RTV Rijnmond: zendamateur bergschenhoek stoort hele buurt

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: RTV Rijnmond: zendamateur bergschenhoek stoort hele buur

#31 Bericht door pa1bvm »

tja 24 x 7 een video signaal in de lucht zetten ..hmmm
inderdaad het mag .. maar is het ook handig ???
ik begrijp " de buurt" ook wel een beetje ...

maar goed blijf toch gissen wat er precies aan de hand is
er vast een en ander behoorlijk ge-escaleerd ..

PA7RG
Berichten: 289
Lid geworden op: 10 sep 2008, 21:08
Roepletters: PA7RG
Locatie: Piershil (ZH) - JO21dt

Re: RTV Rijnmond: zendamateur bergschenhoek stoort hele buur

#32 Bericht door PA7RG »

http://www.rijnmond.nl/nieuws/18-12-201 ... ger-storen :evil:

Tja, en nu. In bezwaar gaan? Steunen hier de landelijke verenigingen nog in?
Of is het terecht?


Robert
PA7RG
Zendamateurs reflecteren graag

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: RTV Rijnmond: zendamateur bergschenhoek stoort hele buur

#33 Bericht door PA3JMS »

Van de site van het AT:
Storingen van de afstandsbediening van de auto

Agentschap Telecom krijgt wekelijks storingsmeldingen over auto’s die met de afstandsbediening niet meer kunnen worden geopend. Omdat het frequentiegebruik van deze apparatuur vergunningvrij is, kan het agentschap geen actie ondernemen. Onze ervaring leert dat u deze storingen eenvoudig zelf kunt oplossen.
Hier geeft het AT een beetje aan jammer dan.
Gedeeld gebruik

Radiozendamateurs zenden uit op frequenties die ook gebruikt worden voor veel kleine draadloze toepassingen in- en om het huis. Denk daarbij aan afstandsbedieningen van auto’s en de verlichting in huis. Agentschap Telecom weet uit ervaring dat dit elkaar soms kan storen. Het gebruik van draadloze toepassingen in de huiselijke omgeving op deze frequentie neemt de laatste jaren enorm toe en daarmee ook het maatschappelijk belang daarvan. Agentschap Telecom onderzoekt daarom of de ‘primaire’ status van radiozendamateurs in het ‘gestoorde’ frequentiegebied nog wel van deze tijd is.
Verontrustend. Hoewel ik me afvraag of amateurs echt voor zoveel storing verantwoordelijk zijn. Lijkt er meer op dat men het een beetje wil omkeren om van gezeur af te zijn. Een amateur kan zich dan niet meer beroepen op zijn primaire status.

Uit deze PDF: http://www.agentschaptelecom.nl/sites/d ... toring.pdf
Klasse A of B:
Daarnaast wordt er nog wel eens onderscheid gemaakt in de omgeving
waar een (storend) apparaat gebruikt wordt. Klasse A (industriële
omgeving) of klasse B (huishoudelijke omgeving). Voor klasse B gelden de
strengste eisen.
Met deze informatie kijken we naar een voorbeeld van een EMC-norm waar de
emissielimieten in vermeld staan. Bijvoorbeeld de NEN-EN 55011 Industrial,
scientific and medical (ISM) radiofrequency equipment. Deze geeft een
toegestane stoorspanning/straling aan voor een klasse B omgeving:
· Frequentiegebied 0,5 tot 5 MHz, 56 dB(μV) QP-detector en 46 dB(μV) AVdetector;
· Frequentiegebied 5 tot 30 MHz, 60 dB(μV) QP-detector en 50 dB(μV) AVdetector;
· Frequentiegebied 30 tot 230 MHz, 30 dB(μV/m) op 10 meter afstand
gemeten;
· Frequentiegebied 230 tot 1000 MHz, 37 dB(μV/m) op 10 meter afstand
gemeten.
Als we dit vertalen naar een hypothetische / worst-case situatie wat dit voor een
zendamateur kan betekenen:
· Op 145 MHz mag er dus op 10 meter afstand een veldsterkte zijn van 30
dB(μV/m). Stel dat je dit signaal ontvangt met een dipoolantenne van 0 dB
gain die aangesloten is op je zendontvanger via een ‘goede’ coaxkabel (bv.
demping van 1 dB) dan geeft dit een spanning van ≈17 dB(μV) 1 op de
antenne-ingang, wat overeenkomt met een S-meter aanwijzing van ruim S9.
Gelukkig is het voor de HF-banden een stuk gunstiger omdat daar de S-meter
20 dB minder gevoelig is.
1
Wat betekent dit in mijn ogen. Ja we hebben een primaire status maar de veldsterkte die we mogen opwekken is aan regels gebonden. Zie hierboven. Als je dus een te sterk veld maakt waar ander hinder van ondervinden dan mag dat niet. Dit is ook een zuiver technisch EMC verhaal.

