worden wij aan het lijntje gehouden door kpn/at ?
worden wij aan het lijntje gehouden door kpn/at ?
Hallo medestrijders in de emc ellemde…
Hieronder de reactie naar aanleiding van meerdere mails naar kpn over een verzoek om de plc van de overburen te vervangen door een genotcht type…
Geachte heer van Drunen,
Ik heb onderstaande mail via mijn collega ontvangen en ik wil eerst even excuses maken dat u zo lang op een antwoord heeft moeten wachten.
Binnen KPN hebben we een standaard handelswijze omtrent de uitlevering van PLC’s en die wil u graag even toelichten. Daarna zal ik nog ingaan op uw specifieke geval.
Handelswijze KPN omtrent uitlevering PLC’s:
Omdat KPN hoge eisen stelt aan de producten heeft KPN testen gedaan met zowel de gewone als de genotchte PLC. (beperking van het gebruikte spectrum)
Hieruit bleek dat de gewone PLC een betere performance heeft.
Aangezien wij grote aantallen PLC’s uitleveren en onze klanten een zo goed mogelijk tv product willen leveren hebben we de voor en nadelen afgewogen. (de gewone versie heeft namelijk een betere performance dan de genotchte)
Hieropvolgend heeft KPN met Agentschap Telecom en VERON afgesproken dat KPN standaard de gewone versie uit mag leveren en indien er een verzoek van een zendamateur binnen komt,
dan vragen we de klant of deze zijn huidige PLC’s om wil ruilen. We kunnen de klant echter niet dwingen deze om te ruilen.
Reactie op uw punten
Uw verwijzingen naar statements van AT verwonderen mij enigszins aangezien KPN, zoals hierboven aangegeven, alleen de afspraak heeft gemaakt met AT en VERON dat KPN als service de ‘stoorder’ genotchte PLC’s kosteloos aanbiedt. KPN kan de stoorder echter niet verplichten deze genotchte PLC’s te gebruiken. De ‘stoorder’ is namelijk vrij om te kiezen of hij/zij de gewone of de genotchte PLC’s gebruikt.
Op dat moment heeft KPN voldaan aan de gemaakte afspraken met AT en VERON en is het dus ook niet gebruikelijk dat u daarna nog terugkoppeling ontvangt vanuit KPN.
De reden dat KPN verantwoordelijk is voor het omruilen/niet gebruiken van het spectrum is helaas niet correct. Het is een spectrum dat vrij gebruikt mag worden. KPN biedt de genotchte PLC’s slechts aan als service.
Daarnaast is er geen afspraak dat KPN een monteur langs moet sturen.
U zult hier dus echt samen met uw buurman uit moeten komen. Wij als KPN kunnen niet meer voor u doen dan we al gedaan hebben.
Ik hoop dat ik u middels deze lange mail voldoende geïnformeerd heb.
Met vriendelijke groeten,
Robert Hordijk
Product Manager
Selfcare, In-home Connectivity & Dect
Tekst van Paul pd0psb eerder op dit forum :
“Als toezichthouder kan AT de houder van een storend apparaat (voldoet niet aan de EMC richtlijn, dus ook niet aan de telecomwet) een aanwijzing geven het gebruik te stoppen.
Wordt de aanwijzing niet opgevolgd dan moet er bestuursrechtelijk worden ingegrepen (bestuursdwang, dwangsom ed) om de overtreding te beeindigen.
Door een handhavingsverzoek in te dienen kun je proberen AT te dwingen dit traject in te gaan.
Het verbaast mij dat dit kennelijk weinig wordt gedaan.
Die PLC homepluggen (van KPN m.n.) zouden een mooie aanleiding kunnen zijn.”
Dus: worden we nu door kpn aan het lijntje gehouden ?, en eigenlijk ook door het at ?, want die doen nu ook niets meer ?
Ad, pa3fbi
Hieronder de reactie naar aanleiding van meerdere mails naar kpn over een verzoek om de plc van de overburen te vervangen door een genotcht type…
Geachte heer van Drunen,
Ik heb onderstaande mail via mijn collega ontvangen en ik wil eerst even excuses maken dat u zo lang op een antwoord heeft moeten wachten.
Binnen KPN hebben we een standaard handelswijze omtrent de uitlevering van PLC’s en die wil u graag even toelichten. Daarna zal ik nog ingaan op uw specifieke geval.
