Ontstoren elektromotor

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
RST
Berichten: 58
Lid geworden op: 13 feb 2013, 22:24
Roepletters: PA3EGU
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

Re: Ontstoren elektromotor

#16 Bericht door RST »

Hallo Cees,

Ik vraag me af of de toevoer draden zowel voor common mode alsmede voor DM voorzien van een zelfinductie veel zin hebben als zelfs het motortje draait met de poolen kortgesloten, of heb ik het nu mis?

Is afschermen met blik de beste manier of zijn er betere metalen, ik denk aan lood o.i.d.

73's Roger

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Ontstoren elektromotor

#17 Bericht door PA3DJS »

@RST: heb je zo'n motortje al eens echt tot op het bot open gehad? Zitten er hier en daar geen ontstoorcomponenten in (transzorb, TVS, VDR) zodat er zelfs bij open laten van de aansluitingen toch een DC ankerstroom kan ontstaan.

Als je een los motortje bij de zendende antenne houdt (aansluitingen open of kortgesloten), met varierende orientatie, gaat het dan ook draaien?

RST
Berichten: 58
Lid geworden op: 13 feb 2013, 22:24
Roepletters: PA3EGU
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

Re: Ontstoren elektromotor

#18 Bericht door RST »

Hallo PA3DJS,

Hier is een fotootje van een oud exemplaar met de tandwiel vertraging eraf
alles is van metaal ook de behuizing alleen de achterzijde is van kunststof.

Afbeelding

Afbeelding

Verder heb ik hem niet open gehad standaard zit er 220 nf over de poolen.

Als ik naar binnen kijk zie ik verder niets wat ook maar op ontstoring lijkt.

Ik heb nog niet getest of een los motortje bij de loop met een 160 meter signaal erop ook draait, maar ik twijfel er niet aan dat het gaat draaien door het magnetisch veld dat door de antenne op
160 meter wordt opgewekt.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Ontstoren elektromotor

#19 Bericht door PA3DJS »

Als je het gaat proberen, experimenteer dan zowel met de plek ten opzichte van de loop, alsook met de orientatie van het motortje. Je kunt dan zien welke plekken verdacht zijn, maar ook hoe het veld "door" het motortje moet gaan om het probleem te veroorzaken.

Als je hem onder bij de loop houdt, heb je wel het magnetisch veld, maar praktisch geen E-veld van de einden in de top van de loop.

Je concentreert je wellicht op het motortje, maar denk ook even aan de tuning van de loop tijdens de experimentetn. Die zal wel veranderen als je er met zo'n motortje bij in de buurt komt.

Als het door het H-veld blijkt te komen, dan zou een ALU buisje om de motor effect moeten hebben vanwege de skineffect afscherming. De 37% indringdiepte zal zo rond 0.1 mm liggen (natuurlijk afhankelijk van de legering). Ofwel een ALU buisje met 1 mm wanddikte zal aardig wat H-veld afscherming geven. Als je met een buisje gaat experimenteren, doe dan geen draden aan de motor om andere effecten uit te sluiten.

RST
Berichten: 58
Lid geworden op: 13 feb 2013, 22:24
Roepletters: PA3EGU
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

Re: Ontstoren elektromotor

#20 Bericht door RST »

Hallo PA3DJS,

Alvast bedankt voor het meedenken om dit probleem te tackelen.

Hier is een foto van de butterflycondensatoren die ik maak, je ziet direct waarom ik niet zo eenvoudig
het motortje kan verplaatsen.

Afbeelding

Ook is de overbrengingsverhouding van de tandwielen erg belangrijk i.v.m. het nog fatsoenlijk af kunnen stemmen van de condensator.

Je heb me wel aan het denken gezet met laatste stukje van je suggesties n.l. met welk metaal scherm je nu het beste een H veld af. Uit een proefje met een magneet lijkt aluminium dit beter te doen dan lood of blik.

Ik zal het eens proberen met stuk aluminium.

73's Roger

http://pa3egu.jouwweb.nl/

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Ontstoren elektromotor

#21 Bericht door EMCees »

Lood is een diamagnetisch materiaal dus een ur (relatieve permeabiliteit) die kleiner is dan 1 dus een magnetisch veld wordt niet afgeschermd.

Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: Ontstoren elektromotor

#22 Bericht door Hans PE1KWH »

In principe hoef je niet de hele motor in te pakken in metaal.
Je moet er voor zorgen dat de veldlijnen een makkelijker manier vinden buiten de motor om.

Dat het c filtertje verbetering gaf klopt met wat ik heb uitgelegd. Als de wikkeling gaat draaien wordt er spanning opgewekt ( dynamo ) omdat deze in een magneetveld ( bij jouw dan zelfs 2 waarvan 1 met een wisselend veld ) draait. Die spanning gebruikt om de condensatoren te op/ontladen. Dat kost energie en gaat het motortje langzamer draaien.
Helaas is dan kortsluiten niet de oplossing voor het hele probleem omdat er eerst een beweging moet zijn om spanning op te wekken. Je loopt dan achter de feiten aan.

Wat je eenvoudiger kunt maken ( gezien je mechanische vaardigheden ) is een rem op het tandwiel dat buiten de vertraging zit.
Ik denk dan aan een solenoid die een rubber dopje oid los trekt als er getuned moet worden. Voordeel is dan ook dat de tuning rotsvast staat en ook door trilling ed. niet vergaat.

RST
Berichten: 58
Lid geworden op: 13 feb 2013, 22:24
Roepletters: PA3EGU
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

Re: Ontstoren elektromotor

#23 Bericht door RST »

Cees en Hans bedankt voor jullie info.

