Mijn zender stoort mijn computer.

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Mijn zender stoort mijn computer.

#31 Bericht door pa3kc »

Om de ugly ballun zit minstens 6 meter coax. In jouw plaatje gaat het om 2,2m.

Maar dan nog. Met 2,2m draad is beter dan niks en kan je al heel wat ellende voorkomen qua mantelstromen.

Ik reageer even op je eerste directe comment dat je er weinig of niks aan zou hebben. Dat vind ik dus onzin. De windingen bij een ugly ballun moet je dicht tegen elkaar aanleggen. Als je de juiste lengte gebruikt (minstens 6 meter) dan heb je er wel degelijk wat aan. Niet alleen over een klein frequentiegebiedje maar van 160m t/m 10m.

In de praktijk werken deze balluns zeer goed. Ik ken vele amateurs die dit soort balluns gebruiken. Geen idee hoe jij erbij komt dat je er weinig of niks aan zou hebben.

EdwinA
Berichten: 111
Lid geworden op: 05 mei 2014, 10:26

Re: Mijn zender stoort mijn computer.

#32 Bericht door EdwinA »

pa3kc schreef: Ik ken vele amateurs die dit soort balluns gebruiken.
Dat zegt mij niks.

Lees het verhaal bij het plaatje in de PDF die ik gaf.

BTW Ik had aangegeven dat je er tenzij zorgvuldig gemaakt en gemeten weinig tot niets aan hebt. Als je dat weglaat dan krijg je een stropop discussie.
Laatst gewijzigd door EdwinA op 09 jun 2014, 21:52, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Mijn zender stoort mijn computer.

#33 Bericht door pa3kc »

Wat is jouw call en jouw ervaring op hf?

EdwinA
Berichten: 111
Lid geworden op: 05 mei 2014, 10:26

Re: Mijn zender stoort mijn computer.

#34 Bericht door EdwinA »

Beter On Topic blijven.

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Mijn zender stoort mijn computer.

#35 Bericht door pa3kc »

Edwin ik zie dat je nog niet zolang amateur bent (twee maanden?). Ik stel voor dat jezelf ervaring gaat op doen met diverse balluns op de HF banden voor dat je weer andere stroomballuns afkeurt en post dan jouw bevindingen hier op het forum.

Maar maak dan wel even een nieuwe topic met je bevindingen. We zijn zo offtopic bezig :wink:

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Mijn zender stoort mijn computer.

#36 Bericht door PA3DJS »

Een paar getallen t.b.v. een Ugly UNUN/ Common Mode choke:

Ik gebruik ze zelf zo weinig, dat ik even de fout in ging met rekenen, maar mijn gevoel zij gelukkig dat er wat mis ging....

Pak eens 6 m coaxkabel en wikkel dat eens over een dikke PVC pijp (D=0.1), leg ze strak tegen elkaar, dan zit je bij RG58 op een spoellengte van zo'n 10 cm. Dat geeft een zelfinductie van ongeveer 25 uH.

Bij 3.6 MHz heb je voornamelijk te maken met alleen de inductie (kabellengte << 0.25 lambda), dan kom je volgens

XL = 2*pi*f*L

Op 560 Ohm , op 160 m kom je op 280 Ohm


Een UNUN doet wat als zijn impedantie aanzienlijk groter is dan de common mode impedantie tussen de twee punten waar je de UNUN gaat plaatsen. De plaats van een UNUN kan het verschil maken omdat de CM impedantie door resonantie/lange leiding effecten sterk plaats afhankelijk is.

Een kabel die op de grond ligt heeft een lagere CM impedantie waardoor de kans groter is dat een UNUN wat doet. Kabels de in de lucht hangen, hebben een CM impedantie in orde van 300..600 Ohm. Wil de UNUN wat doen, dan zal de impedantie aanzienlijk moeten liggen.

Is de CM impedantie waar je de UNUN tussen plaatst sterk capacitief, dan kan plaatsing van een UNUN met sterk inductief karakter verkeerd uitpakken.


Een beetje ferriet UNUN doet >500 Ohm. Met wat tijd en het juiste ferriet, kom je boven enkele kOhms (zoals ook in de link).
Een voordeel van ferriet is dat het over een breed frequentiegebied een lage Q factor heeft. De impedantie van een CM choke / UNUN op basis van ferriet, heeft daardoor een relatief hoog "weerstandsdeel" waardoor onvoorspelbare CM resonantie zelden voorkomt.

Op 20m komt de voorbeeld Ugly UNUN volgens zijn inductie op 2200 Ohm. Het zal in de praktijk anders zijn omdat de kabellengte meer is dan 0.25 lambda op 20m.

