moet zeggen het AT gaat wel van heel onwaarschijnlijke gevallen uit hier...

Hun opmerking dat de S meter op de HF banden 20 Db minder gevoelig is klopt misscheien wel maar de toegelaten storing is navenant hoog.
Zie PDF:

Frequentiegebied 0,5 tot 5 MHz, 56 dB(µV) QP-detector en 46 dB(µV) AVdetector;
• Frequentiegebied 5 tot 30 MHz, 60 dB(µV) QP-detector en 50 dB(µV) AVdetector;
• Frequentiegebied 30 tot 230 MHz, 30 dB(µV/m) op 10 meter afstand
gemeten;
• Frequentiegebied 230 tot 1000 MHz, 37 dB(µV/m) op 10 meter afstand
gemeten.
Dus ook S9+ storing op de HF is "normaal" :roll:

Komt bij dat de Rommel ook nog gaat propageren dus een stoorbron via een hop indirect bij je kan komen.

Verder dat velen niet de storing melden omdat ze bij voorbaat al weten dat dit weinig zin heeft en zelf de bron opspoort en een oplossing poogt te vinden of anders maar postzegels gaat verzamelen.
Verder dat het AT uiteraard commercie voordeel geeft zie mijn andere posts in de andere onderwerp van PLC meuk.

Kortom:
Het AT heeft storing hernoemd en gekwalificeerd als " toe te stane hinder" waategen ze niet hoeft op te treden en je uiteraard afgewimpeld word als je een storingsklacht wilt indienen....
De grenzen dusdanig hoog gelegd dat van veraf communicatie voor doorsnee Jan de zendamateur niet echt meer mogelijk is op uitzonderingen na voor diegenen die in het vrije veld in de rimboe wonen.

Wij worden geacht allerlei apparaten aan te schaffen om de storing te maskeren in plaats van de bron = storing aan te pakken.

Het AT er alles is aan ge legen de norm zo hoog te leggen en een beleid te voeren dat mensen beu worden van de afwijzingen en dus maar geen storings klachten invullen omdat er niks aan gedaan word.

Dan kan het AT pronken met "zie je wel, bijna geen storingsklachten het valt wel mee, en de norm voor storing nog meer opkrikken ter meerdere glorie van de commercie.

Dus, melden die hap, ;)
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

TheoDorus
Berichten: 41
Lid geworden op: 06 feb 2012, 11:54

Re: Veron Roept Op Storing Te Melden

#3 Bericht door TheoDorus »

Beste Cor, ik geloof je berekeningen op je woord.

Melden doe ik alleen nog maar niet PLC storingen, ze weten verdomde goed hoeveel die dingen storen! AT houd ons voor het lapje als ze zeggen daar geen weet van te hebben, of het valt wel mee.

De nieuwe generatie PLC’s met een hoge bit-rate staan gewoon te janken in de ether daar werkt het beste filter bijna niet meer tegen.

Maar led verlichting b.v. meld ik wel, laatst had ik storing en behoorlijk van een persoon een dikke 200 meter van me vandaan, de man had een zeeaquarium en had nieuwe verlichting gekocht in een grote zaak in Enschede, en die verlichting is niet goedkoop, ik zag de bui al hangen.
Gelukkig was de man goedwils en ging kontact opnemen met de zaak waar hij het online gekocht had. Na het horen van wat er aan de hand was, was deze zaak zeer goed wils maar hadden er nog nooit van gehoord dat die verlichting zo stoorde.
Lampen kwamen trouwens uit China, maar ze waren bereid om andere lampen te sturen, dit zijn trouwens powerleds van die gele chips, grote vierkante blokken die zijn ingegoten in een balk.
Maar in iedergeval kwamen er lampen of balken hoe je het ook noemen wilt die niet stoorde gelukkig.
Hulde aan de winkel en aan de 200 meter verder wonende buurman.

Van PLC storingen kan ik ook nog wel het een en ander vertellen maar dan gaat het bloed kruipen waar het niet moet kruipen als je snapt wat ik bedoel.

