USB lader van dealextreme.com

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1250
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

USB lader van dealextreme.com

#1 Bericht door PA9X »

Ik kocht paar maanden geleden een 5 V lader met dubbele USB aansluiting op dealextreme.com, voor heel weinig geld. Prima apparaat met CE markering..., levert ietsje minder dan de geclaimde 2 A, maar voldoende om twee smartphones tegelijk op te laden.

Nu heb ik mijn Raspberry Pi verhuisd naar zolder waar deze met een RTL-stick samen als SDR server draait, want vanaf zolder kan ik de coaxkabel naar de antenne lekker kort houden. Omdat de combi Pi en RTL-stick meer stroom opneemt dan mijn standaard lader van 1 A, sloot ik de Pi aan op de DealExtreme lader. Dat werkte allemaal prima, geen spanningsdip, maar ik kreeg er iets anders voor terug. Een knetterende QRM van S9 die zich van de 40m band tot aan de 10m band liet horen. De antenne die het oppikte staat 4 meter van de lader af.

Het duurde even voordat ik erachter kwam dat deze lader de boosdoener was. Ik heb deze vervangen door een originele Samsung 2A lader en de storing was weg. Zo zie je maar weer, als het zo goedkoop is, kan het haast niet goed zijn.

Voor de geïnteresseerden, het gaat dus om deze twee laders en waarschijnlijk nog veel meer types:

http://www.dx.com/p/238142
http://www.dx.com/p/232330

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: USB lader van dealextreme.com

#2 Bericht door EA5JEX »

CE uit China betekent meestal:China export.
Logo lijkt op CE maar is net even anders.

http://nl.m.wikipedia.org/wiki/CE-markering

Kees

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: USB lader van dealextreme.com

#3 Bericht door EMCees »

Een adaptor wordt getest met een ohmse belasting, een smartphone is dat niet. En onder de 7,5 VA hoef je niet te testen.

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1250
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: USB lader van dealextreme.com

#4 Bericht door PA9X »

EMCees schreef:Een adaptor wordt getest met een ohmse belasting, een smartphone is dat niet. En onder de 7,5 VA hoef je niet te testen.
Dan is het toch heel wat dat Samsung dus wel de moeite neemt om zijn laders te ontstoren. Maar mogelijk dat dezelfde lader in ander markten (VS, Japan, Aus) wel getest moet zijn.

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: USB lader van dealextreme.com

#5 Bericht door PA3LS »

Naast EMC problemen heb je bij apparatuur die niet voldoet aan de europese normen ook nog eens de kans op een matige veiligheid. Op www.hackaday.com komen af en toe teardowns van dergelijke merkloze opladers of voedingen langs. De kruipafstand over de print was bij één model iphone-lader-kloon angstaanjagend klein. De originele lader is keurig geconstrueerd (beide laders made in china - het hangt echt van de opdrachtgever af!)

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: USB lader van dealextreme.com

#6 Bericht door EA5JEX »

Vorige week op een lezing vertelde pa7hwe dat de adapter voedingen na 4 jaar beginnen te storen omdat de c-tjes dan gaan lekken.

Hij is professionele storingzoeker bij KPN.

Kees

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: USB lader van dealextreme.com

#7 Bericht door PA3HMP »

ik had ook een adaptertje gekocht, in dit geval via e-bay omdat mijn vader de adapter van zijn wereld radio kwijt was, daar kwam zoveel rommel uit dat ontvangst vrijwel onmogelijk was als hij aangesloten was, typisch China Export, dus toen heb ik maar een conventionele voeding omgebouwd

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: USB lader van dealextreme.com

#8 Bericht door Radioot »

pa5cw schreef:Hij is professionele storingzoeker bij KPN.
Er zit iets grappigs in deze uitspraak verborgen maar ik kom er even niet op....

Dit is een 5V 2A dus 10VA USB stoorzender met CE markering.
Dat storen deed hij ook al onbelast.

De ontwerper heeft wel aan filtering gedacht maar de importeur, een groot grutter in wegwerp elektronica, vond dat niet nodig.
Toch weer 2 cent extra winst.

Afbeelding

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1250
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: USB lader van dealextreme.com

#9 Bericht door PA9X »

Nu komt het leuke, ook de Pi blijkt een stoorzender te zijn. Minder dan de DealExtreme voeding maar op 10m-20m nog goed voor 2-3 S-punten aan extra rommel!

