Storingsklachten & ruismeting

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Paul PD0PSB

Storingsklachten & ruismeting

#1 Bericht door Paul PD0PSB »

Wat een heerlijk tendentieus stukje las ik in het Amateur Overleg editie 90:

8.2. Storingsklachten.
Bij het agentschap zijn dit jaar tot nu toe 129 amateur gerelateerde storingsmeldingen binnengekomen. Vorig jaar waren dat er 182, dat is een afname van 30%. Het agentschap is hier blij mee en ziet dit als het resultaat van de inspanning van zendamateurs om zelf actief te zijn bij het oplossen van storingen. Een punt van zorg is het feit dat het in 68 gevallen om Full-amateurs ging en in 61 gevallen om N-amateurs. Kijkend naar het totaal aantal afgegeven F- en N-registraties, klagen N- amateurs vaker dan F-amateurs. Het agentschap vraagt zich af waar dit aan ligt. Zijn N-amateurs zich voldoende bewust van hun eigen verantwoordelijkheid bij storingen? Verder is interessant dat van de 129 meldingen er 42 gaan over storingen die zendamateurs met hun uitzendingen veroorzaken. Bij deze 42 blijkt er een keurige scheiding te zijn tussen F en N, 28 meldingen over F-amateurs en 14 meldingen over N-amateurs. Dit is in overeenstemming met de verhouding tussen F- en N-amateurs in het algemeen. N-amateurs hebben dus wat vaker last van storing, maar veroorzaken niet vaker storing. Hier is het agentschap tevreden over. De algemene daling van amateur gerelateerde meldingen is goed nieuws.


Hoe moeten wij dit interpreteren?
Het aantal klachten is dit jaar minder omdat amateurs beter in staat zijn hun eigen klachten op te lossen meent het AT.
Is dat zo? Waaruit trekt men deze snelle conclusie? Is dit heel misschien wat het AT graag wíl zien in deze cijfers?

Het kan ook zijn dat:
-propagaties begin/medio 2014 iets beter zijn waardoor storing relatief minder opvalt.
-men het maar opgeeft omdat er, mede ingegeven door AT, veelal "niets aan te doen is".
-men niet eens meer weet wat een "acceptabel" stoorniveau is.
-men HF toch al in de wilgen heeft gehangen.

N amateurs klagen relatief vaker. Het agentschap noemt dit een punt van zorg (waarom?) en vraagt zich af of N amateurs zich wel voldoende "verantwoordelijk" opstellen bij storing.
Ook dat lijkt mij meer een impliciete wens van het AT dan een gefundeerde conclusie.
-Misschien zitten er onder N amateurs inmiddels relatief meer fanatieke DX-ers?
-Misschien wonen N amateurs relatief vaker in iets drukker bewoond gebied?

Waar ligt dan de verantwoordelijkheid van AT als het gaat om markttoezicht? Deze kan onmogelijk bij de amateur zelf worden gelegd.
Is het dan eigenlijk niet júist heel verantwoordelijk als wij iedere storingsbron melden bij het AT, zodat zij beter geïnformeerd is over mogelijke problemen en overtredingen?
Wij zijn immers deskundige oren in het veld en zouden dit als een meldingsplicht kunnen zien. Wordt bij milieudelicten aangeraden om vooral eerst zélf een oplossing te zoeken?
Waarom lijkt het AT ons al jaren proberen te ontmoedigen te melden? Kan zij haar taak niet aan? Dat ligt in ieder geval niet aan ons,blijkt !

Om een echt goed beeld te krijgen van de storingsproblematiek onder amateurs zou men zich er ook écht in moeten verdiepen.
In navolging van de beroemde PLC notch enquête zou AT misschien een vervolgenquête kunnen organiseren met de vragen:
-Heeft u de afgelopen jaren last gehad van ernstige storing?
-Heeft u deze storing gemeld?
-Waarom wel/niet?
-Heeft u het idee dat storing in het algemeen afneemt of toeneemt?
-Wat heeft u ontdekt als mogelijke ernstige bronnen van storing?
-Vindt u dat markttoezicht op deze storingsbronnen voldoende is?
-Vindt u dat u met uw klachten goed terecht kunt?
Zullen de antwoorden op deze vragen stroken met dit "goed nieuws" bericht over een afname van storingsklachten?
De getrokken conclusies en kanttekeningen uit het AO zijn -vind ik- wel érg opvallend het eigen straatje.

