iemand een tip voor hf dichte pc speakers

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA7ES
Berichten: 171
Lid geworden op: 01 mar 2010, 22:39
Roepletters: PA7ES
Locatie: veenendaal
Contacteer:

iemand een tip voor hf dichte pc speakers

#1 Bericht door PA7ES »

Heb het forum al even doorgespit maar kom eigenlijk nergens een merk tegen.
Is er iemand die goede ervaringen heeft met een bepaald merk ? Ik zoek een 2.1 opstelling met een redelijk geluid.
Buren hebben problemen met de pc speakers en ben zoekende naar een oplossing.

Graag jullie bevindingen
50MHz/70Mhz: Icom 7610 voor 70mhz een Kuhne tr-70H transverter 6+7 elementen
144Mhz/430/1200mhz: Icom 9700 in aantocht 11/23/36 elementen

PA1MNA
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 okt 2011, 18:21

Re: iemand een tip voor hf dichte pc speakers

#2 Bericht door PA1MNA »

Hoi,

Ik weet zo niet welke speakers je kunt kopen die HF dicht zijn.
Wat ik wel vaker gezien heb is dat fabrikanten van speakers ook bewust ontstorings condensatoren weg laten om zo geld te besparen.
Eigenlijk niet correct, maar het gebeurt en er is iets aan te doen.
Lees onderaan deze pagina van PA0FRI maar eens:
http://pa0fri.home.xs4all.nl/Diversen/O ... storen.htm
Als je een setje 100nF condensatoren in een dergelijk setje inzet zal het een heel stuk lastiger worden om te storen.

Succes Pa1mna
'73 PA1MNA

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: iemand een tip voor hf dichte pc speakers

#3 Bericht door PE2AAB »

PA7ES schreef:Heb het forum al even doorgespit maar kom eigenlijk nergens een merk tegen.
Is er iemand die goede ervaringen heeft met een bepaald merk ? Ik zoek een 2.1 opstelling met een redelijk geluid.
Buren hebben problemen met de pc speakers en ben zoekende naar een oplossing.

Graag jullie bevindingen
Heb ooit exact hetzelfde probleem gehad. Destijds opgelost door voor mijn overbuurman nieuwe speakers te kopen. (iets van f30,- dus dat zijn de kosten niet)
Ik kocht speakers welke destijds geschikt waren voor plaatsing naast een computer monitor. Deze waren afgeschermd voor magnetische rommel van de speakerspoel naar buiten.
Zo trok de beeldbuis niet scheef. Andersom werkte dit dus ook perfect. Merk weet ik zo helaas niet meer maar heb ze gewoon bij de Paardegebit gekocht.

Eventueel zou je ook de Q van de speaker spoelen kunnen veranderen (verslechteren) waardoor deze wellicht geen problemen meer geven.

Rick
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PE2HD
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 aug 2006, 06:47
Locatie: Eindhoven

Re: iemand een tip voor hf dichte pc speakers

#4 Bericht door PE2HD »

Het grootste probleem zijn vaak de antennes (bedrading) aan zo'n systeem.
Het juiste ferriet aan alle zijdes kan er voor zorgen de opgepikte HF uit het systeem te houden.

pe2cvf
Berichten: 95
Lid geworden op: 02 mei 2008, 20:43

Re: iemand een tip voor hf dichte pc speakers

#5 Bericht door pe2cvf »

Ik gebruik al een tijdje studio monitor speakers, gekocht bij www.bax-shop.nl.
Komt een mooi geluid uit, dubbele audio ingang. 1 ingang voor de pc, andere voor mijn hamradio.
Geen probleem met de ft897 en 3 band endfed.

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: iemand een tip voor hf dichte pc speakers

#6 Bericht door PA2OLD »

Welke speakers (model/type) gebruik je Roel?
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

pe2cvf
Berichten: 95
Lid geworden op: 02 mei 2008, 20:43

Re: iemand een tip voor hf dichte pc speakers

#7 Bericht door pe2cvf »

http://www.bax-shop.nl/dj-studio-monito ... tails.html

Ik heb geen subwoofwer erbij gekocht. Wel heb ik er rubber pootjes onder gezet. Die zitten er standaard niet bij, maar anders trilt het wel erg door op de vensterbank of bureaublad.

Gebruikersavatar
PA7ES
Berichten: 171
Lid geworden op: 01 mar 2010, 22:39
Roepletters: PA7ES
Locatie: veenendaal
Contacteer:

Re: iemand een tip voor hf dichte pc speakers

#8 Bericht door PA7ES »

Gisteren de koe bij de horens gevat, ik moest toch bij de mediamarkt zijn en kon gelijk een speakersetje meenemen. Mijn buurvrouw had enige tijd terug al aangegeven storing te ondervinden van mijn zender als ik op 6 mtr werkte. Ik had de buurvrouw al toegezegd er naar te zullen kijken. Haar oude 2.1 surroundset vertoonde al wat mankementen, een speaker deed het vaak niet. Ik had natuurlijk geen idee welke set ik moest kopen en om het prijstechnisch nog enigszins interessant te houden koos ik voor de logitech z-323 set. Kost € 40,00. Thuis de boel gelijk opengeschroefd, op elke speaker een 10 nano en op elke kabel wat ferrietklemmen. Volgens mij waren ze van TDK, ik heb ze de laatste keer meegenomen op de Jutberg bij Graham de Engelse handelaar. De surroundset aangesloten en even qro gemaakt. Geen krimp, helemaal niets te horen. Hup naar de buurvrouw en installeren die boel. Ze was bang voor het geluid omdat haar oude set veel groter was. Nou meneer Logitech had goed zijn best gedaan, een flinke bak herrie uit de speakers en buurvrouw helemaal tevreden. Direct het oude setje mee teruggenomen om na te kijken en om te proberen deze te ontstoren. NO WAY,, op geen enkele manier kreeg ik hem stil. Tig soorten ferriet en c's geprobeerd. Waarschijnlijk directe inslag op de ingebouwde versterker. Maar goed, ook uit deze set kwam weer een bak geluid nadat ik een paar fatsoenlijke snoeren aangesloten had. Ook deze teruggebracht maar wel duidelijk aangegeven dat die set niet ontstoort kon worden. Buren blij en ik kan weer met een rustig gevoel qso's maken.
Kosten € 40,00, wat ferriet en een paar C's. Ook al zou ze misschien ooit nog iets horen, de goodwil die getoond is zal er voor zorgen dat ze de muziek wel even uit zet.
Bijlagen
logitec.jpg
50MHz/70Mhz: Icom 7610 voor 70mhz een Kuhne tr-70H transverter 6+7 elementen
144Mhz/430/1200mhz: Icom 9700 in aantocht 11/23/36 elementen

Plaats reactie