Slimme meter geweigerd

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Slimme meter geweigerd

#16 Bericht door pa1bvm »

Wisten jullie dat er in Nederland per provincie afwijkende peik en dal uren zijn ..

Brabant en Limburg dal tussen 21:00-07:00
rest van NL Dal tussen 23:00-07:00


tsss.. krijg ik zomaar iets kado hier in brabant ..
kan toch nie waar zijn .. er zit vast ergens een adder onder het gras .. of een boa constrictor

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5132
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Slimme meter geweigerd

#17 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

pa1bvm schreef:Wisten jullie dat er in Nederland per provincie afwijkende peik en dal uren zijn ..

Brabant en Limburg dal tussen 21:00-07:00
rest van NL Dal tussen 23:00-07:00


tsss.. krijg ik zomaar iets kado hier in brabant ..
kan toch nie waar zijn .. er zit vast ergens een adder onder het gras .. of een boa constrictor
Inderdaad las ik dit op de site van mijn leverancier. Is zelf per gemeente verschillend.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PA3RIS
Berichten: 833
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: Slimme meter geweigerd

#18 Bericht door PA3RIS »

PA3GNZ, Tjeerd schreef: Stedin zegt dat als in de toekomst alles is overgezet naar slimme meters er geen signaal meer is om mijn huidige meter te schakelen tussen dag- en nachtverbruik. Dit zo volgens hun in 2020 het geval zijn.
Ik heb nog even geïnformeerd bij de helpdesk van een grote energieleverancier (handig om met zo iemand getrouwd te zijn :) ). Voor mijn vrouw is dit compleet nieuw, ze had er nog niet van gehoord, maar het zou kunnen. Stedin is erg actief met het overal plaatsen van slimme meters, voor 2020 willen ze alles vervangen hebben, andere netbeheerders zijn daar minder actief in.
pa1bvm schreef: Brabant en Limburg dal tussen 21:00-07:00
rest van NL Dal tussen 23:00-07:00

tsss.. krijg ik zomaar iets kado hier in brabant ..
Hoeft niet. Energieleveranciers hebben 2 tarieven, een avondtarief (21.00/07.00) en een nachttarief (23.00-07.00). Het kan dus zomaar zijn dat je iets meer betaald voor de stroom als je vanaf 21.00 uur laag tarief hebt.

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1038
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: Slimme meter geweigerd

#19 Bericht door PD5DJ »

73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Slimme meter geweigerd

#20 Bericht door PA0ETE »

Ik heb al twee keer een verhaal gehoord van iemand die zogenaamd een niet-slimme meter had, en die dacht "nou dan kan ik hem ook wel in alufolie inpakken". Beide personen werden vervolgens na een paar dagen door iemand van de netbeheerder gebeld, dat er kennelijk iets mis was met de meter en dat een monteur zou langskomen om het op te lossen.

Waarom zou die GPRS-verbinding (de huidige slimme meters werken niet meer via PLC), die vermoedelijk toch geld kost worden gebruikt, als er verder geen gegevens worden doorgegeven?

Ik heb het verhaal nog niet keihard bevestigd, d.w.z. ik heb het niet zelf gecheckt, maar van een van de twee heb ik het wel uit eerste hand gehoord. Als ik een dergelijke meter niet kan vermijden dan pak ik hem gegarandeerd ook in. Zit vast nog wel een leuk artikel in :-)

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: Slimme meter geweigerd

#21 Bericht door PE0AGO »

De meter word na plaatsing een week (met uitloop tot 3 weken) via GPRS getest op juiste werking.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Slimme meter geweigerd

#22 Bericht door PA0ETE »

PE0AGO schreef:De meter word na plaatsing een week (met uitloop tot 3 weken) via GPRS getest op juiste werking.
1. dit was na meer dan die weken.

en 2. dat wil ik gewoon ook niet dat bij mij gebeurt. Ik zou nog eerder zonnepanelen nemen of met windmolens gaan lopen :-)

Laatst was er bij Samsung een rel omdat het bedrijf bij huiskamers met een smart-TV die met spraak bediend kan worden, alles wat gezegd wordt in zo'n ruimte naar zich toe haalt, en volgens de algemene voorwaarden dan met andere bedrijven zou kunnen delen. What the ....?!!!