Het aantal klachten vertoont zelden een evenredigheid met de omvang van een probleem. Hoe ingewikkelder het probleem, hoe minder vertrouwen in oplossingen, hoe groter de deviatie tussen probleem en aantallen klachten. Als je echt wilt meten of er een stijging of daling is van het stoorniveau voor de gemiddelde amateur, doe een gedegen onderzoek en laat dergelijke mager gefundeerde goed-nieuws-berichten achterwege.

De ruismeting van de Veron EMC commissie zal ongetwijfeld een beter beeld geven, een zeer goed initiatief.
Ik hoop dat dit onderzoek zich met name ook richt op een toename van ruis in bewoond gebied.
(Wel vermoed ik dat een start een paar jaren geleden misschien interessantere onderzoeksresultaten had opgeleverd)

73
Paul
PD0PSB

Gebruikersavatar
PB1S
Berichten: 80
Lid geworden op: 26 mar 2011, 13:44
Roepletters: PB1S
Locatie: Ter Apel
Contacteer:

Re: Storingsklachten & ruismeting

#2 Bericht door PB1S »

De conclusie dat er een afname van 30% is, lijkt mij een voorbarige conclusie:

- Het gaat om relatief zeer lage aantallen;
- Er zijn slechts twee meetpunten;
- Er is een groot aantal variaties en afhankelijkheden, zoals je ook al aangeeft.

Absoluut tussen de twee meetmomenten is er een daling, maar misschien is er statistisch gezien juist wel een stijging van de storing.
73, PB1S

PA1A
Berichten: 247
Lid geworden op: 06 mar 2009, 10:05
Locatie: Leens
Contacteer:

Re: Storingsklachten & ruismeting

#3 Bericht door PA1A »

Het is niet tendentieus, maar het zijn gewoon de feiten van AT.

Niet elke Novice heeft de kennis om problemen op te lossen.
Deze specifieke groep zonder kennis (lees: dus niet iedere N!) ontbreekt het misschien aan een goede basisopleiding of de juiste expertise. Wellicht komt dit door een gebrekkige schoolopleiding of omdat de intrinsieke motivatie ontbreekt om het uiteindelijke doel te realiseren. Het kan ook zijn dat de autodidactische vaardigheid te weinig is gestimuleerd en daardoor is achter gebleven in ontwikkeling. Allemaal argumenten om argumenten tendentieus te noemen.

Het is ook juist dat, kijkend naar bijvoorbeeld de discussie over verruiming van het frequentiespectrum, voor N-geregistreerden, deze groep vaker klaagt dan F-amateurs.

Het is een statistisch gegeven dat verbanden gelegd kunnen worden tussen de fysieke en mentale eigenschappen van verschillende sociale en culturele groepen. Feitelijk gezien behoort elke individuele radiozendamateur ook tot een dergelijke groep. Dit zie je ook terug in de maatschappij, waar tegenstellingen zich verscherpen in allerlei domeinen, zo ook binnen dit domein.

Dat is pas zorgelijk.

Paul PD0PSB

Re: Storingsklachten & ruismeting

#4 Bericht door Paul PD0PSB »

PA1A schreef:Het is een statistisch gegeven dat verbanden gelegd kunnen worden tussen de fysieke en mentale eigenschappen van verschillende sociale en culturele groepen. Feitelijk gezien behoort elke individuele radiozendamateur ook tot een dergelijke groep. Dit zie je ook terug in de maatschappij, waar tegenstellingen zich verscherpen in allerlei domeinen, zo ook binnen dit domein.
Dat is pas zorgelijk.
Ik deel je zorg.
En prachtig dat je er alles aan doet om die tegenstellingen in onze hobby zoveel mogelijk weg te nemen.

Paul PD0PSB

Re: Storingsklachten & ruismeting

#5 Bericht door Paul PD0PSB »

sjaak afhaak schreef:Inderdaad een heel goed initiatief van de VERON mede mogelijk gemaakt door haar leden!
Heel goed.

Sta me toe als (nog net) lid nog even door te vragen:

Wat is het doel van de Veron met dit onderzoek?
Is het intern of open, m.a.w. kunnen leden het volgen?
Richten jullie je op het buitengebied of juist op bewoond gebied?
Melden jullie mogelijke EMC richtlijn overtredingen terug naar het AT?
Gaan jullie ook leden (met bv redelijk geijkte SDR apparatuur) inzetten?
Kunnen leden gebruik maken van jullie onderzoek(sresultaat)?

Kortom; wat zijn jullie speerpunten en welk doel beogen jullie voor jullie leden?

73
Paul
PD0PSB

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: Storingsklachten & ruismeting

#6 Bericht door PD9CN »

Intersant topic.

