EMC directive 2014/30/EU: eindelijk strenger markttoezicht?

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Paul PD0PSB

EMC directive 2014/30/EU: eindelijk strenger markttoezicht?

#1 Bericht door Paul PD0PSB »

Hopelijk slechts nieuws voor "nep" CE (Chinese Export) producten:

http://www.microwave-eetimes.com/en/emc ... =222905079

73
Paul
PD0PSB

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: EMC directive 2014/30/EU: eindelijk strenger markttoezic

#2 Bericht door PD9CN »

Hallo Paul,

Ik heb met plezier dit artikel gelezen.
Eindelijk iets voorwaarts.
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

Paul PD0PSB

Re: EMC directive 2014/30/EU: eindelijk strenger markttoezic

#3 Bericht door Paul PD0PSB »

Tja, als die EN50561 Homeplugjes willen werken "as intended" dan moet je huis natuurlijk niet volhangen met ondeugdelijke LED-lampen en niet-onstoorde netvoedinkjes, want dan slaat de adaptive notching op hol :evil:

73
Paul
PD0PSB

Sync-AM
Berichten: 30
Lid geworden op: 21 nov 2013, 12:30

Re: EMC directive 2014/30/EU: eindelijk strenger markttoezic

#4 Bericht door Sync-AM »

Daar had ik nog niet eens over nagedacht, als alle hf omroepbanden in een constante notch zitten brengt dat de snelheid een heel eind terug.

Ik heb zelf al twee plc installaties gezien die onbruikbaar werden nadat een ATX voeding zonder enige ingang filtering in gebruik werd genomen. Het voordeel hiervan is is dat mensen al snel de PLC's de schuld geven en ze terug brengen, nadeel is dat de voeding zelf voor meer rotzooi zorgde dan de plc's :twisted:

Paul PD0PSB

Re: EMC directive 2014/30/EU: eindelijk strenger markttoezic

#5 Bericht door Paul PD0PSB »

Ja, maar die ATX voeding of LED-lamp wordt straks dus wél aangepakt :-)

(knock on wood)

73
Paul
PD0PSB

Gebruikersavatar
ad pa3fbi
Berichten: 83
Lid geworden op: 24 aug 2009, 21:07
Roepletters: pa3fbi
Locatie: Dordrecht

Re: EMC directive 2014/30/EU: eindelijk strenger markttoezic

#6 Bericht door ad pa3fbi »

Misschien een klein lichtpuntje, maar we blijven nog jaren zitten met de reeds aanwezige troep, en wat komt er dan nog via de "achterdeur", zoals e-bay e.d.
Ik heb een rondje gereden door de bebouwde kom, bij 80 % van de rit stond de s- meter op s7 (20m band).

Ad, pa3fbi

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: EMC directive 2014/30/EU: eindelijk strenger markttoezic

#7 Bericht door PA2OLD »

quote="Sync-AM"]Ik heb zelf al twee plc installaties gezien die onbruikbaar werden nadat een ATX voeding zonder enige ingang filtering in gebruik werd genomen. Het voordeel hiervan is is dat mensen al snel de PLC's de schuld geven en ze terug brengen, nadeel is dat de voeding zelf voor meer rotzooi zorgde dan de plc's :twisted:[/quote]

Lees ik uit jouw verhaal dat we de PLC van de buren kunnen "uitschakelen" met een geprepareerde ATX voeding? :lol:
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: EMC directive 2014/30/EU: eindelijk strenger markttoezic

#8 Bericht door Randy »

Sync-AM schreef:Daar had ik nog niet eens over nagedacht, als alle hf omroepbanden in een constante notch zitten brengt dat de snelheid een heel eind terug.
De normen gaan tot 30 MHz. De volgende generatie moderne PLC's tot 200 MHz. Probleem opgelost.

Gebruikersavatar
ad pa3fbi
Berichten: 83
Lid geworden op: 24 aug 2009, 21:07
Roepletters: pa3fbi
Locatie: Dordrecht

Re: EMC directive 2014/30/EU: eindelijk strenger markttoezic

#9 Bericht door ad pa3fbi »

En dan hopen wij dan dat het gebied tot 30 MHz door die nieuwe plc's niet meer gebruikt wordt.
Volgens iemand van het at : "vergeet dat maar, dat houden ze erbij, er is alsmaar vraag naar meer bandbreedte".

Er schreef eens iemand hier op het forum : "hou op met huilen, neem een loop antenne"...

Punt 1: dat woord huilen schrijf je niet aan iemand.
Punt 2: geprobeerd, maakt totaal niets uit, dus wat nu ?, mogen we nu doorgaan met "huilen" ? :evil:

Het enige wat we kunnen doen is het topic "hoe plc te storen" in de gaten houden, desnoods iemand een pb (persoonlijk bericht) te sturen over iets wat niet open op het forum kan, en verder in de digi modes en cw zoveel mogelijk vermogen te gebruiken, in de hoop dat de nabije buren overstappen op een utp kabel...
Als het tij keert, verzet men de bakens..., ik was qrp fan, ik denk nu over een leuke lineaire versterker...

groeten van Ad, pa3fbi en veel "plezier" er weer mee... :mrgreen:

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: EMC directive 2014/30/EU: eindelijk strenger markttoezic

#10 Bericht door Randy »

De meeste PLC's leg je binnen minuten plat (lees: in idle mode), maar ook al beschrijf ik hoe het werkt (en nee, stuur nu geen PM\'s), het lost niets op. Het spectrum raakt nu eenmaal meer en meer vervuild. Is het niet de PLC dan is het de LED, de schakelende voeding, en weet ik veel wat voor een nieuwe toepassingen we krijgen. Mocht ontvangst op locatie niet meer lukken, is de enige goede oplossing die op korte tijd gaat werken uitwijken met ontvangst. Een remote station of web-sdr bijvoorbeeld. Zenden gaat overigens nog steeds prima, ook al hoor je op je eigen antenne niets...

Nieuwe normen, leuk... maar we blijven nog jaren met (Chinese) troep zitten en dus met storingen.

Plaats reactie