Jan pa3abk
Berichten: 365
Lid geworden op: 09 jan 2008, 01:15
Roepletters: pa3abk
Locatie: Dordrecht

Re: USB lader van dealextreme.com

#10 Bericht door Jan pa3abk »

pa5cw schreef:Vorige week op een lezing vertelde pa7hwe dat de adapter voedingen na 4 jaar beginnen te storen omdat de c-tjes dan gaan lekken.
Daar heb ik ervaring mee. Ineens komt er een storing opzetten. Je verdenkt dan iedereen. De buren hebben een LED lamp in de tuin gekocht ect. Paranoia slaat toe. Nee... het is in je eigen huis!
Van die "betrouwbare" voeding daar staan de elco's van bol.
Wordt warm en kan nog maar net de spanning leveren.
Het zijn dus "lone wolfs", ze worden actieve stoorzenders op moment dat je het niet verwacht.

Leuk die lijstjes die men bijhoudt van van storingsvrije SM-PSU's.
Heb je dus voor lange termijn niet veel aan.

Kwaliteit van condensatoren bij SM-PSU is erg belangrijk.
Goede zijn nl duur. Wie ooit een klasse D/E PA heeft gebouwd weet dat.
Er zijn maar een paar merken/types die je er echt ervoor kunt gebruiken.
Als je zo'n PSU open maakt zie je vaak op de PCB allerlei componenten getekend die er niet zitten.
Kennelijk is er elders in deze wereld een wetgever die verlangd dat ze er wel moeten zijn.
Send on my T-100 via Philips STB-75 icw Elektromekano S-1250

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: USB lader van dealextreme.com

#11 Bericht door EMCees »

L1 en C1 die niet zijn gemonteerd zullen de storing wel draconisch verminderen.

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: USB lader van dealextreme.com

#12 Bericht door Radioot »

De draconische storing zat vooral aan de USB kant.

Is dit nu een economisch delict? Of zie ik dat verkeerd?

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: USB lader van dealextreme.com

#13 Bericht door pe1hzg »

Ik heb me een poos geleden ernstig vermaakt met dit artikel: http://www.righto.com/2012/10/a-dozen-u ... le-is.html, http://www.righto.com/2012/03/inside-ch ... y-you.html enhttp://www.righto.com/2014/05/a-look-in ... ricey.html.

Een persoonlijke ervaring is een paar jaar geleden, in Dar Es Salaam, waar een kennis een cheapo lader ingeprikt had om zijn mobieltje te laden. Ik was aan de tafel aan de andere muur aan het werk. Plotseling een oorverdovende knal, en toen ik keer wat er gebeurd was: de lader was geexplodeerd, de electronica had zichzelf losgerukt van de draden waarmee het aan de netspanning hing en lag smeulend op de grond. Counterfeit chinezen gebruiken niet veel koper en de voedingsdraden waren gesmolten en compleet verdwenen en de bovenkant van de behuizing lag elders in de ruimte. Gebaseerd op eerdere ervaringen (ik heb al eens een electriciteitsbrand gehad in m'n klaslokaal) zorg ik altijd voor gezekerde aansluitingen (die laten de chinezen ook vaak weg) maar de zekering was niet eens door.
Een hele ervaring, verzeker ik je.

Hoe dan ook: 20 jaar geleden moest een zendamateur noodgedwongen investeren in ringkernen om de loldoosapparatuur van de buurman te immuniseren, als je oude electrons leest kom je het regelmatig tegen. Anno 2014 lijkt me een investering in een aantal goede, veilige, niet-storende USB-laders voor de buren geen gek idee. En, tja, als je zelf dx-spul gebruikt krijg je waar je voor betaalt..

Geert Jan

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: USB lader van dealextreme.com

#14 Bericht door PA3DJS »

Radioot schreef:De draconische storing zat vooral aan de USB kant.

Is dit nu een economisch delict? Of zie ik dat verkeerd?
Het lijkt mij dat degene die het importeert verantwoordelijk is. Doe je dit als particulier voor eigen gebruik dan zal dit niet als economisch delict afgedaan worden, mocht je er toevallig uitgepikt worden. Importeer jij 10 of meer van die dingen om ze in de EU op de markt te zetten (dus te wederverkopen), dan kun je wel een probleem hebben.

Het is overigens niet verboden om spullen te importeren die onder CE vallen, maar niet comform zijn. Zolang ze maar niet in de EU op de markt gezet worden. Denk bijvoorbeeld aan halffabrikaten/modules/etc die hier gemodificeerd of samengevoegd worden tot een product (dat uiteindelijk dan wel CE-comform is).

Zelfs al staat er CE op, en het blijkt niet zo te zijn, dan blijft de importeur verantwoordelijk. In zo'n geval is er overigens geen kwade opzet in het spel en is er een kans dat als er dingen misgaan, je minder hard aangepakt wordt.

Over de USB kant:
via de grote blauwe condensator naast de transformator wordt de storing netjes via common mode doorgegeven naar de USB kabel. Zit die C er niet, dan koppelt het wel via de parasitaire capaciteit van de transformator.

Plaats reactie