Handelswijze KPN omtrent uitlevering PLC’s:
Omdat KPN hoge eisen stelt aan de producten heeft KPN testen gedaan met zowel de gewone als de genotchte PLC. (beperking van het gebruikte spectrum)
Hieruit bleek dat de gewone PLC een betere performance heeft.
Aangezien wij grote aantallen PLC’s uitleveren en onze klanten een zo goed mogelijk tv product willen leveren hebben we de voor en nadelen afgewogen. (de gewone versie heeft namelijk een betere performance dan de genotchte)
Hieropvolgend heeft KPN met Agentschap Telecom en VERON afgesproken dat KPN standaard de gewone versie uit mag leveren en indien er een verzoek van een zendamateur binnen komt,
dan vragen we de klant of deze zijn huidige PLC’s om wil ruilen. We kunnen de klant echter niet dwingen deze om te ruilen.
Reactie op uw punten
Uw verwijzingen naar statements van AT verwonderen mij enigszins aangezien KPN, zoals hierboven aangegeven, alleen de afspraak heeft gemaakt met AT en VERON dat KPN als service de ‘stoorder’ genotchte PLC’s kosteloos aanbiedt. KPN kan de stoorder echter niet verplichten deze genotchte PLC’s te gebruiken. De ‘stoorder’ is namelijk vrij om te kiezen of hij/zij de gewone of de genotchte PLC’s gebruikt.
Op dat moment heeft KPN voldaan aan de gemaakte afspraken met AT en VERON en is het dus ook niet gebruikelijk dat u daarna nog terugkoppeling ontvangt vanuit KPN.
De reden dat KPN verantwoordelijk is voor het omruilen/niet gebruiken van het spectrum is helaas niet correct. Het is een spectrum dat vrij gebruikt mag worden. KPN biedt de genotchte PLC’s slechts aan als service.
Daarnaast is er geen afspraak dat KPN een monteur langs moet sturen.
U zult hier dus echt samen met uw buurman uit moeten komen. Wij als KPN kunnen niet meer voor u doen dan we al gedaan hebben.
Ik hoop dat ik u middels deze lange mail voldoende geïnformeerd heb.
Met vriendelijke groeten,
Robert Hordijk
Product Manager
Selfcare, In-home Connectivity & Dect
Tekst van Paul pd0psb eerder op dit forum :
“Als toezichthouder kan AT de houder van een storend apparaat (voldoet niet aan de EMC richtlijn, dus ook niet aan de telecomwet) een aanwijzing geven het gebruik te stoppen.
Wordt de aanwijzing niet opgevolgd dan moet er bestuursrechtelijk worden ingegrepen (bestuursdwang, dwangsom ed) om de overtreding te beeindigen.
Door een handhavingsverzoek in te dienen kun je proberen AT te dwingen dit traject in te gaan.
Het verbaast mij dat dit kennelijk weinig wordt gedaan.
Die PLC homepluggen (van KPN m.n.) zouden een mooie aanleiding kunnen zijn.”
Dus: worden we nu door kpn aan het lijntje gehouden ?, en eigenlijk ook door het at ?, want die doen nu ook niets meer ?
Ad, pa3fbi
- PH2LB
- Berichten: 1430
- Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
- Roepletters: PH2LB
- Locatie: Almelo/JO32HI
- Contacteer:
Re: worden wij aan het lijntje gehouden door kpn/at ?
De gebruiker heeft apparatuur die niet voldoet aan de EMC richtlijn, dus technisch gezien niet mag worden gebruikt (zal er wel kilometers naast zitten) en dat de leverancier zijn handen wast in onschuld ondanks dat hij willens en wetens die dingen levert aan argeloze gebruikers.
Normaal zou je zeggen, daar moet goed tegen op te treden zijn, maar ja volgens mij gaat het weer om de geld stroom.
en dat allemaal omdat het gewone leken volk meerdere TV's, meerdere tablets/pc's/laptops etc in huis wil hebben en te lui is om degelijke kabels te trekken.
Denk dat ik toch maar eens een mooi stuk grond buiten af probeer te vinden en daar op een mooie bunker neer zet (die volledige self suporting is). of misschien nog beter, ergens in het buiten land gaan zitten waar er wel over dit soort zaken wordt na gedacht (zal vast wel ergens een onbewoond eiland over zijn).
