Slimme meter geweigerd

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5128
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Slimme meter geweigerd

#1 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Enige weken geleden kreeg ik van Stedin een brief met de aankondiging dat er een slimme meter wordt geplaatst.
In deze brief staat ook dat je de meter kan weigeren. Dit heb ik gedaan en kreeg vandaag de schriftelijke bevestiging hier van.

In deze brief staat vermeld dat het gebruik van een slimme meter de enige manier is om gebruik te blijven maken van het piek- en daltarief.

Iemand hier ervaring mee? En kan dit maar zo?
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

jan58
Berichten: 449
Lid geworden op: 28 jan 2010, 21:23

Re: Slimme meter geweigerd

#2 Bericht door jan58 »

Heb er geen ervaring mee.
Weet ook niet of dit zo maar kan.
Maar waarom piek en dal meter.
Dan zul je er op moeten letten dat de grootverbruikers, ook in die periode
gebruikt worden.Anders is het voordeel al snel een nadeel!
Dus door de week de wasmachine e d na 23.00 uur aanzeten of in het weekend.
Gr Jan

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5128
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Slimme meter geweigerd

#3 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Jan,

Ik houd daar inderdaad rekening mee. Afwasmachine om 23:15 aan en wassen meestal in het weekend.

Recent de jaarnota ontvangen en ik heb weer teveel vooruitbetaald. :D
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1432
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Slimme meter geweigerd

#4 Bericht door PH2LB »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:In deze brief staat vermeld dat het gebruik van een slimme meter de enige manier is om gebruik te blijven maken van het piek- en daltarief. Iemand hier ervaring mee? En kan dit maar zo?
Een slimme meter is zekers niet de enige manier om gebruik te kunnen maken van Piek- en daltarief. Omdat mijn oude dubbel tarief meter 2 jaar geleden defect was gegaan (het omschakel mechanisme bleef op piek tarief staan) is deze vervangen door een gewone digitale niet slimme meter.

Dus wat in de brief staat is een fabeltje, helemaal omdat in de wet staat dat je een slimme meter mag weigeren en een conventionele (dus niet slimme meter) mag vragen (lees : mag eisen). Ze zullen echter je een slimme meter proberen aan te praten waarbij het slimme gedeelte is uitgeschakeld (wat natuurlijk niet te controleren is door de gemiddelde mens).

Even een klein stukje achtergrond info : de meeste installateurs die voor de energie boeren werken plaatsen meters die magazijn af geprogrammeerd zijn voor het huishouden waar hij geïnstalleerd moet worden. Dus als ze per ongeluk een slimme meter meenemen die niet dom is gemaakt, kan de monteur vaak niet eens wijzigingen in de meter aanbrengen.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5128
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Slimme meter geweigerd

#5 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Bedankt voor je reactie Lex.

Morgen ga ik bellen met de energieleverancier en de netwerkbeheerder.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PA3RIS
Berichten: 833
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: Slimme meter geweigerd

#6 Bericht door PA3RIS »

M'n vrouw werkt bij een energiebedrijf dus die heb ik maar eens gevraagd of zij hier bekend mee is, en ze had hier nog nooit van gehoord. Sowieso heeft een netbeheerder niets te maken met berekenen van enkel- of dubbeltarief, dat is een zaak voor de leverancier. Wel moeten ze 1x in de 3 jaar de meter aflezen en de installatie controleren. Hiervoor moeten ze dus langskomen bij je, het hebben van een slimme meter maakt daarvoor dus niets uit. De andere 2 jaar moet de leverancier (bij een normale meter) zorgen dat hij de standen krijgt. Het lastige is wel dat de netbeheerder eigenaar is van de meter. Daarbij hoor ik net dat Stedin de lastigste netbeheerder is die je in Nederland kunt hebben.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5128
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Slimme meter geweigerd

#7 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Vanmorgen gebeld met mijn energieleverancier en netwerkbeheerder.

De energieleverancier vind het een raar verhaal en weten hier niets van. "U heeft een dubbele telwerk en dit blijft zo".

Stedin zegt dat als in de toekomst alles is overgezet naar slimme meters er geen signaal meer is om mijn huidige meter te schakelen tussen dag- en nachtverbruik. Dit zo volgens hun in 2020 het geval zijn.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1432
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Slimme meter geweigerd

#8 Bericht door PH2LB »

Nou laat ze dan maar lekker wachten tot 2020. :lol: :lol: :lol:
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
PE9H
Berichten: 452
Lid geworden op: 04 sep 2014, 13:02
Roepletters: PE9H
Locatie: JO32kh

Re: Slimme meter geweigerd

#9 Bericht door PE9H »

Dat is al over 5 jaar hoor....
Arien PE9H
"The ability to speak does not make you intelligent" - Qui-Gon Jinn
:wq

dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: Slimme meter geweigerd

#10 Bericht door dxhunter »

Piek en dal tarief pak al snel duurder uit. Het probleem is dat je met piek en dal meer moet betalen voor je stroom in de piekuren dan iemand die een enkele meter heeft. Je moet heel veel dal verbruik hebben en dan nog is het voordeel beperkt (uitgaande van gemiddelde gezinssituatie). Ik heb heb het een keer uitgerekend en kwam uit op een voordeel van minder dan 3 euro op jaarbasis, maar dan moest ik dus steeds de vaatwasser en wasmachine instellen op de timer. Nou daar heb ik geen zin in voor 3 euro per jaar. Ik heb vervolgens enkel tarief genomen en zet alles aan wanneer het ons uit komt.

