RTV Rijnmond: zendamateur bergschenhoek stoort hele buurt

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: RTV Rijnmond: zendamateur bergschenhoek stoort hele buur

#16 Bericht door PE0AGO »

pa0bak schreef:Misschien ten overvloedde:
Is deze man wel een zendamateur?
Het is n.l. een beschermde titel, je bent pas zendamateur na het afleggen van een examen.
In het Nederland is er verschil tussen een zendamateur, een zend amateur en een amateur zendeling.
RADIOzendamateur

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: RTV Rijnmond: zendamateur bergschenhoek stoort hele buur

#17 Bericht door pa4o »

Straks loopt het nog zo af dat hij niet meer op 70cm mag komen met atv omdat er teveel mensen last hebben van storing door hem.

Peter

Gebruikersavatar
KHoos
Berichten: 149
Lid geworden op: 09 apr 2013, 08:29
Roepletters: PE4KH
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: RTV Rijnmond: zendamateur bergschenhoek stoort hele buur

#18 Bericht door KHoos »

PA0HJA schreef:Een website of -pagina`s met informatie/uitleg over dit soort problematiek door de amateurverenigingen, waarbij er voor gezorgd moet worden dat deze hoog in de zoekresultaten bij Google staan (bij voorkeur hoger dan die van het AT...... :mrgreen: ) zou deze klagers moeten helpen bij het vinden van een oplossing en de mogelijkheden voor een dialoog met de zendamateurs, voordat het escaleert tot dit niveau.

PA0HJA
Je bedoelt denk ik iets als de pagina PD5WL - voor de buren. Een volgens mij zeer nette uitleg die juist ook leesbaar is voor mensen die niet 'onze' machtigingsvoorwaarden kennen en goed ingaat op mogelijke vragen/gedachtes.
Koos van den Hout callsign PE4KH

-Verwijderd account

Re: RTV Rijnmond: zendamateur bergschenhoek stoort hele buur

#19 Bericht door -Verwijderd account »

pa0bak schreef:Misschien ten overvloedde:
Is deze man wel een zendamateur?
Het is n.l. een beschermde titel, je bent pas zendamateur na het afleggen van een examen.
Ow :shock: Waar haal je die wijsheid vandaan, als ik vragen mag?
Er zijn heel veel mensen die "iets doen met zendertjes" en om die reden zich zendamateur noemen. Ik heb nog nooit gehoord dat ze gepakt zijn op grond van vermeend onterecht gebruik van de term zendamateur.

Trouwens, veel zendamateurs zijn vaak gewoon communicatie-amateurs :mrgreen: Ook al hebben ze een N of F registratie :D

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: RTV Rijnmond: zendamateur bergschenhoek stoort hele buur

#20 Bericht door PA3JMS »

Als de man illegaal bezig is en geen zendamateur of 27 mc'er zou zijn. Dan hoeft het AT niets te onderzoeken en kan en zou hij direct uit de lucht gehaald worden.

Het AT heeft de zaak onderzocht en komt niet direct met een conclusie. Ik vermoed dan ook dat men de oorzaak niet of nog niet heeft kunnen vinden.
73 Jan

Roy pd8rw
Berichten: 487
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: RTV Rijnmond: zendamateur bergschenhoek stoort hele buur

#21 Bericht door Roy pd8rw »

Veldweekend organiseren ? :)
Even het at vragen of ze ook weekend dienst draaien, kunnen ze alle plc en andere qrm meuk gelijk opsporen en daar de stekkers afknippen :roll: :wink: :mrgreen:

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: RTV Rijnmond: zendamateur bergschenhoek stoort hele buur

#22 Bericht door pa3dsc »

Radiozendamateur: definitie

Een radiozendamateur maakt vanuit een persoonlijke belangstelling en zonder financieel oogmerk gebruik van bepaalde frequentieruimte. Zo doet een radiozendamateur vaardigheden op, communiceert hij via de radio en doet hij technisch onderzoek.

-Verwijderd account

Re: RTV Rijnmond: zendamateur bergschenhoek stoort hele buur

#23 Bericht door -Verwijderd account »

@pa3dsc: Een mooie omschrijving van wat wij gewoonlijk doen, maar het is een definitie.
Zo'n beschrijving zou eigenlijk bovenaan op elke verenigings-website moeten staan.

Maar het is geen beschermde titel, wat pa0bak beweerd.

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: RTV Rijnmond: zendamateur bergschenhoek stoort hele buur

#24 Bericht door PA0HJA »

PA0HJA schreef:

Een website of -pagina`s met informatie/uitleg over dit soort problematiek door de amateurverenigingen, waarbij er voor gezorgd moet worden dat deze hoog in de zoekresultaten bij Google staan (bij voorkeur hoger dan die van het AT......  ) zou deze klagers moeten helpen bij het vinden van een oplossing en de mogelijkheden voor een dialoog met de zendamateurs, voordat het escaleert tot dit niveau.