Normaal zou je zeggen, daar moet goed tegen op te treden zijn, maar ja volgens mij gaat het weer om de geld stroom.
en dat allemaal omdat het gewone leken volk meerdere TV's, meerdere tablets/pc's/laptops etc in huis wil hebben en te lui is om degelijke kabels te trekken.
Denk dat ik toch maar eens een mooi stuk grond buiten af probeer te vinden en daar op een mooie bunker neer zet (die volledige self suporting is). of misschien nog beter, ergens in het buiten land gaan zitten waar er wel over dit soort zaken wordt na gedacht (zal vast wel ergens een onbewoond eiland over zijn).
73, Lex
"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB
"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB
Re: worden wij aan het lijntje gehouden door kpn/at ?
Of je gebruikt gewoon wifi...
Probleem is dat gebruikers 'dom' zijn en de fabrieksinstellingen daarvan gebruiken. Als ik hier kijk naar het wifi spectrum, zit kanaal 1 echt tsjokvol terwijl op het hoogste kanaal maar 2 zwakke verbindingen te zien zijn. Wifi zou prima bruikbaar zijn als de gebruikers wat beter verdeeld zitten over de band.
Probleem is dat gebruikers 'dom' zijn en de fabrieksinstellingen daarvan gebruiken. Als ik hier kijk naar het wifi spectrum, zit kanaal 1 echt tsjokvol terwijl op het hoogste kanaal maar 2 zwakke verbindingen te zien zijn. Wifi zou prima bruikbaar zijn als de gebruikers wat beter verdeeld zitten over de band.
- PA3GNZ, Tjeerd
- Berichten: 5109
- Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
- Roepletters: PA3GNZ
- Locatie: JO22NB
- Contacteer:
Re: worden wij aan het lijntje gehouden door kpn/at ?
Kan het zijn dat ik deze aanvulling niet begrijp?PD3LV schreef:Of je gebruikt gewoon wifi...
Probleem is dat gebruikers 'dom' zijn en de fabrieksinstellingen daarvan gebruiken. Als ik hier kijk naar het wifi spectrum, zit kanaal 1 echt tsjokvol terwijl op het hoogste kanaal maar 2 zwakke verbindingen te zien zijn. Wifi zou prima bruikbaar zijn als de gebruikers wat beter verdeeld zitten over de band.
Internet kan via wifi maar radio/tv toch niet?
Re: worden wij aan het lijntje gehouden door kpn/at ?
Beste Ad, je kan natuurlijk de VERON en het AT uitleg vragen omtrent de "gemaakte afspraak".
De arrogantie waarmee KPN je afwimpelt is te gek voor woorden.
Dat ze de 'stoorder' tussen aanhalingstekens plaatsen duidt al aardig hoe zij er over denken.
Vervolgens nog ff een situatie schets.
Beste KPN klant,
een buurtbewoner van u heeft last van storing veroorzaakt door een apparaat van ons dat u in bruikleen heeft. Wij kunnen dit apparaat vervangen door een apparaat wat niet (eigenlijk minder) stoort. Vanwege een betere performance leveren wij standaard een storend apparaat.
U bent niet verplicht uw huidige apparaat te vervangen door een niet (eigenlijk minder) storend apparaat met slechtere performance.
WAT DENK JE ZELF?????
De arrogantie waarmee KPN je afwimpelt is te gek voor woorden.
Dat ze de 'stoorder' tussen aanhalingstekens plaatsen duidt al aardig hoe zij er over denken.
Vervolgens nog ff een situatie schets.
Beste KPN klant,
een buurtbewoner van u heeft last van storing veroorzaakt door een apparaat van ons dat u in bruikleen heeft. Wij kunnen dit apparaat vervangen door een apparaat wat niet (eigenlijk minder) stoort. Vanwege een betere performance leveren wij standaard een storend apparaat.
U bent niet verplicht uw huidige apparaat te vervangen door een niet (eigenlijk minder) storend apparaat met slechtere performance.
WAT DENK JE ZELF?????
Re: worden wij aan het lijntje gehouden door kpn/at ?
AT aanschrijven en ze vragen te gaan handhaven op grond van de telecommunicatie wet.
Licht wel fff je RechtsBijstandVerz. in. Hierop moeten ze reageren. Doen ze niet dan kun je in bezwaar en beroep
Licht wel fff je RechtsBijstandVerz. in. Hierop moeten ze reageren. Doen ze niet dan kun je in bezwaar en beroep
- PH2LB
- Berichten: 1430
- Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
- Roepletters: PH2LB
- Locatie: Almelo/JO32HI
- Contacteer:
Re: worden wij aan het lijntje gehouden door kpn/at ?