Bij sommige energie aanbieders mag je namelijk de 2 telwerken bij elkaar optellen en dan enkel tarief afnemen (NLE) maar anderen willen dit juist niet (Budget Energie). Omdat ik van NLE naar Budget Energie ging was 20 euro duurder uit omdat Budget niet toestaat enkel tarief af te nemen omdat zij de stroom ook met piek en dal moeten inkopen voor mij. Ik had op de aanvraag nota bene ingevuld dat ik enkel tarief wilde maar uit een database halen ze het type meter en dan zetten ze het zo om naar dubbel tarief
Eerst werd gezegd dat het niet veel uit zou maken, waarop ik zei, betalen jullie het verschil maar dan, maar dat wilden ze ook niet. Uiteindelijk heb ik toch het contract geaccepteerd omdat het ondanks die 20 euro extra nog steeds de goedkoopte aanbieder was. Maar ik ben het er nog steeds niet mee eens. Het klopt niet dat je bij piek en dal ineens extra moet betalen voor je piek stroom, daarmee is het voordeel weg.

De slimme meter zie ik alleen een voordeel in als ik zelf mag kiezen of ik enkel of dubbel tarief wil afnemen. Naar mijn mening zou je die keuze moeten hebben, maar elke aanbieder bepaald zijn eigen voorwaarden en die kan je accepteren of overstappen.

PC2R
Berichten: 69
Lid geworden op: 27 jun 2008, 08:16

Re: Slimme meter geweigerd

#11 Bericht door PC2R »

Klopt helemaal. Op jaarbasis zat er bij mij ook maar ongeveer 4 euro verschil in. Voor die paar euro heb ik liever enkeltarief zodat ik niet op tijden moet letten.
Het is natuurlijk een ander verhaal als je veel buitenverlichting...elektrische boiler hebt etc...
73 Roy

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5128
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Slimme meter geweigerd

#12 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Bedankt allemaal voor jullie input.

Ik laat het voorlopig zo en zie in 2020 wat de gevolgen zijn, of eerder. :D
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1432
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Slimme meter geweigerd

#13 Bericht door PH2LB »

Vanmorgen kwam de monteur van de lokale energie boer hier de gasmeter verwisselen.

Monteur : "Goedemorgen, ik kom de E en G meter vervangen."

Ondergetekende : "Das mooi, maar had toch echt afgesproken met de planner dat ik alleen de G meter zou laten vervangen i.v.m. de bijzonder jonge leeftijd van mijn E meter."

Monteur : "(klein moment van stilte) Ok, geen probleem, zal de planner wel niet door hebben gevoerd in het systeem . . . (kijkt in tussen ff naar de E-meter) . . . Die E meter is idd prima en goedgekeurd. Zal ff kijken of ik nog een traditionele G meter heb liggen in de auto want een slimme G meter mag ik niet plaatsen als er geen slimme E-meter is. Anders moeten we ff nieuwe afspraak maken."

Gelukkig had hij er nog een bij zich en een paar minuten sleutelen en een gasdruk proef later. Traditionele G meter verwisselend geslaagd. En nog een zee van tijd over (dus maar ff koffie gezet voor de beste man). Tijdens een goed gesprek over het vak (hadden de zelfde opleidings achtergrond) en het nut en onzin van de slimme meter, wist de beste man me te vertellen dat je eigenlijk een formulier moest invullen bij de lokale energie boer om aan te geven dat je geen slimme meter wilt. En om te voorkomen dat het slimme meter team weer eens aan de deur zou staan, gaf hij me de tip dat formulier alsnog maar ff in te vullen. Waar dat formulier stond op de website kon hij me zo niet vertellen, daarom maar onder het genot van een goede bak koffie, met zijn twee-en ff achter de computer de site doorgespit en het formulier gevonden. Hem gelijk maar ff het linkje gegeven en een paar afdrukken van het formulier.

Voor degene die onder het Cogas gebied vallen : http://www.cogas.nl/faq-slimme-meter/# en http://www.cogas.nl/wp-content/uploads/ ... Meters.pdf (scheelt weer zoeken) :wink:
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: Slimme meter geweigerd

#14 Bericht door PE0AGO »


Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5128
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Slimme meter geweigerd

#15 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »


Iedere netwerkbeheerder gaat er anders mee om. Bij Stedin moet je vooraf aangeven dat je geen slimme meter wil.

Hoe controleer je dat een aangeboden slimme meter echt uit staat? Hier heb ik al verschillende verhalen over gehoord.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Plaats reactie