Ontstoren elektromotor

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Ontstoren elektromotor

#31 Bericht door PA3DJS »

Ik had meer spanning verwacht, in orde van enkele kV, maar bij 900V verwacht ik geen rare effecten.

Juist omdat je met afscherming gewerkt hebt (met negatief resultaat), lijkt het mij het beste om toch de oorzaak te vinden (wellicht is het geen magnetisch veld). Het is heel leuk om met rubbertjes te werken, maar werkt dat ook nog bij 100 W input (dus zo'n 3 keer meer H- en E-veld). Worden die rubbertjes niet lam door temperatuur/weerinvloeden?

Heb je al eens een niet aangelsloten condensator met motor erbij gehouden (verschillende positie en orientatie)?

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Ontstoren elektromotor

#32 Bericht door pa1bvm »

Het motortje draait bij gebruik op 160 Meter .. zonder dat er stuurspanning op het motortje staat ..
ik neem aan dat de motor dan een bepaalde kant opdraait .. bijv linksom ...

kan je dan tijdens het zenden op 160 Meter geen " extra " spanning aanbrengen die in de tegengestelde richting de motor laat draaien ? dus niet de motor uitzetten maar " moedwillig tegen de richting in laten lopen ..

misschien iets met pulsbreedte aansturing ... zodat de motor net " rustig " blijft ..


als je de motor tijdens gebruik op 160 meter kortsluit ..draait ie dan ook nog .. ??

wel een leuk probleem ...

RST
Berichten: 58
Lid geworden op: 13 feb 2013, 22:24
Roepletters: PA3EGU
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

Re: Ontstoren elektromotor

#33 Bericht door RST »

Hallo meedenkers,

Ten einde raad eens een ander motortje (een 24 volt type) geprobeerd maar ook deze begint te draaien wel pas bij een watt of 50.

Met de poolen kortgesloten draait hij ook.

Wat de aansturing betreft wil ik het graag zo simpel mogelijk houden.

Ik heb nog niet met een ander motortje geëxperimenteerd in de buurt van de antenne.

wel heb ik het motortje gedemonteerd met de gedachte misschien verloopt de 1000 pf parallel condensator, maar toen bleef alles stabiel.

73's Roger

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Ontstoren elektromotor

#34 Bericht door PA3DJS »

RST schreef:Hallo meedenkers,

wel heb ik het motortje gedemonteerd met de gedachte misschien verloopt de 1000 pf parallel condensator, maar toen bleef alles stabiel.

73's Roger
Dat was de reden om te vragen naar de antennespanning. Als je het over vele kV hebt, krijg je door de elektrostatische kracht ook wat koppelwerking (maar dat is niet veel, en verwaarloosbaar bij een paar kV).

Plaats reactie