Slimme meter geweigerd

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Slimme meter geweigerd

#31 Bericht door PA0ETE »

Randy schreef:Vanwaar de aversie tegen 'slimme' meters door iedereen hier?
Omdat ik alles dat zonder dat ook maar enigszins het nut van zo'n omvangrijke actie wordt aangetoond, en dat met een groot sleepnet heel veel data op dezelfde plek wil verzamelen, relevant of niet, waarbij (hoewel dat omschreven is) onduidelijk is hoe lang dat uiteindelijk en in tweede instantie op de lange termijn bewaard blijft, en wie dat dan allemaal mogen inzien en in de praktijk blijken in te zien, moet worden gewantrouwd.

Privacy is een grondrecht van Europese burgers volgens het EvRM, en dat verdrag is in ons land verankerd in de grondwet. En alleen wanneer het relevante Hof van Europa dat hierover gaat, daarvan stelt dat dit OK blijkt te zijn, dan zal ik me morrend in zoiets schikken.

Dat Hof blijkt zich tot nogtoe echter vaak te keren tegen besluiten die vanuit meer politieke en economische dan vanuit morele overwegingen worden genomen.

Vandaar ongeveer ;-)

jan58
Berichten: 449
Lid geworden op: 28 jan 2010, 21:23

Re: Slimme meter geweigerd

#32 Bericht door jan58 »

PA0ETE schreef:
Randy schreef:Vanwaar de aversie tegen 'slimme' meters door iedereen hier?
Omdat ik alles dat zonder dat ook maar enigszins het nut van zo'n omvangrijke actie wordt aangetoond, en dat met een groot sleepnet heel veel data op dezelfde plek wil verzamelen, relevant of niet, waarbij (hoewel dat omschreven is) onduidelijk is hoe lang dat uiteindelijk en in tweede instantie op de lange termijn bewaard blijft, en wie dat dan allemaal mogen inzien en in de praktijk blijken in te zien, moet worden gewantrouwd.

Privacy is een grondrecht van Europese burgers volgens het EvRM, en dat verdrag is in ons land verankerd in de grondwet. En alleen wanneer het relevante Hof van Europa dat hierover gaat, daarvan stelt dat dit OK blijkt te zijn, dan zal ik me morrend in zoiets schikken.

Dat Hof blijkt zich tot nogtoe echter vaak te keren tegen besluiten die vanuit meer politieke en economische dan vanuit morele overwegingen worden genomen.

Vandaar ongeveer ;-)
Privacy?????
Wat is dat.
Hebben we dat nog.
Denk het niet.
Overal staan we geregistreerd of we willen of niet.
Auto-kenteken- tijdstip-welke weg.
Pinnen welke bank tijdstip plaats
En de hele dag lopen we met de smartphone in je zak.
Denk je daarvan.En ga zomaar door.

Maak je niet druk en geniet van de mooie vrije dagen.

Gr Jan

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5133
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Slimme meter geweigerd

#33 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PA0ETE schreef:
pa4o schreef:Hoe zit dat dan als je nu een slimme meter weigert en het later verplicht wordt. Moet je dan de kosten betalen als ze de meter dan installeren?

Peter
Dat klopt inderdaad, dat zou dan in 2020 moeten. Maar ik heb begrepen dat dat niet om een heel hoog bedrag gaat.
Stedin heeft het nu over een bedrag van rond de 67,-- euro.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

pa4o
Berichten: 800
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Slimme meter geweigerd

#34 Bericht door pa4o »

Vind ik toch wel een behoorlijk bedrag.

Peter

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1432
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Slimme meter geweigerd

#35 Bericht door PH2LB »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:Stedin heeft het nu over een bedrag van rond de 67,-- euro.
pa4o schreef:Vind ik toch wel een behoorlijk bedrag.
Das ieder voor zich, maar vind het een mooi bedrag om zolang de boel uit te stellen en de kinderziektes af te wachten (lees : de eerste serieuze hackpogingen en andere alternatieve toepassingen).