Wat ik me nog afvraag: is blik in dit geval de beste afscherming? of zijn er betere varianten?
dit i.v.m. roest.

De waarde van de ontkoppelcondensatoren is daar nog iets aan te verbeteren?
ik heb nu van de poolen elk 10 nf naar het huis van de motor en 47 nf
over de poolen. (Frequentie is 1.8 mhz).

Ook het idee om het motortje op een mechanische manier te remmen spookt sinds gister al door mijn hoofd. Het draait namelijk zeer langzaam en is voor de tandwielvertraging makkelijk tegen te houden.

73's Roger

Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: Ontstoren elektromotor

#24 Bericht door Hans PE1KWH »

Het filter wijzigen zal niet helpen, zie mijn vorige posting.
Dat filter is bedoeld om commutatie storing ( vonken op de lamellen ) op te vreten en daar heb je geen last van ( tijdens rust dan weliswaar ).
Tijdens het tunen moet dat filter wel z'n werk doen !

Je kunt een "kooi" erom heen maken van metaal ( dikte en soort zijn natuurlijk wel belangrijk ).
Dat spul waar ze winkelkarretjes van maken is weerbestendig ( niet dat ik je nu wil aanzetten om een winkelkarretje te slopen :evil: ).
Door de veldlijnen om de motor te geleiden zou het draaien moeten stoppen. Pas wel op dat geen lus maakt die het gewenste magnetische veld kortsluit anders gaat het rendement van je loop hard achteruit.

Op je website zag ik dat je de condensator binnen de loop plaatst, das nu net waar de veldsterkte het grootst is en de veldlijnen ook nog zo lopen dat ze in de juiste richting staan voor het magnetiseren van je anker.
Bij sommige dc motoren wordt een extra laag mumetaal om het motortje geplaatst. Normaal om het veld van de eigen magneet te versterken.
Je kunt er over denken de hele motor in een pijp te schuiven. Misschien heb je een stuk steigerpijp/restant van een mast liggen om mee te proberen ?

Echter de rem lijkt me een goed alternatief en een goed verkoop argument. De aansturing kun je hetzelfde doen als met een PA. Door het signaal naar de motor te gebruiken en daar de solenoid mee te sturen. Een oud relays is misschien al voldoende, het hoeft bijna geen kracht te leveren.

RST
Berichten: 58
Lid geworden op: 13 feb 2013, 22:24
Roepletters: PA3EGU
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

Re: Ontstoren elektromotor

#25 Bericht door RST »

Hallo Hans,

De constructie van de condensator zo in de loop gemonteerd bevalt erg goed op geen enkele frequentie heeft dit nog tot problemen geleid.

Ik heb er nu een gemaakt voor een amateur die hem op 40 t/m 80 en 160 meter wil gebruiken,
hij doet het prima alleen nu dat probleem op 160.

Ik ga het eerst nog proberen met extra afscherming. Vanwege het weer ligt het werk even stil.

73's Roger

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Ontstoren elektromotor

#26 Bericht door EMCees »

Als je nog een dode oscilloscoop hebt met een beeldbuis, dan kun je de afscherming gebruiken van die beeldbuis. Dit is vaak u-metaal. Anders gewoon blik, blik is immers vertint ijzer en ijzer geleid het magnetisch veld goed..

RST
Berichten: 58
Lid geworden op: 13 feb 2013, 22:24
Roepletters: PA3EGU
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

Re: Ontstoren elektromotor

#27 Bericht door RST »

Hallo Cees,

Ik heb tussen de buien door een mooi kokertje van blik om het motortje gemaakt
maar het probleem blijft.

Mijn dode oscilloscoop ligt ergens onderop de hoop van Nauwerna dus das pech.

Groeten Roger

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Ontstoren elektromotor

#28 Bericht door PA3DJS »

RST schreef:Hallo Cees,

Ik heb tussen de buien door een mooi kokertje van blik om het motortje gemaakt
maar het probleem blijft.

Mijn dode oscilloscoop ligt ergens onderop de hoop van Nauwerna dus das pech.

Groeten Roger
Ik denk dat je toch met een losse motor dient te experimenteren zodat je de zaken los van elkaar kunt onderzoeken. De afstem-C zul je dan even met iets anders vast moeten zetten zodat de boel niet verloopt.

Over afschermen, je kunt van het skin effect gebruik maken, je hebt dus geen mu-metaal nodig. 1 mm ALU werkt prima (beter dan dun blik). Het moet wel echt een pijpje zijn waar de hele motor in zit.

Wilde vraag: wat is de RF spanning over de condensator bij 10W op 160m?
Laatst gewijzigd door PA3DJS op 11 mei 2014, 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Ontstoren elektromotor

#29 Bericht door pe1rea »

Een rubber dopje tegen het tandwiel lijkt mij toch een handiger oplossing...
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

RST
Berichten: 58
Lid geworden op: 13 feb 2013, 22:24
Roepletters: PA3EGU
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

Re: Ontstoren elektromotor

#30 Bericht door RST »

Hallo PA3DJS,

De spanning met 10 watt is ongeveer 900 volt. Ik ben nu bezig met een constructie om met motortje mechanisch wat af te remmen zodat het pas bij een volt of 3 begint te draaien ik verwacht dat ik dan van het probleem af ben.

Ik heb er al flink wat tijd is gestoken met ontkoppelen en afschermen maar het ziet er niet naar uit
dat het zo gaat lukken.

73's Roger

Plaats reactie