Slimme meter geweigerd

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1PDB
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 jun 2013, 08:12
Roepletters: PA1PDB
Locatie: JO32CW

Re: Slimme meter geweigerd

#76 Bericht door PA1PDB »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:
Sync-AM schreef:Hier ook een ouderwetse meter in combinatie met zonnepanelen.

Bij het aanmelden van het terugleveren bij Enexis kreeg ik wel het aanbod om een slimme meter te laten installeren. Dit heb ik afgewezen en daarna niks meer over gehoord (1 jaar geleden)
Bij het terugleveren, loopt de meter dan terug?
Omdat het met een Ferraris meter erg lastig is vast te stellen hoeveel KWh je terug hebt gestuurd richting de centrale heb ik een eigen digitale KWh meter die ook retour kan meten bijgeplaatst.
Mijn ferraris meter Bj 1976 blijkt verrassend nauwkeurig te zijn zowel bij gebruik als teruglevering :D
Bijlagen
SDM220D.jpg
http://qsl.net/pa1pdb/
nu PA1PDB van 1992 t/m 2011 PE1OYI

Gebruikersavatar
PD0AC
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 jun 2011, 09:00
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Slimme meter geweigerd

#77 Bericht door PD0AC »

Dan nu de hamvraag (pun intended):

Volgens de gangbare info gebruiken ze GPRS om de meter uit te lezen Als ik zo'n ding in een kleine faradaykooi plaats, dan zou ik kunnen bepalen wanneer / hoe vaak de meter mag worden uitgelezen. Geen idee of iemand dat concept al eens heeft getest.

Hans
Windows assumes that I'm stupid, Linux demands proof of it.

http://hamgear.wordpress.com/

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: Slimme meter geweigerd

#78 Bericht door PE0AGO »


bubbe
Berichten: 200
Lid geworden op: 30 jul 2014, 14:38
Locatie: den ham (ov)

Re: Slimme meter geweigerd

#79 Bericht door bubbe »

pa3met schreef:
bubbe schreef:Waarom willen jullie geen slimme meter . Heb er nu al een jaar een maar kan niet zeggen dat hij problemen geeft . heb een scanner de ubc125xlt en al ik die aan de usb kabel met de pc leg drukt hij in een keer de hele 11/10 meter band dicht . Maar die slimme meter hoor je nergens op de band
het gaat mij niet eens om de storing maar de mogelijke inbreuk op privacy. Daarnaast wordt alles wat voor een ander handig is, voorzien van de prefix "slimme" ....

Het is net als het EPD. Mooi initiatief maar het wordt /is weer zo gemaakt dat vroeg of laat de gegevens bij de verkeerde(n) liggen met alle gevolgen van dien.
Of nee, net als vrijwillig DNA afstaan. Die stoethaspels verwisselen zonder grote vrijwillige groepen die DNA afstaan al de boel.
Denk je dat het wel mee valt? Je bent onschuldig? Zullen we even de voorbeelden aanhalen?
De politie kan al niet eens fatsoenlijk een deur intrappen. Staan zomaar in jouw slaapkamer ipv de buren. En dat kan zomaar aan het end betekenen dat je je huis, werk, relatie etc etc kwijt raakt. Door een ongelukje van de Peter R de Vriesjes en bijbehorende politiekneusjes. Dus nee. Als het niet nodig is, dan dus even niet. Niemand hoeft te weten wat ik verbruik zonder mijn medeweten. Die paar getallen per jaar lukt me wel door te geven.
Wat is er erg aan alleen de energie net beheer kan die cijfers van je meter lezen en mag het alleen met jou toestemming door spelen naar derden . Dus niemand anders komt jou verbruik te weten als jij dat niet wilt . En het is voor je zelf ook makkelijk om het zo bij te houden wat je verbruik maandelijks is zelfs het verbruik per uur kun je zien . Dus ik zie alleen maar voordelen van een slimme meter
anytone at-5555 tyt th-9800 baofeng uv-5r 2x baofeng bf-888s uniden ubc125xlt president grand handic 0080 Gpa 27 1/2 daimond X30 daimond X200 7 elements 70cm yagi 3 meter dipole

