Rotte omroepzender

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1825
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Rotte omroepzender

#1 Bericht door PA2RU »

Luitjes..
Ik heb sinds een weekje of 2 last van een omroepzender die in de FM band werkt.
De storingen doen zich voor op de 17 en 15m band waar ik dus een breedbandig gespetter hoor..vooral in AM is dat zeer goed hoorbaar.
Na lang zoeken ben ik er achter gekomen dat Simone FM (in de ether op 101,7 , kabel 98,1 Emmen en omstreken) de boosdoener is.
Deze storingen zijn op mijn beide hf trancievers duidelijk hoorbaar , idem op beide antenne's die ik beschikbaar heb voor HF.

Met dit gegeven heb ik op de site van AT een klachtenformulier ingevuld en mijn telefoonnummer achter gelaten.
Vandaag werd ik dus gebeld en het probleem uit gelegd , dat ik het hoor op een 2 tal verschillende trancievers op beide antenne's en dat met het gebruik van verzwakkers het gesputter nog steeds goed hoorbaar was...
Verder voerde ik aan dat ik er niet 100% zeker van ben dat de zender ongewenste producten heeft , maar ook dat de mogelijkheid bestaat van een rotte kabelverdeelstation in de buurt.
Ter info: de zender staat ongeveer een km van mijn huis af op een flat en heeft (dacht ik) 900watt output in 2 gestackte dipolen.

Het antwoord van de beste man deed mijn nekkharen overeind staan : dit zijn mengproducten en daar kunnen we niks aan doen , ik moest maar een lowpassfilter gaan gebruiken die vanaf 30mhz dempt en dan zou het probleem opgelost moeten zijn :shock:
Mijn verweer daarop was dat het niet onwaarschijnlijk is dat het mengproducten zijn want er staan meer ethergebruikers op die flat zoals GSM/UMTS providers en nog wat zaken waarvan ik niet weet wat het is ,en dat het probleem zich permanent voor zou moeten doen , ware het niet dat het pas 2 weken speelt...
Verder is 1 van mijn antenne's een symetrische gevoede dipool die ik icm symetrische tuner gebruik en dat daar al een zekere vorm van filtering bestaat
Hij bleef bij het feit dat ik een lowpassfilter moet gaan gebruiken en dat dat dan de oplossing is..
Dat ga ik binnenkort proberen , maar ik ga er niet van uit dat hiermee het probleem verdwijnt :|

Beetje vreemd : als buren klagen komt AT metingen doen en in het ergste geval legt die je een beperking op maar als je zelf hinder hebt van een commerciele omroep laten ze je zitten :evil:
73 René PA2RU

pe1cmo
Berichten: 2086
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Rotte omroepzender

#2 Bericht door pe1cmo »

Dat het mengproducten kunnen zijn, of passieve intermodulatie, ja dat kan.
Maar wie zegt dat het bij jou zit. de kans dat het op de flat zit is veel groter, maar het hoeft niet de zender zelf te zijn.

Wat denk je wat er gebeurd als je op een flat een slechte verbinding hebt in een dakgoot bijvoorbeeld, rotte soldering of weet ik wat. Door dat hoogfrequent krijg je in die metaal overgangen mengproducten enz.

Het is en blijft een lastig verhaal.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Rotte omroepzender

#3 Bericht door pe5t »

AT houdt de boot af.
Er staan meerdere zenders op dat dak schrijf je. Die kunnen bij elkaar via hun antennes intermodulatieproducten genereren. Ook met verschilfrequenties van 21 en 18 MHz.
Misschien is er een zender bijgekomen, misschien is er in een van die zenders iets niet in orde.
Neem contact op met degene die voor radio Simone het technische beheer doet. Mogelijk is het een zendamateur. Leg het probleem voor. Wat staat er op het dak, wat is er veranderd? Heeft de beheerder misschien een spectrumanalyser.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1825
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Rotte omroepzender

#4 Bericht door PA2RU »

Afbeelding
Kan wel eens contact zoeken..dit moment hoor ik trouwens niks geen rottigheid op 15 en 17...
Ik houd het dus op een kabelverdeelstation die vervelend doet , ook gezien het feit dat de meeste mensen nu op dit tijdstip in bed liggen en dat het verdeelstation nu minder word belast : misschien een oscilerende versterker op een zogeheten ster-netwerk.
Voor zover ik weet is het geen zendamateur die deze zender beheerd : Simone FM heeft meerdere zenders in Groningen en Drenthe op diverse frequentie's..
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1825
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Rotte omroepzender

#5 Bericht door PA2RU »

pe5t schreef:AT houdt de boot af.
Inderdaad , kreeg vandaag een brief per post met dat mijn melding op grond van artikel 3 niet voor behandeling in aanmerking komt omdat de storing op aanwijzing van agentschap telecom op eenvoudige wijze kon worden verholpen.

Intussen heb ik de toezegging gekregen van iemand uit de buurt dat ik zijn lowpassfilter mag lenen , word vervolgd.
73 René PA2RU

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Rotte omroepzender

#6 Bericht door EMCees »

Vraag 1 naar AT Hoe weten zij dat het mengproducten zijn, welk onderzoek ter plaatse ligt hier aan ten grondslag?
Gaarne op grond van de wet WOB alle stukken die dit ondersteunen openbaar te maken en mij te doen toekomen.
Op grond van welke inzichten trek t AT deze conclusie...
etc etc etc..

