Slimme meter vanaf 2015...

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Slimme meter vanaf 2015...

#1 Bericht door PA2OLD »

Is het op de HF banden vanaf 2015 afgelopen?

http://www.nugeld.nl/portemonnee/378128 ... riger.html
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Slimme meter vanaf 2015...

#2 Bericht door PA0RAB »

Ben,
Als ik wat fout zeg ben ik verkeerd voorgelicht.
Het schijnt dat het systeem al werk bij warmtemeters bij blokverwarming.
Schijnt niet goed te werken,Want de klanten klagen veel over vreemd verbruik.
Ander punt is dat o.a. banken veel belang hechten aan het koop en bestedingsgedrag van hun klanten schijnt grof geld waard te zijn .
In hoeverre zijn al deze systemen privacysafe?
Konden we een paar jaar geleden niet een programmaatje kopen om ook op afstand bij je bestanden te komen. Schijnt nu DE cybercracker te zijn
73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3124
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Slimme meter vanaf 2015...

#3 Bericht door elsinga »

Ligt er aan... Hier hebben veel mensen al een slimme meter (veel zonnepanelen), maar ik merk daar persoonlijk heel weinig van.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Slimme meter vanaf 2015...

#4 Bericht door Randy »

PA2OLD schreef:Is het op de HF banden vanaf 2015 afgelopen?
Nee, want de meeste slimme meters werken of via het GSM-netwerk of in het kHz-spectrum gezien de zeer beperkte bandbreedte die noodzakelijk is. Je moet dan denken aan het Ultra-narrowband PLC (30 Hz tot 3 kHz) of Narrowband PLC (3 kHz tot 1.8 MHz) spectrum. Dat zijn geen reguliere amateurbanden, op een haldvol 137 kHz en 500 kHz gebruikers na.

Slimme meters worden min of meer verplicht toegepast bij enkele energieleveranciers waaronder Oxxio maar ook bij nieuwbouw en de reguliere vervanging van de meter eens per 25 jaar. De buurt staat er nu dus al vol mee.

Interesante lectuur is het (e)boek: MIMO Power Line Communications (ISBN-13: 978-1-4665-5753-6 (eBook - PDF)) dat een half jaar geleden verschenen is.

-Verwijderd account

Re: Slimme meter vanaf 2015...

#5 Bericht door -Verwijderd account »

Het kan toch niet waar zijn dat je verplicht wordt om zo'n Big-brother-is-watching-you apparaat te accepteren???

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: Slimme meter vanaf 2015...

#6 Bericht door PE0AGO »

"Wanneer u de slimme meter echt niet wilt, kunt u hem weigeren. Ook in dat geval geeft u zelf uw meterstanden door en ontvangt u niet regelmatig een verbruiksoverzicht. U houdt dan uw oude meter. Deze traditionele meter is niet geschikt voor nieuwe diensten en toepassingen die u helpen uw energieverbruik omlaag te brengen."

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Slimme meter vanaf 2015...

#7 Bericht door pe1rea »

PE0AGO schreef:"Wanneer u de slimme meter echt niet wilt, kunt u hem weigeren. Ook in dat geval geeft u zelf uw meterstanden door en ontvangt u niet regelmatig een verbruiksoverzicht. U houdt dan uw oude meter. Deze traditionele meter is niet geschikt voor nieuwe diensten en toepassingen die u helpen uw energieverbruik omlaag te brengen."
Ik heb een 'slimme' meter geweigerd en kreeg een nieuwe 'domme' meter, ook een digitale dus.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

jan58
Berichten: 447
Lid geworden op: 28 jan 2010, 21:23

Re: Slimme meter vanaf 2015...

#8 Bericht door jan58 »

Ze kunnen het je niet verplichten om een slimme of een domme meter te plaatsen.
Heb hier nog een heel kleine draai schijf met dubbel telwerk.
Zou ook een nieuwe opkomen maar geen ruimte in de meterkast.
Dus gaat feest niet door want daar ga ik de boel niet voor verbreken.

Gr Jan

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Slimme meter vanaf 2015...

#9 Bericht door PA3HMP »

bij mij hebben ze het ook geprobeerd, gasmeter was afgekeurd en ik kreeg een brief dat ze beide meters even zouden komen vervangen voor slimme meters, ik heb ze maar een mail gestuurd dat er bij mij geen slimme meter in huis komt, die gast van enexis over de zeik en ik moest dit en ik moest dat en hij eiste dit en eiste dat, voet bij stuk gehouden en geeist bewijs te zien dat gasmeter en electrameter afgekeurd waren, en wat bleek enkel gasmeter was afgekeurd, toen heb ik de medewerker even op de kast zitten jagen en hem op het laatst er fijntjes aan herrinerd dat ik volgens de wet helemaal niet verplicht ben om een slime meter te laten installeren, enexis medewerker deed alsof hij achterlijk was en bleef vasthouden dat ik een slime meter moest hebben, het leek wel of ik met een kleuter te maken had ide izjn zin door wilde drijven.