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Slimme meter geweigerd

#80 Bericht door pe1rea »

Sleep on...
Kwestie van tijd voordat er iets mis gaat en jij verdachte bent.
Ik ook geen 'slimme' meter.
Gebruik binnen marges al bijna 20 jaar hetzelfde in deze woning...
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Slimme meter geweigerd

#81 Bericht door Randy »

PD0AC schreef:Dan nu de hamvraag (pun intended):

Volgens de gangbare info gebruiken ze GPRS om de meter uit te lezen Als ik zo'n ding in een kleine faradaykooi plaats, dan zou ik kunnen bepalen wanneer / hoe vaak de meter mag worden uitgelezen. Geen idee of iemand dat concept al eens heeft getest.

Hans
Niet alleen GPRS. Er wordt ook gebruik gemaakt van CDMA op 467 MHz, een netwerk gebouwd door KPN op basis van de Nozema vergunning die uit overname verkregen is. Op een niet nader te noemen locatie zag ik afgelopen week nog leuke panel antennes hangen voor dat netwerk.

Stedin en Liander doen dit onder andere op die manier. Met name in stedelijk gebied is dit interessant. Een eigen radionetwerk is daar vele malen goedkoper dan een M2M-sim waar Vodafone toch snel een 10 euro per jaar voor wil hebben. Als ge op {netbeheerder} + CMDA Googled dan kom je wel meer info tegen. De locaties zijn prima te vinden in het antenneregister als je een beetje zoekt.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Slimme meter geweigerd

#82 Bericht door PA0ETE »

bubbe schreef:Wat is er erg aan alleen de energie net beheer kan die cijfers van je meter lezen en mag het alleen met jou toestemming door spelen naar derden . Dus niemand anders komt jou verbruik te weten als jij dat niet wilt . En het is voor je zelf ook makkelijk om het zo bij te houden wat je verbruik maandelijks is zelfs het verbruik per uur kun je zien . Dus ik zie alleen maar voordelen van een slimme meter
Altijd even scherp die Bubbe. :-) Maar dat is ook heel goed voor de discussie natuurlijk.

Even een voorbeeldje van de incheckbalie van veel ziekenhuizen. In de garanties die aan de mensen worden gegeven, wiens informatie daar bewaard wordt staat allerlei moois over de beveiliging van de databestanden.

Bij onderzoek van een tijdje geleden bleek dat in het veiligheidsbeleid staat, dat iedere baliemedewerker een eigen loginnaam met wachtwoord moet gebruiken. Zo raar is dat niet. Dat hebben de meisjes en jongens aan de kassa bij AH ook.

De praktijk in de meeste ziekenhuizen is echter: ofwel de login van één medewerker wordt gebruikt (dat is degene die er 's ochtends gewoonlijk als eerste is), of die van een leidinggevende. Of de afdeling systeembeheer maakt een login 'balie' aan. De computers staan dan in zo'n geval de hele dag ingelogd.

Het is dus meermalen voorgekomen dat de hele meute (heel kort maar) aan de thee zat, en dat iemand die daar rondliep (ook heel even) achter die computer plaatsnam, daar noteerde wie er in het ziekenhuis voor meer dan een dag aanwezig was en tegelijkertijd alleenstaand was. Vervolgens kwamen die mensen thuis in een huis dat grotendeels was leeggeroofd.

Ik weet een voorbeeld van iemand uit mijn kennissenkring, waar de informatie hoogstwaarschijnlijk ook van de ziekenhuisbalie afkomstig was. Dat was bij een thuisbevalling. Ze is vervolgens grotendeels met echtgenoot samen enkele etmalen in het ziekenhuis geweest. Een groot deel van de huisraad was weg, inclusief vrijwel de gehele baby-uitzet.