Zeker een mooie initiatief van de Veron.
En de Veron EMC commissie was zeer goed vertegenwoordigt op de dag voor de amateur TOP!
Waar je ook kon inschrijven voor de ruis meting.

Alleen ik heb zelf hier in de buurt 4x PLC stoorbron zelf verholpen.
Na dat ik wel de AT gebeld had was hun antwoordt eerst zelf kijken of je er kan uit komen ook begrijpelijk.

Maar ik wilde wel dat ze deze noteerde als PLC storing.
En dat vond AT niet nodig omdat je het zelf oplost.
Dat is niet alleen bij mij zelf gebeurd maar ook bij andere amateurs.

Dan krijg je wel een vertekend beeld in statistieken van de storings klachten dacht ik zo.
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

Paul PD0PSB

Re: Storingsklachten & ruismeting

#7 Bericht door Paul PD0PSB »

PD9CN schreef:Intersant topic.
Maar ik wilde wel dat ze deze noteerde als PLC storing.
En dat vond AT niet nodig omdat je het zelf oplost.
Dat is niet alleen bij mij zelf gebeurd maar ook bij andere amateurs.
Dan krijg je wel een vertekend beeld in statistieken van de storings klachten dacht ik zo.
Hoe staat de Veron hierin?
Hoort een dergelijke klacht, bekend bij AT maar "zelf opgelost", wel of niet in de statistieken van aantallen klachten zoals gepresenteerd in het AO?

Paul PD0PSB

Re: Storingsklachten & ruismeting

#8 Bericht door Paul PD0PSB »

sjaak afhaak schreef:Continu een mening op tafel leggen en anderen de maat nemen en zelfs ter verantwoording roepen is alleen toegestaan als je zelf actief bent in de oplossing.
Ik stel een aantal vragen over wat de belangenbehartiging precies onderneemt.
Als jij een serie vragen slechts ziet als aanval en "de maat nemen", snap ik eerlijkgezegd niet zo goed waarom dat zo is.

Ik denk dat vragen ook toegestaan zou moeten zijn in een forum.
Grieks: "een publieke plek, waar iedereen met elkaar van gedachten kan wisselen"

Heeft de Veron mij uitgenodigd actief mee te doen? Ik heb die uitnodiging niet kunnen vinden.
Integendeel, ik ben altijd zeer schoorvoetend benaderd, ook toen ik lid werd.

Op de inhoud van mijn vragen ga je niet in.
Juist dit gebrek aan communicatie heeft mij weggejaagd bij de Veron.

Succes ermee.
Paul
PD0PSB
Laatst gewijzigd door Paul PD0PSB op 16 dec 2014, 10:27, 3 keer totaal gewijzigd.

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: Storingsklachten & ruismeting

#9 Bericht door PD9CN »

Misschien kan ik het niet vinden.
Maar het zou toch ook mogelijke moeten zijn om je via de Veron EMC site in te schrijven voor deze ruis meting.
Hoe meer deelnemers des te beter beeld we krijgen toch.
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

Radioot
Berichten: 1038
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: Storingsklachten & ruismeting

#10 Bericht door Radioot »

Paul PD0PSB schreef:een forum.
Grieks: "een publieke plek, waar iedereen met elkaar van gedachten kan wisselen"
Bijna goed, forum is latijn, agora is grieks.

Maar zo publiek was die plek niet, vrouwen, slaven en N-gelicentieerde :lol: mochten niet mee beslissen.

Paul PD0PSB

Re: Storingsklachten & ruismeting

#11 Bericht door Paul PD0PSB »

Radioot schreef:Bijna goed, forum is latijn, agora is grieks.
Ach ja, die haal ik altijd door de war.
Voor dit topic geldt in ieder geval:

Obsequium amicos, veritas odium parit

Gebruikersavatar
PE9H
Berichten: 452
Lid geworden op: 04 sep 2014, 13:02
Roepletters: PE9H
Locatie: JO32kh

Re: Storingsklachten & ruismeting

#12 Bericht door PE9H »

Paul PD0PSB schreef:Ach ja, die haal ik altijd door de war.
Het zit in de war of je haalt het door elkaar.
Arien PE9H
"The ability to speak does not make you intelligent" - Qui-Gon Jinn
:wq

Paul PD0PSB

Re: Storingsklachten & ruismeting

#13 Bericht door Paul PD0PSB »

PD9H schreef:
Paul PD0PSB schreef:Ach ja, die haal ik altijd door de war.
Het zit in de war of je haalt het door elkaar.
Dat brengt me op het idee nog een lidmaatschap op te zeggen :-)