Betreffende amateur zou dus wel eens een te hoge veld sterkte opgewekt kunnen hebben. Wat kan hij er aan doen minder zend vermogen of de antenne hoger. Blijkbaar zijn dat de afspraken.

Het werkt twee kanten op wij hebben last van storing of hinder (zoals het AT het noemt) maar omgekeerd kan het dus ook, Is sterk afhankelijk van de omstandigheden. Ben bang dat we daarmee moeten leren leven. Geef dan de voorkeur aan een secundaire status in plaats van het verliezen van de 70 cm band of andere banden. Op plaatsen waar het kan (mobiel bijvoorbeeld) kan je dan gelukkig nog gewoon je gang blijven gaan.

Het mooiste is natuurlijk als het zou blijven zoals het was. Maar dan moeten we de banden drukker gaan bevolken en meer (positieve) promotie voor de hobby maken. En misschien net als de Amerikanen meer nadruk op de noodcommunicatie leggen (hoeft niet perse Dares te zijn). In Amerika heeft dat een aanzuigende werking. Je mag er van vinden wat je wilt maar het vult de banden wel.

Misschien is dit ook wel een geval van en een zwaluw maakt nog geen zomer. Dus misschien ook wel een storm in een glas water?
73 Jan

PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: RTV Rijnmond: zendamateur bergschenhoek stoort hele buur

#34 Bericht door PA3CQN »

Gedeeld gebruik

Radiozendamateurs zenden uit op frequenties die ook gebruikt worden voor veel kleine draadloze toepassingen in- en om het huis. Denk daarbij aan afstandsbedieningen van auto’s en de verlichting in huis. Agentschap Telecom weet uit ervaring dat dit elkaar soms kan storen. Het gebruik van draadloze toepassingen in de huiselijke omgeving op deze frequentie neemt de laatste jaren enorm toe en daarmee ook het maatschappelijk belang daarvan. Agentschap Telecom onderzoekt daarom of de ‘primaire’ status van radiozendamateurs in het ‘gestoorde’ frequentiegebied nog wel van deze tijd is.
Verontrustend. Hoewel ik me afvraag of amateurs echt voor zoveel storing verantwoordelijk zijn. Lijkt er meer op dat men het een beetje wil omkeren om van gezeur af te zijn. Een amateur kan zich dan niet meer beroepen op zijn primaire status.
Niet zomaar verontrustend, maar dubieus. Eerst kanalen vrij geven midden in een primair gebied en dan 'ontdekken' dat het niet werkt en als oplossing dan maar dat primaire eraf willen halen? Dat kun je geen fatsoenlijke manier van handelen noemen. Ik zou in het citaat 'maatschappelijk' willen vervangen door 'commercieel'. Da's al een stuk eerlijker lijkt me.

Ik ben trouwens zelf een tijdje aan het stoeien geweest met lpd ab's en wat vooral opvalt is dat de bijbehorende ontvangers van zo'n slechte kwaliteit zijn dat het eigenlijk niet raar is ze problemen met storing hebben. Meer dan een breed afgestemde kring is het vaak niet.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: RTV Rijnmond: zendamateur bergschenhoek stoort hele buur

#35 Bericht door PA3DJS »

@PA3JMS:
Ik denk dat we nu wat zaken door elkaar gaan halen. Het citaat van jou (beginnend met klasse A of B) heeft betrekking op ongewenste uitstraling van apparatuur. Het gaat hier om gewenste uistraling (wij produceren het EM veld om ons tegenstation te bereiken). Als wij ons zouden moeten houden aan de "radiated emission limits", dan mogen we nog maar met een paar nW of minder zenden.

Als wij instralen op andere spullen, die niet ontvangen op de frequentie waar jij of ik op uitzenden, dan heb je te maken met immuniteit van het apparaat dat hinder/storing ondervindt. Als wij dan storen (instralen) op een apparaat en we produceren meer dan 3V/m, dan moeten wij als zendamateur maatregelen nemen (de boel ontstoren, richtantennes, vermogen reduceren, etc).

Voorts hebben we nog de ICNIRP guidelines waarop de EU aanbeveling voor blootstelling aan EM velden gebaseerd is, maar die limieten liggen aanzienlijk hoger.

In geval van dit topic gaat het om hinder van elkaar omdat we op dezelfde frequentie zitten, of vlak naast elkaar. Simpel gezegd zal dan één van de partijen op moeten schuiven, of zwijgen. Een LPD toepassing kan niet schuiven (vanwege de beperkte frequentieband die daarvoor beschikbaar is), en wij kunnen het wel.