Ook bij die energiegegevens is het in de praktijk niet één persoon die daar wel eens in kan snuffelen. Dat zijn op zijn minst ook tientallen callcentermedwerkers die waarschijnlijk niet eens bij het ziekenhuis in dienst zijn, soms ook IT-medewerkers et cetera. Natuurlijk tekenen die allemaal een non-disclosure-agreement. Maar dat zijn kleine juridische belemmeringen waar een crimineel zich heus niet door laat weerhouden...

jan58
Berichten: 447
Lid geworden op: 28 jan 2010, 21:23

Re: Slimme meter geweigerd

#83 Bericht door jan58 »

PA0ETE schreef:
bubbe schreef:Wat is er erg aan alleen de energie net beheer kan die cijfers van je meter lezen en mag het alleen met jou toestemming door spelen naar derden . Dus niemand anders komt jou verbruik te weten als jij dat niet wilt . En het is voor je zelf ook makkelijk om het zo bij te houden wat je verbruik maandelijks is zelfs het verbruik per uur kun je zien . Dus ik zie alleen maar voordelen van een slimme meter
Altijd even scherp die Bubbe. :-) Maar dat is ook heel goed voor de discussie natuurlijk.

Even een voorbeeldje van de incheckbalie van veel ziekenhuizen. In de garanties die aan de mensen worden gegeven, wiens informatie daar bewaard wordt staat allerlei moois over de beveiliging van de databestanden.

Bij onderzoek van een tijdje geleden bleek dat in het veiligheidsbeleid staat, dat iedere baliemedewerker een eigen loginnaam met wachtwoord moet gebruiken. Zo raar is dat niet. Dat hebben de meisjes en jongens aan de kassa bij AH ook.

De praktijk in de meeste ziekenhuizen is echter: ofwel de login van één medewerker wordt gebruikt (dat is degene die er 's ochtends gewoonlijk als eerste is), of die van een leidinggevende. Of de afdeling systeembeheer maakt een login 'balie' aan. De computers staan dan in zo'n geval de hele dag ingelogd.

Het is dus meermalen voorgekomen dat de hele meute (heel kort maar) aan de thee zat, en dat iemand die daar rondliep (ook heel even) achter die computer plaatsnam, daar noteerde wie er in het ziekenhuis voor meer dan een dag aanwezig was en tegelijkertijd alleenstaand was. Vervolgens kwamen die mensen thuis in een huis dat grotendeels was leeggeroofd.

Ik weet een voorbeeld van iemand uit mijn kennissenkring, waar de informatie hoogstwaarschijnlijk ook van de ziekenhuisbalie afkomstig was. Dat was bij een thuisbevalling. Ze is vervolgens grotendeels met echtgenoot samen enkele etmalen in het ziekenhuis geweest. Een groot deel van de huisraad was weg, inclusief vrijwel de gehele baby-uitzet.

Ook bij die energiegegevens is het in de praktijk niet één persoon die daar wel eens in kan snuffelen. Dat zijn op zijn minst ook tientallen callcentermedwerkers die waarschijnlijk niet eens bij het ziekenhuis in dienst zijn, soms ook IT-medewerkers et cetera. Natuurlijk tekenen die allemaal een non-disclosure-agreement. Maar dat zijn kleine juridische belemmeringen waar een crimineel zich heus niet door laat weerhouden...

Dus met andere woorden: Onze gegevens liggen toch al op straat.
Dan kan een slimme meter er ook wel bij.
Immers je kan ook zo zien waar zendamateurs wonen.
En als er zo,n mooie glimmende versa tower staat te blinken,dan zal er binnen ook wel
een trancievertje staan van paar duizend ballen.
Beetje inbreker is ook niet bang voor een inbraakalarm.
Rijdend in een auto naar onze vakantie bestemming worden we ook in de gaten gehouden.
Ons mobieltje hebben we vast ook wel mee,want daar kunnen we ook al niet meer zonder.
Ook via dat medium worden we ook in de gaten gehouden waar wie en hoelaat we ergens zijn.
Ach waarom zouden we dan toch zo n drukte maken om een slimme meter.
Over een jaar of 10 hebben we er allemaal 1 tje in huis.

