Elektro smog

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Paul PD0PSB

Re: Elektro smog

#16 Bericht door Paul PD0PSB »

Tjerk,

Als jij je posts terugleest over een niet gelezen onderzoek, wat vind je dan ongefundeerder?

A.Het onderzoek?
B.Jouw aannames na het *niet* lezen?

:-)

73
Paul
PD0PSB

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Elektrosmog

#17 Bericht door PE9ZZ »

C. De totaal kritiekloze berichtgeving hierover. Ik heb geen idee wat met dit onderzoek moet worden aangetoond. Nochtans wordt dit gepresenteerd als zouden de roodborstjes op uitsterven staan omdat ze de weg naar huis niet kunnen vinden. Want ze krijgen "Goed Nieuws Radio" door. Behalve als de kooien en/of Emlentrechters worden geaard. Kom op zeg!

Tjerk, 9ZZ

Paul PD0PSB

Re: Elektro smog

#18 Bericht door Paul PD0PSB »

Ik lees nergens dat roodborstjes op uitsterven staan.

-Wel lees ik dit:
http://en.wikipedia.org/wiki/Magnetoception

-En weet ik dat ik eenvoudig een kompas kan laten tollen met de magnetische component van legal limit (Novice) RF :-)

73
Paul
PD0PSB

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Elektro smog

#19 Bericht door PA3DJS »

EMCees schreef:Het is gepubliceerd in nature, dus is het peer reviewed. Ik heb het artikel gelezen en het is niet tenenkrommend. Maar de conclusies die onwetende mensen trekken hieruit is tenen krommend. En daar gaat het fout. Ik hoor ze al roepen, zie je wel er is invloed. Maar ja licht is ook een EM veld..
Door schade en schande wijs geworden, laat ik mij niet meer afschrikken door titels en of iets wel of niet "peer reviewed" is. Denk bijvoorbeeld aan enkele "foutjes" begaan door NL onderzoekers. Onderzoek waarbij de conversie van waarnemingen naar meet-/telbare zaken nogal subjectief is en oorzaak en gevolg niet op een mooie curve liggen, is best lastig. Er kan veel misgaan en fraude is bij het ontbreken van soortgelijk onderzoek moeilijk tot niet boven tafel te krijgen.

Ik heb het rapport zelf niet gelezen, maar wel even gekeken op Nature (ook daar wordt gesproken over het wel of niet aarden van de afgeschermde kooi, het is dus geen verzinsel van de vertalers).

Een paar puntjes:
-Bij de plaatjes staat de meetbandbreedte niet aangegeven, men spreekt ook niet van bijv nT/rt(Hz). Men komt nu op iets van E = 70 dBuV/m bij 2 MHz, per koei, surfplank, etc? E/H komt in de buurt van de 55 (dus geen vrije veld conditie in de onderzoeksruimte, maar dat kan gebeuren en hoeft niet direct een bedenking op te leveren). We hebben hier dus over 0.003 V/m (waarbij de vogels in de war schijnen te raken), terwijl de ICNIRP guidelines het over > 10V/m hebben, dat is "maar" 70 dB verschil.

http://www.nature.com/nature/journal/va ... 0_SF1.html toont een plaatje van de hut en kooi. Als de gehele ruimte waar de vogels verblijven zo afgeschermd is, zou aarden geen verschil uit moeten maken (tenzij je hier en daar wat meetfouten maakt, of er een andere oorzaak is die men over het hoofd gezien heeft).

@EMCees: wellicht staan er in het complete rapport betere plaatjes van de kooien met afscherming en wat de meetwaarden voorstellen.

Vanwege dat de chemische processes in zenuwen erg traag zijn (ten opzichte van MHz signalen), en de veldsterkten bijzonder ver onder de waarden liggen waarbij wel biologische effecten aangetoond zijn, heb ik mijn bedenken bij dit onderzoek. Men heeft veel onderzoek aan duiven gedaan m.b.t. hun initiële vertrekrichting bij bewolkte hemel. Bewolkte hemel is van belang, omdat ze anders de zon als kompas gebruiken. De veldsterkten die daar gebruikt werden om het magnetisch kompas in de war te sturen bedragen in orde van Tesla's (dus geen nanoTeslas). We zullen vervolgonderzoek af moeten wachten (en dat kan nog vele jaren duren).

Tot op de dag van vandaag hebben wij ieder jaar een roodborst in de tuin (winter). Hij zit graag onder/bij de mast, daar staat namelijk wat begroeiing....

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Elektro smog

#20 Bericht door EMCees »

Onder de mast heb je natuurlijk het kleinste veld.. :) Ik zal even kijken of er al een contra onderzoek heeft plaatsgevonden die de zelfde conclusies trekt.

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Elektrosmog

#21 Bericht door PE9ZZ »

Wat PA3DJS hierboven schrijft is het zinnigste wat ik in deze discussie tot nu toe ben tegengekomen. Inclusief het getier van mijzelf. Ik denk dat de onderzoekers een systematische fout hebben gemaakt.

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Elektro smog

#22 Bericht door PA2OLD »

Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Elektrosmog

#23 Bericht door PE9ZZ »

Hier staat niet echt veel nieuws in. Ben benieuwd wat van dit onderzoek overblijft als wordt getracht dit te reproduceren.

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Elektrosmog

#24 Bericht door PA3DJS »

PE9ZZ schreef:Hier staat niet echt veel nieuws in. Ben benieuwd wat van dit onderzoek overblijft als wordt getracht dit te reproduceren.

