Elektro smog

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Elektro smog

#1 Bericht door EA5JEX »


PA4JAN
Berichten: 862
Lid geworden op: 25 mei 2008, 17:55
Roepletters: PA0JCN
Locatie: Nijmegen

Re: Elektro smog

#2 Bericht door PA4JAN »

Gaat niet open?

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Elektro smog

#3 Bericht door PA2OLD »

Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Elektrosmog

#4 Bericht door PE9ZZ »

Weer zo'n tenenkrommend slecht samenvatsel van een ongetwijfeld tenenkrommend slecht uitgevoerd wetenschappelijk onderzoek. Nergens wordt een causaal verband gelegd tussen electromagnetische straling en het aardmagnetisch veld. Waar de beestjes zich op zouden orienteren. De aluhoedjesbrigade kan z'n lol weer op. Een vergelijking van het onderzoek van de Wageningse universiteit naar de invloed van WiFi straling op kasplantjes (en bomen) dringt zich op.

Oh wacht! Je mag het kopen! Purchase article full text and PDF: $32

Tjerk, 9ZZ

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Elektro smog

#5 Bericht door EMCees »

Het is gepubliceerd in nature, dus is het peer reviewed. Ik heb het artikel gelezen en het is niet tenenkrommend. Maar de conclusies die onwetende mensen trekken hieruit is tenen krommend. En daar gaat het fout. Ik hoor ze al roepen, zie je wel er is invloed. Maar ja licht is ook een EM veld..

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Elektrosmog

#6 Bericht door PE9ZZ »

EMCees schreef:Ik heb het artikel gelezen en het is niet tenenkrommend
Ik neem het graag van je aan maar ik ga niet $32 dokken om het te verifieren. Ik heb grote problemen met het gekrakeel van mensen die het ook niet hebben gelezen maar wel hun foute conclusies debiteren.

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Elektro smog

#7 Bericht door PA2OLD »

Jij hebt het ook niet gelezen dus trek jij misschien ook al een verkeerde conclusie, of je bent op z'n minst bevooroordeeld. :wink:
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Elektrosmog

#8 Bericht door PE9ZZ »

PA2OLD schreef:Jij hebt het ook niet gelezen dus trek jij misschien ook al een verkeerde conclusie, of je bent op z'n minst bevooroordeeld. :wink:
Dat klopt en geef ik hierboven ook aan. Evenals de reden. Ben wel errug benieuwd naar het mechanisme waardoor de roodborstjes in de war raken. Of zouden raken. En zelf als ik dit peer reviewed artikel zou kunnen aanschaffen (slechts USD32) dan nog zou het onderzoek zelf zomaar bagger kunnen zijn. Dat krijg je alleen never nooit niet te zien. Zo vind ik het errug verdacht dat als je op internet zoekt naar dit artikel alles wat ik er zo gauw over heb gevonden de blurb uit Nature citeert.

Tjerk, 9ZZ

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: Elektro smog

#9 Bericht door PA8JDG »

Ik heb het gelezen en verbaasde mij over het het aarden van de kooi. Hierdoor zouden de roodborstjes plotseling afgeschermd zijn voor "elektrosmog" en hun magnetische kompas weer kunnen gebruiken. Het geaard of ongeaard zijn van de kooi was bepalend voor de conclusies van het onderzoek, en hier gaat men dus in de fout. Voor Faraday kooien en HF maakt het immers niet uit of je aardt of niet. In beide gevallen is er afscheming. Als het aarden van de kooi effect heeft gehad op de vogeltjes, dan is dat niet a.g.v. het binnenin wegvallen van het electrische veld. Dat was er toch al niet...

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Elektrosmog

#10 Bericht door PE9ZZ »

Heb je een link? Dat van die aarding had ik in alle commotie gemist. Dit zou een aanwijzing kunnen zijn dat dit onderzoek verricht is niet gehinderd door enige kennis van zaken... :?

Tjerk, 9ZZ

PA3BAS
Berichten: 2608
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Elektro smog

#11 Bericht door PA3BAS »

Emlen-trechter
Ze plaatsten hiervoor de roodborstjes in zogenaamde Emlen-trechters die ze soms met aluminium afschermden. Het aluminium heeft geen effect op het aardmagnetisch veld, maar als het geaard wordt, verdwijnt de elektrosmog in de kooi.
Een Emlen-trechter is een soort grote trechter met op de bodem een inktkussen en is van boven afgeschermd met gaas. De te onderzoeken vogel zal regelmatig proberen op te vliegen, maar kan er niet uit en landt op de trechterrand. De inkt onder zijn pootjes laat zo steeds een afdruk achter.

