enkele vragen over PLC

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA7ES
Berichten: 171
Lid geworden op: 01 mar 2010, 22:39
Roepletters: PA7ES
Locatie: veenendaal
Contacteer:

enkele vragen over PLC

#1 Bericht door PA7ES »

Beste mede boarders.

Helaas is ook bij mij in de straat een plc probleem ontstaan en ik heb hier wat vragen over. Inmiddels zijn er al heel wat topics over plc geschreven maar de info die ik zoek kom ik niet tegen. Wellicht kan iemand mij helpen met wat informatie.
Wat vooraf ging:
Eigenlijk ben ik alleen actief op 2,4 en 6mtr. Ik heb wel een draadje hangen voor wat korte golf maar eigenlijk doe ik daar niets mee. In december 2014 wilde ik wat rondneuzen op 50Mhz in de vorm van meteorscatter. Mijn verbazing was groot dat ik een mega mega storing had die de hele 6mtr band en ver daar buiten volkomen dicht gooide. Even kort luisteren op 7mhz en 14mhz maar daar had ik niet de storing die ik ook op 50mhz had. Ik vermoedde een Chinese kerstversiering of iets dergelijks. Even afwachten tot na de feestdagen. Helaas werd de storing niet minder en half Januari ben ik maar gaan peilen en peilen en nog meer peilen. Iedere keer kwam ik op hetzelfde punt uit. Inmiddels was ook AT al ingeschakeld en die kwam al binnen 10 dagen na de melding langs. Helaas zonder enig resultaat, niet te horen of te vinden. De beste heren meegenomen naar de shack en de storing laten zien/horen. Men vermoedde dat de bron wel eens ver van mijn woning kon zitten. Men kwam er nog op terug. Inderdaad weer zo’n 10 dagen later telefoon. Men was in de buurt en wilde graag nog wat metingen doen. Nu met een handpeiler en een dure R&S ontvanger, welke helaas defect of een lege accu bleek te hebben. In de tussentijd had ik me ingelezen op dit forum en gelezen over gefilterde plc’s. Enig zoekwerk over de banden deed mij dit bevestigen. Ik mijn bevindingen aan het AT gemeld tijdens hun bezoek en hun bevestigde inderdaad dat het om een plc ging, einde klacht AT.
Goed, dan volgt automatisch stap 2. Het blijft gewoon lastig om bij mensen aan te bellen omdat uitgerekend jij als vreemde eens in de buurt met je wasrek op het dak storing hebt van iemand die zich van geen kwaad bewust is. Op zich is het al een hele opgave om uit te leggen wat een plc systeem is. Ik moest echt afbeeldingen laten zien om de mensen duidelijk te maken wat ik bedoelde. De hoek waar ik elke keer met mijn peilingen uitkwam bleek het niet zijn. Zucht, als laatste optie naar het huis waar ik vorig jaar een nieuwe dolbyset neergezet had i.v.m. storing die ik veroorzaakte. Buurvrouw de foto’s laten zien en ja hoor, big smile “ zo dus jij hebt nu eens last van mij….”
K.. dit was zo’n beetje het laatste adres waar ik storing van wilde hebben. Maar goed even wat kletsen en door het huis heen gelopen op zoek naar de ellende. Buurvrouw had net voor € 150,- aan plc troep gekocht en was(is) natuurlijk niet blij met mij. Kabels trekken heeft een behoorlijke impact.
Wat is nu het geval: De buren hebben 2 plc systemen in huis. 1 systeem van KPN de DVS-650 dit wordt gebruikt om op 2 slaapkamers de tv’s te voorzien van digitaal signaal (met zo’n zwart kpn kastje) Het 2e plc systeem van Eminent de EM8036 wordt gebruikt om op één van de twee slaapkamers (op zolder) de tv als extra te voorzien van een lan aansluiting om hiermee de tv als smart tv in te zetten. Tevens heeft de eminent plc een ingebouwde Wi-Fi zend/ontvanger zodat er ook een sterk Wi-Fi signaal op zolder aanwezig is.
Het lijkt er dus op dat beide plc’s voorzien zijn van een notch omdat ik op de amateurbanden 0/30mhz weinig hinder heb. Let wel: ik gebruik hier een simpel draadje dat niet extreem veel signaal oppikt. Hoe zou dat zijn bijvoorbeeld met een 3 elements beam. Ik neem aan dat de storing dan wel waarneembaar is. Maar goed, de vragen die ik eigenlijk heb, zijn er mensen die ervaring hebben met de plc sets die ik noem en kunnen die iets zeggen over 50mhz ? Ik lees eigenlijk alleen ervaringen met korte golf. Als een plc voorzien is van een notch, werkt deze notch dan ook op 50mhz ? Weet iemand of KPN standaard plc’s levert die NIET voorzien zijn van een notch ??? Anders zou ik KPN in kunnen schakelen en vragen of ze hem kunnen voorzien van een notch. Ik ben bang dat beide plc’s storing blijven geven op 50mhz. Op deze band werk ik met een 5 elements beam die versterkt dus aardig de rotzooi van de plc’s. Als mensen dus 2 plc’s gebruiken kan je nagaan dat er heel wat kabel getrokken moet worden, dwars door het hele huis. Geen prettige opgave dus.
De afspraak die ik nu gemaakt heb is dat we gaan kijken wat er gebeurd als we de systemen uitzetten en één voor één aanzetten. Misschien is er maar één systeem dat stoort. Dat zou de keuze voor het trekken van een kabel misschien iets makkelijker maken.