Ja hoor, veel digitale radio en TV is streaming op moment.PA3GNZ, Tjeerd schreef:Kan het zijn dat ik deze aanvulling niet begrijp?PD3LV schreef:Of je gebruikt gewoon wifi... .
Internet kan via wifi maar radio/tv toch niet?
73, Lex
"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB
"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB
- PA3DJS
- Berichten: 2494
- Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
- Roepletters: PA3DJS
- Locatie: Maarssen
- Contacteer:
Re: worden wij aan het lijntje gehouden door kpn/at ?
Als een apparaat niet voldoet aan CE (in dit geval vanwege het niet voldoen aan de EMC richtlijn), en dit wordt op een of andere manier bekend gemaakt bij AT, dan dient AT er zorg voor te dragen dat de leverancier alle niet-CE apparatuur van de markt haalt. Het bestuderen van de boekhouding en andere administratie is een prima middel om te kijken hoeveel niet-CE apparatuur reeds in de markt gezet is. Aangezien sprake is van bewust niet voldoen aan de CE-richtlijn (uitleveren van apparatuur met opzettelijk verkeerde instellingen), is een boete ook op zijn plaats.ad pa3fbi schreef:Hallo medestrijders in de emc ellemde…
Dus: worden we nu door kpn aan het lijntje gehouden ?, en eigenlijk ook door het at ?, want die doen nu ook niets meer ?
Ad, pa3fbi
Wij worden door onze handhavende overheid aan het lijntje gehouden als het door jouw geciteerde verhaal waarheid is.
Hetzelfde principe losgelaten op de Heilige Kkoe: Je mag te snel rijden, zolang niemand er maar last van heeft. Blijkt er wat hinder/gevaar, dan krijg je geen bekeurig, maar zeggen we gewoon dat je langzamer moet rijden, of begin ik nu ietwat door te draven....
Re: worden wij aan het lijntje gehouden door kpn/at ?
Hallo mede strijders in de emc problemen...
Bedankt voor jullie reacties,
Het volgende :
Hebben jullie ideen wat ik ga mailen aan :
1 de rechtsbijstands verzekering
2 het at
3 kpn, welk antwoord vooral over het frequentie gebruik?
Wat heeft deze stap verder voor gevolgen, ik heb een rechtsbijstands verzekering, maar ik ben niet van plan om er geld aan uit te geven, ik heb ook nog een gezin...
Het is tevens nog een punt dat die plc 2x per jaar gebruikt wordt voor de tv op de slaapkamer op de 1e verdieping, dat ding staat dus altijd te storen voor niets, hoe egoistisch kan men zijn...
Iemand die hier ervaring mee heeft?
Ad, pa3fbi, inwoner van een bananen republiek...
Bedankt voor jullie reacties,
Het volgende :
Hebben jullie ideen wat ik ga mailen aan :
1 de rechtsbijstands verzekering
2 het at
3 kpn, welk antwoord vooral over het frequentie gebruik?
Wat heeft deze stap verder voor gevolgen, ik heb een rechtsbijstands verzekering, maar ik ben niet van plan om er geld aan uit te geven, ik heb ook nog een gezin...
Het is tevens nog een punt dat die plc 2x per jaar gebruikt wordt voor de tv op de slaapkamer op de 1e verdieping, dat ding staat dus altijd te storen voor niets, hoe egoistisch kan men zijn...
Iemand die hier ervaring mee heeft?
Ad, pa3fbi, inwoner van een bananen republiek...
Re: worden wij aan het lijntje gehouden door kpn/at ?
Heel eenvoudig.
Aangetekende brief dat wel aan agentschap telecom
L.S.
Middels deze brief stel ik u op de hoogte van het niet oplossen van de storing veroorzaakt door ......
Deze storing is een overtreding van de telecommunicatie wet en de hogere regelgeving namelijk de emc richtlijn 2004/108/EG
De radioamateur dienst is in deze richtlijn expliciet beschermd.
Gelieve op grond van de Tw en richtlijn handhavend te handelen.
Dit is een handhavingsverzoek conform de Algemene Wet Bestuursrecht.
Met verzoek te gaan handhaven,
Ondertekenen.