Tjerk, 9ZZ
Ik heb exact hetzelfde gevoel. Als een andere vakgroep dit op gaat pakken, en het pakt niet goed uit (dus geen effect van EM-velden), dan gaat dit waarschijnlijk het nieuws niet halen.

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Elektro smog

#25 Bericht door EMCees »

Anderzijds is het ook zo dat er vogels zijn die diep IR kunnen zien. Ofschoon dit een lage energie inhoud heeft. Ik sluit het niet uit dat er biologische systemen zijn die nog lagere frequenties kunnen waarnemen. Haaien zijn ook uitermate gevoelig voor elektrische prikkels...

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Elektro smog

#26 Bericht door PA2OLD »

Er komt een nieuw onderzoek naar de invloed van mobieltjes en andere draadloze apparaten op de ontwikkeling van kinderhersenen.

http://www.nu.nl/gezondheid/3780013/nie ... senen.html
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Paul PD0PSB

Re: Elektro smog

#27 Bericht door Paul PD0PSB »

PA2OLD schreef:Er komt een nieuw onderzoek naar de invloed van mobieltjes en andere draadloze apparaten op de ontwikkeling van kinderhersenen.

http://www.nu.nl/gezondheid/3780013/nie ... senen.html
Ik heb het Imperial College of Science, Technology and Medicine in London een mailtje gestuurd met de opmerking dat als ze er écht niet uitkomen, men altijd terecht kan in dit forum voor vragen aan deskundigen :-)

73
Paul
PD0PSB

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Elektro smog

#28 Bericht door PA3DJS »

Paul PD0PSB schreef:
PA2OLD schreef:Er komt een nieuw onderzoek naar de invloed van mobieltjes en andere draadloze apparaten op de ontwikkeling van kinderhersenen.

http://www.nu.nl/gezondheid/3780013/nie ... senen.html
Ik heb het Imperial College of Science, Technology and Medicine in London een mailtje gestuurd met de opmerking dat als ze er écht niet uitkomen, men altijd terecht kan in dit forum voor vragen aan deskundigen :-)

73
Paul
PD0PSB
Jij steekt er wel de gek mee, maar op basis van de conclusies uit zulk soort onderzoek worden vaak wel besluiten genomen die verstrekkende gevolgen kunnen hebben voor veel mensen.

Even vergelijken met onze hobby: de conclusies zijn vaak gebaseerd op signalen/piepjes welke zeer diep in de ruis zitten, zelfs zo diep dat je niet meer goed na kunt gaan of het om "het" piepje gaat, of een stoorpiepje wat van verderop komt.

Wij kunnen ons gewenste piepje wellicht op commando aan- en uitzetten om wat minder onzekerheid te krijgen, maar bij grootschalig statistisch onderzoek op bevolkingsgroepen is dat wat lastiger en betekent het meestal vele jaren extra onderzoekswerk. Extra benodigde tijd en publicatiedruk gaan niet lekker samen.

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Elektro smog

#29 Bericht door PA0RAB »

OM's
Er zijn nog al wat theorieen rond de vogeltrek.
Zoals bijv de noodzaak tijdens de ijstijd en het mogelijke onstaan van deze drang.
Nu meen ik geleerd te hebben (heb wel meer mogelijke on- en waarheden geleerd) dat de ijstijden een gevolg waren van veranderend aardmagnetisme . schijnt ook bewezen te zijn bij de bestudering van ferrie kristallen oid.
Met alleen een kompas kom je wel in de richting ,maar nog niet op de gewenste plek. MAW de vogels hebben ook een andere (onbekende) kennisoverdracht.
Hoe is het te verklaren dat ik meen dat merels in m'n buurt mij herkennen vooral die ene met een witte slagpen een geen angst tonen.sterker ik meen dat zij dat elkaar door fluiten.M'n hond kennen ze ook.Bietsen zelfs haar voor het nest
Ander geval. Een roodborstman vindt het zijn favoriete plek om op het puntje van de langdraad antenne mast zijn gebied fluitend te bepalen. Trekt zich weinig aan van de 108 watt HF.
Al met al Er valt in de nabije natuur heel veel te leren en te ontdekken . En wat weet de alwetende mens dan ontzettend weinig
73 de Ruud PA0RAB

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Elektro smog

#30 Bericht door PA0RAB »

OM's
Bezig te posten komt er een andere visie binnen.
In de super tegenover mij werkt een afgestudeerde,maar uiteraard werkloze neuropsychologe.
Als het niet druk is babbelen we weleens over dit vakgebied.
ook de invloed van onze trillingen(radio wel te verstaan) op de hersenen hersenstam en de ontwikkeling bij foetus en zuigelingen.
Er schijnt een verband te zijn !! maar mogelijk ontstaat dit verband door onbewuste chemicalien in voeding. Het gaat dan om sporen van beschermings- voedings- en bestrijdingsmiddelen. De stoffen worden langzamerhand duidelijk . HF velden kunnen dieper doordringen en zij noemt de effecten van HF therapie als voorbeeld De vermogens zijn wel veel meer dan een GSM.Zij wist donders goed wat het skin effect is en achtte de activering van de aangehaalde sporen dan ook ergens onwaarschijnlijk.Zij zocht het meer in de electrosmog en andere storingsvelden o.a. detectiepoortjes enz
73 de Ruud PA0RAB

Plaats reactie