Mijn zender stoort mijn computer.

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Mijn zender stoort mijn computer.

#16 Bericht door PA3DJS »

Zo'n RF choke werkt twee kanten op:
-Hij vermindert de kans dat storing van apparatuur in de shack via de kabelmantel je End Fed bereikt
-Hij verminder de kans dat RF signaal dat via de kabelmantel de shack in komt storing veroorzaakt op apparatuur.

Mijn voorkeur is het mantelstroom filter te hebben op een plek NIET dicht bij waar storing van bijv geschakelde voedingen op de mantel kan komen. In de praktijk ga ik dus voor buiten, maar NIET direct bij het kastje van de End Fed.

Ook voor het verminderen/voorkomen van inspraak heb ik het filter liever buiten, of op zijn minst bij apparaten en 230V bedrading vandaan.


Probeer eerst het vermogen te vinden waarbij je storing merkt. Vervolgens zet je het filter ertussen, en kijk of je nu meer vermogen erop kunt zetten. Als het een mantelstroom probleem is, moet je verschil zien. Je kunt natuurlijk ook de truc van PD4DX gebruiken (ook hier, het liefste buiten).

Vanwege je eerste experiment met de draad van enkele meters bij het kastje (geen verandering), zou het zo maar kunnen dat het signaal van de antenne rechtstreeks instraalt.

Hoe ver zit het kastje van de End Fed bij de "gestoorde" apparatuur vandaan, en hoe loopt je antenne?

Ik ben benieuwd naar je bevindingen.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Mijn zender stoort mijn computer.

#17 Bericht door pe1rea »

maar NIET direct bij het kastje van de End Fed.
Leg eens uit?
Ben wel nieuwsgierig naar de reden....
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Mijn zender stoort mijn computer.

#18 Bericht door PA3DJS »

pe1rea schreef:
maar NIET direct bij het kastje van de End Fed.
Leg eens uit?
Ben wel nieuwsgierig naar de reden....
Een eindgevoede antenne heeft wat tegencapaciteit nodig, maar aanzienlijk minder dan bijvoorbeeld een 0.25 lambda. 100W in 30 Ohm is 1.8A, maar 100W in 3 kOhm is "maar" 180 mA.

Als er 180 mA de straler in gaat (vanuit de aanpassing), dan moet er ook ergens 180 mA vandaan komen. Zorg je niet voor een tegencapaciteit, dan is de coaxmantel de tegencapaciteit. Zet je het mantelstroomfilter direct bij het kastje, dan zet je in feite bijv 1 kOhm in serie met de tegencapaciteit, en daar gaat dan een deel van het vermogen in zitten. Je zult ook zien dat de VSWR verandert.

Ik heb hier:
http://tetech.nl/divers/HWmonopoleNL1.pdf
een documentje staan. De plaatjes vanaf blz 22 geven aan hoe stromen lopen.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Mijn zender stoort mijn computer.

#19 Bericht door pe1rea »

Ergo, een endfed heeft dus een tegencapaciteit nodig.
En als de betreffende amateur/hobbyist te beroerd is om er een fatsoenlijke tegencapaciteit aan te hangen raad jij dus aan om de coax daarvoor te gebruiken...
Ik vermoedde al iets dergelijks.

Een mantelstroomfilter hoort recht aan het aansluitpunt van de antenne.
En niet een metertje of twee verder oid...
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Mijn zender stoort mijn computer.

#20 Bericht door PA3DJS »

pe1rea schreef:Ergo, een endfed heeft dus een tegencapaciteit nodig.
En als de betreffende amateur/hobbyist te beroerd is om er een fatsoenlijke tegencapaciteit aan te hangen raad jij dus aan om de coax daarvoor te gebruiken...
Ik vermoedde al iets dergelijks.

Een mantelstroomfilter hoort recht aan het aansluitpunt van de antenne.
En niet een metertje of twee verder oid...
Nee, ik raad niet aan om de coax te gebruiken, de coax WORDT gebruikt als tegencapaciteit, als je geen voorziening treft.

Jij mag van mij de choke direct bij de massa van de antenne plaatsen. Ik hoop dat anderen dit alleen doen als ze een tegencapaciteit aagebracht hebben (bijv draadje, of ander stuk metaal). Plaats je hem bij de antenne zonder dat je een andere voorziening hebt, dan heb je OF een slecht werkende antenne OF een niet werkend mantelstroomfilter.

Dit punt is reeds diverse keren voorbij gekomen (bijvoorbeeld door PA0FRI).

PD8A
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 jun 2014, 19:14
Roepletters: PD8A

Re: Mijn zender stoort mijn computer.

#21 Bericht door PD8A »

Dank allemaal voor jullie suggesties en ideeën!

Ik ga deze filter bestellen http://www.classicinternational.eu/filt ... -rf-choke/ en daar een beetje mee experimenteren.

Dus als ik het goed begrijp, het draadje van +/- 4 meter aan de mantel van de endfed antenne laten zitten, en dan deze mantelstroom filter plaatsen tussen de coax op ongeveer 2 meter van de endfed antenne?

Bij 18watt begint alles een beetje raar te doen op mijn computer/shack, op 25watt (max voor mij Novice) happert mijn muis, verliest vaak mijn Icom IC718 de verbinding met mijn computer (Data Interface kabeltje).
73,
Steven PD8A

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Mijn zender stoort mijn computer.