Prettige vakantie
Gr Jan

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Slimme meter geweigerd

#84 Bericht door PA0ETE »

Ik ben er heilig van overtuigd, dat als er geen revolutie uitbreekt, en Nederland gewoon een democratie blijft, dat dan binnen een jaar of zes, zeven al dat soort dingen als een slimme meter en andere onnodige en verplichte data-opslag verboden zal zijn. Je ziet dat nu al gebeuren met bijvoorbeeld een dataretentie die her en der in Europa wordt verboden. (Vorige week in Engeland, een paar maanden geleden in Nederland.)

Het is heel simpel: privacy is een grondrecht, net als de vrije toegang tot de media (een antenne verbieden mag ook niet, daar is een halfjaar geleden voor heel Europa ook een streep door gehaald), en persvrijheid.

jan58
Berichten: 447
Lid geworden op: 28 jan 2010, 21:23

Re: Slimme meter geweigerd

#85 Bericht door jan58 »

PA0ETE schreef:Ik ben er heilig van overtuigd, dat als er geen revolutie uitbreekt, en Nederland gewoon een democratie blijft, dat dan binnen een jaar of zes, zeven al dat soort dingen als een slimme meter en andere onnodige en verplichte data-opslag verboden zal zijn. Je ziet dat nu al gebeuren met bijvoorbeeld een dataretentie die her en der in Europa wordt verboden. (Vorige week in Engeland, een paar maanden geleden in Nederland.)

Het is heel simpel: privacy is een grondrecht, net als de vrije toegang tot de media (een antenne verbieden mag ook niet, daar is een halfjaar geleden voor heel Europa ook een streep door gehaald), en persvrijheid.
Privacy is een grondrecht!
En al die camera's in het centrum van je woonplaats.
En je buurman die een camera achter de woning hangt en ook
stiekum onbewust ook een deel van jou terras meepikt.
Wie kan mij vertellen wat privacy nu precies inhoud.
Denk dat het ver te zoeken is.
Maar we dwalen af het ging hier om een slimme meter.

jan

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Slimme meter geweigerd

#86 Bericht door PA0ETE »

Heel simpel: die camera mag op de openbare weg gewoon filmen (daar zijn enkele beperkingen voor, maar die gevallen zijn zo speciaal dat ik ze hier niet noem). De camera van de buurman mag jouw terrein niet filmen. En niet alleen dat, formeel moet er als hij zijn eigen tuintje filmt bij het hek een bordje staan dat er daar gefilmd wordt. Zo weet iemand die daar (zonder toestemming) komt dat hij gefilmd wordt.

Het niet hebben van zo'n bordje kan je een bekeuring van 400 euro opleveren. Dat overkwam iemand die ik ken. Er werd bij hem ingebroken, en dankzij de camerabeelden werden de inbrekers gepakt. Hij kreeg echter wel die boete omdat hij zo'n bordje dus niet had.

Er is de afgelopen twee jaar wel iets gewijzigd op dit gebied, maar volgens mij is dit nog wel hetzelfde gebleven. Hooguit is het nog wat meer ingeperkt. (d.w.z. er zijn tegenwoordig meer dingen niet toegestaan).

Dat je wel een camera mag hebben die de openbare ruimte filmt heeft ermee te maken dat het anders ook aan bijvoorbeeld toeristen verboden zou worden om nog foto- en filmopnamen te maken. Maar het werkt ook de andere kant uit: als jij je in de openbare ruimte begeeft, kun je bijgevolg weten dat je gefilmd kan worden, ook al staat er daar geen bordje.

bubbe
Berichten: 200
Lid geworden op: 30 jul 2014, 14:38
Locatie: den ham (ov)

Re: Slimme meter geweigerd

#87 Bericht door bubbe »

PA0ETE schreef:Heel simpel: die camera mag op de openbare weg gewoon filmen (daar zijn enkele beperkingen voor, maar die gevallen zijn zo speciaal dat ik ze hier niet noem). De camera van de buurman mag jouw terrein niet filmen. En niet alleen dat, formeel moet er als hij zijn eigen tuintje filmt bij het hek een bordje staan dat er daar gefilmd wordt. Zo weet iemand die daar (zonder toestemming) komt dat hij gefilmd wordt.

Het niet hebben van zo'n bordje kan je een bekeuring van 400 euro opleveren. Dat overkwam iemand die ik ken. Er werd bij hem ingebroken, en dankzij de camerabeelden werden de inbrekers gepakt. Hij kreeg echter wel die boete omdat hij zo'n bordje dus niet had.