En verder, ik verzoek at om te gaan handhaven op grond van de Algemen Wet bestuursrecht en de Telecommunicatie wet zodat de zender in overeenstemming wordt gebracht met de regel en wetgeving.. ofz..

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1825
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Rotte omroepzender

#7 Bericht door PA2RU »

EMCees schreef:Vraag 1 naar AT Hoe weten zij dat het mengproducten zijn, welk onderzoek ter plaatse ligt hier aan ten grondslag?
Gaarne op grond van de wet WOB alle stukken die dit ondersteunen openbaar te maken en mij te doen toekomen.
Op grond van welke inzichten trek t AT deze conclusie...
etc etc etc..

En verder, ik verzoek at om te gaan handhaven op grond van de Algemen Wet bestuursrecht en de Telecommunicatie wet zodat de zender in overeenstemming wordt gebracht met de regel en wetgeving.. ofz..
Ik denk inderdaad ook al in die richting...
Inmiddels heb ik een lowpassfilter in bruikleen en ga daar nog wat testjes mee doen..
Mocht dat niet het gewenste resultaat opleveren ( en dat kon wel eens het geval zijn ) dan gooi ik het op bovengenoemde zaken...
Verder ligt het in de planning om met de eigenaar van het filter hier in de buurt met een ft817 en een loopje de storingsbron op te sporen...
Heb een donkerbuin/zwart gevoel dat ik al weet waar die zich bevind..
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1825
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Rotte omroepzender

#8 Bericht door PA2RU »

Zoals verwacht heeft het gebruik van een lowpassfilter heeft GEEN enkel nut gehad.

https://www.youtube.com/watch?v=lGeyb53 ... e=youtu.be

Antenne 1 is de dipool gevoed met openlijn en Annecke antennecoupler met tussen de set en tuner de lowpassfilter
Antenne 2 is een multiband vertical coax gevoed , deze coax is rechtstreeks aangesloten op de kenwood

Morgen ga ik AT bellen en gebruik ik de tips van EMCees , verder vraag ik ze ook waarom ze snel tot die conclusie zijn gekomen :plat gezegd ben ik door hen niet in de gelegenheid gesteld om die test met een laagdoorlaat filter te doen..
Maandag telefonisch contact gehad , waarin ik aangaf op zoek te gaan naar een filter waarmee ik die test kon doen ( vandaag gehaald ) en die brief :mrgreen:

In ieder geval weet ik dat de gebruikte filter werkt : analyzer gebruikt en het filter afgesloten met een 50ohm dummy , vanaf 31mhz liep de swr in rap tempo op.

Dit verhaal gaat een staartje krijgen 8)
Laatst gewijzigd door PA2RU op 13 mei 2015, 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Rotte omroepzender

#9 Bericht door PE7EB »

Morgen kan je bellen tot je een ons weegt en vrijdag waarschijnlijk ook :wink:

Verder natuurlijk heel veel succes met deze kwestie!
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1825
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Rotte omroepzender

#10 Bericht door PA2RU »

PE7EB schreef:Morgen kan je bellen tot je een ons weegt en vrijdag waarschijnlijk ook :wink:

Verder natuurlijk heel veel succes met deze kwestie!
Nu je dat aanhaalt :mrgreen: had er niet bij stilgestaan...
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 997
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Rotte omroepzender

#11 Bericht door PA0BAK »

Voor een WOB verzoek kan het zijn, dat ze die op papier willen hebben en deze niet elektronisch accepteren.
Koop maar alvast een postzegel..........
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Rotte omroepzender

#12 Bericht door andre »

Ik heb ook wat ervaringen met het AT, en die zaken zijn naar volle tevredenheid opgelost. Speelde wel inmiddels enkele jaren geleden. Maar die twee zaken die ik had aangeroerd in Groningen zijn prima tot een eind gekomen.

Tip: met stroop van je vliegen altijd beter...
Ik zou ze niet direct gaan wijzen op hun plichten die ze dan al of niet nalaten, maar wel gewoon in gesprek zien te blijven. Per slot van rekening heb jij hen nodig en niet andersom.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1825
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Rotte omroepzender

#13 Bericht door PA2RU »

Ik heb inmiddels weer digitaal een klacht ingediend met het vermelden van een dossiernummer zoals in de brief vermeld.
Daarin heb ik aangegeven dat ik een laagdoorlaatfilter heb gebruikt volgens hun advies en dat deze geen soelaas bied in het probleem.

Waarschijnlijk zal ik maandag wel weer gebeld worden..
Verder zijn er plannen om met een ft817 en een nog te bouwen magnetisch loopje de buurt af te struinen op zoek naar de stoorbron..
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1825
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Rotte omroepzender

#14 Bericht door PA2RU »

Ik heb vandaag telefonisch contact gehad met AT : de zaak ligt nu bij een inspecteur die naar alle waarschijnlijkheid contact met me zoekt..
Word vervolgt!
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1825
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Rotte omroepzender

#15 Bericht door PA2RU »

We zijn er uit :
Probleem ligt niet bij de zender op de flat ongeveer een km hier vandaan of bij een rotte kabelverdeelstation..
Oorzaak ligt bij de buren waarvan een vijverpomp :!: rottig staat te doen :shock:
Met een ontvanger/spectrumanalyzer was ook goed te zien en te horen dat er een signaal stond en ook was duidelijk te horen dat het van genoemde zender afkomstig is...
Hoe die zooi ontstaat is me een volslagen raadsel....
73 René PA2RU

Plaats reactie