PA0HJA

Je bedoelt denk ik iets als de pagina PD5WL - voor de buren. Een volgens mij zeer nette uitleg die juist ook leesbaar is voor mensen die niet 'onze' machtigingsvoorwaarden kennen en goed ingaat op mogelijke vragen/gedachtes.

_________________
Koos van den Hout callsign PD4KH
Precies wat ik bedoel, heel goed gedaan van die OM`s!

Stel je voor dat je zoiets doet met de support van cq. namens alle zendamateurverenigingen, dus met een wat meer officiële en formelere status en achtergrond, evt. aangevuld met support van het AT en aangevuld met de problematiek mbt. het plaatsen van / vergunningen voor zendantennes.
Niet alleen gericht op specifiek de belangen van de zendamateur in die kwesties, maar ook op de klagers, buren ed. om die situaties niet te laten escaleren en in een zo vroeg mogelijk stadium proberen op te lossen en de genoemde slechte publiciteit te voorkomen, hetgeen natuurlijk alleen maar in het belang is van het zendamateurisme.

PA0HJA
....The Singularity is near!

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: RTV Rijnmond: zendamateur bergschenhoek stoort hele buur

#25 Bericht door johnvdpas »

Wij hebben een keer op een grote parkeerplaats met meerdere amateurs een "test gedaan". Ik weet zo de ferquentie niet, maar ergens op 70 cm in de primaire band (dus als amateur mag ik dat gewoon doen, ik ben hoofdgebruiker) een qso houden met een andere amateur op een ferquentie waar veel autosleutels op werken.

De reikwijten dat je plat legt is enorm. Met een 4 watt porto kun je 200 meter plat leggen. Dus sta je met je autosleutel naast je wagen, krijg je hem niet open. Natuurlijk waren wij niet zo aso om dan door te gaan, we hebben zelfs even gekeken met die mensen hoever het siginaal reikte. Vonden ze nog geinig ook! Vandaar dat ik weet dat het 200 meter is.

Stel dat jij als amateur weet welke ferquenties automatische deuren, auto;s en noem maar op blokeerd (zodat mensen geen hekken meer kunnen openen en auto's) en je gaat dat een groot gedeelte van de dag plat leggen en dat dag in dag uit.

Volgens je voorwaarden mag dat.... Immers je hebt de primaire status. Maar gaat dat niet een beetje ver? Kijk dat iemand daar een 2 uur lang qso op houd is jammer voor die mensen wat je bent immers de primaire gebruiker. Maar je hoeft het er ook niet om te doen, door er elke dag op te zitten wetende dat heel de buurt de wagen en deuren niet meer open krijgt. Dan doe je het er toch gewoon om? De 70 cm band is zo groot dat je maar 50 khz hoeft op te schuiven en de problemen zijn de wereld uit.

Overigens zal AT de regels naleven en de amateur gelijk moeten geven. Ga dat maar eens in de buurt uitleggen.

Vervolgens zul je zien dat er de amateur dan even op secundaire basis wordt gezet, (zullen ze niet heel snel doen) maar dan zijn ze wel van het gezeur af... In zo,n geval, dan zou de amateur zijn uitzendingen moeten staken.

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: RTV Rijnmond: zendamateur bergschenhoek stoort hele buur

#26 Bericht door johnvdpas »

PA3HMP schreef:Het schijnt een novice amateur te zijn die aan 70cm ATV doet, tja dan gaan LPD gebruikers klagen terwijl ze geen recht van klagen hebben
Oke, tja en dat kun je inderdaad lang vol houden... En die amateur kan niet weg want hij mag niet op 23 cm. Dus kun je als AT twee dingen doen, of secundaire status op de 70 cm band. Krijg je heel de amateur wereld over je heen, 100% zeker. Ook is dat volgens internationale aanbevelingen helemaal geen secundaire stuk... Of je geeft de 23 cm vrij voor novice. Maar dan krijg je een kwart van de amateurwereld over je heen die het belachelijk vind dat n,ers er iets bij krijgen.

Kortom goed kun je het nooit doen in dit geval...

25 watt met ATV is voldoende om de buurt daar plat te gooien, geloof mij maar. En dan doet hij inderdaad niets verkeerds. Als ik hem was zou ik het alleen niet meer elke dag gebruiken, maar goed.

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: RTV Rijnmond: zendamateur bergschenhoek stoort hele buur

#27 Bericht door EMCees »

Zoals al eerder gemeld, amateurs zijn primaire gebruikers, die AB zitten op tertiaire basis daar.
AT schermt bij de kroning dat primair gebruik voorgaat op secundair gebruik 23 cm en 13 cm band.. ivm televisie etc.
Nu moeten ze het maar eens andersom doen. Amateurs zijn primaire gebruikers, dus die tertiaire gebruikers zullen de storing moeten accepteren..