Er is de afgelopen twee jaar wel iets gewijzigd op dit gebied, maar volgens mij is dit nog wel hetzelfde gebleven. Hooguit is het nog wat meer ingeperkt. (d.w.z. er zijn tegenwoordig meer dingen niet toegestaan).

Dat je wel een camera mag hebben die de openbare ruimte filmt heeft ermee te maken dat het anders ook aan bijvoorbeeld toeristen verboden zou worden om nog foto- en filmopnamen te maken. Maar het werkt ook de andere kant uit: als jij je in de openbare ruimte begeeft, kun je bijgevolg weten dat je gefilmd kan worden, ook al staat er daar geen bordje.
Heb het mee gemaakt dan bij een winkel waar ook camera's hingen iets werd gestolen . politie de beelden bekijken maar volgens de rechter waren de beelden van de camera geen geldend bewijsmateriaal omdat er geen bord bij de ingang van de winkel was geplaatst . En de boef die stalen kwamen gewoon vrij
anytone at-5555 tyt th-9800 baofeng uv-5r 2x baofeng bf-888s uniden ubc125xlt president grand handic 0080 Gpa 27 1/2 daimond X30 daimond X200 7 elements 70cm yagi 3 meter dipole

bubbe
Berichten: 200
Lid geworden op: 30 jul 2014, 14:38
Locatie: den ham (ov)

Re: Slimme meter geweigerd

#88 Bericht door bubbe »

pe1rea schreef:Sleep on...
Kwestie van tijd voordat er iets mis gaat en jij verdachte bent.
Ik ook geen 'slimme' meter.
Gebruik binnen marges al bijna 20 jaar hetzelfde in deze woning...
Wat moet er mis gaan . Als je te veel stroom gebruikt en dat niet goed door geeft dan komen ze er toch achter . En als je iets illegaals doet voor de meter aftappen bijvoorbeeld komen ze er toch zo achter omdat ze precies weten hoe veel stroom er naar jou straat gaan en dan lopen ze zo elke huis aan die straat na . Nee ben wel blij met mijn slimme meter
anytone at-5555 tyt th-9800 baofeng uv-5r 2x baofeng bf-888s uniden ubc125xlt president grand handic 0080 Gpa 27 1/2 daimond X30 daimond X200 7 elements 70cm yagi 3 meter dipole

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Slimme meter geweigerd

#89 Bericht door PA3DAT »

PA0ETE schreef:Het is dus meermalen voorgekomen dat de hele meute (heel kort maar) aan de thee zat, en dat iemand die daar rondliep (ook heel even) achter die computer plaatsnam, daar noteerde wie er in het ziekenhuis voor meer dan een dag aanwezig was en tegelijkertijd alleenstaand was. Vervolgens kwamen die mensen thuis in een huis dat grotendeels was leeggeroofd.
Ik vind dit een erg ongeloofwaardig voorbeeld...

Waarom zou een simpele inbreker zó geraffineerd te werk gaan? Mooi dom, je kijkt toch gewoon op FaceBook?
Vrijwel iedereen zet op FB wanneer ie weg is, hoe lang en waarheen en hoe leuk hij/zij het daar wel niet heeft
met het hele gezin!

Maar zelfs dát is nog teveel werk voor een doorsnee inbreker, want die breekt gewoon ergens in waar de
bewoners in hun bed liggen te slapen!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA1PDB
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 jun 2013, 08:12
Roepletters: PA1PDB
Locatie: JO32CW

Re: Slimme meter geweigerd

#90 Bericht door PA1PDB »

PA3DAT schreef: Maar zelfs dát is nog teveel werk voor een doorsnee inbreker, want die breekt gewoon ergens in waar de
bewoners in hun bed liggen te slapen!
En vergeet niet dat de meeste inbraken door inbrekers uit je eigen omgeving / wijk worden gepleegd :?
http://qsl.net/pa1pdb/
nu PA1PDB van 1992 t/m 2011 PE1OYI

Plaats reactie