Storing door DIR-615 router op 2m, andere router?

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA5DAM
Berichten: 35
Lid geworden op: 29 dec 2012, 20:45
Roepletters: PA5DAM

Storing door DIR-615 router op 2m, andere router?

#1 Bericht door PA5DAM »

Beste collega zendamateurs,

Ik heb een DIR-615 router die lijkt te storen op onderandere 145.500 MHz.
Weet iemand een wifi router (of een router zonder wifi maar met ethernet aansluitingen) die niet stoort op de amateurbanden?
Ik heb de DIR 615 destijds gekocht om OpenWRT of DD-WRT op te kunnen draaien, maar zo'n stoorbron zit ik niet op te wachten.

Weet iemand een router die wel goed is?
PD2FVD - PA5DAM

Gebruikersavatar
KHoos
Berichten: 149
Lid geworden op: 09 apr 2013, 08:29
Roepletters: PE4KH
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Storing door DIR-615 router op 2m, andere router?

#2 Bericht door KHoos »

PA5DAM schreef:Ik heb een DIR-615 router die lijkt te storen op onderandere 145.500 MHz.
Weet iemand een wifi router (of een router zonder wifi maar met ethernet aansluitingen) die niet stoort op de amateurbanden?
Ik zie dat dat apparaat een externe voeding heeft. Al een ferrietkern geprobeerd om de voedingskabel dicht bij het apparaat? Dat hielp bij mij bij een WAP54g en een Das Keyboard die allebei op 145.500 te horen waren.
Koos van den Hout callsign PE4KH

PA5DAM
Berichten: 35
Lid geworden op: 29 dec 2012, 20:45
Roepletters: PA5DAM

Re: Storing door DIR-615 router op 2m, andere router?

#3 Bericht door PA5DAM »

Ik heb een paar kleine klapferrietjes om de voedingskabel heen gedaan.
Ze sluiten de kabel niet helemaal strak in, maar tot nu toe geen resultaat, helaas.
PD2FVD - PA5DAM

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Storing door DIR-615 router op 2m, andere router?

#4 Bericht door EMCees »

Andere adapter proberen. Werkt dit niet dan een fatsoenlijke router kopen (netgear cisco)
Of de leverancier inlichten dat zijn apparaat niet aan de conform de Europese regels is.

pe1hzg
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Storing door DIR-615 router op 2m, andere router?

#5 Bericht door pe1hzg »

Of je een router (of, correcter, NAT-box) hebt met wifi (uitgeschakeld) of zonder wifi zou niet veel uit moeten maken. Dat maakt je keuze groter.

Maar, voordat je gaat vervangen: stug dat je router alleen veel storing veroorzaakt, of je moet je portofoon ernaast hebben staan. Waar staat je antenne?

Ik zou minimaal de volgende experimenten doen:
  1. Verwijder alle netwerkkabels en controleer of de storing er nog is (een AP is klein om als antenne te dienen, een aansluitkabel is een andere zaak). Zijn dit fabriekskabels of zelf gekrompen? Correct getwist of een of andere flatcable?
  2. Is de storing er nog als je niet je voeding gebruikt, maar een accu, aangesloten met een zo kort mogelijke kabel? Lijkt me stug dat de voeding storing geeft (op 2m, dat is) maar de kabel is weer een mogelijke antenne.
Geert Jan

PA5DAM
Berichten: 35
Lid geworden op: 29 dec 2012, 20:45
Roepletters: PA5DAM

Re: Storing door DIR-615 router op 2m, andere router?

#6 Bericht door PA5DAM »

Of je een router (of, correcter, NAT-box) hebt met wifi (uitgeschakeld) of zonder wifi zou niet veel uit moeten maken. Dat maakt je keuze groter.
Maar, voordat je gaat vervangen: stug dat je router alleen veel storing veroorzaakt, of je moet je portofoon ernaast hebben staan. Waar staat je antenne?
Mijn antenne hangt op het balkon van m'n appartement en mijn router staat in de woonkamer.
De 2m TRX staat in de shack en met de porto kan ik overal heen. Ik hoor de storing ongeveer door het hele appartement.
Afbeelding
Ik zou minimaal de volgende experimenten doen:
  1. Verwijder alle netwerkkabels en controleer of de storing er nog is (een AP is klein om als antenne te dienen, een aansluitkabel is een andere zaak). Zijn dit fabriekskabels of zelf gekrompen? Correct getwist of een of andere flatcable?
Ik heb in de winkel gekochte Unshielded Twisted Pair gebruikt en ook getest met afgeschermde CAT6 met metalen connectors getest. De verschillende kabels maken eigenlijk geen verschil.
[*] Is de storing er nog als je niet je voeding gebruikt, maar een accu, aangesloten met een zo kort mogelijke kabel? Lijkt me stug dat de voeding storing geeft (op 2m, dat is) maar de kabel is weer een mogelijke antenne.[/*]
[/list]
Ik heb ook de laptop eens los op de kabel modem aangsloten met de router nog netjes in het stopcontact en een los liggende UTP kabel. Zodra ik echter de UTP kabel aansluit op de kabelmodem of op m'n laptop dan begint het te ruisen en komt over de squelch heen.
Zodra er dus over de netwerkpoorten met de router gecommuniceerd wordt gaat het mis.
Met de moden alleen aan de voeding en geen UTP kabels is geen last.
Voeden van de router met een accu of een andere voeding heb ik nog niet geprobeerd.
PD2FVD - PA5DAM

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Storing door DIR-615 router op 2m, andere router?

#7 Bericht door EMCees »

Probeer eerst een andere adapter, dat lijkt me de meest zinnige exercitie. Afgeschermde cat6 kabels heeft geen zin, de connectoren op de router zijn daar ongeschikt voor.

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: Storing door DIR-615 router op 2m, andere router?

#8 Bericht door PA8JDG »

Als een andere voedingsadapter geen verschil maakt, zou je ook enkele ferietclamps op de netwerkkabel kunnen plaatsen. Het data-signaal van en naar de router zal (mits goed ontworpen drivers in differential mode) geen last moeten hebben van het ferriet en op normaal niveau moeten doorkomen. Het stoorsignaal wordt wel verzwakt. Neem ferriet dat geschikt is voor de frequenties waarop je de storing hoort.

73's

Jan.

PA5DAM
Berichten: 35
Lid geworden op: 29 dec 2012, 20:45
Roepletters: PA5DAM

Re: Storing door DIR-615 router op 2m, andere router?

#9 Bericht door PA5DAM »

Ik heb geen klapferrieten die om mijn ethernet netwerkkabels heen passen.

Weet iemand misschien een router met merk/typenr die niet stoort?
PD2FVD - PA5DAM

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Storing door DIR-615 router op 2m, andere router?

#10 Bericht door EMCees »

fritzbox (wel duur maar erg goed)

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Storing door DIR-615 router op 2m, andere router?

#11 Bericht door elsinga »

Ik heb hier een Netgear in gebruik waar ik ook geen storing van merk.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: Storing door DIR-615 router op 2m, andere router?

#12 Bericht door PA8JDG »

PA5DAM schreef:Ik heb geen klapferrieten die om mijn ethernet netwerkkabels heen passen.
Als ze te ruim zitten kun je een kleine lus in de netwerkkabel maken en enkele clamps over twee windingen tegelijk aanbrengen. Daarbij ervan uitgaand dat je het probleem niet hebt kunnen oplossen met een andere adapter.

73's

Jan.

Plaats reactie