Ze hebben zes weken de tijd om hier op te regaeren...
Aangetekende brief dat wel aan agentschap telecom
L.S.
Middels deze brief stel ik u op de hoogte van het niet oplossen van de storing veroorzaakt door ......
Deze storing is een overtreding van de telecommunicatie wet en de hogere regelgeving namelijk de emc richtlijn 2004/108/EG
De radioamateur dienst is in deze richtlijn expliciet beschermd.
Gelieve op grond van de Tw en richtlijn handhavend te handelen.
Dit is een handhavingsverzoek conform de Algemene Wet Bestuursrecht.
Met verzoek te gaan handhaven,
Ondertekenen.
Ze hebben zes weken de tijd om hier op te regaeren...
Re: worden wij aan het lijntje gehouden door kpn/at ?
Quote Robert Hordijk, KPN:
"Hieropvolgend heeft KPN met Agentschap Telecom en VERON afgesproken dat KPN standaard de gewone (lees: ongenotchde) versie uit mag leveren"
Pardon? Is dit ECHT de afspraak die VERON en AT met KPN gemaakt hebben ???!!!!
73
Paul
PD0PSB
"Hieropvolgend heeft KPN met Agentschap Telecom en VERON afgesproken dat KPN standaard de gewone (lees: ongenotchde) versie uit mag leveren"
Pardon? Is dit ECHT de afspraak die VERON en AT met KPN gemaakt hebben ???!!!!
73
Paul
PD0PSB
Re: worden wij aan het lijntje gehouden door kpn/at ?
welnee
kpn heeft medegedeeld voortaan plc zonder notches uit te leveren
en de veron verzet zich hiertegen
lees ik in
http://emc-emf.veron.nl/Documenten/2013 ... ion-v1.pdf
kpn heeft medegedeeld voortaan plc zonder notches uit te leveren
en de veron verzet zich hiertegen
lees ik in
http://emc-emf.veron.nl/Documenten/2013 ... ion-v1.pdf
- PA3DJS
- Berichten: 2494
- Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
- Roepletters: PA3DJS
- Locatie: Maarssen
- Contacteer:
Re: worden wij aan het lijntje gehouden door kpn/at ?
@ pa3fbi:
De VERON geeft op haar website aan storingen bij hun te melden. Ongeacht of je lid ben, zou ik dat doen. Aangezien de VERON in de communicatie vanuit KPN genoemd wordt, zou ik deze bijvoegen. De info in die communicatie lijkt namelijk tegestrijdig met het standpunt van de VERON zoals getoond in de bijlage van EdwinA.
http://emc-emf.veron.nl/download.html bevat diverse andere downloads.
Ik weet niet hoe de VERON met zulke meldingen omgaat als je geen lid bent, gezien de doelstelling van de EMC-EMF commissie (ik ben zelf geen lid). Als de VERON besluit om niets te doen, zul je zelf bij het AT moeten melden.
Heb je deze storing al eerder bij AT gemeld?
De VERON geeft op haar website aan storingen bij hun te melden. Ongeacht of je lid ben, zou ik dat doen. Aangezien de VERON in de communicatie vanuit KPN genoemd wordt, zou ik deze bijvoegen. De info in die communicatie lijkt namelijk tegestrijdig met het standpunt van de VERON zoals getoond in de bijlage van EdwinA.
http://emc-emf.veron.nl/download.html bevat diverse andere downloads.
Ik weet niet hoe de VERON met zulke meldingen omgaat als je geen lid bent, gezien de doelstelling van de EMC-EMF commissie (ik ben zelf geen lid). Als de VERON besluit om niets te doen, zul je zelf bij het AT moeten melden.
Heb je deze storing al eerder bij AT gemeld?
Re: worden wij aan het lijntje gehouden door kpn/at ?
Hallo medestrijders,
Ik ben lid van de veron, ik heb altijd de mail naar at en kpn ook doorgestuurd naar de veron (de zaak loopt al vanaf 01 okt 2013 ).
Ik heb van de veron 1 maal een mailtje gekregen dat ik het met kpn moet afhandelen.
Het hele verhaal:
zie "ruis van 160 tot 15m".
daarna "wie heeft (of had) de kpn experiabox TG 789 van kpn".
en nu dus "worden wij aan het lijntje gehouden door kpn/at ?"