Het idee laat me gewoon niet los dat ze de Radio Amateur op het ogenblik liever kwijt zijn dan rijk.
Moet men stoppen door alle stoor-ellende dan hebben ze gewonnen, ik heb al verschillende keren apparatuur te koop zien staan met de tekst, TE KOOP WEGENS ONOPLOSBARE STORING.
Dit zou toch niet mogen zijn! :evil:

pe1br
Berichten: 614
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: Veron Roept Op Storing Te Melden

#4 Bericht door pe1br »

Toch altijd melding doen.
Het is een overheids instelling en die kijken heel zwart wit.
We hebben in de afgelopen 2 jaar 50% minder klachten ontvangen van zendamateurs, dan gaan we er van uit dat het gemiddelde beeld van storingen minder is geworden en kunnen we dus 50% snijden in de begroting voor volgend jaar.
Dan krijg je dus het kip EI verhaal als er weer meer storingen binnen komen hebben ze niet genoeg middelen en manschappen om deze allemaal op te sporen.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2559
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Veron Roept Op Storing Te Melden

#5 Bericht door PA5COR »

Dat die advertenties bestaan weet ik al te goed....
Zoals al gemeld zijn we een "lastig groepje" waarvan misschien maar 8 a 9000 mensen aktief zijn met apparatuur.

Helaas zijn er gelukkig voor ons internationale verdragen die ons toch bestaansrecht gunnen, maar liefst zouden de overheid en AT ons kwijt zijn, en de commercie volop de gelegenheid gunnen de boel vol te proppen met minder goed bedoelde rotzooi uit China en andere landen, voorzien van het Chinese Export logo ( CE)

Er zin zielen die denken dat het niet zo'n vaart loopt en dat verenigingen en overheid met een bakje koffie met koekje erbij? goed overleg kunnen voeren.....

Als je net als ik 38 jaar gelicenseerd bent en daarvoor ook met zenders en ontvangers gestoeid hebt nu 51 jaar al, dan weet je wel beter, en als zoon van een politie agent en zelf bij de Douane gewerkt veel eigen ervaring.

Ik ben sinds mijn jeugd bezig met het schoppen tegen "heilige" huisjes inclusief overheid, en met een bakje koffie, en koekje erbij? en leuterpraat kom je er niet.

Mijn laatste trap tegen de lokale overheid hier leverde een kostenpost op voor de Gemeente van 7.7 miljoen gulden en totale renovatie van flats afgedwongen door mij en mijn ega als Aktie committee.( nalatig onderhoud, en een vertrokken Wethouder en directeur van de Gemeentelijke woning corporatie en verzelfstandiging van die cooperatie door ons geeist en gekregen.)
Geen praatgroep, geen overleg groep maar Aktie committee...met nadruk op aktie.

Helaas zijn wij als radio liefhebbers meestal ook eenlingen die graag in de shack ons eigen ding doen en niet meteen op de barricades springen.
En dat is meteen ons nadeel, gretig in dank afgenomen door het AT.

Harde taal? maar gezien de ervaringen en de dagelijkse confrontaties nodig.
Mijn uitlattingen worden dan ook nooit in dank afgenomen door de "gevestigde orde" maar daar heb ik geen boodschap aan, ik doe niet mee aan een populariteits contest, maar ben bezig onze belangen te verdedigen.

Deels schuld aan ons zelf, doordat we te verdeeld zijn in vele verenigingen en geen strak beleid voeren tegen het AT.
Deels doordat velen van ons het laten afweten als er weer functies moeten worden gevuld bij de verenigingen.
Deels doordat de verkozen vertegenwoordigers zich bij de neus laten leiden door het AT en geen stennis willen schoppen, of goede kennissen zijn met hun vertegenwoordigers.

Deels doordat het AT nu onder het Ministerie van Economische zaken valt waar de nadruk ligt op commercie en wij niet mee tellen.
Wij als groep bij de politiek volledig ondergesneeuwd zijn en volledig buiten de boot vallen.
Je ziet, genoeg te doen ;)
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 972
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Veron Roept Op Storing Te Melden

#6 Bericht door PA0BAK »

pe1br schreef: We hebben in de afgelopen 2 jaar 50% minder klachten ontvangen van zendamateurs, dan gaan we er van uit dat het gemiddelde beeld van storingen minder is geworden en kunnen we dus 50% snijden in de begroting voor volgend jaar.
Dan krijg je dus het kip EI verhaal als er weer meer storingen binnen komen hebben ze niet genoeg middelen en manschappen om deze allemaal op te sporen.
Het is net als bij de NS, een trein die niet rijdt, heeft dus ook geen vertraging.
Iedere storing melden is het enige waarmee we het AT kunnen wakker maken (houden).
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