Mocht iemand tip, trucks of aanvulling hebben, hoor ik het graag. AT is dus inmiddels op de hoogte dat het hier om een plc storing gaat.
73 Erik pa7es.
50MHz/70Mhz: Icom 7610 voor 70mhz een Kuhne tr-70H transverter 6+7 elementen
144Mhz/430/1200mhz: Icom 9700 in aantocht 11/23/36 elementen

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: enkele vragen over PLC

#2 Bericht door pa4o »

Wat mij bekend is, is dat KPN ongenotchte rommel levert. Met goed vinden van de stoorder kun jij een formulier in vullen die je dan moet opsturen naar KPN. Die stuurt dan genotchte rommel op en de ongenotchte rommel wordt later door hun opgehaald.

Peter

Gebruikersavatar
PA7ES
Berichten: 171
Lid geworden op: 01 mar 2010, 22:39
Roepletters: PA7ES
Locatie: veenendaal
Contacteer:

Re: enkele vragen over PLC

#3 Bericht door PA7ES »

Peter, bedankt voor je antwoord. Ik had dat inderdaad begrepen, echter blijft de vraag of iemand kan zeggen of dat ook voor 50mhz geldt.
50MHz/70Mhz: Icom 7610 voor 70mhz een Kuhne tr-70H transverter 6+7 elementen
144Mhz/430/1200mhz: Icom 9700 in aantocht 11/23/36 elementen

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: enkele vragen over PLC

#4 Bericht door elsinga »

Voor zover ik weet geldt de notching maar tot 10m, boven 30MHz is niets geregeld.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: enkele vragen over PLC

#5 Bericht door PA5COR »

Ik heb het uit geode bron dat 160 meter dat spul goed plat legt ;)
Ons groepje op 160 heft een mede amateur die ook "stoorde" bij de buren met hun PLC spul, te lui om een kabel te trekken dus.

At erbij, helaas was de amateur zelfs met 400 en later voor test met 800 watt volledig binnen de grenzen voor ons als amateurs wat veldsterkte betreft, helaas pindakaas voor de PLC gebruikers, advise AT U zult óf de storing moeten accepteren of bekabeld internet moeten aanleggen.

Laat ik nu bijna uitsluitend op 160 meter zitten ;)
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: enkele vragen over PLC

#6 Bericht door ----- »

Als maar genoeg mensen (ongenotchte) PLC gaan gebruiken veranderd de mening van het AT vanzelf, dan wordt het opeens maatschappelijk belang en kan jij een andere hobby gaan zoeken. Gebeurd op 70cm met lpd devices vs primaire radio amateur ook

Gebruikersavatar
PA7ES
Berichten: 171
Lid geworden op: 01 mar 2010, 22:39
Roepletters: PA7ES
Locatie: veenendaal
Contacteer:

Re: enkele vragen over PLC

#7 Bericht door PA7ES »

Ik heb ruim een week terug een mail gestuurd naar KPN (speciale emailadres) en krijg geen enkele reactie, ook niet naar herhaling van de email. Het ging hier om een eenvoudige email met enkele vragen. KPN helpdesk bellen ook geprobeerd, daar zakt je broek helemaal van af. Die medewerkers hebben echt geen idee waar ik het over had. Ik merk gewoon dat er nog te weinig mensen hinder ondervinden van PLC. Op simpele vragen komt helaas geen bevredigend antwoord.
50MHz/70Mhz: Icom 7610 voor 70mhz een Kuhne tr-70H transverter 6+7 elementen
144Mhz/430/1200mhz: Icom 9700 in aantocht 11/23/36 elementen

Gebruikersavatar
PD0Q
Berichten: 166
Lid geworden op: 16 apr 2015, 13:05
Roepletters: PD0Q
Locatie: Amsterdam

Re: enkele vragen over PLC

#8 Bericht door PD0Q »

Voor diegenen die een idee willen hebben hoe pLC storing eruit ziet bij deze een absoluut horror videootje van een Engelse OM ...

