Tiger Davos badkamerlamp LED stoort

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7115
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Tiger Davos badkamerlamp LED stoort

#1 Bericht door PE2AAB »

Ik heb er weer eentje; de Tiger Davos spiegellamp voor op de badkamer. Ik had een spiegel waar nog geen lampje boven hing op de badkamer. Dus heb ik deze lamp aangeschaft. Met ingebouwde trafo. Ik was er al bang voor dus ook aangegeven bij de winkel dat, als deze stoort, ik dan retourrecht heb. Eerst Tiger zelf maar eens gemaild. Ze zitten ook al in de buurt (Geldrop) wat is dat toch met al die lampenboeren hier in het zuiden ;-)
tn_9006_davos.jpg
http://www.tiger.nl/nl/davos-smd-led-48 ... -1437.html
Ik zal hier melden wat Tiger voorstelt. Heb het armatuurtje nog niet opengemaakt dus weet ook niet wat voor driver erin zit.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Tiger Davos badkamerlamp LED stoort

#2 Bericht door EMCees »

Even de conformiteitsverklaring opvragen. Tegen welke normen het product zijn CE verklaring heeft gekregen.
In principe zou dat de nen-en55015 moeten zijn.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7115
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Tiger Davos badkamerlamp LED stoort

#3 Bericht door PE2AAB »

EMCees schreef:Even de conformiteitsverklaring opvragen. Tegen welke normen het product zijn CE verklaring heeft gekregen.
In principe zou dat de nen-en55015 moeten zijn.
Goeie tip Cees! Ga ik zeker doen! Ben benieuwd hoe deze firma uberhaupt op mijn eerste mail zal reageren. Heb gewoon keurig netjes het probleem uitgelegd en om een ractie gevraagd.

Now we wait.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Tiger Davos badkamerlamp LED stoort

#4 Bericht door elsinga »

Mocht er weinig aan gedaan (kunnen) worden, dan ga ik 'm opnemen op mijn website.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7115
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Tiger Davos badkamerlamp LED stoort

#5 Bericht door PE2AAB »

Nou ik heb een reactie.

Eerste reactie was:
Goedemorgen mijnheer Wesselink,

Het probleem is bij ons niet bekend, maar dat doet niets af aan uw ervaring. Helaas hebben wij hier ook geen oplossing voor.
Het spijt me dan ook dat ik u niet kan helpen.

Met vriendelijke groeten,
Daar neem ik geen genoegen mee dus stuurde de volgende mail:
Geachte mevrouw,

Het is inderdaad een lastig probleem. Om uit te sluiten of het aan de ingebouwde LED driver ligt en om zeker te weten dat deze afdoende is gefilterd wilde ik graag weten onder welke NEN norm het CE certificaat voor dit product is afgegeven. Elk product voor de Europese markt dient te zijn voorzien van een CE keurmerk en in de huidige samenleving, waarbij zeer veel radiogolven de ether vullen, zijn er NEN normen waar LED drivers aan dienen te voldoen. Dit ter voorkoming van het gebruik van goedkope (bijvoorbeeld) Chinese ongefilterde LED drivers in producten.

Graag uw reactie.

Met vriendelijke groet,
Daarop kreeg ik deze reactie:
Goedemiddag mijnheer Wesselink,

Onze Davos SMD Led 4,8w met trafo is helaas niet afgeschermd voor magnetische velden, waardoor er storingen ontstaan. Ik heb dit " probleem " bij de productmanagers neergelegd en zij zullen dit in verdere ontwikkelingen meenemen. Wij danken u alsnog dat u ons hierover hebt willen informeren.

Met vriendelijke groeten,
Al met al geeft men het toe maar verder moet ik het maar uitzoeken met ''menne rommel'' zeg maar..
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Tiger Davos badkamerlamp LED stoort

#6 Bericht door elsinga »

Op mijn website gezet.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7115
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Tiger Davos badkamerlamp LED stoort

#7 Bericht door PE2AAB »

Goed plan.

Ik stuurde nog:
Geachte mevrouw,

Hartelijk dank voor uw snelle reactie terug. Fijn om te horen dat uw ontwikkelafdeling zich in de toekomst ook gaat richten op ongewenst uitgestraald RF.
Voor de toekomst lost dit de problemen wellicht op maar ik heb nu dus storing.

Mijn vraag is nu of ik de lamp kan terugbrengen naar de winkel waar deze aangeschaft is, no questions asked.

Bent u of is uw ontwikkelafdeling bekend met de eisen en eventuele consequenties bij overtreding van de EMC normen?
Zie hiervoor info betreft de norm en ook de bijbehorende sancties op de website van Agentschap Telecom, het overheidsorgaan dat toeziet op het radiospectrum.
http://www.agentschaptelecom.nl/onderwe ... htlijn/led

Graag verneem ik van u.

Met vriendelijke groet,
Antwoord daarop is:
Goedemiddag mijnheer Wesselink,

Wij voldoen aan alle voorwaarden die er nodig zijn bij badkamerverlichting. Magnetic shielding ( de bescherming tegen magnetische interferentie ) is daar geen onderdeel van. Om u toch van dienst te kunnen zijn mag u de verlichting omruilen in de bouwmarkt waar u deze heeft aangeschaft.

Ik ga ervan uit dat ik u voldoende heb ingelicht.

Met vriendelijke groeten,
Ik denk dat het niet onverstandig is om deze kwestie voor te leggen aan het AT. Tiger is een populair badkamer product en het feit dat men denkt niet aan EMC normering te hoeven voldoen baart me zorgen. Hoeveel van deze ''breedband HF zenders'' zijn er wellicht al niet in omloop in Nederland?
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Tiger Davos badkamerlamp LED stoort

#8 Bericht door PA5COR »

Altijd melding van maken, wat the A.T. niet weet kan ze ook niet tegen optreden.
En mocht er een berg aan meldingen komen wordt misschien de controle op die meuk wat beter, je kan altijd hopen, nietwaar? :roll:
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

pa4o
Berichten: 798
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Tiger Davos badkamerlamp LED stoort

#9 Bericht door pa4o »

Hoop doet leven :-)

Peter

Roy pd8rw
Berichten: 493
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: Tiger Davos badkamerlamp LED stoort

#10 Bericht door Roy pd8rw »

Zeker deze zaak voorleggen aan at !
je hebt de bron vd storing , verkooppunt (idg de bouwmarkt )en importeur lijkt me voor het at een kweste van bij jou komen meten en met de uitslag de partijen op de hoogte brengen en de verkoop van het spul direct stoppen.

Mocht er dan toch een C-E rapport op tafel komen ben ik benieuwd hoe dat spul ooit goed gekeurd is en door welke instantie.

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Tiger Davos badkamerlamp LED stoort

#11 Bericht door PA9X »

Meld het bij AT en de EMC-EMF commissie van de VERON. Die commissie verzamelt graag dit soort gevallen.

Plaats reactie