#22 Bericht door PA3DJS »

PD8A schreef:Dank allemaal voor jullie suggesties en ideeën!

Ik ga deze filter bestellen http://www.classicinternational.eu/filt ... -rf-choke/ en daar een beetje mee experimenteren.

Dus als ik het goed begrijp, het draadje van +/- 4 meter aan de mantel van de endfed antenne laten zitten, en dan deze mantelstroom filter plaatsen tussen de coax op ongeveer 2 meter van de endfed antenne?

Bij 18watt begint alles een beetje raar te doen op mijn computer/shack, op 25watt (max voor mij Novice) happert mijn muis, verliest vaak mijn Icom IC718 de verbinding met mijn computer (Data Interface kabeltje).
Hallo Steven,

Als je een tegencapaciteit hebt, in jouw geval een zwevende ong. 4 m lange draad, kun je de choke direct bij het kastje plaatsen. Komt het niet makkelijk uit, dan is het geen probleem als hij er een paar meter bij vandaan zit.

Gebruik je de draad niet, plaats de choke dan een aantal meters bij het kastje vandaan.

Als je toch bezig bent, luister ook eens naar het ruisniveau met en zonder choke.

Je hebt mensen die meerdere chokes plaatsen (bijvoorbeeld ook direct een achter de zender, of daar waar de kabel de shack binnenkomt). Als jouw storing door mantelstroom veroorzaakt wordt, dan moeten jouw experimenten met één choke verbetering geven. Heb je een spec sheet van die choke (gewoon uit belangstelling)?

Wim

PD8A
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 jun 2014, 19:14
Roepletters: PD8A

Re: Mijn zender stoort mijn computer.

#23 Bericht door PD8A »

PA3DJS schreef:

Hallo Steven,

Als je een tegencapaciteit hebt, in jouw geval een zwevende ong. 4 m lange draad, kun je de choke direct bij het kastje plaatsen. Komt het niet makkelijk uit, dan is het geen probleem als hij er een paar meter bij vandaan zit.

Gebruik je de draad niet, plaats de choke dan een aantal meters bij het kastje vandaan.

Als je toch bezig bent, luister ook eens naar het ruisniveau met en zonder choke.

Je hebt mensen die meerdere chokes plaatsen (bijvoorbeeld ook direct een achter de zender, of daar waar de kabel de shack binnenkomt). Als jouw storing door mantelstroom veroorzaakt wordt, dan moeten jouw experimenten met één choke verbetering geven. Heb je een spec sheet van die choke (gewoon uit belangstelling)?

Wim
Hi Wim,

Bedankt voor de tips!

Nee helaas geen spec sheet.

Ze hebben ook deze : http://www.classicinternational.eu/filt ... m/mfj-915/
Maakt denk ik niet veel uit welke ik kies.

Ik hoop hem van de week binnen te hebben, hopelijk volgend weekend droog, dan kan ik het dak op en een aantal experimenten doen. Ik zal de resultaten hier posten!
73,
Steven PD8A

EdwinA
Berichten: 111
Lid geworden op: 05 mei 2014, 10:26

Re: Mijn zender stoort mijn computer.

#24 Bericht door EdwinA »

Het ding komt hier vandaan:
http://www.rdxc-ita.com/home/15-choke-balun.html

Wat zou er in dat blikje zitten?

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Mijn zender stoort mijn computer.

#25 Bericht door pa3kc »

Voor die stroomballun moet je geen geld aan uitgeven. Die kan je prima echt wel zelf maken.

http://www.hamuniverse.com/balun.html

Tenzij je gehandicapt bent dan is het een ander verhaal natuurlijk.

EdwinA
Berichten: 111
Lid geworden op: 05 mei 2014, 10:26

Re: Mijn zender stoort mijn computer.

#26 Bericht door EdwinA »

Die air-wound chokes hebben een hele scherpe resonantie en doen hun werk dus maar in een heel klein frequentiegebiedje. E.e.a. zeer afhankelijk van de constructie, o.a. hoe dicht liggen de windingen tegen elkaar, etc. Tenzij het heel zorgvuldig gemaakt en gemeten wordt heb je er dus weinig tot niets aan.

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Mijn zender stoort mijn computer.

#27 Bericht door pa3kc »

Sorry Edwin, voor een coax HF ballun komt dat echt niet zo nauw.

EdwinA
Berichten: 111
Lid geworden op: 05 mei 2014, 10:26

Re: Mijn zender stoort mijn computer.

#28 Bericht door EdwinA »

Kijk naar het plaatje op blz 4 van deze PDF (is bij 21MHz):

http://www.nonstopsystems.com/radio/pdf ... chokes.pdf

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Mijn zender stoort mijn computer.

#29 Bericht door pa3kc »

Ik heb gekeken naar het plaatje van page 4.

Nu kijk jij eens nog eens naar dit ontwerp:
http://www.hamuniverse.com/balun.html

EdwinA
Berichten: 111
Lid geworden op: 05 mei 2014, 10:26

Re: Mijn zender stoort mijn computer.

#30 Bericht door EdwinA »

Had ik al gedaan en ik zag er geen metingen bij staan.

Niet meten is niet weten.

Plaats reactie