Ga je over elkaar wikkelen, dan gaat de inductie omhoog, maar de eigenresonantie sterk naar beneden, en dan wordt het echt experimenten en meten.

Mijn mening: Als het om breedbandig gaat (dus van 160..10m), dan denk ik dat je met ferriet een breder inzetbaar product maakt, met minder kabel en minder volume.

Je kunt bij een Ugly UNUN de kabellengte niet blijven vergroten om meer inductie krijgen. Boven de resonantiefrequentie wordt hij capacitief, maar bij verdere verhoging kom je een serieresonantie tegen! Er is nog wat te doen met een conische wikkelmethode, maar vanwege de afmetingen daarvan zie je dat nagenoeg alleen in microgolfspulllen.

Voordeel van de Ugly UNUN (vanuit de praktijk tijdens een monumentendag, inspraak op de microfoon): je kunt hem ter plekke maken, we moesten wel experimenteren met het aantal windingen.

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Mijn zender stoort mijn computer.

#37 Bericht door pa3kc »

Of je nou een coax ballun zonder ferriet of met ferriet op HF gebruikt. Een iedere moet lekker doen waar hij/zij zich het prettigst bij voelt. Beiden manieren werken namelijk goed. Of er nou ferriet word gebruikt of niet. Het zo negatief en afkeurend doen over de niet met ferriet gebruikte methode op HF slaat nergens op.

En inderdaad, voor het beste resultaat wil je een coax opgerolde stroom ballun zonder ferriet zo dicht mogelijk bij het voedingspunt van je antenne hebben. Sterker, een coax gewonden ballun werkt het best als het gemaakt is voor 1 band! Maar ook al maak je het voor 80m/10m breedbandig, op de HF banden komt het echt niet zo nauw aan. Balluns die gemaakt worden voor een groot bereik zoals 80m/10m daar worden toch (auto)tuners op losgelaten. Een breedbandige coax gewonden stroom ballun zoals de ugly ballun is prima mee te werken. Ondanks de mogelijke verliezen op een enkele band.

Een nieuwe amateur raad ik liever een ballun aan zonder ferriet dan kunnen ze zo los op de banden. Waarom het nodeloos zo moeilijk maken voor de nieuw geslaagde amateurs? Er komt al zoveel op ze af als ze net geslaagd zijn. Ze kunnen dan later wel met de juiste info (bijvoorbeeld met het ARRL Handbook of het VERON F boek) andere balluns maken met al dan niet ferriet er in als ze dat al willen maar het hoeft niet.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Mijn zender stoort mijn computer.

#38 Bericht door pe1rea »

Beter nog zou je direct kunnen aanraden om kippeladder te gebruiken, simpel zelf te maken, 1 op 4 stroombalun tussen de tuner en de kippeladder en gaaaaaaaannnnn.
Werkt over het algemeen stukken beter en met veel minder verlies in het voedingstraject.



Vroeger stond het ontwerp vd balun op de site van PA1G, nu is de link dood, maar een mailtje zal wonderen doen schat ik...
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: Mijn zender stoort mijn computer.

#39 Bericht door PA8JDG »

Een mantelstroomfilter met ferriet is is hier beste oplossing. De werking van filters zonder ferriet is erg afhankelijk van de lengte coax dat er voor hangt. Gedraagt dit stuk mantel zich voor een bepaalde frequentie capacitief en het filter zich inductief(of andersom)dan kan de mantelstroom na plaatsing van een luchtfilter zelfs groter worden. Dit als de twee reactanties elkaar (deels)opheffen. Bij mantelstroomfilters met ferriet is er dan altijd nog een resistieve component aanwezig is, die niet afhankelijk is van de voedingslijn en in zo'n situatie het HF op de mantel aanvullend smoort.

73's

Jan.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Mijn zender stoort mijn computer.

#40 Bericht door PA3DJS »

PA8JDG schreef:Een mantelstroomfilter met ferriet is is hier beste oplossing. De werking van filters zonder ferriet is erg afhankelijk van de lengte coax dat er voor hangt. Gedraagt dit stuk mantel zich voor een bepaalde frequentie capacitief en het filter zich inductief(of andersom)dan kan de mantelstroom na plaatsing van een luchtfilter zelfs groter worden. Dit als de twee reactanties elkaar (deels)opheffen. Bij mantelstroomfilters met ferriet is er dan altijd nog een resistieve component aanwezig is, die niet afhankelijk is van de voedingslijn en in zo'n situatie het HF op de mantel aanvullend smoort.