Staat gewoon in het gratis nu.nl-stukje hoor...
.... But will it blend?

Paul PD0PSB

Re: Elektro smog

#12 Bericht door Paul PD0PSB »

Ik dacht dat bij duiven al lang bekend was dat ze zich oriënteren d.m.v een magnetisch principe.
Men weet dát het zo is maar (nog) niet precies hoe het werkt.

Echter, wij boven-de-wetenschap verheven zendamateurs weten alles, dus zonder tegenonderzoek mogen we alles bij voorbaat tenenkrommend, blurb, gekrakeel, bagger, alu hoedje, etc noemen :-)

Ik vind vogeltrek en -oriëntatie in ieder geval een prachtig fenomeen!
Vogels zijn super-DX'ers.

Wie weet, horen ze ons RF geouwehoer wel in hun koppie, arme beestjes...

73
Paul
PD0PSB

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Elektro smog

#13 Bericht door PA2OLD »

Dat aluminium HF tegen houd klopt natuurlijk, ik schreef hier als eens dat ik mijn GSM in een lege alu koffiepads zak deed en dat de ontvangst geheel weg was.

Waar ik echter bezwaar tegen maak is dat dit soort publicaties al bij voorbaat de grond in worden geboord, zo van "welke idioot heeft dat nu weer geschreven".
In plaats van objectief te benaderen, de term "aluhoedjes" komt gelijk boven.
Het lijkt wel als of sommige amateurs helemaal niets willen weten van de eventuele schadelijke effecten van HF.
Terwijl in de omringende landen er toch veel strengere eisen zijn voor ons amateurs.
Als voorbeeld Duitsland waar amateurs moeten voldoen aan stralingseisen en daarvoor berekeningen moeten uitvoeren en de uitkomst daarvan in een document moeten opsturen naar de Duitse AT.
Het is overigens wel te hopen dat wij niet van dan soort eisen krijgen opgelegd, het zou voor amateurs in dicht bevolkte gebieden wel eens kunnen leiden tot minder power output.

Er is overigens in Nederland al eens onderzoek gedaan naar: Radiofrequente elektromagnetische velden (300 Hz - 300 GHz) met een rapport van de gezondheidsraad aan de overheid.
Voor degene die dit willen lezen zie: http://www.gezondheidsraad.nl/sites/def ... s/9701.pdf (PDF)
(Ik heb het zelf niet gelezen en onthoud mij van commentaar.)
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Elektrosmog

#14 Bericht door PE9ZZ »

Dat van die geaarde Emlentrechters heb ik overheen gelezen. De "aluhoedjes-reactie" van mij werd veroorzaakt doordat van dit soort onderzoeken altijd alleen de samenvatting ("executive summary") wordt gepubliceerd. En zelfs als het onderzoek in kwestie daadwerkelijk is in te zien is het nog maar de vraag in hoeverre dit compleet is. Hoe vaak gebeurt het niet dat een onderzoek naar de gewenste uitkomst wordt toegeschreven? Even een outlier verdonkeremanen en hoppa! het meetresultaat ondersteunt de thesis. Zolang ik een onderzoek niet kan inzien is het verdacht. Vergelijk de Wageningse onderzoeken naar de invloed van neonicotinen bij bijen. Geheim, en daarmee verdacht. Oh, betaald door BASF... Dit onderzoek is weliswaar niet geheim maar ik weiger voor een universitair onderzoek (gemeenschapsgeld!) USD32 neer te tellen.

Intussen weet ik nog altijd niet wat het mechanisme zou moeten zijn waardoor de roodborstjes hun aardmagnetische orientatie kwijtraken vanwege hoogfrequente velden. Zal wel lastig voor ze worden als ze door de Flevopolder willen vliegen. En de effecten zouden ook steeds minder moeten worden. Immers: aan de lopende band worden de middengolfkanonnen opgedoekt.

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Elektrosmog

#15 Bericht door PE9ZZ »

Via El Reg vond ik een Science Magazine artikel wat nog altijd een heel beperkte weergave is van het onderzoek maar aangeeft dat de onderzoekers zelf ook al voelden aankomen dat er critici zoals mijzelf zouden opstaan. Nog altijd niet het mechanisme gevonden en ook totaal niet gerustgesteld dat in het onderzoek geen systematische fouten (per ongeluk dan wel expres) zijn gemaakt. "Het duurde wel zeven jaar dus zal het wel goed zijn uitgevoerd!". Jaja.

Tjerk, 9ZZ

Plaats reactie