Zet jezelf eens in de positie van een bestuurder die moet dealen met de gevolgen van beslissingen die in een verleden genomen zijn:
Een stel zendamateurs doen een continu propagatie-experiment op 433.92 MHz. Het is een experiment waarbij een zeer hoge S/N ratio vereist is dus veel amateurs zitten met 100W. Als bestuurder krijg je te horen dat in een bepaald gebied duizenden mensen hun auto niet open krijgen. Wat later word je geinformeerd dat het door een amateur propagatie-experiment komt. Wat doe je als bestuurder?

Ik denk dat ik handhaving opdracht zou geven om het experiment te stoppen en/of uit te wijken naar een andere frequentie (wetende dat men zo'n experiment in principe wel mag doen). Daarna zie ik wel hoe de rechter erover denkt. Vervolgens zal de politiek zich moeten beramen op een permanente oplossing. Ik ben mij ervan bewust dat het opschuiven in frequentie niet alle storing wegneemt vanwege de vaak slecht RX circuits (zoals PA3CQN ook aangeeft).

pe1br
Berichten: 618
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: RTV Rijnmond: zendamateur bergschenhoek stoort hele buur

#36 Bericht door pe1br »

PA3DJS schreef:@PA3JMS:

In geval van dit topic gaat het om hinder van elkaar omdat we op dezelfde frequentie zitten, of vlak naast elkaar. Simpel gezegd zal dan één van de partijen op moeten schuiven, of zwijgen. Een LPD toepassing kan niet schuiven (vanwege de beperkte frequentieband die daarvoor beschikbaar is), en wij kunnen het wel.
Waar wil je naartoe schuiven dan ?
70 CM ATV is een signaal van 7 MHz breed, onze amateurband loopt van 430 MHz tot 440 MHz.
LPD zit net boven de 433 MHz dus er is niet zoveel te schuiven.

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: RTV Rijnmond: zendamateur bergschenhoek stoort hele buur

#37 Bericht door PA3JMS »

@PA3DJS Bedankt voor de correctie. Had iets beter op moeten letten. :oops: Het gaat inderdaad om immuniteit en de daarbijbehorende grens van 3 V/m waar huis tuin en keuken spul en de 10 V/m voor industrieel spul aan moet voldoen. Niet zo'n handig citaat in dit verband.
73 Jan

PA-een
Berichten: 522
Lid geworden op: 08 nov 2007, 22:41

Re: RTV Rijnmond: zendamateur bergschenhoek stoort hele buur

#38 Bericht door PA-een »

Hmm, stel 434.0 - 434.9 MHz secundair maken en 420.0 - 450.0 MHz verruimen voor amateurs? ;)

Zoals UHF bandplan ARRL

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: RTV Rijnmond: zendamateur bergschenhoek stoort hele buur

#39 Bericht door elsinga »

Helaas hebben we te weinig ruimte in 420-430 en 440-450 om die aan ons toe te wijzen...
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: RTV Rijnmond: zendamateur bergschenhoek stoort hele buur

#40 Bericht door pa0ejh »

Je kunt je natuurlijk ook afvragen of die ABtjes nog wel van deze tijd zijn, lijkt wel een Xtalontvanger...

Al je vroeger storing veroorzaakte in je buurman's Breedband Antenne versterker dan werd geadviseerd om maar een kanaalversterker te plaatsen, en het kon ook om een hele straat gaan die er last van had.

Daar kreeg je geen beperking of Zendverbod door...

Nu wordt die breedbandige troep overal in gebruikt, deurbel, klik aan klik uit, weerstation, koptelefoon, enzv....

De atmosfeer is al vervuild door CO2, en nu word de Ether ook nog eens vervuild door PLC en aanverwante troep, en waarom? om allerlei speeltjes die ons worden aangepraat en omdat we die ook nog overal willen gebruiken...van de kelder tot de zolder....en in de slaapkamer heb je wel wat anders te doen als interactieve TV......
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: RTV Rijnmond: zendamateur bergschenhoek stoort hele buur

#41 Bericht door elsinga »

[mod break]

Er loopt een ander draadje over het eventuele vervolg hiervan (Primaire status 70cm op dce helling): http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=24&t=14435

Hier gaan we alleen verder over dit individuele geval, algemene gevolgen dus daar.