Ik heb hier een router voor een van de internetverbindingen, en daar zit een microfoontje in. Een microfoontje in een router. Nou daar >>>knip<<< wist ik wel raad mee. Ik had nog verwacht dat ik er een reactie op zou krijgen, maar die bleef uit.

Het internet der dingen betekent gewoon dat je nog geen snotje onder salontafel in je eigengekochte en zelf betaalde huis kunt uitsmeren zonder dat er iemand is die dat te weten komt of ergens in een bestand in de computer op zijn bureau kan nazoeken.

Nou mij niet gezien dus. Ik ga er de komende jaren ongetwijfeld nog flink plezier aan beleven om dat eens aan de kaak te stellen, en daarmee dus grondig te dwarsbomen :-)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Slimme meter geweigerd

#23 Bericht door PA0ETE »

Misschien ga ik als protest wel een advertentie op Marktplaats zetten om fijn een ouwe partij kofferformaat kernreactoren als huiscentrale te koop aan te bieden, die waren overgebleven van een ruimtevaartproject als ik echt aan de slimme meter moet. "Ja, ik had er zelf een nodig want ik kan dus echt niet niet zonder stroom, als als ik de hele partij kocht waren ze per stuk toch een heel eind goedkoper." ;-)

Nu die man met die grap van die nier min of meer is vrijgesproken durf ik ook wel weer...

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Slimme meter geweigerd

#24 Bericht door pa3kc »

http://www.zendamateur.com/viewtopic.ph ... me#p105883

Bij ons werden de oude meters gewoon niet meer veilig verklaard en of ze toen even op korte termijn de nieuwe slimme meters konden komen installeren.

Wat bleek, je kan/kon gewoon de slimme meters weigeren. Dat mag gewoon en dat is ook zo wettelijk geregeld.

Het is ook niet zo dat men geen oude klassieke meters meer heeft. Integendeel, ze hebben er nog zat en die krijg je dan gewoon geïnstalleerd in je huis i.p.v. de nieuwe slimme meters.

Maar het ging wel heel erg gemeen. U oude meter(s) zijn niet meer veilig, wanneer kunnen wij de nieuwe slimme meters komen installeren bij uw thuis? Daar moet je dan even door heen kijken/prikken. En ook nergens in de documentatie stond dat je het kon weigeren!!

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Slimme meter geweigerd

#25 Bericht door PA3HMP »

En ze liegen over dat je oude meters afgekeurd zijn, bij mij zeiden ze ook dat ze afgekeurd zijn terwijl ze helemaal niet voorkomen op de afkeurlijst van verispect, en tja daar trappen we natuurlijk niet in.

pa4o
Berichten: 799
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Slimme meter geweigerd

#26 Bericht door pa4o »

Hoe zit dat dan als je nu een slimme meter weigert en het later verplicht wordt. Moet je dan de kosten betalen als ze de meter dan installeren?

Peter
Laatst gewijzigd door pa4o op 13 mei 2015, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Slimme meter geweigerd

#27 Bericht door PA0ETE »

Misschien moet ik daar toch maar snel eens fijn wat over gaan publiceren.

Ik heb wel een hoopvolle start gemaakt ergens in februari of maart met een site over het onderwerp, maar door een aantal dingen op radiogebied die daar tussendoor fietsten, is die site even op een zijspoor komen te staan. (zie eventueel http://verwijder.me , alleen de nieuwste column gaat helemaal over dit het onderwerp privacy, de rest moet nog komen :-) )

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Slimme meter geweigerd

#28 Bericht door PA0ETE »

pa4o schreef:Hoe zit dat dan als je nu een slimme meter weigert en het later verplicht wordt. Moet je dan de kosten betalen als ze de meter dan installeren?

Peter
Dat klopt inderdaad, dat zou dan in 2020 moeten. Maar ik heb begrepen dat dat niet om een heel hoog bedrag gaat.

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Slimme meter geweigerd

#29 Bericht door Randy »

Vanwaar de aversie tegen 'slimme' meters door iedereen hier?

-Verwijderd account

Re: Slimme meter geweigerd

#30 Bericht door -Verwijderd account »


Plaats reactie