https://www.youtube.com/watch?v=_08HHjE2VNs

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: enkele vragen over PLC

#9 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PA7ES schreef:Ik heb ruim een week terug een mail gestuurd naar KPN (speciale emailadres) en krijg geen enkele reactie, ook niet naar herhaling van de email. Het ging hier om een eenvoudige email met enkele vragen. KPN helpdesk bellen ook geprobeerd, daar zakt je broek helemaal van af. Die medewerkers hebben echt geen idee waar ik het over had. Ik merk gewoon dat er nog te weinig mensen hinder ondervinden van PLC. Op simpele vragen komt helaas geen bevredigend antwoord.
Ik heb ruim een maand geleden ook een formulier gehad en deze retour gezonden. Nog niets gehoord en afgelopen weekend weer erachteraan geschreven, nog niets. Tussen mijn eerste mail en het ontvangen van het formulier zat ook een flinke tijd.

Mijn KPN plc's storen behoorlijk op 2M. Op 50Mhz nog geen narigheid ondervonden.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: enkele vragen over PLC

#10 Bericht door pa4o »

Melding maken bij AT dat KPN er (nog) niks aan doet Tjeerd.
Sowieso een melding make bij AT. Heb ik vorige week nog gehoord van iemand van het hoofdbestuur.
Het AT krijgt veel te weinig storing klachten binnen..

Peter

PG7M
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2008, 13:40
Roepletters: PG7M
Locatie: Maassluis

Re: enkele vragen over PLC

#11 Bericht door PG7M »

Allemaal leuk en aardig, maar als ik van een mede-amateur hoor, dat ze bij hem geweest zijn voor storing onderzoek en vervolgens te horen krijgt, sorry meneer, kunnen we niets aan doen, het is geen storing maar hinder, wat moet je dan.

Het zal bij mij niet veel anders zijn, denk ik. Ik hoor ook regelmatig dingen die niet op de frequentie thuis zouden horen, maar er toch zijn.

Benedenbuurman heeft KPN plc modem die buiten de amateurbanden zijn ratels maakt en toch heb ik het idee, dat het apparaat een zekere vorm van ruis staat te produceren in de amateurbanden.

Robert
pa4o schreef:Melding maken bij AT dat KPN er (nog) niks aan doet Tjeerd.
Sowieso een melding make bij AT. Heb ik vorige week nog gehoord van iemand van het hoofdbestuur.
Het AT krijgt veel te weinig storing klachten binnen..

Peter
PG7M Robert

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: enkele vragen over PLC

#12 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

pa4o schreef:Melding maken bij AT dat KPN er (nog) niks aan doet Tjeerd.
Sowieso een melding make bij AT. Heb ik vorige week nog gehoord van iemand van het hoofdbestuur.
Het AT krijgt veel te weinig storing klachten binnen..

Peter
Het is net of KPN hier mee leest. :wink:

Krijg net een mail dat de "nieuwe" PLC's vandaar worden verzonden.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: enkele vragen over PLC

#13 Bericht door pa4o »

Wie weet :-)

Peter

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: enkele vragen over PLC

#14 Bericht door elsinga »

PD7RB schreef: Benedenbuurman heeft KPN plc modem die buiten de amateurbanden zijn ratels maakt en toch heb ik het idee, dat het apparaat een zekere vorm van ruis staat te produceren in de amateurbanden.
Tja, de amateurbanden zijn alleen genotchted met zoveel dB, dus minder storing in plaats van geen storing...
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PD0Q
Berichten: 166
Lid geworden op: 16 apr 2015, 13:05
Roepletters: PD0Q
Locatie: Amsterdam

Re: enkele vragen over PLC

#15 Bericht door PD0Q »

SDR receivertje aan je antenne hangen en het HF spectrum bekijken (en gelijk opslaan !)
Dat laat dan wel zien hoeveel bagger er toch nog door de notch heenkomt net zoals in het videootje ..Bij de OM was de Ofcom langs geweest met een meettechnicus die daar blijkbaar 30sec terplekke gemeten heeft met een analyzer zonder antenne eraan en case closed.. geen storing aangetroffen.. vandaar het gemaakte registratiefilmpje .
De comments laten weinig te raden over. Wat me nog meer verbaasde is de hoeveelheid jubel videos van internet providers over hoe zij hun PLC systemen aan de man brengen.
Weg met draadloos wifi , maak ether stralingsvrij voor bv de tinfoil hoedjes lobby , makkelijk aanleg: plugin and go , meer snelheid ..kortom : PLCs geven enkel voordeel.
De grote RFI wave moet zo te zien nog gaan komen ... :roll: De recente stukjes over congestie WIFI netwerken op AT site zal zeker een boost aan het gebruik PLCs gaan geven ..

Plaats reactie