HF storing door ledverlichting

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pe1pal
Berichten: 186
Lid geworden op: 30 aug 2008, 18:23
Roepletters: PE1PAL
Locatie: Siddeburen

HF storing door ledverlichting

#1 Bericht door pe1pal »

We blijven langzamerhand rommel aan het ruimen :(
Onlangs werd mijn HF ontvangst weer opgeschrikt door een nieuw gevalletje van commercieel terreur, tijdens het uitpeilen kwam ik deze keer uit bij een buurman die een ledverlichting had aangeschaft.
Het betrof de RGB Flexkit 150 LED van het merk Quintezz, dit ding presteerde het om in een straal van 150m op de lage HF banden een S9 brom te veroorzaken.

Nader onderzoek wees uit dat er 2 stoorbronnen waren; de controller en de toebehorende voeding van het ding, het hele zaakje stond lekker doorelkaar te pruttelen.
Uiteindelijk heb ik de buurman maar een niet schakelende voeding aangeboden en de controller ontstoord.
Dit laatste helpt echter beperkt waardoor ik toch weer een stoorsignaal rijker ben geworden (..)
73'
Paul -PE1PAL

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: HF storing door ledverlichting

#2 Bericht door elsinga »

pe1pal schreef:Het betrof de RGB Flexkit 150 LED van het merk Quintezz, dit ding presteerde het om in een straal van 150m op de lage HF banden een S9 brom te veroorzaken.

Nader onderzoek wees uit dat er 2 stoorbronnen waren; de controller en de toebehorende voeding van het ding, het hele zaakje stond lekker doorelkaar te pruttelen.
Ik heb deze gelijk in het Overig Rood gedeelte van mijn EMC pagina opgenomen...
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 694
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: HF storing door ledverlichting

#3 Bericht door pe1rdp »

De mensheid interesseert het echt niets als amateurs hun hobby niet meer kunnen uitvoeren. Dan zijn ze tenminste verlost van al die lelijke antennes.
"Zoek maar een andere hobby" is mij vaak verteld als ik het probleem probeerde uit te leggen.

Het QRM niveau wordt echter zo extreem dat iedereen hier straks last van krijgt. Telefonie, TV, radio, computers (WiFi), C2000... het is allemaal draadloos en valt straks allemaal ten prooi aan het alsmaar stijgend qrm niveau.
En als er straks op een feestje iemand klaagt over de 4G/LTE zender die bij hun in de buurt is geplaatst en dat ze hierdoor geen TV meer kunnen kijken is mijn antwoord: "zoek maar een andere hobby".

73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: HF storing door ledverlichting

#4 Bericht door PH2LB »

pe1rdp schreef:En als er straks op een feestje iemand klaagt over de 4G/LTE zender die bij hun in de buurt is geplaatst en dat ze hierdoor geen TV meer kunnen kijken is mijn antwoord: "zoek maar een andere hobby".

Die ga ik er in houden :-) Ze zijn namelijk druk bezig hier in de wijk :-D
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: HF storing door ledverlichting

#5 Bericht door EMCees »

AT is bezig met een actie om diverse LED verlichting te controleren. Je kunt AT allicht inseinen.

Plaats reactie