Berichten in dit draadje over algemene gevolgen lopen gevaar om een enkele reis /dev/null te maken. ;)

[/mod break]
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: RTV Rijnmond: zendamateur bergschenhoek stoort hele buur

#42 Bericht door PA3DJS »

pe1br schreef:
PA3DJS schreef:@PA3JMS:

In geval van dit topic gaat het om hinder van elkaar omdat we op dezelfde frequentie zitten, of vlak naast elkaar. Simpel gezegd zal dan één van de partijen op moeten schuiven, of zwijgen. Een LPD toepassing kan niet schuiven (vanwege de beperkte frequentieband die daarvoor beschikbaar is), en wij kunnen het wel.
Waar wil je naartoe schuiven dan ?
70 CM ATV is een signaal van 7 MHz breed, onze amateurband loopt van 430 MHz tot 440 MHz.
LPD zit net boven de 433 MHz dus er is niet zoveel te schuiven.
Ik was even vergeten dat het betrekking had op ATV. Het is niet dat ik het wil, maar als je als bestuurder op moet treden:
Als opschuiven niet kan (vanwege de bandbreedte van uitzending zoals jij aangeeft), dan zal het einde ATV zijn, beperkte uitzendtijden, vermogensreductie, opschuiven naar andere band, etc.

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: RTV Rijnmond: zendamateur bergschenhoek stoort hele buur

#43 Bericht door pa3kc »

Het is duidelijk dat de best OM hier de buurt mee tot last is. En niet alleen de buurt denk ik zo maar ook verder weg.

En dan moeten we ook niet de amateurs vergeten die het satelliet deel van de 70cm band gebruiken.

Ja wij hebben Primaire status daar. Maar als je weet dat je door jouw uitzendingen je buurt en eventueel andere amateurs daar mee tot last bent, dan vind ik het persoonlijk nogal onbeschoft als je gewoon door gaat met je uitzendingen aldaar.

Krijg je natuurlijk de vraag: Waar moeten wij N registratie houders dan wel ATV bedrijven?

Misschien wel helemaal niet op 70cm als de kans aanzienlijk is dat je anderen daar mee tot last bent. Misschien moet er maar een ATV verbod komen op 70cm. Jammer dan voor dat handje vol amateurs die daar op 70cm nog mee bezig waren. Om het leed te verzachten dan de privileges van alle N mannen en vrouwen uitbreiden met toegang tot de hele 23cm band. Het is een idee.

Jammer dat het zo in het nieuws gekomen is, maar het feit blijft wel dat de amateur andere mensen tot last was met zijn hobby. En eigenlijk voordat mensen op hun achterste poten gaan staan met de hele Primaire/Tertiaire status discussie moet men daar niet aan voorbij gaan.

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: RTV Rijnmond: zendamateur bergschenhoek stoort hele buur

#44 Bericht door ----- »

Wet is wet ook voor het AT. Als ze ergens niet mee eens zijn dan mogen ze gaan lobbyen in den Haag om de wet aangepast te krijgen, maar mijn inziens kunnen ze niet zomaar besluiten de wet aan de laars te lappen. maar dat doen ze wel

De ongenotchte PLC toestaan van de KPN, Nu de secundaire gebruiker boven een primaire stellen.

Het wordt mij zo langzaam aan duidelijk hoe het AT werkt, en over zendamateurs denkt. De verenigingen vinden het belangrijk om op goede voet te blijven met het AT, en het AT speelt dat spelletje mee, maar ondertussen lijken ze een heel andere agenda te hebben.

Nederland wordt verkocht aan de hoogst biedende, rendement voor rechtvaardig

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: RTV Rijnmond: zendamateur bergschenhoek stoort hele buur

#45 Bericht door PA3DAT »

Blijft dus het punt dat het niet alleen héél belangrijk is om actief te zijn op die frequenties, maar ook om een sterke
vereniging te hebben.

Een vereniging die voor ons opkomt. Waar we niet alleen op lopen af te geven en/of tegenaan te schoppen, maar
die zich door ons allen gesteund weet. Uiteindelijk zijn die verenigingsbestuurders ook gewone radioamateurs die een
deel van hun vrije tijd opofferen voor ons, als doelgroep.
(Iets waar we zelf te beroerd voor zijn, ik wel in ieder geval, ik heb er zelf de tijd/energie niet voor... Ik steek mijn
hand in eigen boezem, maar wil die kerels/vrouwen wel steunen die stáán voor ons en onze hobby. Respect!)

Serieus méér gebruiken, die 70cm-band. Maar hoe? Rondes, meer contesten? Goedkoop FM-setje in de shack voor
onderling QSO? Ik heb op zo'n dinsdagavondcontest (ssb) dit jaar nog een OZ-station gewerkt, op een "Big Wheel",
een horizontale rondstraler zo klein als een soepbordje... :D

Afbeelding

Misschien iets voor een verenigingsavond: daar tref je je medeamateurs die mogelijk ook je tegenstation zijn voor
onderling QSO op 70cm. Samen iets opzetten/bedenken voor 70?
Leuke band om te DX'en, locatorvakken te verzamelen. En veel allband transceivers hebben naast HF, 6m en 2m
toch gewoon 70cm allmode aan boord?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Plaats reactie