medewerker van enexis inmiddels overspannen (werkelijk) toen belde de monteur op naar mij, die woont een dorpje verderop en vroeg eigenlijk wat er aan de hand was, ik heb hem gezegd dat ik geen slimme meter wilde, monteur was slimmer als de eerdere medewerker op kantoor en heeft bij mij een domme niet digitale (want anders zetten ze hem stiekum toch om op slimme meter) gasmeter aangesloten en de electra met rust gelaten.

vervolgens nog een keer of 3 een andere monteur aan de deur gehad die even slimme meters neer wilde hangen, bij de laatste keer heb ik hem gevraagd of hij het fijn vond voor een domme werkgever te werken, hij snapte het niet helemaal en liet hem de gasmeter zien, eeeeh sorrie meneer u heeft al een nieuwe meter eeeh een domme, ja precies en dag hoor.

tijdens de jaarafrekening waarbij de cijfers door enexis aangeleverd worden kreeg ik het verzoek even tienduizend euro extra te betalen vanwege het meerverbruik van gas, nou was ik niet achterlijk en had foto's gemaakt van toen de meter gewisseld werd, de gasleverancier kon er wel om lachen, ook om mijn foto's van de huidige stand inclusief mijn middelvinger erop die ik doorstuurde naar enexis.

in alle brieven van enexis werd er heel achterbaks met geen woord gerept over dat je de slimme meter kan weigeren, gevalletje van ken uw rechten.

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: Slimme meter vanaf 2015...

#10 Bericht door PE0AGO »


-Verwijderd account

Re: Slimme meter vanaf 2015...

#11 Bericht door -Verwijderd account »

Volgens de link in de startpost zou je de slimme meter moeten accepteren.
Punt is dat ik in een huurflat woon. Ik wil 'm niet maar verhuurder 'eist' mijn medewerking, ben ik dus monddood gemaakt.
Stel dat er bij mij geen slimme meter geplaatst wordt, maar bij veel andere mede-flatbewoners wel?
Lijkt me waarschijnlijk dat ik alsnog veel qrm ervan zal krijgen en andere stoorbronnen zijn reeds al aanwezig...

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Slimme meter vanaf 2015...

#12 Bericht door PA5COR »

Heu, nee hoor.
Jij bent degene die en contract hebt met de energie leverancier en hun meetmethode.
De huurder mag de staat en inrichting van het gehuurde niet veranderen zonder de huurder's toestemming ( Nieuw Burgerlijk Wetboek, Boek 7 afdeling 7 huurrecht.)

En kan je dus niet verplichten een verandering aan de woning te accepteren zonder dat je dat wilt.
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Slimme meter vanaf 2015...

#13 Bericht door PA3BAS »

Dus de huurder moet toestemming aan zichzelf vragen?

Eitje.... :mrgreen:

(of is hier sprake van een tiepfoutje... :wink: )

Even zonder gekheid, je hebt waarschijnlijk gelijk. De reactie zou kunnen zijn dat het gas en licht wordt afgesloten omdat de installatie niet meer veilig is. Dat is natuurlijk ook niet wat je wilt.
.... But will it blend?

PG7M
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2008, 13:40
Roepletters: PG7M
Locatie: Maassluis

Re: Slimme meter vanaf 2015...

#14 Bericht door PG7M »

Ik woon in een gebouw met blokverwarming, waar we sinds vorig jaar, slimme meters gebruiken.

Ik weet niet hoe gevoelig die meters zijn voor directe instraling, maar een aantal weken geleden, wilde men de stand op afstand uitlezen, maar dat lukte niet. Ze hebben een aantal meters in onze woning moeten vervangen en de stand dus gewoon ter plaatse moeten uitlezen.
Toeval of niet, geen idee, we merken het volgend jaar weer.

Zelf heb ik tot nu toe nog niet echt kunnen ontdekken of de meters bij mij storen. De storing die ik heb, komt voornamelijk van KPN modems, heb ik het idee.

Overigens werkt onze slimme meter op de verwarming gewoon met een batterij.
Laatst gewijzigd door PG7M op 22 mei 2014, 08:01, 1 keer totaal gewijzigd.
PG7M Robert

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Slimme meter vanaf 2015...

#15 Bericht door PA3HMP »

in de brieven die ik van hun kreeg zwijgen ze erover, als je dan contact met ze opneemt zullen ze beweren dat je een slimme meter moet plaatsen ivm met afkeur van je huidige meter, ze zullen proberen altijd een slimme meter te plaatsen en als je protesteerd hem zogenaamd dom te maken door het uit te zetten, gevolg is dat ze hem ook op afstand aan kunnen zetten en je dus gewoon een slimme meter hebt, de kosten van verbruik van die slimme meter is overigens ook voor jezelf want die zit achter jouw meter aangesloten....

Plaats reactie