TheoDorus
Berichten: 41
Lid geworden op: 06 feb 2012, 11:54

Re: Veron Roept Op Storing Te Melden

#7 Bericht door TheoDorus »

pe1br schreef:Toch altijd melding doen.
Het is een overheids instelling en die kijken heel zwart wit.
We hebben in de afgelopen 2 jaar 50% minder klachten ontvangen van zendamateurs, dan gaan we er van uit dat het gemiddelde beeld van storingen minder is geworden en kunnen we dus 50% snijden in de begroting voor volgend jaar.
Dan krijg je dus het kip EI verhaal als er weer meer storingen binnen komen hebben ze niet genoeg middelen en manschappen om deze allemaal op te sporen.
Dat kan best zo zijn, maar luister eens, dat er minder klachten komen is toch logies!
Als ik nu een klacht indien omdat mijn buurman PLC in huis heeft wat mij stoort, dan zegt het AT daar kunnen we niets aan doen, er zijn nog hogere frequenties waar geen storing is daar kunt u ook communiceren.
Dus HF kan ik vergeten, (dit is even voorbeeld) nu verstrijken zeg maar 3 jaar maar mijn buurman heeft nog steeds die dingen in gebruik, wat moet ik dan? iedere maand een klacht indienen wat geen zin heeft?
Andere amateurs krijgen de gebeurtenis ook te horen die speelt, krijgen in de tussentijd ook storing door PLC apparatuur, en denken dan ja ik hoef hier geen melding van te maken, heeft toch geen zin want Piet hebben ze ook niet geholpen.

En zo worden de storingsklachten steeds minder.
En als je dan dit artikel leest, denk je dat het helemaal geen zin meer heeft.
https://www.agentschaptelecom.nl/sites/ ... toring.pdf

En ik denk dat het zo werkt in de praktijk.
Ik heb het nu dus alleen over PLC storing.

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: Veron Roept Op Storing Te Melden

#8 Bericht door PD9CN »

Dit stukje had ook al geschreven op een ander topic hier op dit forum.
Maar vind het ook ieder storing gemeld moet worden.

Wil even zeggen dat ik 2x AT heb ingeschakeld voor hulp in een storing kwestie.
En de ambetenaar die hier 2x aan de deur is geweest was zeer behulpzaam en ervaren.
Maar ook zij zijn het niet eens met de gang van zaken rond om het PLC wetgeving.
Maar zijn met handen en voeten gebonden van hogerhand.



Het AT neemt PLC niet als klacht zelf ondervonden.
Meneer zoekt u eerst zelf maar en ga dan maar in overleg met de bewuste veroorzaker van PLC storing.
Gedaan zoals gezegd door het AT en een oplossing kunnen vinden.

AT weer terug gebeld van luister heb het zelf opgelost maar wil hem toch als klacht ingediend hebben.
Ik moets praten als brug man om dit voor mekaar te krijgen.
Dat deze klacht geregistreerd werd.

Ik dacht ja zo krijg je wel een scheef beeld van de klachten registratie van PLC storing misschien bewust!?

En als je er last van PLC hebt en je krijgt het voormekaar dat ze langs komen dan wordt het als hinder gezien en niet als storing :evil:
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

TheoDorus
Berichten: 41
Lid geworden op: 06 feb 2012, 11:54

Re: Veron Roept Op Storing Te Melden

#9 Bericht door TheoDorus »

Ja inderdaad Cor, het heeft allemaal zijn voor en nadelen natuurlijk.
Normaler wijze geeft AT ook de helpende hand, dat je zelf eerst op onderzoek gaat en iets probeert op te lossen lijkt me ook normaal.
En dat AT niets tegen de PLC problematiek direct kan doen begrijp ik ook wel.
Maar ze moeten niet zonder meer gaan zeggen, als er geen klachten binnen komen is het maar half zo erg, ze weten terdege wat speelt, en daar hoef je niet ieder keer weer de koe uit de sloot te halen, het zijn toch intelligente mensen met veel kennis van zaken.