Voor degene die het gemist heeft in februari : http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/f ... s/speel/1/
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Slimme meter geweigerd

#36 Bericht door PA0ETE »

Er was in het verleden al eens sprake van 1000 of 1200. In dat kader vind ik het meevallen.

Kijk, aan de ene kant vind ik dat je gewoon recht hebt op privacy. Maar letterlijk iedereen heeft geen enkel probleem om aan wie het ook weten wil (en zelfs wie het niet weten wil) de kleur van zijn snot en poep te laten weten, dus ik snap wel dat er in bepaalde gevallen (hoe oneerlijk ook) voor die paar mensen die wel verstandig zijn kosten worden gemaakt.

Er is ook schijnprivacy die extra geld kost. Ik heb het zelf nog niet uitgeprobeerd, maar je kunt dus een anoniem treinkaartje kopen. Nou schijnt het dus zo te zijn dat je diverse andere producten gewoon met contant geld kunt betalen aan wat vroeger het loket was. Maar dat anonieme treinkaartje moet je dus op veel plekken per se pinnen. Dat anonieme kaartje is echter wel duurder (omdat je het weggooit na gebruik, en er daardoor elke keer een nieuwe RFID-chip op moet zitten.) Die hogere prijs vind ik in zekere zin nog wel te begrijpen. Dat pinnen echter absoluut niet.

De dwang bij de slimme meter ervaar ik ook bij de apotheek voor de nieuwe variant van het EPD. Je wordt als het ware in een fuik gevangen en als je niet erg oppast zak je daarin.

Herhaalrecepten bij mijn apotheek kan nog steeds zonder dat ik een registratie voor de site aanmaak. Maar ze hebben al diverse malen aangekondigd dat die mogelijkheid gaat verdwijnen. Inmiddels wordt het linkje ervoor steeds verder en ook op steeds andere plaatsen op de site verstopt (en dan houd ik me weer van de domme en laat het me door de apotheek gewoon weer uitleggen :-)

Bij dat aanvragen zonder registratie moet je overigens elke keer van alles invullen. Helemaal gek word je daarvan. Terwijl je ook een herhaalrecept kunt aanvragen door het doosje van de vorige keer bij ze door de brievenbus te gooien (wat ik meestal doe, maar af en toe doe ik het ook nog via de site, om te benadrukken dat ik de mogelijkheid zonder aanmelden toch wel erg apprecieer. En ook om aan te geven aan die gasten op het hoofdkantoor van die club: op het moment dat deze mogelijkheid verdwijnt volgt er weer een leuke column van mij daarover. Net als die keer toen ik dat ook deed, en de keten Kring-apotheken steevast aanduide als de Kringspier-apotheken. Ik snap wel dat ze daar een beetje ongelukkig van worden, maar ja het leven is nou eenmaal hard. :-)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Slimme meter geweigerd

#37 Bericht door PA0ETE »

PH2LB schreef:
PA3GNZ, Tjeerd schreef:Stedin heeft het nu over een bedrag van rond de 67,-- euro.
pa4o schreef:Vind ik toch wel een behoorlijk bedrag.
Das ieder voor zich, maar vind het een mooi bedrag om zolang de boel uit te stellen en de kinderziektes af te wachten (lees : de eerste serieuze hackpogingen en andere alternatieve toepassingen).

Voor degene die het gemist heeft in februari : http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/f ... s/speel/1/
In Duitsland is een paar weken geleden een onderzoek gepubliceerd waarin stond dat de slimme meter voor de kleinere klanten vooral veel duurder uitpakt. Het is alleen voordelig als je grootverbruiker bent. Voor zover ik op de hoogte ben geldt dat voor Nederland en andere landen precies zo.