En welke tekst ga ik sturen naar de rechtsbistands verzekering, zodat ze een beetje snappen waar het over gaat, of is er bij de veron commissie iemand die hiet iets van weet ?
Ad, pa3fbi
Ik ben lid van de veron, ik heb altijd de mail naar at en kpn ook doorgestuurd naar de veron (de zaak loopt al vanaf 01 okt 2013 ).
Ik heb van de veron 1 maal een mailtje gekregen dat ik het met kpn moet afhandelen.
Het hele verhaal:
zie "ruis van 160 tot 15m".
daarna "wie heeft (of had) de kpn experiabox TG 789 van kpn".
en nu dus "worden wij aan het lijntje gehouden door kpn/at ?"
En welke tekst ga ik sturen naar de rechtsbistands verzekering, zodat ze een beetje snappen waar het over gaat, of is er bij de veron commissie iemand die hiet iets van weet ?
Ad, pa3fbi
- PA3DJS
- Berichten: 2494
- Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
- Roepletters: PA3DJS
- Locatie: Maarssen
- Contacteer:
Re: worden wij aan het lijntje gehouden door kpn/at ?
Hallo Ad,
Ik zou toch nogmaals de VERON benaderen, je bent lid en je mag verwachten dat zij weten hoe je dit het beste aan kunt pakken. Wellicht een punt voor de Werkgroep Overleg Overheid als de EMC-EMF commissie er niets aan wil doen.
Als de VERON ondermaats presteert, zou je je lidmaatschap kunnen heroverwegen.
Ik denk dat de kans klein is dat je rechtsbijstandverzekering de expertise in huis heeft om dit tot een goed einde te kunnen brengen. Dit betekent dat ze de kennis moeten verwerven/inhuren voor wellicht één case, en de vraag is of ze dat willen. Een kennis van mij heeft ook een keer een lastig probleem gehad, toen was de policy: Als je de zaak wint, betalen we je advocaat, verlies je, betalen we niets. Je kunt natuurlijk wel een informerend belletje plegen naar je rechtsbijstandsverzekering. Niet geschoten is altijd mis.
Als de VERON niets kan betekenen, dan rest niets anders dan de officiele weg via AT zoals ook door anderen aangegeven. Het is KPN die zich niet aan de regels houdt en dan dient AT als handhavende instantie op te treden als KPN weigert het probleem te corrigeren. Ik vind het niet netjes dat AT en/of KPN jou opdraagt het met de buren op te lossen.
Als jij het moet op gaan lossen met de buren, zet jij wellicht je relatie met de buren op het spel, en dat lijkt mij niet de bedoeling.
Overigens: Het wordt een heel ander verhaal als de buurman zelf het PLC device in een illegale mode geplaatst heeft. Dan is het aan het AT om de buurman tot de orde te roepen.
Ik zou toch nogmaals de VERON benaderen, je bent lid en je mag verwachten dat zij weten hoe je dit het beste aan kunt pakken. Wellicht een punt voor de Werkgroep Overleg Overheid als de EMC-EMF commissie er niets aan wil doen.
Als de VERON ondermaats presteert, zou je je lidmaatschap kunnen heroverwegen.
Ik denk dat de kans klein is dat je rechtsbijstandverzekering de expertise in huis heeft om dit tot een goed einde te kunnen brengen. Dit betekent dat ze de kennis moeten verwerven/inhuren voor wellicht één case, en de vraag is of ze dat willen. Een kennis van mij heeft ook een keer een lastig probleem gehad, toen was de policy: Als je de zaak wint, betalen we je advocaat, verlies je, betalen we niets. Je kunt natuurlijk wel een informerend belletje plegen naar je rechtsbijstandsverzekering. Niet geschoten is altijd mis.
Als de VERON niets kan betekenen, dan rest niets anders dan de officiele weg via AT zoals ook door anderen aangegeven. Het is KPN die zich niet aan de regels houdt en dan dient AT als handhavende instantie op te treden als KPN weigert het probleem te corrigeren. Ik vind het niet netjes dat AT en/of KPN jou opdraagt het met de buren op te lossen.
Als jij het moet op gaan lossen met de buren, zet jij wellicht je relatie met de buren op het spel, en dat lijkt mij niet de bedoeling.
Overigens: Het wordt een heel ander verhaal als de buurman zelf het PLC device in een illegale mode geplaatst heeft. Dan is het aan het AT om de buurman tot de orde te roepen.