73's

Jan.
Hier sluit ik mij bij aan. Ik had er in mijn laatste posting ook één zinnetje aan geweid. Het is een van de hoofdredenen dat ferriet mantelstroomfilters mijn voorkeur hebben.

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Mijn zender stoort mijn computer.

#41 Bericht door pa3kc »

Het betreft hier 1 band (20m) ipv 80m/10m. Ik meende dat laatste. Dan heb heeft de poster geen breedbandig coax gewonden ballun nodig.

Ik lees in het ARRL handbook 2011 niks verkeerds over coax gewonden stroomballuns. Tevens direct in het hoofdstuk erna (direct na coax gewonden chokes) 20.5.4 over ferriet based chokes staat niets dat het beter zou zijn dan coax gewonden chokes. Als de ARRL het adviseerd en in het handbook verwerkt dan kan je het gerust overnemen dat het weldegelijk goed is.

Nu het betreft voor 1 band werkt het zelfs beter en effectiever dan voor meerdere hf banden.

Voor de 20m band geeft het handbook de volgende gegevens:

3 meter rg213 oprollen met een diameter van 15cm tot 20cm. Heb je geen rg213 dan neem je 2 meter en 44cm rg58 en die rol je op met een diameter idem van 15cm tot 20cm. Zorg dat je opgerolde coax een beetje goed langs elkaar heen lopen en netjes naast elkaar zijn. De rol maak je vast met tape of kabel binders. En dan zo dicht mogelijk bij je voedingspunt van je antenne plaatsen.

Met ferriet werkt ook maar zorg dan dat je het juiste ferriet matteriaal hebt. Gebruikje het verkeerde ferriet matteriaal dan zijn de verliezen groot en word het ding behoorlijk warm/heet.

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: Mijn zender stoort mijn computer.

#42 Bericht door PA8JDG »

pa3kc schreef:Het betreft hier 1 band (20m) ipv 80m/10m. Ik meende dat laatste. Dan heb heeft de poster geen breedbandig coax gewonden ballun nodig.

Ik lees in het ARRL handbook 2011 niks verkeerds over coax gewonden stroomballuns. Tevens direct in het hoofdstuk erna (direct na coax gewonden chokes) 20.5.4 over ferriet based chokes staat niets dat het beter zou zijn dan coax gewonden chokes. Als de ARRL het adviseerd en in het handbook verwerkt dan kan je het gerust overnemen dat het weldegelijk goed is.

Nu het betreft voor 1 band werkt het zelfs beter en effectiever dan voor meerdere hf banden.

Voor de 20m band geeft het handbook de volgende gegevens:

3 meter rg213 oprollen met een diameter van 15cm tot 20cm. Heb je geen rg213 dan neem je 2 meter en 44cm rg58 en die rol je op met een diameter idem van 15cm tot 20cm. Zorg dat je opgerolde coax een beetje goed langs elkaar heen lopen en netjes naast elkaar zijn. De rol maak je vast met tape of kabel binders. En dan zo dicht mogelijk bij je voedingspunt van je antenne plaatsen.

Met ferriet werkt ook maar zorg dan dat je het juiste ferriet matteriaal hebt. Gebruikje het verkeerde ferriet matteriaal dan zijn de verliezen groot en word het ding behoorlijk warm/heet.
Ook voor 1 band geldt dat het mogelijk is dat bij een ongelukkige lengte van de voedingslijn de reactieve componenten elkaar annuleren. Of je moet bij het wikkelen telkens gaan meten hoe je totale CM-impedantie op dat moment is.

Het ARRL Handbook is een prima naslagwerk, maar vaar er niet blind op. Er staan zaken in die absoluut onjuist zijn.

Over het juiste ferriet materiaal: Inderdaad, kies wel de geschikte soort. Bekijk hiervoor de data op de sites van bijv. Fair-Rite of Amidon. Overigens begrijp ik niet wat er in dit geval mis is met verliezen, dit is toch wat je juist wilt met mantelstromen..? Bedoel je misschien dat sommige materialen een te hoge warmteontwikkeling geven bij QRO?

73's

Jan.

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Mijn zender stoort mijn computer.