De video heb ik niet kunnen kijken, omdat ik me eerst door een flauwe reclame van 25 seconden heen moet worstelen die ik niet vooruit kon spoelen. Na ongeveer 15 seconden had ik er genoeg van. Als het een leuk spotje was geweest had ik wel gekeken :-)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Slimme meter geweigerd

#38 Bericht door PA0ETE »

jan58 schreef:
Privacy?????
Wat is dat.
Hebben we dat nog.
Denk het niet.
Overal staan we geregistreerd of we willen of niet.
Auto-kenteken- tijdstip-welke weg.
Pinnen welke bank tijdstip plaats
En de hele dag lopen we met de smartphone in je zak.
Denk je daarvan.En ga zomaar door.

Maak je niet druk en geniet van de mooie vrije dagen.

Gr Jan
Ik bel nooit onderweg, smartphone gaat mee en staat net als de GSM gewoon uit. Er wordt wel vastgelegd dat ik op een terrasje zit te werken met de laptop, gedurende een paar uur, maar voor de rest staat alle verbindelijkheid uit. Veelstedruk met QSO's maken in een analoge, en dus niet volgbare amateurmode, zolang als dat nog mag ;-)

jan58
Berichten: 449
Lid geworden op: 28 jan 2010, 21:23

Re: Slimme meter geweigerd

#39 Bericht door jan58 »

En allemaal op de fiets zekers.

En je pint nooit .
alles kontant betalen.
Jaja???
Over een aantal jaren zitten we er allemaal aanvast.
Dan hebben ze wel een reden.
Of ze sluiten je gewoon af als je na drie keer aandringen nog niet neemt.
We leven in een wereld waar je toch meegaat of je wil of niet.
Als je op internet rond huppelt word je al gevolgd.
En anders zit blik op de weg je wel te filmen.hihihih

Gr Jan

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Slimme meter geweigerd

#40 Bericht door PA2OLD »

PA0ETE schreef:De video heb ik niet kunnen kijken, omdat ik me eerst door een flauwe reclame van 25 seconden heen moet worstelen die ik niet vooruit kon spoelen. Na ongeveer 15 seconden had ik er genoeg van. Als het een leuk spotje was geweest had ik wel gekeken :-)
Adblock Plus gebruiken (werkt ook met YouTube), dan heb je nergens last van.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Slimme meter geweigerd

#41 Bericht door PA0ETE »

jan58 schreef:En allemaal op de fiets zekers.

En je pint nooit .
alles kontant betalen.
Jaja???
Over een aantal jaren zitten we er allemaal aanvast.
Dan hebben ze wel een reden.
Of ze sluiten je gewoon af als je na drie keer aandringen nog niet neemt.
We leven in een wereld waar je toch meegaat of je wil of niet.
Als je op internet rond huppelt word je al gevolgd.
En anders zit blik op de weg je wel te filmen.hihihih

Gr Jan
Klopt ja, ik maak er een sport van om dat te ontlopen. Ik ben ook bezig met een toepassing om via de amateurband (met mede-amateurs) te kunnen chatten, zodat dat niet wordt opgeslagen, en met een eenvoudig social media-platform via de amateurband voor zendamateurs.

Deze scifi-column van mij is van krap een jaar geleden:

De thuis gelaten mobiele telefoon
Woensdag liep ik op straat toen ik werd aangesproken door twee politie-agenten in een auto. Ze wenkten, of ze me even mochten spreken. Afijn, ik kreeg een briefje met een datum voor de afspraak de dag erop.

De volgende dag naar het politiebureau gegaan, geen idee waar het over zou kunnen gaan. Ik moest even in een wachtkamer plaatsnemen, maar was snel aan de beurt. De man van de dag ervoor aan de tafel, zijn collega stond ernaast draaide er vervolgens niet om heen. “Meneer Piek, wij hebben geconstateerd dat u vaak van huis gaat zonder uw mobiele telefoon ingeschakeld.” Een stilte volgde. “Enne… dat is een probleem?” vroeg ik uiteindelijk.

Nou, dat was het niet. Maar het was wel reden voor een gesprek. Het was gebleken dat het vooral criminelen waren die niet wilden dat hun gangen werden nagegaan, die vaak hun telefoon thuis lieten of uit. En dat was niet het enige waarom ik aan een profiel voldeed waardoor ik iemand was, die de computer had uitgespuugd om maar eens aan de tand te voelen.