PD2EDR
Berichten: 331
Lid geworden op: 27 feb 2007, 17:35
Locatie: Spijkenisse / The Netherlands / JO21DR

Re: Storingsklachten & ruismeting

#14 Bericht door PD2EDR »

Paul PD0PSB schreef: Obsequium amicos, veritas odium parit
Ach, het blijft toch altijd semper eadem die blijven mekkeren.
Quod scripsi, scripsi

73 de PD2EDR

Edward / Spijkenisse

Paul PD0PSB

Re: Storingsklachten & ruismeting

#15 Bericht door Paul PD0PSB »

PD2EDR schreef:
Paul PD0PSB schreef: Obsequium amicos, veritas odium parit
Ach, het blijft toch altijd semper eadem die blijven mekkeren.
Dat klopt Edward.
Helaas ben ik een van de weinigen die blijft mekkeren.
Ik wou dat dat er meer waren.

Toen ik in 2011 op dit forum arriveerde werd groeiende QRM en met name de lakse houding alom m.b.t. PLC al snel mijn stokpaardje. (zie topic "klaag klaag klaag")
Ik heb herhaaldelijk geprobeerd dit onder de aandacht te houden, omdat ik denk dat het de grootste bedreiging is die onze hobby ooit heeft gekend.
Ik heb ook contact gezocht met diverse mensen die zich hier mee bezig houden maar werd zeer zeker niet met open armen ontvangen.
Het lijkt erop dat men dit hoofdpijndossier liever terzijde schuift zolang men zelf maar geen last heeft. Beleidsmakers in duurdere buitenwoningen klagen opvallend minder vaak.

Besef goed: het HF spectrum is een zeldzaam stuk spectrum met zeer unieke eigenschappen. Er is geen ander medium dat je gratis kunt benutten om met zeer lage vermogens lange afstanden te overbruggen. Het is het spectrum waar radio zoals we dat nu kennen begonnen is en het is -vind ik- een geweldig mooi stuk "natuur" dat nu grandioos en vaak volstrekt onzinnig vervuild wordt.

Die vervuiling is nog maar het begin; PLC boven de 30MHz staat al voor de deur (daar horen wij natuurlijk niets van) , andere technieken lijken nu ook de ruimte te gaan benutten die door deze gelegaliseerde gedoogoverschrijding van de EMC richtlijn is ontstaan, denk aan draadloos laden, PLC voor auto's, Wifi uit je ledverlichting, muziekdistributie met PLC, om er maar een paar te noemen.

Ik vind in alle lagen dat de weerstand hiertegen vanaf het begin extreem laks is geweest vanuit de hoeken waaruit je het juist zou verwachten.
Het is dan wel heel makkelijk om te zeggen "doe het lekker zelf als je het beter weet vanachter je PC".

Ik heb contact gezocht met mensen in de EU, mensen die zich ook als individu verzetten, met de Homeplug Alliance zelf, met de EMC commissie, met de IARU, met de landelijke politiek, met collega amateurs in vele landen, met het AT, met de luchtvaartinspectie. Overal krijg je dezelfde respons: "bemoei je er maar niet mee, wij deskundigen weten echt wel wat we doen en we doen ons best".

Van dat laatste heb ik sinds 2011 **helemaal niets** gemerkt, integendeel, ik hoor steeds meer amateurs op de HF banden klagen over toegenomen storing en laksheid in beleid in vele landen. Ook hoor ik dat ze van het kastje naar de muur worden gestuurd met hun klachten of dat er gesteld wordt dat deze storing volstrekt "legaal" is of "niets aan te doen". Op de inmiddels vele online SDR ontvangers over de hele wereld zie je een toenemend patroon van QRM, vooral in bewoond gebied, waar het HF spectrum een vrijplaats is geworden voor PLC achtige technieken of vervuiling door falend/weigerend markttoezicht.

Je begrijpt nu misschien beter waarom zo'n jubelend stukje in het AO over een dalend aantal storingsklachten bij mij meteen in het verkeerde keelgat vliegt.

Ik wens een ieder die hier beleidsmatig voor medeverantwoordelijk is veel strekte en een goede nachtrust en ik zal stoppen dit forum hier nog langer mee te vermoeien.
Een ieder een zalige kerst gewenst met vooral veel nuttige PLC apparaatjes in het kerstpakket en ledlampjes zonder benodigde LC kringen.

P.S. Mocht er iemand hulp nodig hebben bij het opbouwen van een remote station; ik heb daar sinds 2011 ruime ervaring in opgebouwd.

73
Paul
PD0PSB

Plaats reactie