Daarom vind ik het ook een beetje listig als ze zeggen, de zelfredzaamheid van de Radio Amateur word steeds groter dit juichen we toe, zoals te lezen in dit artikel.
https://www.veron.nl/wp-content/uploads ... nitief.pdf

Maar dan bestormen we ze maar weer met klachten, alleen de vraag hoe lang nog?

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: Veron Roept Op Storing Te Melden

#10 Bericht door PD9CN »

Het is het grote geld en wat de schatkist het meest vult.

Neem nou de electrische of hybride auto's die met heel veel subsidie en kortingen op de bijtelling verkocht worden levert heel veel geld op.

Maar resulteert dat er nu voetbal velden vol staan met auto's electrische en hybride waar ze geen raad mee weten vanwege de complex accu's die er in zitten en momenteel nog niet gerecycled kunnen worden.

Zo zie ik het ook met de PLC levert de schat kist enorm veel geld op maar straks zitten we met een enorm storing ruis zeg maar ether vervuiling waar ze ook geen raad mee weten.

Misschien een one liner maar men dempt de sloot als de kalf al verdronken is.
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: Veron Roept Op Storing Te Melden

#11 Bericht door PE0AGO »

Reken er maar niet op dat de sloot gedempt gaat worden, hij word eerder uitgebaggerd zodat er nog meer kalveren in kunnen.

-Verwijderd account

Re: Veron Roept Op Storing Te Melden

#12 Bericht door -Verwijderd account »

PA5COR schreef:Al weten we dat we met de nieuwe AT "norm" geen storing, maar hinder hebben.... :shock:

Verder dat het AT uiteraard commercie voordeel geeft zie mijn andere posts in de andere onderwerp van PLC meuk.
En zo wordt het technisch en experimenteel radio-onderzoek vakkundig om zeep geholpen. :evil:
Welkom in Nederland, dè Europese dumpplaats voor alle electronica-producenten.

Gebruikersavatar
elinek
Berichten: 142
Lid geworden op: 11 mei 2013, 14:56
Roepletters: PH4E
Locatie: Wormer
Contacteer:

Re: Veron Roept Op Storing Te Melden

#13 Bericht door elinek »

ik heb gisteren melding gedaan van een storing op de 17 meter en lagere banden met een maximum aan storing op de 20 meter band, S9++ in fm. Ik heb het zelf gepeild, het komt uit een flatje aan de overkant, maar het lijkt wel of het hele flatje staat te stralen, donkerbruin vermoeden van een storende voeding. AT heeft vanmiddag gebeld en ze komt t.z.t kijken. Tot die tijd maar op 15 meter en op de lagere banden luisteren via de nogal dove web-sdr van Enschede :?
https://www.amateurzender.nl (de site met alles wat je al wist)

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Veron Roept Op Storing Te Melden

#14 Bericht door pa1bvm »

wanneer doet er iemand een " echt" testje met hoever je met een PLC kan zenden ...
perslot van rekening mag dat gewoon ..
weer eens iets anders dan een antenne meetdag of .. preampjes nameten op een conventie

fiks power maken met die dingen ..
6 , 8 of 12 parallel ... gas erop ...

dus iets van een fikse radiotelescoop eraan ???
of iets van een langdraad

en dan lekker contesten ..

of maak ik mij nu schuldig aan burgerlijke ongehoorzaamheid ..nee .. want het is toch niet verboden toch ???

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Veron Roept Op Storing Te Melden

#15 Bericht door PA9CW »

elinek schreef:ik heb gisteren melding gedaan van een storing op de 17 meter en lagere banden met een maximum aan storing op de 20 meter band, S9++ in fm. Ik heb het zelf gepeild, het komt uit een flatje aan de overkant, maar het lijkt wel of het hele flatje staat te stralen, donkerbruin vermoeden van een storende voeding. AT heeft vanmiddag gebeld en ze komt t.z.t kijken. Tot die tijd maar op 15 meter en op de lagere banden luisteren via de nogal dove web-sdr van Enschede :?
Ik kan me een verhaal herinneren, dat een zendamateur ook zo'n storing had. Later bleek het een nooduitgang verlichtings bordje te zijn. Er zat daar een "rotte"voeding in, of zoiets. Stond ooit in het Electron ?
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Plaats reactie