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: RTV Rijnmond: zendamateur bergschenhoek stoort hele buur

#28 Bericht door PA3HMP »

johnvdpas schreef:
PA3HMP schreef:Het schijnt een novice amateur te zijn die aan 70cm ATV doet, tja dan gaan LPD gebruikers klagen terwijl ze geen recht van klagen hebben
Oke, tja en dat kun je inderdaad lang vol houden... En die amateur kan niet weg want hij mag niet op 23 cm. Dus kun je als AT twee dingen doen, of secundaire status op de 70 cm band. Krijg je heel de amateur wereld over je heen, 100% zeker. Ook is dat volgens internationale aanbevelingen helemaal geen secundaire stuk... Of je geeft de 23 cm vrij voor novice. Maar dan krijg je een kwart van de amateurwereld over je heen die het belachelijk vind dat n,ers er iets bij krijgen.

Kortom goed kun je het nooit doen in dit geval...

25 watt met ATV is voldoende om de buurt daar plat te gooien, geloof mij maar. En dan doet hij inderdaad niets verkeerds. Als ik hem was zou ik het alleen niet meer elke dag gebruiken, maar goed.
sterker nog toen ik nog een ronde doorplugde op de lokale repeater met 1 watt op 431,9Mhz hadden ze al last van mij (en atv zit dichterbij de gebruikte afstandsbediening), hun pech, het is namelijk niet zo dat de amateur bewust stoort en hij heeft dus alle rechten, wel jammer want in de beginperiode toen er eigenlijk enkel porto lpd'ers waren was het vaak best wel gezellig tussen amateurs en lpd'ers en een aantal van hun heeft toen op die manier hun licentie geleerd.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: RTV Rijnmond: zendamateur bergschenhoek stoort hele buur

#29 Bericht door pc1mb »

johnvdpas schreef:En die amateur kan niet weg want hij mag niet op 23 cm. Dus kun je als AT twee dingen doen, of secundaire status op de 70 cm band. Krijg je heel de amateur wereld over je heen, 100% zeker. Ook is dat volgens internationale aanbevelingen helemaal geen secundaire stuk... Of je geeft de 23 cm vrij voor novice. Maar dan krijg je een kwart van de amateurwereld over je heen die het belachelijk vind dat n,ers er iets bij krijgen.
... want F halen is nooit een optie, blijkbaar ...

Tuurlijk kan die amateur wel weg naar 23cm!

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: RTV Rijnmond: zendamateur bergschenhoek stoort hele buur

#30 Bericht door johnvdpas »

Och moet je luisteren wettelijk gezien kunnen ze hem niets maken, tenzij hij niet met 25 watt uitzend maar met meer vermogen...

Maar met 25 watt kun je net zo goed storen, zeker op ssb wanneer de boel niet goed afgeregeld is. (niet van toepassing)

Wat er nu aan de hand is, is dat AT toestemming heeft gegeven in het verleden om een amateurband voor andere toepassingen te gebruiken onder het mom van, de amateurs doen er toch weinig mee....

Maar ja, ga nu de buurt maar uitleggen dat de amateur het recht heeft er voor te zorgen dat niemand zijn auto meer kan openen omdat hij zit te zenden, volstrekt legaal.

Ik ben het niet eens dat hij maar F moet halen. Wat ik persoonlijk wel vind, ook al is het zijn goed recht is dat AT nooit bedacht heeft dat iemand bijna 24/7 op 70 cm zou zitten in ATV. Natuurlijk mag dat van de voorwaarden maar wat heb je als amateur daaraan? Als je weet dat je heel de buurt tegen je krijgt.

Stel dat hij dat nu een aantal keer per week een x aantal uren doet. Dan denk ik, pech voor de buurt. Het is zijn hobby, hij is primaire gebruiker. Echter wanneer ik 24/7 op 20 meter zou zitten op 14.195 bijvoorbeeld dan weet ik zeker ook al mag ik het van de voorwaarden dat ik elke amateur over mijn nek krijg en er vervolgens allerlei seinsleutel geluiden en dergelijke overkomen. En dat iedereen er schande van spreekt. In mijn ogen is dit hetzelfde.

Is bijna 24/7 op 70 cm in ATV niet een beetje hetzelfde, ook al mag het? Ik zou het leuk vinden wat andere amateur hier van vinden.

Overigens ben ik er bijna zeker van dat het idd ATV is maar voor hetzelfde geld is hier iets anders aan de hand.

Wat wel zeker is, mensen hebben daar ook last van WIFI storingen. (Bron is interview radio) Nu weet ik 1 ding wel bijna zeker, de kans dat dit aan de amateur in kwestie ligt is zwaar nihil. En dat krijg je dus wel, mensen wijten dan ineens allerlei storingen aan de antenne van desbetreffende amateur terwijl ik zo al weet dat die WIFI storingen in de buurt er niets mee te maken hebben.

Plaats reactie