#43 Bericht door pa3kc »

PA8JDG schreef: Ook voor 1 band geldt dat het mogelijk is dat bij een ongelukkige lengte van de voedingslijn de reactieve componenten elkaar annuleren. Of je moet bij het wikkelen telkens gaan meten hoe je totale CM-impedantie op dat moment is.
Ik kan hier niks over vinden in het ARRL Handbook of in de VERON F boek. Als het nou van 1 van beiden organisaties afkwam i.p.v. een paar individuen die linken naar een pdf dan was het meer aannemelijker voor mij. Maar voor nu kan ik hier niks mee. Misschien is het wel waar, geen idee, maar de grote verenigingen weten blijkbaar van niks anders hadden ze het wel gepubliceerd in de naslagwerken naar mijn idee.
PA8JDG schreef: Het ARRL Handbook is een prima naslagwerk, maar vaar er niet blind op. Er staan zaken in die absoluut onjuist zijn.
En natuurlijk doel jij hier op de coax gewonde stroom ballun's.

Dat is toch wel een hele gewaagde uitspraak die je daar maakt! Dat daar zaken in staan die absoluut onjuist zijn.

De ARRL organisatie verzameld al meer dan 100 jaar de best bruikbare informatie over radio techniek van duizenden radio amateurs en dat kan je terug vinden in het handbook van de ARRL. Nog eens duizenden amateurs ontlenen en gebruiken al jaren de kennis daar van. (Hier in Nederland dan weer het VERON cursusboek o.a.). Inzake de coax gewonde ballun's, die worden al jaren en jaren gebruikt door amateurs op de HF banden zonder problemen (mits goed toegepast) op advies dus van die organisaties.

Als jullie zo zeker zijn van jullie zaak, dan stel ik voor dat jullie de ARRL en de VERON gaan aanschrijven en jullie bevindingen voor gaan leggen aan die partijen. Dan zien we die bijdrages vast en zeker wel terug in een toekomstige editie van het ARRL Handbook of het VERON boek.

Gebruikersavatar
PA0LUX
Berichten: 94
Lid geworden op: 12 apr 2009, 14:09
Roepletters: PA0LUX

Re: Mijn zender stoort mijn computer.

#44 Bericht door PA0LUX »

Ik gebruik ook een (Hy-) endfed en had oorspronkelijk hetzelfde soort problemen. De computer die vast kwam te zitten, verlichting die op en neer ging en zelfs mijn FT-736R sloeg op tilt. Ik heb een meter of 6 coax vanaf het aansluitkastje van de Endfed op het dak gelegd (dat is dus mijn tegencapaciteit), daar deze isolator: http://www.hyendcompany.nl/antenna/line_isolator aan geknoopt en vervolgens met coax vanaf het dak naar binnen naar de shack. Nooit meer enig probleem gehad. Wel een dure oplossing misschien en weliswaar niet zelf gemaakt, maar ik hoefde ook maar 1 keer het dak op. En mijn antenne voldoet best goed.

73 de Eeltje
Iedereen heeft recht op het maken van zijn eigen fouten...

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Mijn zender stoort mijn computer.

#45 Bericht door PA3DJS »

Het wordt nu wat minder OT, maar toch:

@PA3KC:
Over Common Mode resonantie
Jij schrijft: "Ik kan hier niks over vinden in het ARRL Handbook of in de VERON F boek. Als het nou van 1 van beiden organisaties afkwam i.p.v. een paar individuen die linken naar een pdf dan was het meer aannemelijker voor mij. Maar voor nu kan ik hier niks mee. Misschien is het wel waar, geen idee, maar de grote verenigingen weten blijkbaar van niks anders hadden ze het wel gepubliceerd in de naslagwerken naar mijn idee.

Dat iets niet staat in een ARRL, VERON, of ander boek, betekent niet dat het niet bestaat. Common Mode effecten is voor veel mensen lastige materie. Het effect van (ongewenste) common mode resonantie bestaat en komt in de praktijk voor. Het is dus niet alleen theoretisch geneuzel. Ik maak er QRL-matig regelmatig gebruik (of misbruik?) van.

Over onjuistheden in boeken.
Veel boeken geven standaardrecepten die in veel gevallen een goed resultaat geven, maar in veel gevallen ook niet. Wat je nog weleens ziet, is dat men de randvoorwaarden waarbinnen een bepaald recept geldig is, weglaat. Daardoor is er een aannemlijk risico dat je een bepaald recept gebruikt dat voor een bepaalde situatie totaal ongeschikt is. Ik ben zelf nog niet zo heel lang geleden met een E-veld formule de mist ingegaan. Daar waren de randvoorwaarden verkeerd overgenomen uit het brondocument. Dat was overigens niet de eerste keer. Indien mogelijk neem ik dan contact op met de schrijver.

het leuke is: als je de materie goed beheerst, kun je afwijken van de standaardrecepten en tot leuke dingen komen.

Plaats reactie