Zonder erom te vragen kwam ook die aap al snel uit de mouw. Het was ook verdacht dat ik de laatste jaren nogal weinig mailde en telefoongesprekken had gevoerd. Waar was dat om? Had ik misschien een sociale fobie?

Nee agent, aan de ene kant ben ik nou eenmaal als ik onderweg ben niet graag bereikbaar. Ik krijg onderweg vaak inspiratie en die blijft weg als af en toe de telefoon gaat. Maar het speelt ook mee dat ik een privacy-adept ben. Net als de meeste van mijn vrienden overigens. We bellen niet meer, maar we zoeken elkaar op, net als mensen dat vroeger deden.

“Hoogst onverstandig” zei de tweede agent nu.

Ik kreeg nog een soort van preek dat mensen zoals ik zich verdacht maakten, en dat dat zeker als er daar geen reden voor was geen goed idee was.

Daarna kon ik gaan. Dat wil zeggen, bij de deur naar buiten werd ik door een vriendelijke jonge agente opgewacht. Ze hield een soort van verkoop-pitch. Dat jonge mensen tegenwoordig steeds vaker een RFID-chip lieten implanteren. Ze had gehoord waarvoor ik was langsgekomen, en was vol begrip. Maar toch… Kijk eens naar de uitgaansjeugd, hoe makkelijk die zoiets vinden. Nooit meer een portemonnee mee die gerold kan worden. Je hoeft je schouder maar richting kassa te bewegen, en dan heb je al betaald.

Dit verhaal is natuurlijk niet waar. Het is wel wat er kan gebeuren als de huidige trend met betrekking tot onze privacy zich onveranderd voortzet.

PE1KEL
Berichten: 556
Lid geworden op: 26 dec 2007, 22:42

Re: Slimme meter geweigerd

#42 Bericht door PE1KEL »

`Ik ben ook bezig met een toepassing om via de amateurband (met mede-amateurs) te kunnen chatten..`

Daar kun je packet toch voor gebruiken?
Zo snel hoeft het toch ook niet te zijn voor dit doeleinde.
Misschien nieuw leven in blazen.
Ik doe mee :-)

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Slimme meter geweigerd

#43 Bericht door PA3HMP »

PA0ETE schreef:
pa4o schreef:Hoe zit dat dan als je nu een slimme meter weigert en het later verplicht wordt. Moet je dan de kosten betalen als ze de meter dan installeren?

Peter
Dat klopt inderdaad, dat zou dan in 2020 moeten. Maar ik heb begrepen dat dat niet om een heel hoog bedrag gaat.
Voor iets wat ze gaan verplichten kun je natuurlijk niet de consument de rekening voor presenteren.

Apae
Berichten: 317
Lid geworden op: 10 feb 2012, 18:12
Roepletters: PA1PAE
Locatie: JO22RM

Re: Slimme meter geweigerd

#44 Bericht door Apae »

Maar waarschijnlijk weer wel als je de oorspronkelijke gratis installatie weigert.

Afgezien van privacy- en financiele overwegingen zijn er dus geen redenen om zo'n ding te weigeren? Ze produceren geen vervelende EMC ofzo?

andre
Berichten: 2484
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Slimme meter geweigerd

#45 Bericht door andre »

Dus, iets wat in basis "gratis" wordt opgedrongen, moet enkele jaren later voor worden betaald, terwijl er een wettelijke basis is deze "gratis"dienst te mogen weigeren?

Gelukkig snap ik dit niet, wil ik het nu niet snappen en later ook niet. Meter komt hier niet, nu niet en in 2020 ook niet zonder dat ik de zekerheid heb dat ik geen "big brother" in huis haal.

En ja, ik weet ook wel dat de USA kontenlikkers in Den Haag mij al redelijk kunnen volgen, maar daar waar ik het kan vermijden zal ik het niet laten. Geen naïviteit, maar gewoon principe.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Plaats reactie